Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Budoucnost firem a podnikání

Budoucnost firem je velmi zajímavé téma, kterému se rádi věnujeme v našich rozhovorech. Je velkou otázkou, jak příchod nejnovějších technologií, umělé inteligence, virtuální reality, ale i řada dalších trendů, budoucnost firem ovlivní.

Někteří odborníci tvrdí, že v budoucnu budou firmy řízeny dokonce zcela nezávisle na člověku, a to prostřednictvím inteligentních nástrojů a různých technologií, které vliv člověka omezí či dokonce zcela eliminují. Právě člověk a jeho nedokonalost totiž firmy ovlivňuje nejvíce, a to zdaleka ne vždy pozitivním způsobem.

Podívejte se například na příčiny krizí firem. Mezi ně patří nejčastěji zcela lidská selhání, a to například v rámci špatných vztahů ve firmě, neefektivního finančního řízení, nesprávných a nepromyšlených rozhodnutí, neznalost rizik apod.

Právě to všechno jsou oblasti, ve kterých mohou technologie výrazně pomoci, případně práci člověka dokonce zastat.

Co ovlivní budoucnost firem?

Lze vyjmenovat spoustu trendů, které již dnes fungování firem mění a jejichž vliv do budoucna nejspíš poroste. Toto jsou některé z nich:

  • Digitalizace firem: Firmy stále více využívají digitální technologie a učí se s nimi pracovat při každodenním řízení. To jim pomáhá snižovat náklady, ale také eliminovat chyby a fungovat efektivněji.
  • Práce z domova (remote work): Pandemie COVID-19 urychlila trend, o kterém se mluvilo už dlouho. Řada profesí bude více či méně vykonávána z domova, což vyžaduje jiný přístup řízení firmy. Nese to s sebou řadu výhod, jako je například možnost hledání zaměstnanců po celém světě.
  • Umělá inteligence a strojové učení: Obojí je teprve na svém začátku a nové nástroje pro řízení firem teprve vznikají. Jejich cílem je například automatizace procesů ve firmě, efektivnější rozhodování, eliminace chyb a mnoho dalšího.
  • Globalizace: Trhy jsou stále více propojené a i do Česka vstupují zahraniční hráči. V některých oblastech je už zcela běžné, že čeští zákazníci nakupují u firem, které nejsou původem z Česka.
  • Zelené podnikání: Ekologie je velkým tématem posledních let, které stále nabývá na síle. Řada firem se proto snaží minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a více investovat do udržitelnosti. Poslechněte si například přístup Sonnentoru.
  • Personalizace: V dnešní době je personalizace například o přizpůsobení webových stránek potřebám uživatele, ale do budoucna její síla a možnosti využití nejspíš porostou.
  • Bezpečnost: Stále častější využívání technologií a závislost firem na IT s sebou přináší i potřebu vyšších investic do zabezpečení.

Trendů lze samozřejmě vyjmenovat mnohem více. Velkou otázkou je také podoba virtuálního prostředí, které dnes známe zejména skrze různé webové stránky, jako jsou sociální sítě, zpravodajské weby a další. V budoucnu je ale pravděpodobné, že se budeme mnohem více pohybovat v prostředí metaversů a virtuálních světů, do kterých ve velkém investuje například společnost Meta provozující Facebook.

Umělá inteligence ve firmách:

Co přinese budoucnost, samozřejmě nevíme. Dá se ale odhadovat, jaké oblasti řízení firem se promění nejvíce. Velkou roli bude hrát i umělá inteligence, která nejspíš promluví zejména do těchto oblastí:

  • Marketing: Marketing je do značné míry postaven na datech, se kterými mohou nástroje umělé inteligence pracovat, a to zejména z hlediska analýzy a vyhodnocování dat a cílení marketingových kampaní.
  • E-commerce: Provozování internetového obchodu je z velké části technologickým byznysem, který moderní nástroje výrazně ovlivní, a to jak z hlediska tvorby webů, marketingu a prodeje, tak i z hlediska řízení firem.
  • Prodej: I v obchodu se stále více používají moderní technologie, které pomáhají s automatizací prodejních procesů, sestavování nabídek či vyhledávání nových obchodních příležitostí.
  • Finanční řízení a účetnictví: Peníze jsou pro firmu čísla, která mohou zpracovávat, řídit a vyhodnocovat technologie. Nové nástroje v této oblasti vznikají neustále, a to i na poli účetnictví.
  • Supply chain management: Plánování a predikce poptávky po zboží, optimalizace logistiky, řízení skladů a mnoho dalšího je rovněž oblastí, do které stále více promlouvají moderní technologie.
  • Personalistika: Již dnes technologie pomáhají HR specialistům při hledání, oslovování, výběru, vyhodnocování a řízení zaměstnanců ve firmě.
  • Zákaznický servis: Možná i vy jste se už dovolali na zákaznickou linku, kde vám odpovídal robot, případně jste si psali na chatu s chatbotem. Technologie i zde budou hrát stále větší roli.

A to zdaleka není všechno. Firmy se dnes neřídí stejně jako před 100 lety, dokonce ani jako před 20 lety. Máme k dispozici mnohem více nástrojů a možností, jak je budovat a řídit efektivněji a lépe. Dá se proto očekávat, že ani v budoucnu věci nezůstanou stejné.

Jaká bude budoucnost firem?

V našich rozhovorech se o budoucnosti firem rádi bavíme s hosty, kteří sami firmy budují a řídí. Tady jsou:

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

Jak umělá inteligence mění e-mail marketing a co mohou firmy už dnes vyzkoušet? O tom je rozhovor s Danem Nytrou.

Před 1 dnem

dan-nytra-web

Umělá inteligence a tvorba textů. Jak může pomoci i vaší firmě? | Dan Nytra

Jestli v něčem mohou moderní nástroje pracující s umělou inteligencí pomoci, tak je to tvorba textů. Jak to konkrétně udělat?

Před 1 měsíc

Inzerce

Premium
senta-cermakova-web

Umělá inteligence v byznysu. 2,5 hodiny s jednou z TOP manažerek Česka | Senta Čermáková (Deloitte, Hewlett-Packard)

Senta Čermáková se dostala mezi špičku českého managementu v globálně úspěšných firmách. Dnes se věnuje umělé inteligenci a jejímu využití v byznysu.

Před 2 měsíce

dan-nytra-web

Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra

Dan Nytra pracuje v marketingu více než 25 let a poslední 3 roky aktivně využívá na svých projektech a i u svých klientů umělou inteligenci.

Před 2 měsíce

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

Premium
otto-bohus-web

Otto Bohuš: Umělá inteligence copywritery nenahradí

Nahradí umělá inteligence copywritery? Kdo má podle Otto Bohuše na trhu dále své místo? A jak s AI v rámci tvorby textů pracovat?

Před 2 měsíce

Premium
tomas-mikolov-web

Tomáš Mikolov: Jak AI změní byznys a řízení firem?

Tomáš Mikolov je známým českým vědcem v oblasti umělé inteligence. Povídali jsme si o tom, jak AI změní řízení firem a co už dnes dává ve firmách smysl řešit.

Před 3 měsíce

Premium
kiska-horky-web

Vyplatí se ještě zakládat nové startupy? Duel Andreje Kisky a Vítka Horkého

Oba dokázali v byznysu hodně. Měli ale štěstí na dobu? A má dnes ještě smysl zkoušet zakládat vlastní startup? Odpovídají Andrej Kiska a Vít Horký.

Před 3 měsíce

Premium
michael-rostock-poplar-web

Pokud vám jde o rodinu, tak byznys není pro vás | Michael Rostock-Poplar

Patří mezi nejpopulárnější české investory a zainvestováno má v přibližně 10 firmách. Jaké otázky pokládá podnikatelům a podle čeho pozná, zda budete úspěšní?

Před 3 měsíce

Premium
alzbeta-svarcova-web

Copywriterka na volné noze: Má psaní textů budoucnost? | Alžběta Švarcová

Píše texty pro klienty. Jako copywriterka ale musí reagovat na nové technologie a umělou inteligenci. Jak změní její práci a kde vidí své místo na trhu v budoucnosti?

Před 3 měsíce

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

Přijde Allegro, Amazon a další. E-commerce bude hlavně o marketplaces. Malé a střední e-shopy za pár let nemusí existovat. Zjistěte, jak budoucnost vidí Heureka.

Před 4 měsíce

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Průzkum proběhl mezi přibližně 100 firmami z různých oborů a odvětví. V rozhovoru zjistíte, zda jsou vůči budoucnosti optimistické, nebo ji naopak vidí černě.

Před 4 měsíce

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

Ondřej Vaněk založil, vybudoval a prodal společnost Blindspot. V rozhovoru popisuje, jak firma bojovala se svou křehkostí a jak se dostala do lepší pozice.

Před 4 měsíce

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Inzerce