Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Budoucnost firem a podnikání

Budoucnost firem je velmi zajímavé téma, kterému se rádi věnujeme v našich rozhovorech. Je velkou otázkou, jak příchod nejnovějších technologií, umělé inteligence, virtuální reality, ale i řada dalších trendů, budoucnost firem ovlivní.

Někteří odborníci tvrdí, že v budoucnu budou firmy řízeny dokonce zcela nezávisle na člověku, a to prostřednictvím inteligentních nástrojů a různých technologií, které vliv člověka omezí či dokonce zcela eliminují. Právě člověk a jeho nedokonalost totiž firmy ovlivňuje nejvíce, a to zdaleka ne vždy pozitivním způsobem.

Podívejte se například na příčiny krizí firem. Mezi ně patří nejčastěji zcela lidská selhání, a to například v rámci špatných vztahů ve firmě, neefektivního finančního řízení, nesprávných a nepromyšlených rozhodnutí, neznalost rizik apod.

Právě to všechno jsou oblasti, ve kterých mohou technologie výrazně pomoci, případně práci člověka dokonce zastat.

Co ovlivní budoucnost firem?

Lze vyjmenovat spoustu trendů, které již dnes fungování firem mění a jejichž vliv do budoucna nejspíš poroste. Toto jsou některé z nich:

  • Digitalizace firem: Firmy stále více využívají digitální technologie a učí se s nimi pracovat při každodenním řízení. To jim pomáhá snižovat náklady, ale také eliminovat chyby a fungovat efektivněji.
  • Práce z domova (remote work): Pandemie COVID-19 urychlila trend, o kterém se mluvilo už dlouho. Řada profesí bude více či méně vykonávána z domova, což vyžaduje jiný přístup řízení firmy. Nese to s sebou řadu výhod, jako je například možnost hledání zaměstnanců po celém světě.
  • Umělá inteligence a strojové učení: Obojí je teprve na svém začátku a nové nástroje pro řízení firem teprve vznikají. Jejich cílem je například automatizace procesů ve firmě, efektivnější rozhodování, eliminace chyb a mnoho dalšího.
  • Globalizace: Trhy jsou stále více propojené a i do Česka vstupují zahraniční hráči. V některých oblastech je už zcela běžné, že čeští zákazníci nakupují u firem, které nejsou původem z Česka.
  • Zelené podnikání: Ekologie je velkým tématem posledních let, které stále nabývá na síle. Řada firem se proto snaží minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a více investovat do udržitelnosti. Poslechněte si například přístup Sonnentoru.
  • Personalizace: V dnešní době je personalizace například o přizpůsobení webových stránek potřebám uživatele, ale do budoucna její síla a možnosti využití nejspíš porostou.
  • Bezpečnost: Stále častější využívání technologií a závislost firem na IT s sebou přináší i potřebu vyšších investic do zabezpečení.

Trendů lze samozřejmě vyjmenovat mnohem více. Velkou otázkou je také podoba virtuálního prostředí, které dnes známe zejména skrze různé webové stránky, jako jsou sociální sítě, zpravodajské weby a další. V budoucnu je ale pravděpodobné, že se budeme mnohem více pohybovat v prostředí metaversů a virtuálních světů, do kterých ve velkém investuje například společnost Meta provozující Facebook.

Umělá inteligence ve firmách:

Co přinese budoucnost, samozřejmě nevíme. Dá se ale odhadovat, jaké oblasti řízení firem se promění nejvíce. Velkou roli bude hrát i umělá inteligence, která nejspíš promluví zejména do těchto oblastí:

  • Marketing: Marketing je do značné míry postaven na datech, se kterými mohou nástroje umělé inteligence pracovat, a to zejména z hlediska analýzy a vyhodnocování dat a cílení marketingových kampaní.
  • E-commerce: Provozování internetového obchodu je z velké části technologickým byznysem, který moderní nástroje výrazně ovlivní, a to jak z hlediska tvorby webů, marketingu a prodeje, tak i z hlediska řízení firem.
  • Prodej: I v obchodu se stále více používají moderní technologie, které pomáhají s automatizací prodejních procesů, sestavování nabídek či vyhledávání nových obchodních příležitostí.
  • Finanční řízení a účetnictví: Peníze jsou pro firmu čísla, která mohou zpracovávat, řídit a vyhodnocovat technologie. Nové nástroje v této oblasti vznikají neustále, a to i na poli účetnictví.
  • Supply chain management: Plánování a predikce poptávky po zboží, optimalizace logistiky, řízení skladů a mnoho dalšího je rovněž oblastí, do které stále více promlouvají moderní technologie.
  • Personalistika: Již dnes technologie pomáhají HR specialistům při hledání, oslovování, výběru, vyhodnocování a řízení zaměstnanců ve firmě.
  • Zákaznický servis: Možná i vy jste se už dovolali na zákaznickou linku, kde vám odpovídal robot, případně jste si psali na chatu s chatbotem. Technologie i zde budou hrát stále větší roli.

A to zdaleka není všechno. Firmy se dnes neřídí stejně jako před 100 lety, dokonce ani jako před 20 lety. Máme k dispozici mnohem více nástrojů a možností, jak je budovat a řídit efektivněji a lépe. Dá se proto očekávat, že ani v budoucnu věci nezůstanou stejné.

Jaká bude budoucnost firem?

V našich rozhovorech se o budoucnosti firem rádi bavíme s hosty, kteří sami firmy budují a řídí. Tady jsou:

dalibor-houfek-web

Low-code technologie jako budoucnost on-line byznysu? | Dalibor Houfek (Jetveo)

Moc firem o low-code techologiích neví. Řekl mi to Dalibor Houfek z Jetveo, který s nimi už dávno pracuje a pro klienty připravuje různé projekty od webů po interní systémy a mnoho dalšího.

Před 4 týdny

petr-heller-web

Budoucnost e-commerce a priority pro e-shopy | Petr Heller (Retailys)

Zjistěte, jak se změní budoucnost českých e-shopů a na jaké trendy musí umět zareagovat? Dozvíte se také, v čem jim chybí odvaha a kde ji získat.

Před 2 roky

Inzerce

martin-strbak-web

Realistický pohled na umělou inteligenci v e-commerce | Martin Štrbák (Persoo.cz)

Chcete využít umělou inteligenci ve vašem e-shopu? Poslechněte si Martina Štrbáka, který vám představí možnosti, jak s umělou inteligencí v e-shopu pracovat.

Před 2 roky

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

Už v několika předchozích rozhovorech jsme si povídali o budoucnosti české e-commerce a několikrát zaznělo, že bude patřit velkým on-line tržištím, známým jako marketplaces. Jak se na to dívá největší hráč české e-commerce a jaké má v tomto směru sám…

Před 3 roky

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

radek-sakac-web

Radek Sakáč (inSPORTline.cz): Budoucnost e-commerce, dopady marketplaces, personalizace e-shopu

Dneska jsem si pozval marketingového ředitele inSPORTline.cz Radka Sakáče. Radek nemá zkušenosti jen z e-commerce, ale například i z Barum Continental, Komerční banky nebo Vodafonu. V minulosti měl na starosti vzdělávání obchodníků a společně se dnes zamyslíme nad tím, jak…

Před 3 roky

karel-novotny-web

Karel Novotný: Krize freelancerů, zvládání stresu, budoucnost trhu

Karel Novotný je marketingový specialista, který pracuje na volné noze, ale vedle toho zastává i funkci ředitele marketingu ve dvou společnostech. Povídali jsme si o tom, jak současná krize kolem pandemie koronaviru dopadá na něj a co by poradil dalším…

Před 3 roky

martin-lonsky-web

Martin Lonský (ApuTime): Umělá inteligence a startupy, její dnešní využití, strach z technologií

Ve svém startupu ApuTime Martin Lonský často přemýšlí nad tím, jak mohou technologie zefektivnit život a práci člověka. Téma umělé inteligence je mu velmi blízké a v našem rozhovoru jsme jej rozebrali. Povídali jsme si třeba o tom, zda je…

Před 3 roky

vladimir-marik-web

Vladimír Mařík: Průmysl 4.0 v e-commerce, bezpečnost technologií, budoucnost práce

Každý malý i střední podnik by si měl uvědomit, že revoluce je tady. V budoucnu si zákazník vše vykomunikuje s výrobní halou napřímo.

Před 5 roky

filip-drimalka-web

Filip Dřímalka: Digitální inovace a budoucnost e-commerce

Jak mohou inovovat i malé e-shopy? A jak bude svět e-commerce vypadat za 10 let?

Před 6 roky

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

jitka-dvorakova

Jitka Dvořáková živě na E-shop Klubu. Co prozradila o řízení CZC.cz?

Inzerce