Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Budoucnost firem a podnikání

Budoucnost firem je velmi zajímavé téma, kterému se rádi věnujeme v našich rozhovorech. Je velkou otázkou, jak příchod nejnovějších technologií, umělé inteligence, virtuální reality, ale i řada dalších trendů, budoucnost firem ovlivní.

Někteří odborníci tvrdí, že v budoucnu budou firmy řízeny dokonce zcela nezávisle na člověku, a to prostřednictvím inteligentních nástrojů a různých technologií, které vliv člověka omezí či dokonce zcela eliminují. Právě člověk a jeho nedokonalost totiž firmy ovlivňuje nejvíce, a to zdaleka ne vždy pozitivním způsobem.

Podívejte se například na příčiny krizí firem. Mezi ně patří nejčastěji zcela lidská selhání, a to například v rámci špatných vztahů ve firmě, neefektivního finančního řízení, nesprávných a nepromyšlených rozhodnutí, neznalost rizik apod.

Právě to všechno jsou oblasti, ve kterých mohou technologie výrazně pomoci, případně práci člověka dokonce zastat.

Co ovlivní budoucnost firem?

Lze vyjmenovat spoustu trendů, které již dnes fungování firem mění a jejichž vliv do budoucna nejspíš poroste. Toto jsou některé z nich:

  • Digitalizace firem: Firmy stále více využívají digitální technologie a učí se s nimi pracovat při každodenním řízení. To jim pomáhá snižovat náklady, ale také eliminovat chyby a fungovat efektivněji.
  • Práce z domova (remote work): Pandemie COVID-19 urychlila trend, o kterém se mluvilo už dlouho. Řada profesí bude více či méně vykonávána z domova, což vyžaduje jiný přístup řízení firmy. Nese to s sebou řadu výhod, jako je například možnost hledání zaměstnanců po celém světě.
  • Umělá inteligence a strojové učení: Obojí je teprve na svém začátku a nové nástroje pro řízení firem teprve vznikají. Jejich cílem je například automatizace procesů ve firmě, efektivnější rozhodování, eliminace chyb a mnoho dalšího.
  • Globalizace: Trhy jsou stále více propojené a i do Česka vstupují zahraniční hráči. V některých oblastech je už zcela běžné, že čeští zákazníci nakupují u firem, které nejsou původem z Česka.
  • Zelené podnikání: Ekologie je velkým tématem posledních let, které stále nabývá na síle. Řada firem se proto snaží minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a více investovat do udržitelnosti. Poslechněte si například přístup Sonnentoru.
  • Personalizace: V dnešní době je personalizace například o přizpůsobení webových stránek potřebám uživatele, ale do budoucna její síla a možnosti využití nejspíš porostou.
  • Bezpečnost: Stále častější využívání technologií a závislost firem na IT s sebou přináší i potřebu vyšších investic do zabezpečení.

Trendů lze samozřejmě vyjmenovat mnohem více. Velkou otázkou je také podoba virtuálního prostředí, které dnes známe zejména skrze různé webové stránky, jako jsou sociální sítě, zpravodajské weby a další. V budoucnu je ale pravděpodobné, že se budeme mnohem více pohybovat v prostředí metaversů a virtuálních světů, do kterých ve velkém investuje například společnost Meta provozující Facebook.

Umělá inteligence ve firmách:

Co přinese budoucnost, samozřejmě nevíme. Dá se ale odhadovat, jaké oblasti řízení firem se promění nejvíce. Velkou roli bude hrát i umělá inteligence, která nejspíš promluví zejména do těchto oblastí:

  • Marketing: Marketing je do značné míry postaven na datech, se kterými mohou nástroje umělé inteligence pracovat, a to zejména z hlediska analýzy a vyhodnocování dat a cílení marketingových kampaní.
  • E-commerce: Provozování internetového obchodu je z velké části technologickým byznysem, který moderní nástroje výrazně ovlivní, a to jak z hlediska tvorby webů, marketingu a prodeje, tak i z hlediska řízení firem.
  • Prodej: I v obchodu se stále více používají moderní technologie, které pomáhají s automatizací prodejních procesů, sestavování nabídek či vyhledávání nových obchodních příležitostí.
  • Finanční řízení a účetnictví: Peníze jsou pro firmu čísla, která mohou zpracovávat, řídit a vyhodnocovat technologie. Nové nástroje v této oblasti vznikají neustále, a to i na poli účetnictví.
  • Supply chain management: Plánování a predikce poptávky po zboží, optimalizace logistiky, řízení skladů a mnoho dalšího je rovněž oblastí, do které stále více promlouvají moderní technologie.
  • Personalistika: Již dnes technologie pomáhají HR specialistům při hledání, oslovování, výběru, vyhodnocování a řízení zaměstnanců ve firmě.
  • Zákaznický servis: Možná i vy jste se už dovolali na zákaznickou linku, kde vám odpovídal robot, případně jste si psali na chatu s chatbotem. Technologie i zde budou hrát stále větší roli.

A to zdaleka není všechno. Firmy se dnes neřídí stejně jako před 100 lety, dokonce ani jako před 20 lety. Máme k dispozici mnohem více nástrojů a možností, jak je budovat a řídit efektivněji a lépe. Dá se proto očekávat, že ani v budoucnu věci nezůstanou stejné.

Jaká bude budoucnost firem?

V našich rozhovorech se o budoucnosti firem rádi bavíme s hosty, kteří sami firmy budují a řídí. Tady jsou:

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Průzkum proběhl mezi přibližně 100 firmami z různých oborů a odvětví. V rozhovoru zjistíte, zda jsou vůči budoucnosti optimistické, nebo ji naopak vidí černě.

Před 12 hodinami

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

Ondřej Vaněk založil, vybudoval a prodal společnost Blindspot. V rozhovoru popisuje, jak firma bojovala se svou křehkostí a jak se dostala do lepší pozice.

Před 7 dny

Inzerce

Premium
david-grudl-web

David Grudl: Umělá inteligence je v plenkách a firmy mají nereálné představy

David Grudl je zkušený programátor s velkým odborným vhledem do umělé inteligence. Jak podle něj AI změní řízení firem a proč je teprve v plenkách?

Před 2 týdny

Premium
eliska-vyhnankova-web

Eliška Vyhnánková: Jak umělá inteligence mění mou práci?

Jak umělá inteligence mění podnikání populární specialistky na sociální sítě Elišky Vyhnánkové? A proč se AI ve své knize Jak na sítě v podstatě nevěnuje?

Před 3 týdny

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

Premium
dominik-stroukal

Byznys pohledem ekonoma. Na co se teď zaměřit a je správný čas na prodej firmy? | Dominik Stroukal

Jak se vyvíjí současná doba pro podnikatele? Vyplatí se přemýšlet nad prodejem firmy? A jaké firmy čeká těžká budoucnost? Odpoví Dominik Stroukal.

Před 1 měsíc

Premium
michael-petrus-web

AI a podnikání na volné noze. Jak mění kreativní profese? | Michael Petrus

Po 15 letech na volné noze se ilustrátor Michael Petrus připravuje na výrazné změny jeho práce. Ty přináší umělá inteligence. Jaké to jsou a jak na to reagovat?

Před 2 měsíce

babinec-huba-web

SaaS jako budoucnost firem? Příklady Shoptetu a Skladonu | Samuel Huba a Patrik Babinec

Budoucnost středních firem je prý možná v co nejsnadnějším škálování a v tzv. „sasování“, nebo-li budování „software as a service“ byznys modelů. To je i cesta, kterou se vydal Skladon a Shoptet.

Před 2 měsíce

Premium
viktor-kustein-web

Z mladých talentů budoucí hvězdy firmy. Takhle to dělá Vivantis nebo Rockaway | Viktor Kustein

Vivantis i Rockaway investují nemálo peněz a energie do práce s mladými talenty na trhu práce. Proč to dělají a jak z nováčků dělají budoucí hvězdy?

Před 3 měsíce

Premium
horeni-roz-web

Ve 30 jsou milionáři. Jak byznys mění jejich život? | Libor Hoření a Jakub Rož

Oběma je kolem 30 let a už za sebou mají roky úspěšného podnikání. Co se naučili, do čeho investují peníze a jak přemýšlí nad AI a budoucností?

Před 3 měsíce

Premium
filip-drimalka-web

AI mění řízení firem. Co můžete vyzkoušet už nyní? | Filip Dřímalka

Umělá inteligence mění způsoby řízení firem. Na trhu již dnes existuje řada technologií, které můžete snadno vyzkoušet a implementovat do firmy. Jaké to jsou?

Před 4 měsíce

dalibor-houfek-web

Low-code technologie jako budoucnost on-line byznysu? | Dalibor Houfek (Jetveo)

Moc firem o low-code techologiích neví. Řekl mi to Dalibor Houfek z Jetveo, který s nimi už dávno pracuje a pro klienty připravuje různé projekty od webů po interní systémy a mnoho dalšího.

Před 5 měsíců

petr-heller-web

Budoucnost e-commerce a priority pro e-shopy | Petr Heller (Retailys)

Zjistěte, jak se změní budoucnost českých e-shopů a na jaké trendy musí umět zareagovat? Dozvíte se také, v čem jim chybí odvaha a kde ji získat.

Před 2 roky

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
pavel-ungr-web

SEO se hodně změní, Google zaspal, texty z ChatGPT může penalizovat, říká Pavel Ungr

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Inzerce