Jsem poskytovatel služeb. Několik let podnikám v oblasti tvorby e-shopů na míru. Mám své vize, hodnoty a vážím si svých zákazníků. Ale nedávno jsem se dostal na druhou stranu barikády. A chtěl bych se s vámi podělit o mou zkušenost a o to, co jsem si z ní vzal pro svoje podnikání.
Inzerce
Já, ajťák, manuálně spíše nezručný, jsem potřeboval kompletně zrekonstruovat byt. Najednou jsem nebyl poskytovatel služeb, ale zákazník, který se v dané problematice neorientuje. Neměl jsem absolutní ponětí o cenách materiálů, souvislostech, návaznostech jednotlivých úkonů a jejich časových odhadech. Stejně jako mnozí naši klienti (a nejspíš i vaši), kteří nemají detailní přehled o tvorbě e-shopu.
Proto jsem se svěřil do rukou dodavatele, který slíbil dodat komplexní servis. Zajistit jednotlivé řemeslníky, dodržet časový harmonogram, garantovat kvalitu… Podobně jako moji zákazníci, i já jsem očekával spolehlivost, odbornost a kompetenci.
Všechno šlo na první pohled dobře. Hlavní dodavatel si dobře řídil své subdodavatele, já platil faktury a dával rozhodnutí u vzniklých situací.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Po dokončení rekonstrukce jsem si prošel detaily i důležité prvky. A nestačil se divit. Při průchodu obývákem a kuchyní jsem měl opravdu pocit plovoucí podlahy. Lamely se při nášlapu prohýbaly o celý centimetr. Mezi soklem kuchyňské linky a podlahou byla taková díra, že jí šly prostrčit prsty. Digestoř byla dle návrhu přimontována na svém místě, „jen“ se zapomnělo ji napojit na odvodní komín. Což v situaci s hotovými podhledy a betonovou stěrkou na zdi není úplně veselé. A tak bych mohl pokračovat dále.
Takto se chovala opravdu „plovoucí“ podlaha po našlápnutí.
Při pokusech o kontaktování dodavatele byly mé hovory automaticky odmítnuty. E-maily končily bez reakce. Hlavně, že máme vyfakturováno. Oni měli ze svého pohledu hotovo. Byt vypadal dle návrhu a byly použity dohodnuté materiály. Očekávání výsledku ale bylo výrazně jiné. Chybělo to důležité – zájem a preciznost.
Podobné příběhy jsem slýchával i od našich klientů, kteří k nám přešli z jiných e-shopových řešení. Divil jsem se, že se chytří lidé nechali obchodními praktikami přesvědčit ke špatnému výběru partnera. Divil jsem se však jen do doby, než se něco podobného stalo mně.
Nečekaný prostor pod kuchyňskou linkou – těsnící lišta pozbývala svůj účel.
Finální opravy mi nakonec dělal kamarád. Odvedl poctivou práci se zaměřením na detaily, které rozhodují. Představte si řemeslníka, který přijde přesně ve sjednaný čas, udělá svou práci, kterou předem popíše, a zpětně ukáže fotky z postupu realizace. A při tom všem ještě dodrží dohodnutou cenu a poskytne záruku.
Pro ty, co už někdy něco rekonstruovali, to může znít jako fantastický sen. Pro mě však šlo o standardní přístup. Žiju v bublině poctivých řemeslníků.
Podobných úsměvných drobností bylo hodně. Vy byste odevzdali takovou práci?
Proto jsem se taky zamyslel nad primární motivací podnikání naší firmy a firmy mého dodavatele. V čem jsou ty hlavní rozdíly? Hledal jsem odlišnosti v přístupu, snažil jsem se empaticky podívat na situaci optikou dodavatele. Uvědomil jsem si jednoduchý vzorec, pomocí kterého se dají bipolárně rozdělit firmy na dvě kategorie.
Businessman
Účelem podnikání businessmana je generování zisku. Finance jsou hlavním cílem i motivátorem. Obor, ve kterém působí, jeho práce a nabízené služby jsou jen prostředkem k výdělku. Hodnotou jsou marže či provize.
Businessman sleduje tabulky. Jeho zaměstnanci plní stanovené KPI. Podnikání je z principu reaktivní. Využívá hotových věcí, které skládá dohromady, může v prodeji využít neznalost klientů. Businessman je zpravidla dobrý obchodník, který moc dobře ví co a hlavně proč prodává.
Tím nechci říct, že tento styl podnikání je špatný. Pokud nejde vyloženě o “šmejdy”. Já osobně od podnikání očekávám něco víc.
Poctivý řemeslník
To „něco víc“ naplňuje pojem poctivého řemeslníka. Ten svou práci dělá proto, že k ní má vztah. Baví ho. Dělá ji rád. A vidíte to hned na první pohled. Podívejte se třeba na videa Mladého podnikatele, jak většina hostů nadšeně mluví o svém oboru.
U těchto lidí se vám nejspíš nestane, že vám dodají nádhernou kuchyňskou linku, pod kterou za krycí lištou najdete odřezky, stavební suť nebo obaly. Poctivý řemeslník by tento nepořádek zametl a uklidil. I když není vidět. Poctiví řemeslníci nepracují primárně pro peníze. Oni si plní svůj sen. Živí se svým koníčkem. Ne nadarmo se říká, že řemeslo má zlaté dno.
Podnikatelé z tohoto soudku mají své vize, hodnoty, znají svůj trh a zákazníky, vzdělávají se. Jsou poctiví a aktivní v prozákaznickém přístupu. Kde by businessman řekl „náš zákazník, moje faktura“, řekne řemeslník „náš zákazník, náš pán“. Účelem podnikání řemeslníků je dodávání hodnoty a odborné pomoci zákazníkům. Zisk je příjemný vedlejší produkt.
Přístup k práci
A nejde zde jen freelancery. Tyto přístupy mohou do svého podnikání aplikovat i velké firmy. Jako zákazník mám pozitivní zkušenosti z nákupů i v některých velkých řetězcích. Prodejci jsou hodní, nápomocní, usmívají se. Jsou tu ale i další řetězce, ze kterých mám přesně opačný pocit. Proč? Jde o jinou firemní kulturu, mentalitu a odměňování zaměstnanců.
Zajímalo mě to tak, že jsem se dal se zaměstnanci do řeči. Pokud vám prodavačka v jednom poradí s nákupem, nalepí vám svůj EAN kód na výrobek a ten se u pokladny při nákupu zaeviduje do jejího účtu. To se přičte k jejím prémiím a plnění KPI. To je motivace penězi. Oproti tomu v jiném řetězci nabízí skvělá školení zaměstnanců, poskytují jim na svůj obor krásný plat a starají se, ať jsou zaměstnanci spokojeni. Tato spokojenost se poté zprostředkovaně dostává k zákazníkům.
Jde o odlišné strategie. Ano, žádná z nich není jen černá nebo bílá. Pouze ve výjimečných případech můžete být 100% businessman či řemeslník. Každý obor a pracovní činnost si žádá své. Zkuste si vzpomenout na toto rozdělení přístupu vždy, když budete jednat s novým klientem. Vždy, když budete ve firmě nastavovat procesy. Tlačte se, co to půjde, na stranu „poctivého řemeslníka“ a zkuste v přemýšlení primárně vynechat myšlenky na svou peněženku. Tím neříkám, abyste pracovali pod cenou. Pracujte ale s kvalitou. Dodávejte vyšší hodnotu, než zákazník očekává. Dlouhodobě se vám to vyplatí.
Překonávejte očekávání
Staňte se mistry ve svém oboru. Informace o vašem mistrovském přístupu se o vás postupně rozkřiknou a o to méně budete muset řešit vlastní marketing. Vaši stávající klienti se stanou vašimi nepřímými obchodníky, z výsledků vaší práce se stane vaše marketingové médium. Když získáte zákazníka na základě doporučení, vyhráváte. Tento zákazník vás chce a je ochoten za kvalitu zaplatit.
Buďte ve své práci konstantně skvělí. Odmítejte klienty, u kterých máte pocit, že jejich zakázku děláte jen pro vykrytí cashflow. Protože jen tak můžete dlouhodobě budovat své dobré jméno, jedině tak budete mít dobré reference a jedině tak, můžete postupně pomoci ke kultivaci podnikatelského prostředí.
Napadá vás, jak v tomto ohledu posunout sebe, vaši firmu? Pak nezůstaňte jen u nápadu. Udělejte to a posuňte se.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
V idealnim svete by to tak bylo… My bohuzel nezijeme v idealnim svete. Kazdy chce vsechno levne, nebo nejlepe zadarmo. Jisteze vyse ceny neznamena „zaruceny“ vysledek. Skodovka take jezdi (ma 4 kola a volant), ale urcite ne jako Mercedes. Vetsina se spokoji s „plovouci“ podlahou a listou-nelistou :)
Miloši to je otázka nastavení Vás, Vašeho okolí a většinové společnosti. Bude to dlouhá cesta, ale půjde to. Ideální svět nebude nikdy, ale je důležité vědět kam a proč směřovat. Jen si vzpomeňte, jak bylo -cca před dvaceti lety v ČR oproti Německu- těžké přejít přechod pro chodce. Málokdo Vám dal přednost. Dnes je situace jiná. Věřím, že se vnímání kvality dostane více do popředí. Proto se osobně snažím obklopovat věcmi, které jsou vytvořeny bez velkých kompromisů. To proto, abych si nastavil kritický standard při pohledu na sebe, při pohledu na práci naší firmy, a také při výběru služeb a výrobků druhých.
O prechod prece nejde. Co se tyce poslednich 10 let, dle meho se zvetsuje rizdil mezi levne „nekvalitni“ a drahe „mozna kvalitni“ – vypadava stredni segment. Kvalita (vykon) diky-bohu neni levna a proto je to tady tak, jako to je. I veci bez kompromisu neco stoji.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Milos
Před 7 roky
V idealnim svete by to tak bylo… My bohuzel nezijeme v idealnim svete. Kazdy chce vsechno levne, nebo nejlepe zadarmo. Jisteze vyse ceny neznamena „zaruceny“ vysledek. Skodovka take jezdi (ma 4 kola a volant), ale urcite ne jako Mercedes. Vetsina se spokoji s „plovouci“ podlahou a listou-nelistou :)
Odpovědět »
Michalis Katapodis Sledovat @krumpacz
Před 7 roky
Miloši to je otázka nastavení Vás, Vašeho okolí a většinové společnosti. Bude to dlouhá cesta, ale půjde to. Ideální svět nebude nikdy, ale je důležité vědět kam a proč směřovat. Jen si vzpomeňte, jak bylo -cca před dvaceti lety v ČR oproti Německu- těžké přejít přechod pro chodce. Málokdo Vám dal přednost. Dnes je situace jiná. Věřím, že se vnímání kvality dostane více do popředí. Proto se osobně snažím obklopovat věcmi, které jsou vytvořeny bez velkých kompromisů. To proto, abych si nastavil kritický standard při pohledu na sebe, při pohledu na práci naší firmy, a také při výběru služeb a výrobků druhých.
Odpovědět »
Milos
Před 7 roky
O prechod prece nejde. Co se tyce poslednich 10 let, dle meho se zvetsuje rizdil mezi levne „nekvalitni“ a drahe „mozna kvalitni“ – vypadava stredni segment. Kvalita (vykon) diky-bohu neni levna a proto je to tady tak, jako to je. I veci bez kompromisu neco stoji.
Odpovědět »