Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

VIDEO: Michalis Katapodis: Jak vytvořit e-shop s malým rozpočtem?

Vezmi si to s sebou. Rozhovor najdeš i jako podcast: Spotify iTunes Google Podcasty
Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Poslechněte si 159 rozhovorů s exkluzivními hosty. Ještě více do hloubky a plné know-how pro vaše podnikání.

Zjistit více

Jak se vyvíjí e-shopové řešení, kdy je pro klienta výhodnější pronájem systému a jaké znalosti by začínající e-shopař měl mít? Hostem dalšího videorozhovoru Mladého podnikatele je Michalis Katapodis z firmy 3IT.

3IT, v jejíž ostravských kancelářích jsme rozhovor natáčeli, se zabývá tvorbou e-shopů na míru. Má předpřipravené řešení, které nabízí jako základ svým klientům. Michalis tuto firmu řídí a má bohaté zkušenosti se začínajícími e-shopaři a chybami, kterých se při budování e-shopu dopouštějí.

Proč se na video podívat?

  • Dozvíte se, co obnáší tvorba e-shopového řešení a že „nestačí jen někde něco zapnout“.
  • Zjistíte, co všechno by si začínající e-shopař měl spočítat a jak.
  • Poznáte rozdíl mezi řešením na míru a pronájmem.
  • Přijdete na to, jak rozjet e-shop s co nejnižší investicí a na co se primárně při vývoji zaměřit.
  • Připravíte se na spolupráci s dodavatelem e-shopového řešení – jak ho vybrat, jak mu práci zadat, jak ho kontrolovat apod.
  • Předejdete problémům při vývoji – zjistíte, kde se nejčastěji vývoj e-shopů zasekává a jak se tomu vyhnout.
  • Podíváte se, jak to vypadá ve vývojářské firmě. :-)

Rozhovor s Michalisem může pomoci každému, kdo uvažuje o vlastním e-shopu, případně už e-shop má a chce jej předělat, hledá nové dodavatele nebo chce zefektivnit spolupráci s těmi současnými. Zároveň nahlédnete pod pokličku firmy, která vyvíjí vlastní řešení, a uvidíte, jak složité je pro ni uspět na konkurenčním trhu. O zákulisí natáčení rozhovoru si můžete přečíst na Michalisově blogu.

Bonusové tipy od Michalise Katapodise:

Jak vybrat/změnit developera e-shopu

Michalis KatapodisMichalis: Z určitého důvodu potřebujete změnit partnera dodavatele e-shopu nebo celé řešení. Sepište si proto důvody, které vám na současné spolupráci a řešení vadí. Nedívejte se na vše černobíle a hlavně nezapomeňte i na věci, které vám vyhovovaly. Tento souhrn nepište sami, zeptejte se všech zainteresovaných pracovníků, kteří přicházejí s e-shopem denně do styku (sklad, účtárna, marketing…).

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Na základě takto zjištěných požadavků k zachování a vylepšení stávajícího stavu teprve začněte připravovat dokument, se kterým oslovíte vývojářské firmy. Nebojte se situace, že byste do dokumentu něco zapomněli sepsat. Dobrý dodavatel se vás doptá na všechny okolnosti a bude s vámi vaše nápady konzultovat. Ti lepší si budou ověřovat, zda opravdu vaše hypotézy, na kterých své nápady stavíte, platí, a možná se s vývojáři či konzultanty dostanete i do sporu, když se vám budou snažit (na základě dat a měření) vyvrátit některé vaše myšlenky.

Pokud narazíte na lidi, kteří reagují na vaši specifikaci tímto objektivním způsobem a kteří vše, co si řeknete, jen neodkývou (s vidinou více práce = větší zakázka = více peněz), pak si částečně můžete být jisti, že jste v dobrých rukách.

Uvědomte si, že tuto změnu dodavatele podstupujete (teoreticky) 1-2x za období svého podnikání. Proto nemůžete mít dostatečné zkušenosti s tím, podle čeho si developera vybrat. E-shop je v dnešní době velmi sofistikovaný nástroj a porovnat všechny vlastnosti, výhody a nevýhody řešení jednotlivých dodavatelů je nad lidské síly.

Já osobně bych se v tomto případě obrátil na lidi, kteří byli u mnoha takových změn a ví, jak jednotliví dodavatelé řešení v praxi fungují. Kdo jsou tito lidé? Podle mě to jsou právě konzultanti zabývající se oblastmi SEO, PPC, UX a dalšími. Tito lidé mají pod sebou hodně projektů fungujících na různých systémech a mohou vám prozradit i to, čím se v marketingových informacích developerské společnosti nechlubí.

Tipů pro výběr a otestování developera je hodně, osobně je totiž znám z druhé strany. Toto téma by zasloužilo samostatný rozsáhlejší článek.

Chci začít podnikat, a to prodejem zboží přes internet

Michalis KatapodisMichalis: Odpovězte sami sobě: Proč chcete založit nový e-shop? Na svou odpověď se zeptejte ještě jednou Proč a pak ještě jednou Proč. – A přijdete na opravdový důvod. Pokud se vaše odpověď na poslední proč nese v duchu těchto vět – „Vím, že značka XY nemá v České republice zastoupení, lidé ji chtějí kupovat a nemají kde. Já toto zboží umím sehnat a s dobrou marží ho prodat…“ nebo „Tyto věci již prodávám svému okolí a chci je nabídnout širšímu publiku.“, pak jsou vaše odpovědi skvělé a doporučil bych vám jít do toho.

Ostatním, kteří chtějí e-shop jen kvůli potenciálnímu výdělku na přilepšenou, nebo proto, že je to „moderní“ a chtějí to také zkusit, bych doporučil pořádně si svůj záměr promyslet.

Online trh je totiž běžnou nabídkou přesycený. S e-shopem se pustíte do pomyslného boje, ve kterém chcete vyhrát. A vítězí jen ti, kteří ví, za co a proč bojují (nejsou to žoldáci, co to dělají jen pro peníze), mají dobrou strategii i exekuci.

Když se do prodeje na internetu pustíte jako nováček, snažte se získat co nejvíce informací. Dobrých online zdrojů jsou dnes na internetu mraky. Začněte se pohybovat mezi komunitou e-shopařů, navštěvujte konference a bavte se s lidmi, kteří jsou krok před vámi. Jejich rady pro vás budou jednou k nezaplacení. Když zrovna nebudete na konferenci nebo nebudete sjíždět videopřednášky a rozhovory s e-shopaři na YouTube, připravte si základní business plán. Rozhodně nezapomeňte na tvorbu kalkulace a jednoduché tabulky pro hlídání si cashflow, jak popisuje Vlasta Vávrů.

Pokud si svými začátky nejste jisti a nerozjíždíte velký business, držte se Paretova pravidla, za pomoci kterého si vytvoříte MVP (minimal-valuable-product). Vyzkoušejte si e-shop a podnikání v malém. Řešte všechny důležité oblasti tak, aby byly v souhře a všechny fungovaly. Těmito oblastmi jsou 1) sklad a logistika, 2) e-shopové řešení a 3) marketing.

Chci posunout své e-shopové podnikání na špici

Michalis KatapodisMichalis: Pokud jste v jiné situaci a chcete mít prostě úspěšný e-shop, jste investor nebo podnikatel, který chce bojovat o nejvyšší příčky, pak bych zvolil jiný postup. Výše 3 zmíněné hlavní oblasti bych si rozdělil ještě na další podskupiny. Oslovil bych absolutní špičky v dílčích oborech. Sestavil bych si tak dream-team složený ze specialistů na celkovou online strategii, branding, SEO, PPC, UX, copywriting, procesní řízení a logistiku a samozřejmě vývojáře e-shopového systému.

Tento tým by neměl mít žádnou slabou stránku, všichni lidé by se měli navzájem respektovat. Za pomoci těchto top odborníků pak vznikne opravdu skvostné dílo – váš výsledný e-shop. Zde se však bavíme o řádově jiných číslech v oblasti časové i finanční investice.

Související videa:

Použitá melodie: Steve Combs – Zero (CC BY 4.0)

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

lukas-hejtmanek-web

200 farmářů v Kambodži. Jak funguje byznys pepře pepperfield? | Lukáš Hejtmánek

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

Premium
juraj-slesar-web

Knihkupectví Martinus: Nic jako lovebrand neexistuje | Juraj Šlesar

Právě vyšlo

Premium
milan-petr-web

Finanční zdraví firmy, potenciál růstu a kamenné prodejny | Milan Petr (McPen)

Premium
martin-penicka-web

Zažité metody nefungují. Řízení firmy je velmi komplexní | Martin Pěnička (TisknuLevně.cz)

petr-macek-web

Finanční řízení firmy v nepříznivé době | Petr Macek (Caflou)

Nejoblíbenější

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Komentáře

Adam Gajdečka

Před 7 roky

Bohužel jsem se toho moc nedozvěděl, rozhovor je moc obecný.

Odpovědět »

Michalis Katapodis Sledovat @krumpacz

Před 7 roky

Dobrý den Adame,
máte-li na mě jakékoli dotazy, prosím kontaktujte mě. Rád Vám konkrétnější otázky zodpovím. Stačí mi napsat nebo zavolat na kontakty uvedené na stránce: https://www.3it.cz/kontakt

Budu se těšit.

Odpovědět »

Jiří Mareš Sledovat @jirimares

Před 7 roky

Díky za perfektní rozhovor, souhlasím že je to hlavně o přístupu daného prodejce k vlastnímu podnikání. Občas se také setkávám s klienty, kteří se domnívají, že e-shop stačí jen vybudovat, dát si pak nohy na stůl a jen odbavovat objednávky. Tak to zkrátka nefunguje, ale je to každém jak se rozhodne na sobě pracovat. Výmluvy se dají vždycky nějaké najít a neúspěch svést na ekonomickou krizi, konkurenci nebo přímo na lidi, že nechtějí nakupovat.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

jitka-dvorakova

Jitka Dvořáková živě na E-shop Klubu. Co prozradila o řízení CZC.cz?

Inzerce