Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Sbíráte zpětné odkazy? Udělejte si linkbuildingový průzkum trhu

GuestpostMarketingNávod

Zpětné odkazy jsou stále důležitým hodnotícím faktorem. Velmi zjednodušeně se dá říci, že když na vás odkáže Karlova univerzita nebo iDNES, bude to jasný signál pro vyhledávače, že jste lepší než konkurence. Jak ale kvalitní zpětné odkazy získat? Sepsal jsem praktický návod na jeden ze základních postupů, kterým je linkbuildingový průzkum trhu.

1. krok: Analýza klíčových slov

Linkbuildingový průzkum trhu vychází z toho, že prostudujeme výsledky vyhledávání na zvolené fráze. „Klíčovka“ je tedy naprostý základ a využijeme ji ve všech následujících postupech. Pro rychlou ukázku jsem vybral několik frází, na nichž si ukážeme, jak s nimi pracovat.

Dobrá „klíčovka“ obsahuje nejen prodejní fráze, ale i ty související, s nimiž budeme různě pracovat (informační dotazy, klíčová slova pro tvorbu obsahu atd.). Díky tomu pokryjeme větší oblast zájmů našich návštěvníků. Právě informační dotazy a další méně komerční fráze jsou totiž většinou i méně konkurenční v oblasti SEO a jsou tedy ideální pro tvorbu obsahu i linkbuilding.

Ukázkou může být obchodník s doplňky výživy. Ten sice prodává převážně „přes“ komerční fráze jako proteiny nebo gainery, ale zároveň jsou pro něj cenné i dotazy jako ketogenní dieta nebo jak zhubnout. Může na ně tvořit obsah a snadno díky nim i najde odkazové příležitosti (weby o cvičení, sportovci atd.). Identifikaci odkazových příležitostí se budeme věnovat níže.

Jak rychle najít komerční i související fráze?

Stačí použít jeden z PPC nástrojů, konkrétně Plánovač klíčových slov od Googlu, kde použijeme funkci Hledání nových klíčových slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie.

I po vložení jediného klíčového slova proteiny nám AdWords napoví jak „komerčnější“ fráze (např. whey protein 80 nebo syrovátkový protein 80), tak třeba i informační dotazy (co obsahuje bílkoviny).

Poznámka: Google před časem upravil AdWords tak, že inzerentům, kteří investují menší částky (nebo již neinvestují vůbec), ukazuje u hodnot hledanosti jen velmi hrubá data (např. 1 tis. – 10 tis.). Dá se to však „obejít“ pomocí nástroje pro dolování dat Marketing Miner (dále jen MM), kterému se budeme věnovat dále a který má přímo funkci AdWords Návrh, takže získáme přesná data. MM je do 5 vložených frází zdarma, což odpovídá i ukázkám v tomto článku.

Výstup z MM respektive z AdWords vypadá takto.

Vybral jsem několik frází z tohoto výstupu, a těm se budeme věnovat dále:

Spíše komerční fráze

  • whey protein 80
  • gainer
  • kreatin
  • aminokyseliny
  • spalovač tuků

Méně komerční fráze – informační dotazy atd.

  • bílkoviny
  • jak nabrat svalovou hmotu
  • jak zhubnout
  • posilování
  • kulturistika

Další tipy k analýze klíčových slov

  • Využijte již „funkčních dat“ – běžící úspěšné PPC kampaně, analýza vyhledávání v Search Consoli, data z GA atd.
  • Prodejní fráze jsou povětšinou velmi konkurenční. Lidé ovšem hledají ve spojitosti s produkty jejich recenze a hodnocení. Tvořte takový obsah, pokud je to vhodné. Odkazy pak získáte z Heureky a dalších webů o nakupování.
  • Když bude tvořit (kvalitní) obsah, typicky na informační dotazy, snadno poté získáte odkazy např. z Wikipedie, diskusních fór atd.
  • Nezapomínejte na fráze z našeptávačů. Sklik a AdWords dávají data k dlouhodobě zadávaným dotazům, ale aktuální témata najdete přes našeptávače. Ideální nástroj pro získání dat z našeptávačů je opět Marketing Miner.
  • Nezapomínejte ani na překlepy. Pokud víte, že vaši návštěvníci často zadávají nesprávné názvy pojmů, zkuste jim třeba poradit. Vytvořte slovník pojmů se známými překlepy, jako to má například Novalja (zkuste na Seznamu vyhledat Chorvacko).

Zdroje k analýze klíčových slov:

2. krok: Rychlý (linkbuildingový) průzkum trhu

Díky analýze klíčových slov víme, co zákazníci hledají. A na všechny fráze, které nás zrovna zajímají, pak můžeme projít výsledky vyhledávání a těžit z výsledků. Získáme spoustu inspirace, najdeme weby ke spolupráci a samozřejmě odhalíme úspěšné konkurenty, jež budeme stínovat.

My sice nemáme analýzu klíčových slov, ale pro ukázku použijeme naše dva ukázkové seznamy frází. Vložil jsem je opět do Marketing Mineru, ale tentokrát jsem místo AdWords Návrhu použil funkci Podobné stránky.

Marketing Miner za nás projde výsledky vyhledávání na stovky nebo i tisíce frází, které do něj zadáme. Zobrazí nejen konkrétní URL, ale i to, jak často je konkrétní doména zahrnuta ve výsledcích (jak často se zobrazí na námi zadané dotazy). To je ideální pro to, abychom si udělali přehled o trhu a síle jednotlivých webů.

Co s výsledky?

Pokud nám jde o SEO (a dobré pozice), nejjednodušší je podívat se na již úspěšné weby.

Z ukázkového výstupu je jasné, že úspěšnými e-shopy v oblasti doplňků výživy je např. eshop.aktin.cz. Níže si ukážeme, jak projít odkazový profil tohoto webu.

Silnými weby v tomto „oboru“ (na obor je to samozřejmě málo frází) jsou také Wikipedie a Heureka. Dále různé weby o cvičení. Z pozice „obyčejného“ e-shopu s doplňky výživy nás tyto weby samozřejmě zajímají a uložíme si je.

3. krok: Analýza konkurentů

Jako první projdeme weby úspěšných konkurentů a zjistíme, odkud získávají odkazy. Základní nástroje pro analýzu odkazových profilů jsou:

Který z těchto nástrojů je nejlepší? Těžko říct, neustále se předhánějí. Každopádně mezi linkbuildery dlouhodobě vedou Ahrefs a Majestic SEO, jenž jsou považovány za ty hlavní.

V praxi je vhodné používat kombinaci jednoho z hlavních nástrojů (Ahrefs nebo Majestic) a jednoho z nástrojů zdarma. Důvodem je to, že každý z nich má svou vlastní databázi, která není vždy přesná. Výstupy z obou nástrojů můžeme porovnat a získáme tak přesnější data.

Přestože se jednotlivé výše uvedené nástroje v detailech liší, princip je vždy stejný. Do formuláře v sekci analýzy zpětných odkazů vložíme URL, která nás zajímá. Podrobný návod na používání jednoho z nejlepších nástrojů Ahrefs najdete zde.

Studujeme odkazové profily (nejen) konkurentů

Díky nástrojům jako Ahrefs se můžeme podívat nejenom na odkazy vedoucí na konkrétní URL, ale i na celou (sub)doménu (nebo konkrétní složky). Odkazy lze také různě filtrovat podle jejich důležitosti, data vzniku a dalších faktorů.

Při procházení odkazových profiků šikovný linkbuilder rychle pozná, jak je web (konkurent) na tom se zpětnými odkazy, ale i to, jak by se dal stínovat (jak bychom mohli napodobovat jeho linkbuilding).

Při procházení výsledků je vhodné dávat si „bokem“ zajímavé zpětné odkazy i odkazové příležitosti „pro každého“ (typicky katalogy, kde není náš web vložen atd.). Získáme tak palivo pro náš linkbuilding.

  • U e-shopu Aktin dále vidíme, že na něj vede odkaz z Lupy z článku o Black Friday. Pokud bychom se také účastnili podobné akce, můžeme požádat o odkaz.
  • E-shop spolupracuje s blogery. Můžeme také najít ovlivňovatele a nabídnout jim spolupráci.
  • Dalším dobrým zdrojem dat jsou různé partnerské weby (např. fitness centra, jimž obchodník nabídne lepší cenu produktů). Mezi partnery patří také dodavatelé a další subjekty.

Když si takto projdeme weby s dobrými SEO výsledky, budeme mít dobrou představu o tom, co v daném oboru funguje. Zjištěné poznatky pak zakomponzujeme do strategie linkbuildingu.

Další tipy k analýze konkurence

  • Dívejte se i do dalších přehledů, např. ztracených odkazů. Můžete tak najít weby, s nimiž konkurent ukončil spolupráci.
  • Velkou výhodou uvedených nástrojů je také to, že u nich můžete nastavit monitoring nových odkazů u zadaných webů, a to samozřejmě včetně konkurentů. Pokud váš konkurent získá nové odkazy, přijde vám upozornění. Budete tak mít přehled o novinkách v oboru.
  • Pokud vy i konkurent máte affilate program, můžete si v Ahrefsu nebo jiném nástroji jednoduše vyfiltrovat affil odkazy směřující na vašeho konkurenta a následně nabídnout lepší podmínky spolupráce jeho affiliate partnerům.

Záložka Top Referring Content (nejlepší odkazující obsah) v Ahrefs:

4. krok: Získávání odkazů a hledání webů ke spolupráci

Když máme přehled o odkazovém profilu vybraného konkurenta, můžeme se pustit do stínování.

Většinou je nejjednodušší využít odkazových příležitostí pro každého (katalogy, v nichž je konkurent, ale i dodavatelé atd.). Nemusí se však jednat jen o stránky, z nichž vede odkaz na konkurenta. Zkušený linkbuilder ví, že katalogem je například i Webarchiv.cz. Když se nám podaří zařadit do něj web, budeme na tom lépe jak konkurent, kterým má odkazy jen z nevýznamných rozcestníků stránek.

Zároveň popřemýšlíme, jak získat další kvalitní odkazy. Zde záleží na charakteru webu, z něhož chceme odkaz. Například taková Heureka umožňuje vkládat externí recenze. Wikipedie také umožňuje vkládat externí odkazy. Je však třeba říct, že oba weby jsou háklivé na spam. Ponechají opravdu jen něčím přínosný obsah.

Samozřejmě kromě Wikipedie a Heureky jsou mezi výsledky i „obyčejné“ weby – magazíny a stránky o cvičení. S těmi je vhodné navázat spolupráci. A opět nemusí jít jen o pouhý nákup odkazů a článků.

Namixujte vhodné techniky pro váš obor

U webů, které vás zaujmou, popřemýšlejte, jak s nimi navázat ideálně dlouhodobou spolupráci. Prostudujte je, najděte jejich nejoblíbenější články a napište provozovateli, že vás jeho projekt zaujal.

Dobře funguje například guest blogging neboli nabídnutí obsahu zdarma výměnou za zveřejnění v daném médiu. Přestože většina provozovatelů webů má raději peníze, můžete si je získat opravdu kvalitním obsahem. V praxi se často odmítnutí vyhnete tak, že článek prvně předložíte k ukázce, než web zkontaktujete.

Jestliže vás některý web odmítne (v praxi takto končí většina oslovení), použijte operátor related: a najděte ve vyhledávači podobné weby k oslovení. Operátorů je více a pomohou nám najít další odkazové příležitosti.

Další tipy k linkbuildingu závěrem

  • Úspěšných technik linkbuildingu je celá řada. Namixujte ty, které pro vás budou nejlepší.
  • Nepodceňujte sílu „profláknutých“ metod, jako je přidávání komentářů na blozích nebo příspěvků do diskusních fór. Mohou být velmi účinné, jen jim pověst poškodili spammeři. Stejně dobře dnes fungují diskuze na sociálních sítích. Jde o místa, kde se nachází vaše cílovka a kde můžete jak přímo přidat odkaz, tak najít inspiraci.
  • Ukázali jsme si převážně způsoby pro identifikaci a odhalování nových odkazových příležitostí. Na úplném začátku může ale být výhodnější „sklidit“ nevyužité odkazové příležitosti. Sem patří například dodavatelé a obchodní partneři, ale i neprodejné zboží, jež nabídneme charitě.
  • Jestliže je to ve vašem oboru vhodné, procházejte i další vyhledávací enginy. Kromě Seznamu a Googlu je tu YouTube nebo Obrazení.cz – skvělé ve sportovním nebo módním segmentu.

Jak zjistit, že se zlepšují pozice?

Nejjednodušší je vytvořit si účet na SEMORu (prvních 30 dní na vyzkoušení zdarma). Tento užitečný pomocník pravidelně měří pozice webu na vložené klíčové fráze. Navíc v posledních dnech přidal novou funkci porovnání pozic dnes a před X měsíci. Jednoduše tak zjistíte, jaké mají vaše SEO aktivity výsledky.

VIDEO: Marek Hnátek: Jaké chyby dělají e-shopy při linkbuildingu?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Marek Hnátek

SEO konzultant na volné noze. Mezi mé klienty patří především menší a střední e-shopy a firmy. Nově pořádám individuální školení SEO a linkbuildingu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu