Můj klient – říkejme mu třeba Matěj – prodává svoji firmu. Snaží se o to už poměrně dlouho. Firma skončila poslední dva roky ve ztrátě a je zadlužená, na druhou stranu si ale tím nejhorším už prošla a má velkou šanci stát se brzy znovu ziskovou. Matěj už ale nechce do firmy vkládat peníze ani energii. Prostě už ho to nebaví. Chce se věnovat úplně jinému oboru, a proto se rozhodl firmu prodat.
Inzerce
Když jsme se poprvé s Matějem potkali, poprosil mě, abych mu pomohl udělat byznys plán a investorský pitch. Předem už oslovil několik investorů, a ti po něm chtěli vidět čísla. Strávil jsem několik týdnů v excelovských tabulkách a prezentacích a úkol jsem splnil. Později jsem zjistil, že Matěj rozeslal pitch skoro každému, kdo podle něj „má peníze“ a byl ochoten si pitch přečíst. Dokonce se dostal i na několik schůzek, ale ve finále nikdo neměl o firmu zájem.
Minulý týden mě poprosil, jestli bych s ním nezašel na schůzku s dalším zájemcem, kterému můžeme říkat třeba Pavel. Prý je to majitel firmy, která Matějovi dodává zboží a má svoje prodejny v obchodních centrech vedle poboček jeho firmy. Matěj už nevěděl, na koho se obrátit, a tak mu jen tak zkusil nabídnout, jestli by o celý jeho byznys neměl zájem.
Podobnou schůzku jsem ještě nezažil. Pavel se na ni skvěle připravil. Dokonce si dopředu obešel několik poboček a všude si něco koupil. Nemuseli jsme vůbec vysvětlovat, čím se firma zabývá, Pavel ji znal dobře. Protože má svoje obchody hned vedle prodejen Matěje, nemuseli jsme říkat, jak je to těžké s velkými obchodními centry, jak jsou drahé nájmy a jak je těžké najít kvalitní lidi.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Seděli jsme proti člověku, který má úplně stejnou zkušenost. Neřešili jsme čísla do hloubky. Soustředili jsme se na to nejdůležitější – základní ekonomiku poboček firmy. Žádné sklady, náklady na centrálu, dopravu, IT, provoz e-shopu. To řeší v podstatě každá podobná firma, ale pro daný byznys to vůbec není podstatné.
Celá schůzka trvala asi 30 minut. K žádné dohodě zatím nedošlo, ale snad poprvé jsem měl dojem, že proti sobě sedí ti správní lidé. Ti, co by proti sobě sedět měli, protože mají oba společný zájem. Jeden chce rozšířit sortiment firmy, druhý má náhodou na prodej něco, co by se mohlo hodit. Obyčejnou firmu. Žádný high-tech startup, který vydělá stovky milionů a bude se prodávat na burze vedle akcií Tesly. Fungující maloobchodní firmu, která dokáže ročně vydělat miliony. Takových je na světě většina.
Je mi líto času, peněz a energie, kterou doposud Matěj vložil do prodeje svojí firmy. Mohl se na začátku víc zamyslet a vybrat si svého investora.
Investor je (podle mě) někdo, kdo nakupuje aktiva s tím, aby na nich dlouhodobě vydělal. Nemusí to být nutně finanční skupina, investiční fond nebo tajemný miliardář (který zrovna prodal svůj startup), o kterých někdy čteme v novinách. Může to být klidně někdo odvedle. Někdo, kdo vás zná. Nebo zná dobře vaši firmu. Nebo prostředí, ve kterém podnikáte. A třeba všechno najednou. Potom se s ním můžete domluvit rychle. A nemusí to být jenom prodej firmy.
Když budete někdy řešit podobnou situaci jako Matěj, neposílejte prezentace všem veřejně známým investorům a mecenášům. Zamyslete se, kdo by o vaši firmu mohl mít zájem. Vyberte si svého investora.
A porozhlédněte se nejdřív kolem sebe.
Moje tipy, jak získat investora:
Poslechněte si jeden z rozhovorů, který jsme pro vás s Jirkou připravili. Dozvíte se v něm, kdy se vyplatí oslovit investora a jak ho získat:
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Michal je odborník na finanční řízení firem a jejich strategický rozvoj. Zkušenosti nasbíral v menších firmách, ale i v nadnárodních korporátech. Pro PPF vybíral a realizoval důležité investice, podílel se na její expanzi do zahraničí, otevíral pobočku České pojišťovny v Kazachstánu a pomáhal desítkám malých i větších firem s jejich rozvojem.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.