Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Spánek jako jeden z klíčů k úspěšnému podnikání

Sponzorováno

Rozjíždění nového byznysu, dokončování důležitého projektu nebo sezóna v plném proudu. Jsou chvíle, které každému podnikateli nedají spát. Opravdu je však rozumné spánek zanedbávat?

Pokud si myslíte, že základem úspěšného podnikání je píle, vzdělávání, inovace a štěstí, J. Jeffrey Gish z katedry Managementu Univerzity centrální Floridy vás vyvede z omylu. Dle jeho poslední studie je nejpodstatnější právě spánek.

„Kvalitní spánek potřebujeme všichni, pro podnikatele je však obzvláště důležitý,“ uvádí Gish. „Podnikatelé, kteří si myslí, že spánek je až za odměnu po úspěchu, se ve skutečnosti od onoho úspěchu jen vzdalují.“

Práce, která nikdy nekončí

„Kdy však najít na spánek čas?“ ptají se živnostníci. Jejich pracovní doba obvykle přesahuje obecně doporučovaných 8 hodin. Dle průzkumu serveru Podnikatel.cz z roku 2012 až 51 % živnostníků uvedlo, že pracují 10 až 12 hodin denně. Naopak jen 28 % respondentů pracuje průměrně 7 až 9 hodin.

Ani novější průzkum Roberta Vlacha (Na volné noze) z roku 2016 nepřinesl lepší výsledky. Do 40 hodin týdně pracuje pouze 52 % živnostníků, zbylých 48 % svůj pracovní týden obvykle protahuje o 9 a více hodin. Téměř 10 % uvedlo, že pracuje přes 60 hodin týdně.

Údaje navíc reflektují pouze běžný den podnikatele. Pokud se sejde větší množství zakázek, pracovní den se prodlouží i na 16 hodin, často bez ohledu na to, zda je víkend.

Proč je spánek důležitý

Čas na spánek si však nakonec musíte najít, z biologického hlediska je pro vás nepostradatelný – bohužel, bohudík. Při spánku dochází k celkovému zpomalení a uvolnění těla, přičemž dochází k jeho regeneraci a nabírají se síly.

Kvalitní spánek tak poznáte zejména ve vaší fyzické i psychické kondici. Pokud spíte příliš málo či špatně, hrozí vám zejména zrychlení procesu stárnutí, případně kardiovaskulární onemocnění, poruchy paměti, cukrovka či obezita. Také vaše psychika je ohrožena nesoustředěností, podrážděností, smutkem, úzkostmi a depresemi.

Jak spánková deprivace snižuje výkonnost

A právě všechny tyto fyzické i psychické důsledky nekvalitního spánku se odrazí ve vaší pracovní výkonnosti. Nadměrná psychická zátěž, stres a oddalování spánku vám může přivodit například akutní či chronickou insomnii, která nejen sníží váš výkon, ale bude vás omezovat v prakticky jakékoliv činnosti. Insomnie neboli nespavost se projevuje problémy s usínáním, častým nočním probouzením a brzkým ranním vstáváním.

Pokud těmito symptomy trpíte, případně vám spánek znesnadňuje cokoliv jiného, objednejte si konzultaci ve spánkové laboratoři. Lékaři zde za pomocí speciální technik dokáží diagnostikovat velké množství spánkových poruch, které vás mohou trápit, a navrhnou vám vhodné řešení.

Desatero spánkové hygieny

Za vhodným řešením nehledejte pouze léky, zřejmě budete muset změnit také zaběhlý režim. Pozdní svačinky, šálek kávy před spaním nebo prohlížení e-mailů v posteli? Na všechno tohle rovnou zapomeňte. Přečtěte si desatero pravidel správné spánkové hygieny, které vás přímo ukolébá ke spánku:

  1. Buďte přes den aktivní. Během dne si najděte chvilku pro přemýšlení nad problémy, tzn. “worry time”. Předejdete tak nočnímu převalování.
  2. Snažte se během dne nespat, případně si dopřejte pouze krátký spánek do 30 až 45 minut.
  3. Přibližně 4 až 6 hodin před usnutím byste již měli vynechat kávu, čaj a energetické nápoje. To samozřejmě neznamená vypít více šálků přes den, při problémech se spaním tyto “nakopávače” raději omezte.
  4. Alespoň 3 hodiny před spánkem se vyhýbejte náročným fyzickým aktivitám. Naopak malá procházka na čerstvém vzduchu vám večer jen prospěje.
  5. Poslední jídlo si dejte 3 až 4 hodiny před ulehnutím do postele. A raději něco lehkého, těžkým jídlům se spíše vyhněte.
  6. Před spaním nepijte alkohol a vyhněte se kouření. Obojí totiž organismus povzbuzuje.
  7. Jděte spát, až se budete cítit ospalí. Pokud se spánek nedostaví do 30 minut od ulehnutí, opusťte postel a věnujte se nějaké uklidňující činnosti, například čtení, relaxaci při hudbě či teplé sprše.
  8. Postel využívejte výhradně pro spánek a aktivity s partnerem. Jídlo nebo elektronika by neměla mít své místo jak ve vaší posteli, tak v celé ložnici.
  9. Před spaním zajistěte, aby byla ložnice vyvětraná, tichá a tmavá. Ideální je teplota mezi 18 až 20 °C.
  10. Snažte se uléhat ve stejnou denní dobu, a to i o víkendech.

3 tipy pro dobrý spánek

Zásady spánkové hygieny vám mohou pomoci při řešení problémů se spánkem, nicméně dodržovat byste je měli i v období, kdy vás nespavost netrápí. Slouží jako prevence proti poruchám spánku a pomůžou vám budit se plní energie. A na jaké další zásady pro dobrý spánek se zaměřit jako podnikatel?

Starosti nechte za zavřenými dveřmi

Podnikatelé často říkají, že jejich den prakticky nikdy nekončí. Díky telefonům, které je hned upozorní na nový telefonát, zprávu či e-mail, jsou prakticky stále k dispozici.

A právě toto napětí vám může spánek stěžovat. Dopřejte si proto chvíli klidu a veškerou elektroniku, jako jsou mobily, notebooky a tablety, z ložnice odneste. Myslete na ověřené pravidlo – ráno moudřejší večera.

Vytvořte si v ložnici oázu klidu

Ke klidnému spánku jednoznačně přispívá také prostředí, ve kterém usínáte. Udržujte ložnici vzdušnou a nejlépe bezprašnou. Barvy ložnice volte tlumené, spíše chladné odstíny.

Dopřejte si kvalitní postel s polohovatelným roštem. Nepodceňte také vhodnou matraci, anatomické zdravotní polštáře a příjemné přikrývky, které vám pomohou usnout a zbytečně se v noci neprobouzet.

Vyzkoušejte meditaci

S pocity vyčerpání, klidnějším usínáním i vyčištěním hlavy vám může pomoci meditace. Přibližně 10 minut cvičení mysli denně by vám mělo pomoci uvolnit stres a snížit míru vyčerpanosti. Meditace je také skvělou prevencí před syndromem vyhoření.

Jak spí šikovní podnikatelé v Česku a na Slovensku

Na blogu o zdraví s názvem Tuhý Kořínek nedávno vyšly výsledky malého spánkového průzkumu. Několik desítek freelancerů bylo dotázáno, jak se jim spí a jaké mají spánkové rituály. Jak spí se svěřili odborníci jako Pavel Ungr, Daniel Gamrot nebo Robert Vlach. A co z průzkumu vyšlo?

  1. Dotazovaní freelanceři, nejčastěji z oboru online marketingu, ví, jak je spánek důležitý a že potřebují “fungovat”.
  2. Doba ulehnutí byla u 74 % respondentů před půlnocí.
  3. 27 % bylo naprosto spokojených s ranním vstáváním.
  4. Ranní budíček měli respondenti nejčastěji v 6 hodin ráno, následují ti, co vstávají v 7 hodin.
  5. Respondenti před usnutím nejčastěji relaxují, snaží se fyzicky unavit nebo si dopřejí sklenku alkoholu.
  6. Spí na matracích starších nebo zánovních, velmi často jsou tvrdé.
  7. Vedou značky jako IKEA, slovenský výrobce kvalitních matrací Materasso nebo značka Jysk.
  8. Hlava nejčastěji spočine na normálních nebo anatomických polštářích.

Podívejte se na podrobné výsledky spánkového průzkumu.

Vzdělávejte se

Studujte nejen obor, ve kterém podnikáte, ale a rozvíjejte se ve všech směrech, které vám pomohou ke kvalitnímu životu a spánku.

Knihy a literatura

  1. Proč spíme od Matthew Walker
  2. Zbavte se nespavosti Týdenní léčebný kurz od Jason Ellis
  3. O mozku, vědomí a sebeuvědomování od Františka Koukolíka

Zajímavé články

  1. Snění o lepším spánku: Dreem, Oura a ti druzí od Tomáše Baránka
  2. Výsledky spánkového průzkumu: Jak se spí podnikatelům? od Míši Matanelli
  3. 25 tipů, co dělat, když nemůžete spát od týmu blogu Vyspise.cz
  4. Spánek: Vyvarujte se jeho nedostatku a vytvořte si správné návyky na Mladypodnikatel.cz
Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!



Skrýt reklamu