Poslední listopadový čtvrtek jsem měl možnost promluvit na FuckUp Night s Content Wizards. To mi dalo příležitost zamyslet se nejen nad svými, ale i nad klientskými faily. Uvědomil jsem si, u nich běžně setkávám s nesprávnými myšlenkami anebo postoji, které vznikají pouze neznalostí nebo nedostatkem zkušeností. A přitom by se tak dít nemuselo. Klienti by se nemuseli dostávat do zbytečných průšvihů, kdyby si zavčas uvědomili, že jejich názor nemusí být 100%.
Inzerce
A tak jsem vybral 10 nejčastějších případů. Jejich typických vět, myšlenek, kdy musím klientům ukázat správný pohled na situaci. Možná se v některých najdete a budete si tak moci vzít inspiraci, jak lze k věci přistoupit jinak. Lépe…
#1: „Analýzu nepotřebujeme. My chceme výsledky!”
Skutečně? A víte, co pro výsledky máte udělat? A jak jste na to přišli, když ne analýzou? Pokud nevíte, co je správně a jak toho využít anebo co je špatně a jak to změnit, jen slepě střílíte od boku. A to vám ve skutečnosti může ještě uškodit.
Co s tím?
Chcete prodávat určitý produkt, využívat nový marketingový kanál, zvyšovat konverzní poměr anebo se chystáte k nějaké větší změně? Nejprve si zjistěte, zda vám to vůbec přinese to, co očekáváte. Zanalyzujte, jak jste na tom nyní, jaké jsou možnosti a která z cest k cíli bude pro vás ta nejvhodnější.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
A jestliže si nejste jistí, požádejte o pomoc s analýzou specialistu nebo alespoň někoho zkušenějšího.
#2: „Vždyť říkám, my prodáváme všem.“
Nalejme si čistého vína. Tohle si snad nemůže dovolit říct ani mall.cz. Jestliže svoji snahu cílíte „na všechny“, ztrácíte spoustu času i investic. Vaši zákazníci mají ve skutečnosti typické rysy, které je spojují. Řeší konkrétní potřeby a problémy. Mají specifické obavy, jistým způsobem se rozhodují…
Pokud půjdete do hloubky, zjistíte, že určité druhy produktů nakupují většinou uživatelé, kteří si jsou v něčem velmi podobní. Zacílíte-li právě na uživatele s takovými společnými vlastnostmi, můžete být překvapeni, jakých výsledků se vám podaří dosáhnout.
Co s tím?
Mít představu o tom, kdo je vaším zákazníkem, je skvělý začátek. Ale nestačí to. Věnujte alespoň chvíli svého času uživatelskému výzkumu. Nebojte, stačí začít s málem. I to je lepší než nic.
Napište zákazníkům – zeptejte se jich například, proč začali přemýšlet o daném produktu, jaké informace si dohledávali, čeho se před nákupem obávali anebo podle čeho se nakonec rozhodovali. Otázky si vždy upravte podle aktuální potřeby.
Potkejte se s nimi – ideálně na výdejně. Popovídejte si s nimi, zeptejte se jich nejen na otázky výše. Zjistěte, jak uvažují, jak přemýšlejí …
Prodavačky také vědí své – nedostanete-li se vy do přímého kontaktu se zákazníky, nevadí. Hodně toho budou vědět prodavačky na kamenné prodejně. Nepodceňujte jejich zkušenost se zákazníky a zeptejte se jich na jejich chování a uvažování při nákupu.
Vsadím se, že určitě zjistíte několik důležitých informací, které jste o svých zákaznících doposud netušili. Ihned podle nich můžete začít měnit svůj e-shop, obsah i marketing.
#3: „Spustil jsem e-shop, tak mám hotovo. Zákazníci se jen pohrnou!“
A jak váš e-shop najdou? Kde se o něm dozví? Odkud se prokliknou? Čím je oslovíte, aby se vrátili a nakoupili? Ne. Bez jednotné strategie to nepůjde. I když – můžete nahodile zkoušet různé kanály a přesvědčit se tak na vlastní kůži. Sami si dříve či později uvědomíte, že pro další vývoj jednotnou strategii jednoduše potřebujete.
Co s tím?
Najděte takové marketingové kanály, které pro váš byznys dávají smysl, a propojte je v jednu fungující strategii. Naplánujte si, kdy a jak budete s jednotlivými nástroji marketingu pracovat. Myslete také na pravidelné vyhodnocování a optimalizaci kanálů.
#4: „Už mi tam přišlo 1000 návštěvníků. To je dobrý, ne?“
Je smutné, že začínající e-shopaři někdy ani neznají Google Analytics. Pokud už je mají nasazené, tak třeba ani neměří ecommerce, ale sledují jen počet návštěv. K čemu ale 1 000 návštěvníků, pokud nikdo nenakoupí?
Nebo se e-shopař spokojí s obecným kontextem tržby vs. náklady. Nerozlišuje jednotlivé kanály a vůbec nezapočítává svůj čas do nákladů.
#5: „Tak snad každej ví, co jsou pneumatiky a proč si je koupit?!“
To jistě ano – pneumatika je přeci to na autě a potřebuju je, abych mohl jezdit. Co ale už potenciální zákazník ne vždy ví je, jaký produkt si má vybrat, kdy a proč jej koupit právě od vás.
Co s tím?
Ujistěte se, že na každé stránce e-shopu uživatel jednoznačně:
Ví, kde je.
Ví, kdo jste.
Ví, co mu nabízíte.
Ví, proč by ho to mělo zajímat.
Ví, proč by to měl chtít právě od vás.
Ví, podle čeho vybrat a rozhodnout se.
Ví, co má udělat jako další krok.
#6: „Véno, už jsi zapnul to SEO?“
Častým mýtem mezi e-shopaři, ale mnohdy bohužel i vývojáři, je, že pro marketing a jeho oblasti není potřeba příliš úsilí nebo že není důležitý. Že SEO jde zapnout někde na webu, PPC stačí pustit volně na 5 klíčových slov a tak dále.
Kdyby to bylo tak jednoduché, proč to nefunguje všem?
Co s tím?
Nehrajte si na superhrdiny. Ani je nedělejte ze svých vývojářů. Kolik času by musel věnovat navíc, aby, kromě specializace na HTML&CSS, PHP, JavaScript a dalších, byl schopen na vysoké úrovni řešit také marketing? Kdykoliv vám někdo bude tvrdit cokoliv o snadném úspěchu bez úsilí, maximálně zbystřete a vše si nejdříve ověřte.
A proto, nemáte-li sami dostatek zkušeností a znalostí k tomu, abyste vyhodnotili kvalitu nabídky a navrhovaný směr, pozvěte si na pomoc marketingového specialistu.
#7: „Přes mobil stejně nikdo nekupuje.“
Ve skutečnosti je nyní více jak polovina návštěvnosti e-shopů tvořena právě přístupy z mobilních zařízení. Často se opravdu stává, že uživatelé přes mobil nekupují. Ne však proto, že by nechtěli. Spíše jim uživatelské rozhraní internetových obchodů nedává moc na výběr. Bývá totiž nadlidský úkol se na mobilu proklestit nákupním procesem.
Další skupina nekupuje, protože se bojí nebo nejsou zvyklí. Často ale jejich nákup začíná právě na mobilu. Vyberou si produkt na některém z e-shopů a na desktop jej pouze přijdou nakoupit. A když jim e-shop na mobilu neumožní přehledný výběr, jdou vybírat jinam.
Co s tím?
Přestaňte podceňovat mobilní návštěvníky. Ve skutečnosti totiž pro vás mohou být zlatým dolem. Otestujte svůj web na mobilní použitelnost a vylaďte jeho mobilní verze, aby se uživatelům co nejsnadněji vybíralo i nakupovalo.
Nemá. A nikoho nebaví čekat. Vzpomeňte na uživatele s pomalým mobilním připojením, na jejich omezená data, na uživatele na vesnicích a špatně dostupných místech. Je dokázáno, že rychlost načítání webu má přímý vliv na konverzní poměr. A ne malý.
Co s tím?
Maximálně optimalizujte rychlost webu a jeho datovou velikost. Jak?
Optimalizujte obrázky pro web.
Používejte cache, používejte Javscript a CSS v externích minifikovaných souborech
Pro stahování využívejte více vláken serveru atd.
Že tomu nerozumíte? Nevadí. Váš vývojář určitě bude, a pokud ne, je to jasný signál pro jeho změnu.
Komunikace se zákazníky a cílovou skupinou – jedna z nejdůležitějších a nejvíce podceňovaných oblastí (ne)úspěchu e-shopů. Jak dobře komunikujete v e-mailech po objednávce? Jak řešíte krizovou komunikaci?
Je důležité si uvědomit, že když se některému ze zákazníků něco nelíbí, většinou to neznamená, že on je idiot, ale že vy jste neudělali něco správně. A i pokud by idiotem byl, není to důvod k arogantnímu chování. To, jak komunikujete, totiž často vidí i ostatní uživatelé a posuzují podle toho, jak asi budete komunikovat s nimi.
Co s tím?
Buďte v komunikaci pokorní. Odpovídejte včas. Informujte uživatele o všech změnách. A když už se náhodou něco stane, snažte se problém vyřešit ke spokojenosti zákazníka.
Nebojte se přiznat chybu, omluvit a situaci vysvětlit. Často se pak stane, že z původně rozzlobeného uživatele bude ten, který všem vypráví, jak jste k jeho spokojenosti problém bravurně vyřešili.
#BONUS: „Takhle to má Alza!“
Ve světě markeťáků v podstatě už taková classic music :-)
Přiznejte se. Tohle řekl alespoň 1 snad každý. Nabízí se jen dodat: „A kdyby Alza skočila z okna, taky skočíš?“
Ale teď vážně. To, že má něco Alza, Mall, konkurence nebo kdokoliv další, neznamená, že to bude fungovat vám. Neznamená to ani, že i pro ně to je 100% řešení. I přesto, že třeba mají tým specialistů, některé oblasti mohou opomíjet nebo prostě neudělat zcela správně.
Co s tím?
Určitě se ale nebojte podívat, jak danou problematiku řeší konkurence, velcí zahraniční hráči z oboru a třeba i velké české e-shopy. Ale nekopírujte. Dejte si jejich řešení do kontextu s vaším webem, cílovou skupinou a tím, co nabízíte. Musí vám dávat smysl, že právě ve vašem případě je to správná volba. A když se rozhodnete něco převzít, vždy to upravte a vylepšete přímo pro svoje účely.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Pavel prostřednictvím optimalizace webu a online marketingu pomáhá e-shopům, malým a středním firmám k více zákazníkům z internetu. Specializuje se na hledání nejefektivnějších metod, které pak denně aplikuje u svých klientů a jako lektor předává na kurzech.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Článek odpovídá realitě. :-) Ano už jsem jako konzultant také slyšel podobné námitky či požadavky. Jak titulek článku správně předznamenává, není to problém jen malých e-shopů, nebo firem obecně. Michal H.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Michal Husák
Před 7 roky
Článek odpovídá realitě. :-) Ano už jsem jako konzultant také slyšel podobné námitky či požadavky. Jak titulek článku správně předznamenává, není to problém jen malých e-shopů, nebo firem obecně. Michal H.
Odpovědět »
Johny Mrkvička
Před 7 roky
…používání slova e-shopař s vážnou tváří?
Odpovědět »