Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak si vybrat svého investora?

Michal Koubek
Před 4 roky
Michal Koubek
Michal Koubek | Autor fotky: Jirka Chomát

Můj klient – říkejme mu třeba Matěj – prodává svoji firmu. Snaží se o to už poměrně dlouho. Firma skončila poslední dva roky ve ztrátě a je zadlužená, na druhou stranu si ale tím nejhorším už prošla a má velkou šanci stát se brzy znovu ziskovou. Matěj už ale nechce do firmy vkládat peníze ani energii. Prostě už ho to nebaví. Chce se věnovat úplně jinému oboru, a proto se rozhodl firmu prodat.

Když jsme se poprvé s Matějem potkali, poprosil mě, abych mu pomohl udělat byznys plán a investorský pitch. Předem už oslovil několik investorů, a ti po něm chtěli vidět čísla. Strávil jsem několik týdnů v excelovských tabulkách a prezentacích a úkol jsem splnil. Později jsem zjistil, že Matěj rozeslal pitch skoro každému, kdo podle něj „má peníze“ a byl ochoten si pitch přečíst. Dokonce se dostal i na několik schůzek, ale ve finále nikdo neměl o firmu zájem.

Minulý týden mě poprosil, jestli bych s ním nezašel na schůzku s dalším zájemcem, kterému můžeme říkat třeba Pavel. Prý je to majitel firmy, která Matějovi dodává zboží a má svoje prodejny v obchodních centrech vedle poboček jeho firmy. Matěj už nevěděl, na koho se obrátit, a tak mu jen tak zkusil nabídnout, jestli by o celý jeho byznys neměl zájem.

Podobnou schůzku jsem ještě nezažil. Pavel se na ni skvěle připravil. Dokonce si dopředu obešel několik poboček a všude si něco koupil. Nemuseli jsme vůbec vysvětlovat, čím se firma zabývá, Pavel ji znal dobře. Protože má svoje obchody hned vedle prodejen Matěje, nemuseli jsme říkat, jak je to těžké s velkými obchodními centry, jak jsou drahé nájmy a jak je těžké najít kvalitní lidi.

Seděli jsme proti člověku, který má úplně stejnou zkušenost. Neřešili jsme čísla do hloubky. Soustředili jsme se na to nejdůležitější – základní ekonomiku poboček firmy. Žádné sklady, náklady na centrálu, dopravu, IT, provoz e-shopu. To řeší v podstatě každá podobná firma, ale pro daný byznys to vůbec není podstatné.

Celá schůzka trvala asi 30 minut. K žádné dohodě zatím nedošlo, ale snad poprvé jsem měl dojem, že proti sobě sedí ti správní lidé. Ti, co by proti sobě sedět měli, protože mají oba společný zájem. Jeden chce rozšířit sortiment firmy, druhý má náhodou na prodej něco, co by se mohlo hodit. Obyčejnou firmu. Žádný high-tech startup, který vydělá stovky milionů a bude se prodávat na burze vedle akcií Tesly. Fungující maloobchodní firmu, která dokáže ročně vydělat miliony. Takových je na světě většina.

Je mi líto času, peněz a energie, kterou doposud Matěj vložil do prodeje svojí firmy. Mohl se na začátku víc zamyslet a vybrat si svého investora.

Investor je (podle mě) někdo, kdo nakupuje aktiva s tím, aby na nich dlouhodobě vydělal. Nemusí to být nutně finanční skupina, investiční fond nebo tajemný miliardář (který zrovna prodal svůj startup), o kterých někdy čteme v novinách. Může to být klidně někdo odvedle. Někdo, kdo vás zná. Nebo zná dobře vaši firmu. Nebo prostředí, ve kterém podnikáte. A třeba všechno najednou. Potom se s ním můžete domluvit rychle. A nemusí to být jenom prodej firmy.

Když budete někdy řešit podobnou situaci jako Matěj, neposílejte prezentace všem veřejně známým investorům a mecenášům. Zamyslete se, kdo by o vaši firmu mohl mít zájem. Vyberte si svého investora.

A porozhlédněte se nejdřív kolem sebe.

Moje tipy, jak získat investora:

Poslechněte si jeden z rozhovorů, který jsme pro vás s Jirkou připravili. Dozvíte se v něm, kdy se vyplatí oslovit investora a jak ho získat:

Tipy pro výběr investora:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Michal Koubek

Michal je odborník na finanční řízení firem a jejich strategický rozvoj. Zkušenosti nasbíral v menších firmách, ale i v nadnárodních korporátech. Pro PPF vybíral a realizoval důležité investice, podílel se na její expanzi do zahraničí, otevíral pobočku České pojišťovny v Kazachstánu a pomáhal desítkám malých i větších firem s jejich rozvojem.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

Premium
peter-minich-web

Muziker byl kousek od krachu. Co udělal špatně a jak to napravil? | Peter Minich

Premium
josef-jelinek-web

125 let na trhu, v Česku tržby 955 milionů. Jak funguje byznys spotřebičů Miele? | Josef Jelínek

Premium
dalibor-cicman-web

Dalibor Cicman (GymBeam): Jak nastavit management a strukturu firmy?

petr-macek-web

Jak vybrat firemní systém pro malou firmu?| Petr Macek (Caflou)