Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Krize podniku

Existuje mnoho důvodů, proč se podniky mohou dostat do krize. Jedním z hlavních je neschopnost podniku efektivně řídit své finanční zdroje. To může vést k nedostatku hotovosti, což může způsobit problémy s plněním závazků vůči dodavatelům a partnerům.

Někdy se podniky dostanou do krize také kvůli špatnému řízení rizik, například pokud investují do projektů s vysokým rizikem, nebo si všechna svá rizika vůbec neuvědomují.

Dalším důvodem, proč se podniky mohou dostat do krize, je neschopnost přizpůsobit se změnám na trhu. Pokud se podnik nedokáže rychle a efektivně přizpůsobit změnám v poptávce po jeho produktech nebo službách, může to vést ke ztrátě tržního podílu a finančním problémům.

Třetím důvodem krize podniku bývá nedostatečná inovace nebo investice do rozvoje nových produktů a technologií. Pokud podnik nedokáže držet krok s inovacemi, může to vést k ztrátě konkurenceschopnosti a finančním problémům v dlouhodobém horizontu.

10 častých důvodů, proč se podniky dostávají do krize

Příčin krize podniků může být celá řada. Toto jsou některé z nich:

  1. Nedostatečná finanční řízení
  2. Špatné řízení rizik
  3. Nedostatečná schopnost přizpůsobit se změnám na trhu
  4. Nedostatečná inovace nebo investice do rozvoje nových produktů a technologií
  5. Nedostatečná spolupráce s dodavateli a partnery
  6. Nesprávné cenotvorby nebo marže
  7. Špatné mezilidské vztahy nebo nefunkční týmová práce
  8. Ztráta důvěry zákazníků nebo veřejnosti
  9. Porušení předpisů nebo regulací
  10. Vliv vnějších faktorů, jako je například globální ekonomická krize, pandemie nebo přírodní katastrofy

S řešením krize podniku vám může pomoci i najatý interim manažer, který může s podobnými situaci mít předchozí zkušenosti.

Jaké firmy například svou krizi nepřežily?

Historie zná spoustu příběhů firem, které se dostaly do vážných krizí, ze kterých nenašly cestu ven. Některé možná znáte:

  • Lehman Brothers – americká finanční společnost, která zkrachovala v roce 2008 v důsledku krize na trhu s hypotečními cennými papíry.
  • Enron – americká energetická společnost, která zkrachovala v roce 2001 po skandálu s účetnictvím a podvodem.
  • Kodak – americká společnost, která se specializovala na výrobu fotoaparátů a filmů, která zkrachovala v důsledku nástupu digitálních technologií a neschopnosti přizpůsobit se změnám na trhu.
  • Blockbuster – americká společnost, která se specializovala na pronájem videokazet a DVD, která zkrachovala v důsledku nástupu on-line filmových streamingových služeb.
  • Sears – americká společnost, která se specializovala na prodej zboží a služeb pro domácnosti, která zkrachovala v důsledku konkurence ze strany on-line prodejců a neschopnosti přizpůsobit se změnám na trhu.

Za krachem každé z těchto společností určitě stálo mnoho dalších důvodů. Málokdy se firmy dostávají do problémů jen z jedné příčiny – většinou je to spíš celý řetězec problémů, špatných rozhodnutí a událostí, které se ve firmě nebo mimo ni staly.

Jak řešit krizi podniku?

Poslechněte si naše rozhovory se specialisty na řízení firem a podnikateli:

Nejnovější obsah:

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

Inzerce

jiri-jemelka-web

Poklesy tržeb: Jak na ně reagovat? | Jiří Jemelka

Premium
juraj-striezenec-web

Kiwi.com: Pád na nulu. Jak dostat firmu z existenční krize? | Juraj Strieženec

Premium
david-manych-web

Finanční problémy a financování firem | David Manych (Natland)

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Premium
tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

konstantin-margaretis-web

Růst firmy a řešení krize | Konstantin Margaretis (Skladon.cz)

michal-koubek-jaroslav-baier-web

Finanční potíže firmy: Jak je řešit? | Michal Koubek a Jaroslav Baier

petr-skondrojanis-web

Petr Skondrojanis: Jak komunikovat se zaměstnanci v době krize?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.