Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Vlastimil Pěchouček: Jaký jsem měl rok 2016?

GuestpostInspirace

Vlastimil PěchoučekKonec roku 2016 je za námi a já pro čtenáře Mladého podnikatele sepsal zhodnocení největší změn v mém podnikání. Stalo se toho totiž hodně.

Pomalý nástup roku se nekonal. V lednu 2016 začalo to, co mě a se mnou i celý (tehdy ještě neexistující) tým pod brandem Onlinestrategie.cz zásadně posunulo. Do té doby jsem pracoval sám. Už jsem však cítil, že někoho potřebuji, ale chyběla mi strašně důležitá věc – akceschopnost. Jinými slovy jsem se nemohl dokopat k tomu někoho najmout. Konkrétně na psaní textů. Dokopal mne k tomu až klient ze segmentu food and beverage.

Na konci ledna jsem tedy už začínal pracovat s vlastním copywriterem. Klient, kvůli kterému jsem copywritera najímal, ale po měsíci odešel. Práce pro něj nás už nadále nemotivovala, protože nám nezaplatil několik faktur, a navíc s námi dost problémově komunikoval. Ukončili jsme to, což zpětně hodnotím jako dobré rozhodnutí a doporučuji jej všem. Nepracujte pro klienty, kteří neplatí včas.

Firma přesto nabírala obrátky a bylo poznat, že i v Plzni, kde působíme, lze získat dostatek klientů.

Rozšíření služeb a konec freelancera

Současně jsem na začátku roku začal pracovat na rozšiřování našich služeb. Z původní správy Facebook profilů, kampaní a PPC účtů jsem se nově posunul i k SEO, webovým stránkám a videím pro použití na sociálních sítích. Zatím neveřejně, jen pro mé klienty. K tomuto stavu nás vlastně dostali sami klienti. Tu potřebovali k PPC i SEO, jindy zase bylo potřeba natočit video pro Facebook kampaň klienta. Nechtěli jsme tedy riskovat, že si na toho najmou někoho nekvalitního.

V únoru se navíc objevila poptávka od jedné politické strany. To byl zatím nejsložitější deal, který se uzavřel o 3 měsíce později, kdy se na kampani začalo pracovat. Bylo potřeba zajet na několik setkání, kde jsem musel přesvědčit kmenový marketingový tým o svých schopnostech. Vůbec nic nebylo jisté, ale podařilo se. Získal jsem důvěru. Kalkulace se ale několikrát předělávala. Vše bylo úměrné velikosti této zakázky.

Cílem roku 2016 bylo zásadně vyrůst v tržbách a překročit sedmiciferný obrat, což se s přehledem povedlo. Za to jsem obrovsky vděčný všem klientům a novým kolegům. Personálně tým vyrostl na 7 lidí. Posledním příchozím zaměstnancem je social media koordinátorka, která si půjde sednout do již nové kanceláře v krásném industriálním prostoru plzeňského DEPO2015.

Od května jsem navíc přičichnul k networkingu, který je pro rozvoj každého businessu kriticky důležitý. Pomáhá mi dosahovat růstu. Nejen však finančního, ale posouvat se i osobnostně. 

TIP: Přečtěte si, jak i introvert může navázat komunikaci s kýmkoliv

Co se nepovedlo?

K úspěchu patří i neúspěchy. Ano, s přibývajícími zkušenostmi jsou naštěstí už spíš drobnějšího rázu. Ve druhé půlce roku 2016 nás (už konečně mohu hrdě mluvit v množném čísle) opustili 3 klienti. Jeden jako důvod uvedl naplnění kapacity až do jara 2017, ale zbylí 2 odešli naší vlastní vinou – kvůli politické kampani na ně nebylo tolik času, kolik si představovali.

Procentuálně na celkové množství klientů se jednalo o největší odchod klientů během mé dvouleté podnikatelské historie, co funguji pod značkou Onlinestrategie.cz. Zjistil jsem, že politická kampaň a k tomu přes 20 klientů na správu Facebook profilů je trochu oříšek. Nepracoval jsem fulltime, ale spíš fulltime-fulltime. Volby se sice vydařily, ale to už odchozí klienti pochopit nechtěli.

Z celé situace jsme si vzali ponaučení a zásadně začali pracovat na kvalitě našich služeb. Zkrátili jsme doby na odpověď e-mailu a začali si dávat větší pozor na termíny. Klient nyní dostává informace o projektu v řádu desítek minut, max. 2 hodin od zaslání dotazu. Každý týden navíc provádím osobně revizi všech rozjetých projektů. Pokud je někde potřeba přitlačit, nasměruji tam své úsilí i úsilí týmu.

Další ponaučení: Zvyšujte neustále úroveň a nemyslete si, že to s vámi klienti v některých kritických situacích tzv. „přetrpí“. Jejich trpělivost je totiž nepřímo úměrná k množství konkurentů ve vašem oboru. Dobře to řekl Honza Barbořík v tomto videu: „Nikomu na tobě nezáleží. Fakt tady není nikdo, kdo by se tě ptal, zda to zvládáš.“

Jeden klient si svůj odchod však nakonec rozmyslel a již nyní si vyžádal řadu konzultací. Současně máme nastavené procesy a indikátory pro další personální růst. Situace „nestíháme“ se už nesmí nikdy opakovat. Radost ze zvýšené kvality totiž potěší především vás, teprve až pak vaše klienty.

Cítím, že rok 2016 byl pro mě zásadní. Došlo k rozšíření týmu, získání prvních zkušeností s řízením lidí. Pár chvil jsem už cítil, že už jedu fakt na 200 % a jet takhle furt, stopro by se dostavilo vyhoření, kterého se bojím jak čert kříže (konec konců tady se sami přesvědčte, že to není žádná legrace). Zásadně jsem vypiloval své prezentační dovednosti a máloco mne v každodenní práci dokáže rozhodit. Co se týče osobního života, ten nijak zásadně neutrpěl. Začal jsem dokonce více cestovat, k čemuž jsem se neuměl předchozí roky dokopat. Během roku 2017 bych chtěl opět přidat 100 % k obratu, věnovat více času sebevzdělávání a posunout se ve cvičení.

Co stihli za rok 2016 další podnikatelé?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Vlastimil Pěchouček

Majitel Onlinestrategie.cz. Jeho tým spravuje svým klientům sociální sítě, PPC kampaně a SEO převážně klientům z Plzně a Prahy.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu