Zpětné odkazy jsou stále důležitým hodnotícím faktorem. Velmi zjednodušeně se dá říci, že když na vás odkáže Karlova univerzita nebo iDNES, bude to jasný signál pro vyhledávače, že jste lepší než konkurence. Jak ale kvalitní zpětné odkazy získat? Sepsal jsem praktický návod na jeden ze základních postupů, kterým je linkbuildingový průzkum trhu.
Inzerce
1. krok: Analýza klíčových slov
Linkbuildingový průzkum trhu vychází z toho, že prostudujeme výsledky vyhledávání na zvolené fráze. „Klíčovka“ je tedy naprostý základ a využijeme ji ve všech následujících postupech. Pro rychlou ukázku jsem vybral několik frází, na nichž si ukážeme, jak s nimi pracovat.
Dobrá „klíčovka“ obsahuje nejen prodejní fráze, ale i ty související, s nimiž budeme různě pracovat (informační dotazy, klíčová slova pro tvorbu obsahu atd.). Díky tomu pokryjeme větší oblast zájmů našich návštěvníků. Právě informační dotazy a další méně komerční fráze jsou totiž většinou i méně konkurenční v oblasti SEO a jsou tedy ideální pro tvorbu obsahu i linkbuilding.
Ukázkou může být obchodník s doplňky výživy. Ten sice prodává převážně „přes“ komerční fráze jako proteiny nebo gainery, ale zároveň jsou pro něj cenné i dotazy jako ketogenní dieta nebo jak zhubnout. Může na ně tvořit obsah a snadno díky nim i najde odkazové příležitosti (weby o cvičení, sportovci atd.). Identifikaci odkazových příležitostí se budeme věnovat níže.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Stačí použít jeden z PPC nástrojů, konkrétně Plánovač klíčových slov od Googlu, kde použijeme funkci Hledání nových klíčových slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie.
I po vložení jediného klíčového slova proteiny nám AdWords napoví jak „komerčnější“ fráze (např. whey protein 80 nebo syrovátkový protein 80), tak třeba i informační dotazy (co obsahuje bílkoviny).
Poznámka: Google před časem upravil AdWords tak, že inzerentům, kteří investují menší částky (nebo již neinvestují vůbec), ukazuje u hodnot hledanosti jen velmi hrubá data (např. 1 tis. – 10 tis.). Dá se to však „obejít“ pomocí nástroje pro dolování dat Marketing Miner (dále jen MM), kterému se budeme věnovat dále a který má přímo funkci AdWords Návrh, takže získáme přesná data. MM je do 5 vložených frází zdarma, což odpovídá i ukázkám v tomto článku.
Vybral jsem několik frází z tohoto výstupu, a těm se budeme věnovat dále:
Spíše komerční fráze
whey protein 80
gainer
kreatin
aminokyseliny
spalovač tuků
Méně komerční fráze – informační dotazy atd.
bílkoviny
jak nabrat svalovou hmotu
jak zhubnout
posilování
kulturistika
Další tipy k analýze klíčových slov
Využijte již „funkčních dat“ – běžící úspěšné PPC kampaně, analýza vyhledávání v Search Consoli, data z GA atd.
Prodejní fráze jsou povětšinou velmi konkurenční. Lidé ovšem hledají ve spojitosti s produkty jejich recenze a hodnocení. Tvořte takový obsah, pokud je to vhodné. Odkazy pak získáte z Heureky a dalších webů o nakupování.
Když bude tvořit (kvalitní) obsah, typicky na informační dotazy, snadno poté získáte odkazy např. z Wikipedie, diskusních fór atd.
Nezapomínejte na fráze z našeptávačů. Sklik a AdWords dávají data k dlouhodobě zadávaným dotazům, ale aktuální témata najdete přes našeptávače. Ideální nástroj pro získání dat z našeptávačů je opět Marketing Miner.
Nezapomínejte ani na překlepy. Pokud víte, že vaši návštěvníci často zadávají nesprávné názvy pojmů, zkuste jim třeba poradit. Vytvořte slovník pojmů se známými překlepy, jako to má například Novalja (zkuste na Seznamu vyhledat Chorvacko).
Díky analýze klíčových slov víme, co zákazníci hledají. A na všechny fráze, které nás zrovna zajímají, pak můžeme projít výsledky vyhledávání a těžit z výsledků. Získáme spoustu inspirace, najdeme weby ke spolupráci a samozřejmě odhalíme úspěšné konkurenty, jež budeme stínovat.
My sice nemáme analýzu klíčových slov, ale pro ukázku použijeme naše dva ukázkové seznamy frází. Vložil jsem je opět do Marketing Mineru, ale tentokrát jsem místo AdWords Návrhu použil funkci Podobné stránky.
Ukázkový výstup „méně komerčních“ frází vypadá takto.
Marketing Miner za nás projde výsledky vyhledávání na stovky nebo i tisíce frází, které do něj zadáme. Zobrazí nejen konkrétní URL, ale i to, jak často je konkrétní doména zahrnuta ve výsledcích (jak často se zobrazí na námi zadané dotazy). To je ideální pro to, abychom si udělali přehled o trhu a síle jednotlivých webů.
Co s výsledky?
Pokud nám jde o SEO (a dobré pozice), nejjednodušší je podívat se na již úspěšné weby.
Z ukázkového výstupu je jasné, že úspěšnými e-shopy v oblasti doplňků výživy je např. eshop.aktin.cz. Níže si ukážeme, jak projít odkazový profil tohoto webu.
Silnými weby v tomto „oboru“ (na obor je to samozřejmě málo frází) jsou také Wikipedie a Heureka. Dále různé weby o cvičení. Z pozice „obyčejného“ e-shopu s doplňky výživy nás tyto weby samozřejmě zajímají a uložíme si je.
3. krok: Analýza konkurentů
Jako první projdeme weby úspěšných konkurentů a zjistíme, odkud získávají odkazy. Základní nástroje pro analýzu odkazových profilů jsou:
Který z těchto nástrojů je nejlepší? Těžko říct, neustále se předhánějí. Každopádně mezi linkbuildery dlouhodobě vedou Ahrefs a Majestic SEO, jenž jsou považovány za ty hlavní.
V praxi je vhodné používat kombinaci jednoho z hlavních nástrojů (Ahrefs nebo Majestic) a jednoho z nástrojů zdarma. Důvodem je to, že každý z nich má svou vlastní databázi, která není vždy přesná. Výstupy z obou nástrojů můžeme porovnat a získáme tak přesnější data.
Přestože se jednotlivé výše uvedené nástroje v detailech liší, princip je vždy stejný. Do formuláře v sekci analýzy zpětných odkazů vložíme URL, která nás zajímá. Podrobný návod na používání jednoho z nejlepších nástrojů Ahrefs najdete zde.
Studujeme odkazové profily (nejen) konkurentů
Díky nástrojům jako Ahrefs se můžeme podívat nejenom na odkazy vedoucí na konkrétní URL, ale i na celou (sub)doménu (nebo konkrétní složky). Odkazy lze také různě filtrovat podle jejich důležitosti, data vzniku a dalších faktorů.
Při procházení odkazových profiků šikovný linkbuilder rychle pozná, jak je web (konkurent) na tom se zpětnými odkazy, ale i to, jak by se dal stínovat (jak bychom mohli napodobovat jeho linkbuilding).
Při procházení výsledků je vhodné dávat si „bokem“ zajímavé zpětné odkazy i odkazové příležitosti „pro každého“ (typicky katalogy, kde není náš web vložen atd.). Získáme tak palivo pro náš linkbuilding.
U e-shopu Aktin dále vidíme, že na něj vede odkaz z Lupy z článku o Black Friday. Pokud bychom se také účastnili podobné akce, můžeme požádat o odkaz.
E-shop spolupracuje s blogery. Můžeme také najít ovlivňovatele a nabídnout jim spolupráci.
Dalším dobrým zdrojem dat jsou různé partnerské weby (např. fitness centra, jimž obchodník nabídne lepší cenu produktů). Mezi partnery patří také dodavatelé a další subjekty.
Když si takto projdeme weby s dobrými SEO výsledky, budeme mít dobrou představu o tom, co v daném oboru funguje. Zjištěné poznatky pak zakomponzujeme do strategie linkbuildingu.
Další tipy k analýze konkurence
Dívejte se i do dalších přehledů, např. ztracených odkazů. Můžete tak najít weby, s nimiž konkurent ukončil spolupráci.
Velkou výhodou uvedených nástrojů je také to, že u nich můžete nastavit monitoring nových odkazů u zadaných webů, a to samozřejmě včetně konkurentů. Pokud váš konkurent získá nové odkazy, přijde vám upozornění. Budete tak mít přehled o novinkách v oboru.
Pokud vy i konkurent máte affilate program, můžete si v Ahrefsu nebo jiném nástroji jednoduše vyfiltrovat affil odkazy směřující na vašeho konkurenta a následně nabídnout lepší podmínky spolupráce jeho affiliate partnerům.
Záložka Top Referring Content (nejlepší odkazující obsah) v Ahrefs:
4. krok: Získávání odkazů a hledání webů ke spolupráci
Když máme přehled o odkazovém profilu vybraného konkurenta, můžeme se pustit do stínování.
Většinou je nejjednodušší využít odkazových příležitostí pro každého (katalogy, v nichž je konkurent, ale i dodavatelé atd.). Nemusí se však jednat jen o stránky, z nichž vede odkaz na konkurenta. Zkušený linkbuilder ví, že katalogem je například i Webarchiv.cz. Když se nám podaří zařadit do něj web, budeme na tom lépe jak konkurent, kterým má odkazy jen z nevýznamných rozcestníků stránek.
Zároveň popřemýšlíme, jak získat další kvalitní odkazy. Zde záleží na charakteru webu, z něhož chceme odkaz. Například taková Heureka umožňuje vkládat externí recenze. Wikipedie také umožňuje vkládat externí odkazy. Je však třeba říct, že oba weby jsou háklivé na spam. Ponechají opravdu jen něčím přínosný obsah.
Samozřejmě kromě Wikipedie a Heureky jsou mezi výsledky i „obyčejné“ weby – magazíny a stránky o cvičení. S těmi je vhodné navázat spolupráci. A opět nemusí jít jen o pouhý nákup odkazů a článků.
Namixujte vhodné techniky pro váš obor
U webů, které vás zaujmou, popřemýšlejte, jak s nimi navázat ideálně dlouhodobou spolupráci. Prostudujte je, najděte jejich nejoblíbenější články a napište provozovateli, že vás jeho projekt zaujal.
Dobře funguje například guest blogging neboli nabídnutí obsahu zdarma výměnou za zveřejnění v daném médiu. Přestože většina provozovatelů webů má raději peníze, můžete si je získat opravdu kvalitním obsahem. V praxi se často odmítnutí vyhnete tak, že článek prvně předložíte k ukázce, než web zkontaktujete.
Jestliže vás některý web odmítne (v praxi takto končí většina oslovení), použijte operátor related: a najděte ve vyhledávači podobné weby k oslovení. Operátorů je více a pomohou nám najít další odkazové příležitosti.
Další tipy k linkbuildingu závěrem
Úspěšných technik linkbuildingu je celá řada. Namixujte ty, které pro vás budou nejlepší.
Nepodceňujte sílu „profláknutých“ metod, jako je přidávání komentářů na blozích nebo příspěvků do diskusních fór. Mohou být velmi účinné, jen jim pověst poškodili spammeři. Stejně dobře dnes fungují diskuze na sociálních sítích. Jde o místa, kde se nachází vaše cílovka a kde můžete jak přímo přidat odkaz, tak najít inspiraci.
Ukázali jsme si převážně způsoby pro identifikaci a odhalování nových odkazových příležitostí. Na úplném začátku může ale být výhodnější „sklidit“ nevyužité odkazové příležitosti. Sem patří například dodavatelé a obchodní partneři, ale i neprodejné zboží, jež nabídneme charitě.
Jestliže je to ve vašem oboru vhodné, procházejte i další vyhledávací enginy. Kromě Seznamu a Googlu je tu YouTube nebo Obrazení.cz – skvělé ve sportovním nebo módním segmentu.
Jak zjistit, že se zlepšují pozice?
Nejjednodušší je vytvořit si účet na SEMORu (prvních 30 dní na vyzkoušení zdarma). Tento užitečný pomocník pravidelně měří pozice webu na vložené klíčové fráze. Navíc v posledních dnech přidal novou funkci porovnání pozic dnes a před X měsíci. Jednoduše tak zjistíte, jaké mají vaše SEO aktivity výsledky.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.