E-mail marketing

E-mail marketing je jednou z podstatných součástí marketingových strategií českých firem. Spočívá v zasílání e-mailových zpráv odběratelům jejich e-mailingu. Nejčastěji se jedná např. o zákazníky e-shopu, uživatele aplikace, čtenáře blogu apod. Do e-mail marketingu dnes investují firmy napříč obory, budují tak se svými odběrateli užší vztah a nabízí jim nové produkty a služby.

Řada firem bohužel stále podceňuje základy efektivního e-mail marketingu. Svým odběratelům proto zasílají irelevantní nezajímavá a mnohdy i nevyžádaná sdělení, která mají jednak velmi malý efekt a jednak mnohdy působí z hlediska budování značky firmy a podpory vztahu se zákazníkem kontraproduktivně.

Jak dělat e-mail marketing efektivně?

Neexistuje jednotný návod, jak dělat e-mail marketing, podle kterého by mohly postupovat všechny firmy na světě. Každá firma je unikátní a její publikum má odlišné potřeby. Přesto se vyplatí řídit základními zásadami e-mailingu:

  1. Posílejte pouze relevantní sdělení. Odběratelé vašeho e-mailingu chtějí číst pouze to, co se dotýká jejich potřeb a zájmů. Pošlete-li jim irelevantní sdělení, zvýšíte tím pravděpodobnost, že vaše e-maily přestanou odebírat, a současně tak dáte najevo, že neznáte skutečné potřeby svých zákazníků.
  2. Posílejte e-maily pouze těm, kteří s tím souhlasili. Databáze e-mailových adres nenakupujte. Nesprávným zacházením s osobními údaji svých uživatelů můžete velmi snadno porušit zákon, ale současně poškodit i pověst vaší firmy. Zjistěte, co je to oprávněný zájem podle GDPR.
  3. Pokuste se e-maily co nejvíce personalizovat. V dnešním světě existují nástroje, které vaše e-maily přizpůsobí na míru vašim zákazníkům a zvýší tak pravděpobonost dosažení vašich cílů.
  4. Segmentujte svoje odběratele. Rozdělte je podle informací, které o nich máte. Například podle produktů, které u vás nakupují, témat, která je zajímají, služeb, které využívají apod.
  5. Dejte odběratelům důvod vaše e-maily odebírat. Ani vy neděláte nic jen tak. Čím vyšší přidanou hodnotu jim v e-mailech doručíte, tím spíše je budou odebírat, budou je otevírat a budou v nich klikat na vložené odkazy.
  6. Věnujte pozornost předmětům e-mailů, které rozhodují o tom, zda je odběratel vůbec otevře, a celkové podobě e-mailů. Pro odběratele musí vypadat atraktivně, přehledně a relevantně.
  7. Nezapomeňte na mobilní zařízení. Vaše e-maily se musí dobře zobrazit i na malých displejích mobilních telefonů.
  8. Testujte a vyhodnocujte. Používejte A/B testování, experimentujte s dobou zasílání e-mailů, s jednotlivými předměty i s podobou e-mailů samotných.

Mnoho dalších doporučení najdete v našich článcích a videích. Na našem webu je spousta obsahu o marketingu. Můžete rovněž odebírat náš podcast o marketingu a know-how zkušených marketérů a podnikatelů poslouchat třeba cestou do práce. Tady jsou vybrané tipy od profíků v e-mail marketingu:

Kde začít? Třeba tady: