Poslechněte si 191 rozhovorů s exkluzivními hosty. Ještě více do hloubky a plné know-how pro vaše podnikání.
Jak se vyvíjí e-shopové řešení, kdy je pro klienta výhodnější pronájem systému a jaké znalosti by začínající e-shopař měl mít? Hostem dalšího videorozhovoru Mladého podnikatele je Michalis Katapodis z firmy 3IT.
3IT, v jejíž ostravských kancelářích jsme rozhovor natáčeli, se zabývá tvorbou e-shopů na míru. Má předpřipravené řešení, které nabízí jako základ svým klientům. Michalis tuto firmu řídí a má bohaté zkušenosti se začínajícími e-shopaři a chybami, kterých se při budování e-shopu dopouštějí.
Rozhovor s Michalisem může pomoci každému, kdo uvažuje o vlastním e-shopu, případně už e-shop má a chce jej předělat, hledá nové dodavatele nebo chce zefektivnit spolupráci s těmi současnými. Zároveň nahlédnete pod pokličku firmy, která vyvíjí vlastní řešení, a uvidíte, jak složité je pro ni uspět na konkurenčním trhu. O zákulisí natáčení rozhovoru si můžete přečíst na Michalisově blogu.
Jak vybrat/změnit developera e-shopu
Michalis: Z určitého důvodu potřebujete změnit partnera dodavatele e-shopu nebo celé řešení. Sepište si proto důvody, které vám na současné spolupráci a řešení vadí. Nedívejte se na vše černobíle a hlavně nezapomeňte i na věci, které vám vyhovovaly. Tento souhrn nepište sami, zeptejte se všech zainteresovaných pracovníků, kteří přicházejí s e-shopem denně do styku (sklad, účtárna, marketing…).
DoporučujemePremium rozhovory exkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Na základě takto zjištěných požadavků k zachování a vylepšení stávajícího stavu teprve začněte připravovat dokument, se kterým oslovíte vývojářské firmy. Nebojte se situace, že byste do dokumentu něco zapomněli sepsat. Dobrý dodavatel se vás doptá na všechny okolnosti a bude s vámi vaše nápady konzultovat. Ti lepší si budou ověřovat, zda opravdu vaše hypotézy, na kterých své nápady stavíte, platí, a možná se s vývojáři či konzultanty dostanete i do sporu, když se vám budou snažit (na základě dat a měření) vyvrátit některé vaše myšlenky.
Pokud narazíte na lidi, kteří reagují na vaši specifikaci tímto objektivním způsobem a kteří vše, co si řeknete, jen neodkývou (s vidinou více práce = větší zakázka = více peněz), pak si částečně můžete být jisti, že jste v dobrých rukách.
Uvědomte si, že tuto změnu dodavatele podstupujete (teoreticky) 1-2x za období svého podnikání. Proto nemůžete mít dostatečné zkušenosti s tím, podle čeho si developera vybrat. E-shop je v dnešní době velmi sofistikovaný nástroj a porovnat všechny vlastnosti, výhody a nevýhody řešení jednotlivých dodavatelů je nad lidské síly.
Já osobně bych se v tomto případě obrátil na lidi, kteří byli u mnoha takových změn a ví, jak jednotliví dodavatelé řešení v praxi fungují. Kdo jsou tito lidé? Podle mě to jsou právě konzultanti zabývající se oblastmi SEO, PPC, UX a dalšími. Tito lidé mají pod sebou hodně projektů fungujících na různých systémech a mohou vám prozradit i to, čím se v marketingových informacích developerské společnosti nechlubí.
Tipů pro výběr a otestování developera je hodně, osobně je totiž znám z druhé strany. Toto téma by zasloužilo samostatný rozsáhlejší článek.
Chci začít podnikat, a to prodejem zboží přes internet
Michalis: Odpovězte sami sobě: Proč chcete založit nový e-shop? Na svou odpověď se zeptejte ještě jednou Proč a pak ještě jednou Proč. – A přijdete na opravdový důvod. Pokud se vaše odpověď na poslední proč nese v duchu těchto vět – „Vím, že značka XY nemá v České republice zastoupení, lidé ji chtějí kupovat a nemají kde. Já toto zboží umím sehnat a s dobrou marží ho prodat…“ nebo „Tyto věci již prodávám svému okolí a chci je nabídnout širšímu publiku.“, pak jsou vaše odpovědi skvělé a doporučil bych vám jít do toho.
Ostatním, kteří chtějí e-shop jen kvůli potenciálnímu výdělku na přilepšenou, nebo proto, že je to „moderní“ a chtějí to také zkusit, bych doporučil pořádně si svůj záměr promyslet.
Online trh je totiž běžnou nabídkou přesycený. S e-shopem se pustíte do pomyslného boje, ve kterém chcete vyhrát. A vítězí jen ti, kteří ví, za co a proč bojují (nejsou to žoldáci, co to dělají jen pro peníze), mají dobrou strategii i exekuci.
Když se do prodeje na internetu pustíte jako nováček, snažte se získat co nejvíce informací. Dobrých online zdrojů jsou dnes na internetu mraky. Začněte se pohybovat mezi komunitou e-shopařů, navštěvujte konference a bavte se s lidmi, kteří jsou krok před vámi. Jejich rady pro vás budou jednou k nezaplacení. Když zrovna nebudete na konferenci nebo nebudete sjíždět videopřednášky a rozhovory s e-shopaři na YouTube, připravte si základní business plán. Rozhodně nezapomeňte na tvorbu kalkulace a jednoduché tabulky pro hlídání si cashflow, jak popisuje Vlasta Vávrů.
Pokud si svými začátky nejste jisti a nerozjíždíte velký business, držte se Paretova pravidla, za pomoci kterého si vytvoříte MVP (minimal-valuable-product). Vyzkoušejte si e-shop a podnikání v malém. Řešte všechny důležité oblasti tak, aby byly v souhře a všechny fungovaly. Těmito oblastmi jsou 1) sklad a logistika, 2) e-shopové řešení a 3) marketing.
Chci posunout své e-shopové podnikání na špici
Michalis: Pokud jste v jiné situaci a chcete mít prostě úspěšný e-shop, jste investor nebo podnikatel, který chce bojovat o nejvyšší příčky, pak bych zvolil jiný postup. Výše 3 zmíněné hlavní oblasti bych si rozdělil ještě na další podskupiny. Oslovil bych absolutní špičky v dílčích oborech. Sestavil bych si tak dream-team složený ze specialistů na celkovou online strategii, branding, SEO, PPC, UX, copywriting, procesní řízení a logistiku a samozřejmě vývojáře e-shopového systému.
Tento tým by neměl mít žádnou slabou stránku, všichni lidé by se měli navzájem respektovat. Za pomoci těchto top odborníků pak vznikne opravdu skvostné dílo – váš výsledný e-shop. Zde se však bavíme o řádově jiných číslech v oblasti časové i finanční investice.
Použitá melodie: Steve Combs – Zero (CC BY 4.0)
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 6 dny
Před 6 dny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 3 měsíce
Před 3 měsíce
Před 4 měsíce
Před 4 měsíce
Adam Gajdečka
Před 7 roky
Bohužel jsem se toho moc nedozvěděl, rozhovor je moc obecný.
Odpovědět »
Michalis Katapodis Sledovat @krumpacz
Před 7 roky
Dobrý den Adame,
máte-li na mě jakékoli dotazy, prosím kontaktujte mě. Rád Vám konkrétnější otázky zodpovím. Stačí mi napsat nebo zavolat na kontakty uvedené na stránce: https://www.3it.cz/kontakt
Budu se těšit.
Odpovědět »
Jiří Mareš Sledovat @jirimares
Před 7 roky
Díky za perfektní rozhovor, souhlasím že je to hlavně o přístupu daného prodejce k vlastnímu podnikání. Občas se také setkávám s klienty, kteří se domnívají, že e-shop stačí jen vybudovat, dát si pak nohy na stůl a jen odbavovat objednávky. Tak to zkrátka nefunguje, ale je to každém jak se rozhodne na sobě pracovat. Výmluvy se dají vždycky nějaké najít a neúspěch svést na ekonomickou krizi, konkurenci nebo přímo na lidi, že nechtějí nakupovat.
Odpovědět »