Viktor Hanáček je dvacetiletý webdesigner a fotograf. Není tomu dlouho, co se mu povedlo otevřít velmi zajímavý projekt Picjumbo.com, kde nabízí fotky zdarma ke stažení a použití i pro komerční účely. Jsou to velmi krásné fotky a nás napadlo Viktora vyzpovídat a zeptat se, co ho k tomu vedlo a jaké má s projektem plány.
Inzerce
Viktore, velmi mne zaujal tvůj projekt Picjumbo.com, proč ses ho rozhodl vytvořit a co je jeho základním posláním? Jako webdesigner vím, že každý designer potřebuje pro dnešní hezké weby velké a kvalitní fotky. A jelikož sem tam i něco vyfotím, rozhodl jsem se nabídnout své fotky světu, tedy dalším designérům. Prodávám balíky fotek na Creative Marketu, a jelikož prodeje šly velice dobře a v poslední době začínám přemýšlet jinak, chtěl jsem spustit něco svého. Tak vzniklo picjumbo. Přes noc jsem nachystal web, naplnil ho pár fotkama a čekal na prodeje. Ano, tehdy jsem plánoval fotky prodávat za $1.99, nechtělo se mi to ale propagovat, tak jsem to po dvou prodejích a pár dnech utnul a začal dělat na free verzi, která se — snad — bude propagovat sama.
Proč je anglicky? Proč necílíš jen na český trh? Protože český trh mi nedá to, co zahraniční. Kolik znáš v česku designerů, kteří by chtěli stahovat fotky? Při free verzi už asi nejde jen o designery ale i přesto — není tu taková komunita, aby se to pořádně rozneslo. Byl bych hloupej, kdybych něco jako fotky nabídl jen Česku. Bez jakékoli změny obsahu můžeš cílit na 10 milionů lidí nebo 6 miliard lidí, co si vybereš?
Máš s projektem nějaké komerční plány? Hodláš ho nějak monetizovat? Je to paradox, ale to, že je to zdarma, je na tom právě ten největší byznys. Teda zatím pouze teoreticky. Buduje se tím komunita, sbírají se followeři, maily apod. Každá taková komunita se buduje právě proto, že jí můžeš později něco prodat či nabídnout. Zároveň to lidi sami sdílejí, protože je to pro ně velice pohodlná služba a nemají pocit, že na nich vyděláváš.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Monetizaci si představuji právě jako hodnotu této komunity, později ale určitě chci, aby mi vynášelo zobrazování reklam. Nabízím lidem také možnost poslat mi peníze přes paypal za pomoci Donate tlačítka a vyjádřit tak podporu (říká se třeba zaplatit autorovi pivo nebo kafe). V zahraničí je to celkem běžná věc, tak snad mi i toto hodí pár dolarů. U nás se podporovat ostatní moc nenosí, ale už po deseti dnech provozu mi přišlo prvních 5 dolarů.
Každopádně peníze budou potřeba — rozhodně chci fotit i zajímavější místa a objekty, a abych se k nim dostal, musím to nějak zaplatit.
Chystáš se fotografie nabídnout třeba tištěným či online médiím nebo nějak jinak portál propagovat? Hodlám picjumbo propagovat jak jen to půjde. Mým hlavním cílem jsou designeři z ThemeForestu. Tam to jede jak na běžícím páse a je tam velká možnost, že se tak fotky dostanou i k běžným uživatelům, kteří si šablony jen prohlížejí. Jsem připraven fotografie nabídnout opravdu komukoliv, free model jsem zvolil ale právě proto, že věřím, že si to budou lidé mezi sebou sdílet sami, což už se vlastně docela daří.
Umožníš lidem nahrávat vlastní fotografie? Všiml jsem si, že podle FAQ ti je mohou posílat na email. Nebyl by lepší nějaký ucelený systém vkládání fotek? Systém je v tuto chvíli zbytečnost. Až se na mě budou sypat maily denně, rád udělám nějaký formulář. Musím totiž vždy sám ověřit, že je fotografie opravdu od dotyčného autora a ne ‚kradená‘ a i přes to teď na začátku takových žádostí asi moc nebude. Později to bude pro lidi možnost zviditelnění se, takže věřím, že mi pak s obsahem pomůžou i ostatní.
Máš přehled o své konkurenci? Věřím, že podobných „nadšeneckých“ projektů bude existovat více. Proč svoje fotografie klidně zdarma nešíříš po existujících fotobankách? Pomohly by více lidem… Chtěl jsem něco svého, nevytvářím jen další službu, vytvářím přímo i obsah. Nechci aby moje fotky někde zapadly, chci, aby se o nich mluvilo. Myslím, že mám svůj styl a zároveň hodlám vytvářet stále nové a nové fotky. Proto vlastní projekt. Ano, po spuštění jsem se dozvěděl, že takových projektů už je víc než jeden. To ale nevadí, já chci být nejlepší.
Jak se sbírku chystáš rozšiřovat? Přeci jen pro fotobanky je důležitá i velikost jejich nabídky. Třeba já, ačkoliv bych rád, jsem si bohužel nic nevybral, protože se mi to tematicky nikam nehodí. Chystáš se zaujmout různá témata? Ano, bude jich hodně, musíš ale vydržet :) Momentálně po 11 dnech provozu je ke stažení 25 fotek. Mám jich plno, princip je ale v tom, že každý den přibyde minimálně jedna fotka. Tak zajistím návštěvníkům trvalý přísun nového obsahu. Nyní mám na dlouhou dobu vystaráno o nové fotky, mezitím stále připravuji další.
Ty fotky jsou obsahem spíš takové nic neříkající až abstraktní — a to je právě ono — když to pak do ruky chytne šikovný a kreativní designer, může fotku využít na tisíc způsobů. Například fotku s diářem a propiskou můžeš použít pro osobní blog, web právníka, web o time managementu nebo jako ilustrační fotku k nějakému článku.
Když si všimneš, skoro na každé fotce je prostor, kam umístit text. To je to, co ti fotobanky obecně nenabídnou — fotografové to neví. Ale jelikož jsem designer, vím to já. Jak jsem řekl, hlavní cílovka budou asi designeři, kteří tvoří webové šablony například pro WordPress, Tumblr apod. Už dnes fotky ve svých šablonách využívají takoví designeři jako AJ Clark (WPexplorer) nebo Blaz Robar.
Vše fotíš sám? Pokud není uveden jiný autor, tak ano. Momentálně jsou tam dvě fotky od kamaráda, který cestuje po světě a píše o tom na svém blogu Život na cestách. Já třeba takto moc necestuji, takže jsem za rozšíření nabídky fotek moc rád. V plánu je plno dalších témat, takže určitě je na co se těšit.
Jak dlouho se fotografování věnuješ a čím fotíš? Fotím Canonem 400D s objektivy Canon 28mm f/1.8 USM a Canon 50mm f/1.4 USM. A ani nevím jak dlouho. Asi od základky, ale to moc důležité není, tam kde jsem já, se může nadšenec dostat během měsíce nebo i týdne. Záleží spíš na „oku“ než čase.
Co fotíš nejraději? Podle ukázek na tvých stránkách to asi budou krásné dívky, že? Mám nádhernou přítelkyni, takže to ani nejde nefotit. A vzhledem k tomu, jaké mám objektivy, mohu fotit právě jen nějaké produkty nebo slečny. Ale nemám to úplně jako práci. Baví mě to, víc si fotím jen tak pro sebe než na zakázku.
Proč ses vůbec rozhodl fotografovat? Je to věc, kterou by ses chtěl živit? Co já vím, jsem prostě takový, mám rád krásné věci, estetiku, táhne mě to k umění a vyjádření se.
A živit se focením? Sem tam si tím něco vydělat asi jo, ale pořád jen fotit, to by mě asi přestalo bavit. Mám rád, když toho můžu dělat spoustu. Neustále něco tvořím a baví mě to.
Jak se člověk může stát profesionálním fotografem? Nabízíš focení, máš krásné fotky, určitě jím jsi. No musí si za tím jít! To je tak univerzální rada, až ji lidi přehlížejí a jen čekají! Nepovažuji se za profesionálního fotografa, ale pokud se lidem fotky líbí, jsem samozřejmě rád a potěší mě to. Každý toužíme po uznání. Stačí věci dělat dobře, pracovat na sobě a on už si vás někdo všimne. Jen vydržte. A konkrétně? Pokud chcete být fotografem, tak foťte. Inspirujte se, obkoukněte lepší fotografy a učte se. Foťte všechno – kamarády, babičky, dětičky, svatby a dělejte to dobře.
V době publikace článku dostává Viktor Hanáček první nabídku od jednoho z největších webdesignerských magazínů na odkup projektu picjumbo a nabídku měsíčního platu za focení dalších fotek.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.