Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Krize podniku

Existuje mnoho důvodů, proč se podniky mohou dostat do krize. Jedním z hlavních je neschopnost podniku efektivně řídit své finanční zdroje. To může vést k nedostatku hotovosti, což může způsobit problémy s plněním závazků vůči dodavatelům a partnerům.

Někdy se podniky dostanou do krize také kvůli špatnému řízení rizik, například pokud investují do projektů s vysokým rizikem, nebo si všechna svá rizika vůbec neuvědomují.

Dalším důvodem, proč se podniky mohou dostat do krize, je neschopnost přizpůsobit se změnám na trhu. Pokud se podnik nedokáže rychle a efektivně přizpůsobit změnám v poptávce po jeho produktech nebo službách, může to vést ke ztrátě tržního podílu a finančním problémům.

Třetím důvodem krize podniku bývá nedostatečná inovace nebo investice do rozvoje nových produktů a technologií. Pokud podnik nedokáže držet krok s inovacemi, může to vést k ztrátě konkurenceschopnosti a finančním problémům v dlouhodobém horizontu.

10 častých důvodů, proč se podniky dostávají do krize

Příčin krize podniků může být celá řada. Toto jsou některé z nich:

  1. Nedostatečná finanční řízení
  2. Špatné řízení rizik
  3. Nedostatečná schopnost přizpůsobit se změnám na trhu
  4. Nedostatečná inovace nebo investice do rozvoje nových produktů a technologií
  5. Nedostatečná spolupráce s dodavateli a partnery
  6. Nesprávné cenotvorby nebo marže
  7. Špatné mezilidské vztahy nebo nefunkční týmová práce
  8. Ztráta důvěry zákazníků nebo veřejnosti
  9. Porušení předpisů nebo regulací
  10. Vliv vnějších faktorů, jako je například globální ekonomická krize, pandemie nebo přírodní katastrofy

S řešením krize podniku vám může pomoci i najatý interim manažer, který může s podobnými situaci mít předchozí zkušenosti.

Jaké firmy například svou krizi nepřežily?

Historie zná spoustu příběhů firem, které se dostaly do vážných krizí, ze kterých nenašly cestu ven. Některé možná znáte:

  • Lehman Brothers – americká finanční společnost, která zkrachovala v roce 2008 v důsledku krize na trhu s hypotečními cennými papíry.
  • Enron – americká energetická společnost, která zkrachovala v roce 2001 po skandálu s účetnictvím a podvodem.
  • Kodak – americká společnost, která se specializovala na výrobu fotoaparátů a filmů, která zkrachovala v důsledku nástupu digitálních technologií a neschopnosti přizpůsobit se změnám na trhu.
  • Blockbuster – americká společnost, která se specializovala na pronájem videokazet a DVD, která zkrachovala v důsledku nástupu on-line filmových streamingových služeb.
  • Sears – americká společnost, která se specializovala na prodej zboží a služeb pro domácnosti, která zkrachovala v důsledku konkurence ze strany on-line prodejců a neschopnosti přizpůsobit se změnám na trhu.

Za krachem každé z těchto společností určitě stálo mnoho dalších důvodů. Málokdy se firmy dostávají do problémů jen z jedné příčiny – většinou je to spíš celý řetězec problémů, špatných rozhodnutí a událostí, které se ve firmě nebo mimo ni staly.

Jak řešit krizi podniku?

Poslechněte si naše rozhovory se specialisty na řízení firem a podnikateli:

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

Econea 6 let rostla každý rok o 100 %. Ze začátečnického punku se pokusila překlopit do profesionálního řízení. Výběr managementu se ale vůbec nepovedl…

Před 2 měsíce

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Bonami muselo propustit část svých zaměstnanců, zavřít dvě prodejny a provést řadu dalších opatření. Poslechněte si, co firmu zachrání v probíhající krizi.

Před 2 měsíce

Inzerce

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

Zkušený byznysmen Jiří Hlavenka radí, jak se vypořádat s krizí ve firmě, na co se zaměřit a jak na ni reagují firmy v e-commerce.

Před 2 měsíce

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

Jak změnit řízení firmy, která přestala růst? Na co se musíte zaměřit a jak předejít ještě větším problémů? Poslechněte si zkušeného interim manažera Jiřího Jemelku.

Před 7 měsíců

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

jiri-jemelka-web

Poklesy tržeb: Jak na ně reagovat? | Jiří Jemelka

Jak reagovat na klesající tržby ve vaší firmě? Co poklesy tržeb způsobuje a jak změnit řízení firmy, která doposud vždy rostla? O tom mluvil Jiří Jemelka z JPF.

Před 8 měsíců

Premium
juraj-striezenec-web

Kiwi.com: Pád na nulu. Jak dostat firmu z existenční krize? | Juraj Strieženec

Provozní ředitel Kiwi.com Juraj Strieženec detailně rozebírá, jak firma reagovala na dopady pandemie. Z obratu 1,2 miliardy euro ročně spadla na nulu.

Před 11 měsíců

Premium
david-manych-web

Finanční problémy a financování firem | David Manych (Natland)

Zjistěte, proč se firmy nejčastěji dostávají do finančních problémů a co udělal špatně třeba ZOOT? Rozebrali jsme také financování skrze banky, investory, dluhopisy a fondy.

Před 11 měsíců

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Jeden z největších českých e-shopů změnil management. Půlka firmy odešla. Poslechněte si, jak nový CEO celou situaci řešil a co firmu zachránilo.

Před 2 roky

Premium
tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

Krize ve firmě má většinou příčinu, která nepřekvapí. Poslechněte si zkušeného byznysmena, který se setkal se stovkami firem v potížích, Tomáše Rašku.

Před 2 roky

konstantin-margaretis-web

Růst firmy a řešení krize | Konstantin Margaretis (Skladon.cz)

Jedna z nejrychleji rostoucích firem v Česku sdílí zkušenosti, co nejvíce nakopává růst firmy a do čeho nyní strategicky investuje. Poslechněte si rozhovor.

Před 2 roky

michal-koubek-jaroslav-baier-web

Finanční potíže firmy: Jak je řešit? | Michal Koubek a Jaroslav Baier

Jak se v praxi provádí restrukturalizace firmy? Zjistěte, jak to vidí zkušený odborník na finanční řízení firem a jak advokát.

Před 2 roky

petr-skondrojanis-web

Petr Skondrojanis: Jak komunikovat se zaměstnanci v době krize?

VIDEO: Krize podniku je náročnou situací, kterou někdy musí projít každý podnikatel. Poslechněte si zkušenosti podnikatelů, kteří to už mají za sebou.

Před 3 roky

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
petr-borkovec-web

Petr Borkovec: Jak se tvoří byznys modely?

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Inzerce