Můj klient – říkejme mu třeba Matěj – prodává svoji firmu. Snaží se o to už poměrně dlouho. Firma skončila poslední dva roky ve ztrátě a je zadlužená, na druhou stranu si ale tím nejhorším už prošla a má velkou šanci stát se brzy znovu ziskovou. Matěj už ale nechce do firmy vkládat peníze ani energii. Prostě už ho to nebaví. Chce se věnovat úplně jinému oboru, a proto se rozhodl firmu prodat.
Když jsme se poprvé s Matějem potkali, poprosil mě, abych mu pomohl udělat byznys plán a investorský pitch. Předem už oslovil několik investorů, a ti po něm chtěli vidět čísla. Strávil jsem několik týdnů v excelovských tabulkách a prezentacích a úkol jsem splnil. Později jsem zjistil, že Matěj rozeslal pitch skoro každému, kdo podle něj „má peníze“ a byl ochoten si pitch přečíst. Dokonce se dostal i na několik schůzek, ale ve finále nikdo neměl o firmu zájem.
Minulý týden mě poprosil, jestli bych s ním nezašel na schůzku s dalším zájemcem, kterému můžeme říkat třeba Pavel. Prý je to majitel firmy, která Matějovi dodává zboží a má svoje prodejny v obchodních centrech vedle poboček jeho firmy. Matěj už nevěděl, na koho se obrátit, a tak mu jen tak zkusil nabídnout, jestli by o celý jeho byznys neměl zájem.
Podobnou schůzku jsem ještě nezažil. Pavel se na ni skvěle připravil. Dokonce si dopředu obešel několik poboček a všude si něco koupil. Nemuseli jsme vůbec vysvětlovat, čím se firma zabývá, Pavel ji znal dobře. Protože má svoje obchody hned vedle prodejen Matěje, nemuseli jsme říkat, jak je to těžké s velkými obchodními centry, jak jsou drahé nájmy a jak je těžké najít kvalitní lidi.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Seděli jsme proti člověku, který má úplně stejnou zkušenost. Neřešili jsme čísla do hloubky. Soustředili jsme se na to nejdůležitější – základní ekonomiku poboček firmy. Žádné sklady, náklady na centrálu, dopravu, IT, provoz e-shopu. To řeší v podstatě každá podobná firma, ale pro daný byznys to vůbec není podstatné.
Celá schůzka trvala asi 30 minut. K žádné dohodě zatím nedošlo, ale snad poprvé jsem měl dojem, že proti sobě sedí ti správní lidé. Ti, co by proti sobě sedět měli, protože mají oba společný zájem. Jeden chce rozšířit sortiment firmy, druhý má náhodou na prodej něco, co by se mohlo hodit. Obyčejnou firmu. Žádný high-tech startup, který vydělá stovky milionů a bude se prodávat na burze vedle akcií Tesly. Fungující maloobchodní firmu, která dokáže ročně vydělat miliony. Takových je na světě většina.
Je mi líto času, peněz a energie, kterou doposud Matěj vložil do prodeje svojí firmy. Mohl se na začátku víc zamyslet a vybrat si svého investora.
Investor je (podle mě) někdo, kdo nakupuje aktiva s tím, aby na nich dlouhodobě vydělal. Nemusí to být nutně finanční skupina, investiční fond nebo tajemný miliardář (který zrovna prodal svůj startup), o kterých někdy čteme v novinách. Může to být klidně někdo odvedle. Někdo, kdo vás zná. Nebo zná dobře vaši firmu. Nebo prostředí, ve kterém podnikáte. A třeba všechno najednou. Potom se s ním můžete domluvit rychle. A nemusí to být jenom prodej firmy.
Když budete někdy řešit podobnou situaci jako Matěj, neposílejte prezentace všem veřejně známým investorům a mecenášům. Zamyslete se, kdo by o vaši firmu mohl mít zájem. Vyberte si svého investora.
A porozhlédněte se nejdřív kolem sebe.
Poslechněte si jeden z rozhovorů, který jsme pro vás s Jirkou připravili. Dozvíte se v něm, kdy se vyplatí oslovit investora a jak ho získat:
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 2 dny
Před 2 dny
Před 4 dny
Před 4 dny
Před 4 týdny
Před 4 týdny
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 6 měsíců
Před 6 měsíců
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc