Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Slovník pojmů

V tomto slovníku se snažíme shromažďovat ty nejdůležitější pojmy, které zaznívají v našich článcích či přednáškách. Pokud zde některý pojem postrádáte, případně jiný shledáváte špatně vysvětleným, neváhejte nás kontaktovat.

Přidat nový pojem nebo nahlásit chybu

  • = viz Advertisement

    = anglicky "reklama"

    Affiliate = je to určitý způsob odměňování partnera za uskutečněné nákupy skrze jeho web

    Affiliate manager = správce provizního (affiliate) programu

    Affiliate marketing = dále partnerský/dealerský marketing, označuje marketingové techniky, kde je uplatňován model vyplácení procenty z prodeje výrobků či služeb
    Videopřednáška: Mário Roženský radí, jak na affiliate marketing
    Rozhovor: František Szabó: Na affiliate dnes může vydělávat opravdu každý, nutné je však začít!

    Affiliate network = provizní síť affiliate programů

    Affiliate odkaz = neboli affiliate link, identifikační odkaz partnera určující, komu připadne provize

    Afilace = dceřiná společnost zřízená v zahraničí

    Agregátor = webová stránka shromažďující informace z jiných zdrojů
    Článek: Jak využít RSS k tvorbě odkazů? Přidejte se do agregátorů a čekejte na nové návštěvníky…

    Akcie = cenný papír, přinášejí právo akcionáře být společníkem akciové společnosti a další dle obchodního zákoníku
    Článek: Akcie – co to je a jaký mají význam?
    Článek: Co určuje hodnotu akcií? Jaké jsou faktory při zjišťování jejich hodnoty?

    Akcionář = člověk, který vlastní akcii (viz Akcie)

    Aktiva = obecně řečeno to, co přináší peníze - prostředky vyjádřené v penězích

    Akvizice = získávání či nabývání nějakého aktiva (např. převzetí podniku)

    Alexa = je to internetový vyhledávač

    Alexa rank = hodnocení domény na základě sledování návštěvnostů uživateli s nainstalovaným Alexa toolbarem

    Algoritmus = postup, který určuje, jak budou vyhledávače indexovat obsah a zobrazovat výsledky vyhledávání, souvisí se SEO

    Anchor text = je takový text, který je vždy viditelný a lze na něj kliknout, je umístěn v hyperlinku

  • = grafický reklamní prvek různých velikostí

    Bannerová slepota = (Banner Blindness) označuje podvědomé ignorování grafické reklamy návštěvníky webu, způsobuje nízké CTR

    Barter = výměna určitého statku za jiný

    Black Hat SEO = souvisí se SEO, je to podvodná SEO technika, za níž vyhledávače sankcionují, jejím cílem je zlepšit pozice stránky v SERPu, spadají sem např. linkfarmy, spamování, cloaking a další

    Bonita = schopnost splácet v bance úvěr

    Broker = člověk, který zprostředkovává obchody a inkasuje provizi (např. burzovní dohodce)

    Brokerage = provize pro brokera za zprostředkování služeb

    Buzz = souvisí s Buzz marketingem, znamená to rozruch - například diskuze kolující po internetu

    Buzz marketing = matketingová technika, jejímž cílem je vyvolání rozruchu (např. kontroverzní reklama, o níž se bude diskutovat a firma se tak zpropaguje)
    Článek: Buzz marketing: Chcete si pošuškat o tom, v čem to vlastně spočívá?

  • Case study = případová studie

    Cash flow = příjem a výdej peněžních prostředků, tok financí, získávání a vracení finančních zdrojů, příjmy/výdaje

    Casting = konkurz

    Cenný papír = listina s určitým právem a hodnotou

    CEO = užíváno v angličtině, Chief executive officer, ředitel obchodní společnosti

    Cílová skupina = skupina lidí, kterou se snažíme oslovit/zasáhnout

    Claim = slogan, je často připojen k logu firmy (VolksWagen - Das Auto)

    Cloaking = souvisí s Black Hat SEO, je technika, při níž vyhledávače vidí jiný obsah než uživatel

    Cookies = označuje textový soubor v uživatelově prohlížeči uchovávající potřebné informace pro pozdější použití (např. odkud návštěvník přišel)

    Copywriter = viz Copywriting

    Copywriting = psaní obchodně úspěšných textů, jejich cílem je např. prodej produktu či služby nebo zvýšení prodeje celkově apod.
    Videopřednáška: Richard Dobiáš o tom, jak se stát dobrým copywriterem

    CPA = (Cost per Acquisition) cena za akci (např. objednávka, vyplnění formuláře atd.)

    CPC = (Cost per Click) cena za kliknutí

    CPL = (Cost per Lead) cena za kontakt

    CPM = (Cost Per Mile) znamená cenu za tisíc zobrazení, při 0,1 % (CTR) zaplatíte za jednoho přivedeného návštěvníka 10 Kč

    CPO = (Cost per Order) cena za objednávku

    CPT = (Cost Per Thousand) souvisí s PPC a udává cenu za tisíc zobrazení

    CPV = (Cost per View) cena za jedno zobrazení

    Crawler = je to robot, který prochází webové stránky a sbírá data do databáze vyhledávačů

    CRM = centrální registrační místa, jsou na živnostenských úřadech

    CSS = (Cascading Style Sheet) kaskádové styly, formátování webových stránek

    CTR = (Click Through Rate) česky "míra prokliku", poměr mezi počtem kliknutí na reklamu (tzv. prokliků) a počtem zobrazení reklamy, vynásobeno 100, udává se v procentech

    Curriculum vitae = životopis

    CV = viz Curriculum vitae

    Čtenost = počet lidí, který je vyjádřen procentem a určuje počet přečtení daného obsahu

  • Daň = platební povinnost stanovená zákonem, příjem do státního rozpočtu

    Daně nepřímé = daň, která je poplatníkem přenesena na jiný subjekt, jsou započítávány v cenách zboží, služeb apod.

    Daně přímé = daň, která je odčerpávána z příjmu daňového poplatníka

    Daňová evidence = nástupce dřívějšího jednoduchého účetnictví, zjišťuje základ daně z příjmu u zákonem určených daňových poplatníků
    Článek: Daňová evidence, co má obsahovat a k čemu je dobrá?

    Daňové identifikační číslo = číslo daňového subjektu při registraci k dani

    DDoS útok = (distributed denial-of-service attack) útok na webovou stránku jejím zahlcením, přetížením

    Deadline = termín, do něhož musí být práce hotova, časová hranice

    DEMO = je omezená verze programu určená k jeho představení s účelem uživatele donutit ke koupi plné verze

    Devalvace = snížení hodnoty

    Developer = jinými slovy také vývojář, programátor nebo kodér

    DIČ = viz Daňové identifikační číslo

    Direct marketing = přímý marketing, přímý kontakt mezi zadavatelem a příjemcem sdělení

    Diverzifikace = rozdělení, podpora - například diverzifikace příjmů - vytvoření min. dvou na sobě nezávislých příjmů pro případ pádu jednoho z nich
    Článek: Diverzifikace podnikání: Snižte riziko ztráty svého příjmu

    Dividenda = určuje podíl ze zisku akciové společnosti

    Dluhopis = cenný papír s právem splacení dlužné částky

    Doorway = souvisí s Black Hat SEO, označuje web zaplněný kvalitními klíčovými slovy, které jsou však pro uživatele irelevantní

    DPH = daň z přidané hodnoty, je placena při nákupu většiny zboží a služeb

    Drupal = oblíbený volně dostupný redakční systém pro tvorbu webových stránek

    Duplicita = viz Duplicitní obsah

    Duplicitní obsah = je takový obsah, který již někde byl použit (např. stejný článek)

    Dynamický inzerát = souvisí s PPC, v takovém inzerátu se část textu mění podle zadaného výrazu ve vyhledávání

  • EPC = (Earnings per click) částka, která byla vydělána za jedno kliknutí

    EPM = (Earnings per mil) čáska, která byla vydělána za tisíc zobrazení

  • Faktura = listina vyjadřující právo dodavatele na odměnu za dodané zboží či služby

    Fakturista = osoba, která vystavuje fakturu

    FAQ = (Frequently Asked Questions) často kladené otázky

    Flash = technologie umožňující interaktivní animace programů (užívá se i při tvorbě www)

    Flattr = mikroplatební systém, jeho prostřednictvím lze podpořit autora obsahu jedním kliknutím

    Franchisant = ten, kdo přijme frančízu

    Frančíza = licence k provozování podniku pod určitou značkou (např. provoz prodejny McDonald's)

    Franchising = viz Frančíza

    Franchisor = ten, kdo poskytne frančízu

    Fraud = neboli podvod, souvisí například s affiliate - objednávky přes vlastní affiliate link apod.

    Fraud clicks = také podvodné/neplatné kliky, souvisí s PPC, výskyt vysokého počtu kliků v krátkém časovém období - může se jednat o chybu i o podvod

    FTP = (File Transfer Protocol) protokol pro přesouvání souborů mezi serverem a počítačem

    Full banner = formát reklamního banneru velikosti 468x60 pixelů

    Futures = jsou takové obchody, které mají proběhnout až v budoucnu

    Fúze = sloučení nebo splynutí dvou a více obchodních společností

    Fyzická osoba = obecně řečeno to jsou lidé

  • Google = jedna z nejznámějších světových společností, sídlí v USA a nabízí několik populárních internetových služeb (nejznámější je vyhledávač Google)

    Google AdSense = systém vyvíjený společností Google, je užívaný pro vydělávání peněz na internetu, uživatelé mohou na své stránky umístit reklamní kód - souvisí s Google AdWords

    Google AdWords = systém vyvíjený společností Google, nabízí PPC inzerci

    Google Analytics = systém vyvíjený společností Google, je užíván pro měření návštěvnosti a další statistiky webových stránek
    Článek: Instalace a nastavení Google Analytics aneb Jak se dostat k nejlepšímu nástroji na měření návštěvnosti webu

    Google Pagerank = jeden z faktorů, které Google na základě své rovnice užívá k řazení webových stránek v SERPu

    Guerilla = viz Guerillový marketing

    Guerillový marketing = technika s cílem vzbuzení nečekaného maximálního zájmu s omezeným rozpočtem

  • Hyperlink = obsahuje URL adresu, externí odkaz

    Holding = skupina společností, které ovládá jedna mateřská společnost

    Home Page = domovská stránka, úvodní stránka, vstupní

    Homebanking = systém pro správu bankovních účtů z počítače uživatele (internetové bankovnictví)

    HP = viz Home Page

    Hrubá marže = rozdíl mezi tržbou a náklady prodaného zboží

    Hyperinflace = velmi rychlý růst cenové hladiny

    Hypoteční úvěr = úvěr se zástavním právem nemovitosti

    Hypotéka = viz Hypoteční úvěr

  • = viz Identifikační číslo

    IČO = viz Identifikační číslo

    Identifikační číslo = unikátní osmiciferné číslo, které označuje právnickou osobu nebo podnikající fyzickou osobu

    IMG = z anglického image, obrázek

    Imprese = zobrazení v prohlížeči

    Indexace = ukládání obsahu webových stránek do databáze vyhledáváče
    Článek: Problémy s vyhledávači Aneb co dělat, když mě vyhledávače neindexují, případně zabanují?

    Inflace = snížení hodnoty peněz, snížení kupní síly

    Infoprodukt = jsou to produkty, které poskytují nějakou informaci (text, video, knihy, kurzy a další)

    Insolvence = stav platební neschopnosti

    Internet = celosvětová síť navzájem propojených počítačů

    Internet time = nový druh měření času, jednotkou času je Beat

    Internetový katalog = seznam odkazů na webové stránky (např. katalog Seznam.cz)
    Článek: Registrace do katalogů: Má to vůbec smysl? A do jakých katalogů registrovat?

    Investice = koupě či vložení vložení peněz do něčeho s očekáváním budoucího zisku
    Štítek: Přečtěte si naše články o investicích

    IT = informační technologie (např. počítače, mobilní telefony)

  • Joomla! = oblíbený volně dostupný redakční systém pro tvorbu webových stránek

    JRF = jednotný registrační formulář, podává se na CRM, nahrazuje více typů formulářů

    Jednatel = statutární orgán společnosti s ručením omezeným (SRO)

    Jingle = rádiová znělka reklamního charakteru

  • Kapitál = obecně prostředky určené k vytváření zisku

    Katalog webových stránek = viz Internetový katalog

    Keyword = klíčové slovo

    Klíčová slova = jednotlivá slova charakterizující určitý produkt, službu a podobně - v případě našeho magazínu to může být např. podnikání, online, magazín, marketing...
    Článek: Jak vymyslet klíčová slova? Jsou na to nějaké nástroje?

    Klient = zadavatel práce, uživatel služeb apod.

    Komodita = je na trhu obchodovatelné zboží (energie, kovy, zemědělské produkty, maso a dobytek)
    Článek: Komodity a jejich trh, co to je a jak se na tom vydělává?

    Komunitní web = web postavený na základě vytvoření komunity (skupiny lidí) - diskuzní fóra, sociální sítě, sekce zpravodajských webů

    Kontextová reklama = reklama v podobě textového inzerátů zobrazující se v závislosti na obsahu stránky

    Konverze = je tak označována činnost návštěvníka webu, které chceme, aby se dopustil (konverze je tedy například koupě zboží, objednání služeb)

    Konverzní kód = kód, který je vložen na webové stránky proto, aby zaznamenával konverze

    Koverzní poměr = souvisí s konverzí, je to poměr návštěvníků, kteří dokončí požadovanou akci, a těch, kteří ji nedokončí (poměr těch, co si objednají, a těch, co nikoliv), poměr násoben stem, udává se v procentech

  • Landing page = stránka určená ke zvyšování počtu konverzí - změnu návštěvníka v zákazníka a zvýšení konverzí

    Lead = schválený kontakt, souvisí s affiliate

    Linkbaiting = obsah s účelem získat přirozené příchozí odkazy a zvýšit návštěvnost
    Článek: Linkbaiting aneb Tvořte obsah, který lidé ocení odkazem

    Linkfarma = souvisí s Black Hat SEO, je místo na webové stránce přehlcené externími odkazy, nejčastěji je to patička a cílem je zvýšení Pageranku apod.

    = určitý obrázek reprezentující např. firmu navenek - logo nemusí být obchodní značkou

    Long tail = dlouhý ocas, laicky řečeno spočívá v optimalizaci webu pro méně populární klíčová slova (například místo "dovolená" třeba "dovolená v Turecku")

    Low-cost = za nízkou cenu, s nízkými náklady

  • Mail list = seznam emailů

    Makléř = zprostředkovatel obchodu

    Makroekonomie = studuje chování ekonomiky coby jednotného celku

    Maloobchod = přímý prodej nakoupeného zboží spotřebiteli

    Management = řízení, správa, administrace

    Marketing = široká škála technik, které mají za cíl co největší ekonomický růst firmy či projektu

    Marketingový mix = vžitý i po zkratkou 4P - skrývá 4 základní marketingové nástroje - product (produkt), price (cena), place (místo) a promotion (propagace) - co, za kolik, kde, jak

    Marže = částka po odečtení prodejní ceny s pořizovací cenou (150-100 - marže 50 Kč)

    Microsite = malá webová stránka podporující produkt či službu

    Mikroekonomie = studuje jednotlivé ekonomické subjekty

    Milionářská daň = je označení pro takovou daň, která se vztahuje pouze na lidi s vysokým příjmem

    Minimální mzda = je nejnižší hranicí mzdy, která již dle zákona nesmí být nižší

    Míra prokliku = viz CTR

    MLM = viz Multi-level marketing

    Mobile friendly = označení pro ty webové stránky, které jsou dobře čitelné na mobilních zařízeních

    Mobilní provozovna = provozovna, která je přemístitelná a na jednom místě nestojí déle než tři měsíce

    Monetizace = "zpeněžnění" - jak na tom vydělat, jak to udělat vydělávajícím, prosperujícím
    Videopřednáška: Jan Kvasnička a jeho způsoby monetizace webových projektů

    Money management = správa financí
    Článek: Money management: Neznáte-li základy řízení peněz, nikdy se vám nepovede zbohatnout

    Monitoring = sledování

    Monopol = situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci

    Multi-level marketing = tzv. síťový marketing postavený na vytvoření sítě (příp. pyramidy) navzájem vydělávajících subjektů
    Článek: Multi-level marketing: Co to je, v čem spočívá a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

    Mystery shopping = předstírání nákupu skutečným zákazníkem za účelem zjištění překážek v dokončení nákupu

    Mzda = je poskytována zaměstnavatelem zaměstnanci za odvedenou práci

  • Neplatné kliky = viz Fraud clicks

    NetMonitor = český internetový nástroj pro měření návštěvnosti apod.

    Newsletter = označuje emaily zasílané přihlášeným odběratelům, jejichž cílem je odběratele informovat například o dění ve firmě, novinkách, nových produktech a podobně

  • Odkazový profil = souhrn všech externích odkazů

    Obchodní rejstřík = veřejný seznam zákonem stanovených informací o podnikatelích

    Obchodní společnost = právnická osoba s účelem podnikání

    Obchodní tajemství = tajemství obchodního (výrobního) charakteru

    Obchodní úvěr = je takový úvěr, který vyplývá ze styku mezi podnikateli (např. odložení splatnosti faktury)

    Obligace = viz Dluhopis

    Off-page SEO = souvisí se SEO, jedná se o externí faktory ovlivňující sílu stránek - tedy ty, co nejsou přímo na webu umístěny

    Off-trade = zboží prodávané mimo místo jeho spotřeby

    On-page SEO = souvisí se SEO, jedná se o interní faktory ovlivňující sílu stránek - tedy ty, co na webu jsou přímo umístěny

    On-trade = zboží prodávané v místě jeho spotřeby

    Opce = přednostní právo, právo volby, koupě…

    Organické SEO = souvisí se SEO, cílem je příchod návštěvníka skrze vyhledávače při použití přirozených metod (tedy ne např. placené reklamy)

    Outdoor = venkovní (např. reklama)

  • PageRank = viz Google Pagerank

    Paragon = doklad obsahující všechny náležitosti pokladního bloku, je vyhotoven místo něj

    Patent = určitá forma ochrany vynálezu
    Článek: Patent – co to je, proč si ho udělat a jak?

    Peněžní tok = viz Cash flow

    Podnikání = viz živnost

    Podnikatel = osoba podnikající na základě živnostenského oprávnění

    Podnikatelský plán = dokument obsahující základní informace o firmě, její vize, cíle, plány, podnikatelský záměr, konkurenci a další
    Článek: Podnikatelský záměr – základní kámen celého podnikání

    Podvodné kliky = viz Fraud clicks

    Pohledávka = právo jedné osoby na plnění závazku osobou druhou

    PPA = (Pay Per Action) jeden ze způsobů platby za reklamu na internetu, znamená platbu za akci, spadá sem PPS (platba za prodej - prodej je akce), PPL (platba za registraci - registrace je akce) a další

    PPC = (Pay Per Click) jeden ze způsobů platby za reklamu internetu, znamená platbu za klik (např. kliknutí na textový odkaz, reklamní banner)

    PPC reklama = souvisí s PPC, značí internetovou reklamu, v níž je uplatňován model PPC, tedy platby za klik, inzerent platí za přivedeného návštěvníka, který klikl

    PPL = (Pay Per Lead) jeden ze způsobů platby za reklamu internetu, znamená platbu za lead - lead je například registrace, odeslaný formulář či jiná akce

    PPP = (Pay Per Post) jeden ze způsobů platby za reklamu na internetu, znamená platbu za článek (post)

    PPS = (Pay Per Sale) jeden ze způsobů platby za reklamu na internetu, znamená platbu za prodej (tedy odměna za zákazníka, ne návštěvníka)

    PPT = (Pay Per Time) jeden ze způsobů platby za reklamu internetu, znamená platbu za určité období (např. umístění reklamního banneru na dobu jednoho měsíce)

    PPW = (Pay Per View) jeden ze způsobů platby za reklamu internetu, znamená platbu za zobrazení (např. platba za 10 000 zobrazení reklamního banneru)

    PR = viz Public Relations

    PR článek = článek reklamního charakteru, souvisí s Public Relations
    Článek: PR článek: Co to je, co má obsahovat a jak se liší od tiskové zprávy?

    Právnická osoba = uměle vytvořené subjekty za účelem podnikání či jiné činnosti, má vlastní právní subjektivitu

    Prime time = hlavní vysílací čas

    Proklik = označuje kliknutí na odkaz, které dovede návštěvníka na požadovanou stránku a není ničím zastaven (pomalým načítáním webu, neexistující stránkou, sám si to rozmyslí apod.)

    Provize = určité procento z objednávky, které obdrží partner - souvisí s affiliate

    Provozovna = prostor pro provozování podnikatelské činnosti
    Článek: Místo podnikání a provozovna: Nejedná se o stejný pojem?

    Public Relations = vztahy s veřejností

  • QR kód = (Quick Response) jsou kódy podobné čárovým, které po přiložení čtečky (např. mobilu) zobrazí skrytý obsah

  • Ranky = souhrné označení pro Google Pagerank, Srank a další

    Rating = hodnocení

    Ready-made společnost = jsou to společnosti, které jsou již zákonem stanoveným způsobem založeny a vy si je můžete zakoupit (výhodné vzhledem k rychlosti a jednoduchosti)
    Článek: Co to jsou „ready made společnosti“? Jaký je jejich význam?

    Redirect = přesměrování

    Reklama = prezentace produktu, zboží apod. pro podporu podnikání

    Reklamace = odpovědnost za vady zboží a její uplatnění

    Remarketing = cílení reklamy na uživatele, kteří již web navštívili, ale nedošlo k žádné akci (např. ke koupi zboží)

    Reminder = připomínka

    Research = výzkum, analýza dat

    Respondent = dotazovaná osoba

    Robot = viz crawler

    ROI = (Return of Investment) znamená návratnost investice

    RPSN = roční procentní sazba nákladů
    Článek: RPSN: Spočítejte si roční procentní sazbu nákladů, než k vám přijde exekutor

    RSS = soubor umožňující zobrazovat nejnovější obsah webových stránkách na jiných stránkách či zařízeních
    Článek: Jak využít RSS k tvorbě odkazů? Přidejte se do agregátorů a čekejte na nové návštěvníky…

    RSS agregátor = viz Agregátor

  • Segmentace = rozdělení celku do skupin

    Self promo = propagace sebe sama

    SEO = (Search Engine Optimalization) optimalizace pro vyhledávače

    SERP = stránka s výsledky vyhledávání

    Shaving = nekalá technika zatajující konverze

    Skrytá reklama = reklama, která není označena jako reklama a je těžko rozeznatelná, je nelegální

    Skyscraper = poměrně velký formát internetové reklamy obdélníkového tvaru

    Spam = nevyžádaná pošta, která většinou obsahuje reklamní sdělení

    Split testing = činnost, při níž je testováno více stejných webových stránek za účelem zvýšení konverzí

    Square = čtvercový formát internetové reklamy

    Srank = také Seznam Rank, je to hodnota, kterou přiděluje Seznam.cz webovým stránkám

    Super affiliate = partner přinášející velké množství konverzí

    SWOT analýza = analýza posuzující úspěšnost firmy či projektu a zjišťující slabiny, hrozby a další
    Článek: Co to je SWOT analýza? A k čemu slouží?

  • Team building = budování týmu
    Článek: Teambuilding: Poznejte sami sebe, svoje kolegy a užijte si spoustu zábavy!

    Team leader = vedoucí týmu

    Team leading = vedení týmu

    Telemarketing = všechny marketingové aktivity probíhající po telefonu

    Tendr = výzva k podání smlouvy s nejvýhodnější nabídkou

    Textař = je člověk, který píše libovoné texty na zakázku (např. plní weby textem)

    Timing = načasování

    Tisková zpráva = textové sdělení pro veřejnost

    TLD = (Top Level Domain) doména nejvyššího stupně (např. .CZ, .SK, .COM a další)

    Tracking kód = kód, který ukládá cookie v prohlížečí pro pozdější identifikaci

    Trademark = ochranná známka

    Traffic = počet lidí, kteří navštívili danou webovou stránku

  • URL = (Uniform Resource Locator) definuje doménovou adresu serveru, zdroj na serveru a protokol, kterým je možné zdroj zpřístupnit

    Účetnictví = nástroj pro sledování aktuálního stavu, toků peněz a výsledků činnosti podnikatele

    UIP = viz Unikátní IP

    Unikátní IP = je to zcela originální číslo počítače připojeného k internetu

    Unikátní návštěvník = je takový návštěvník, který poprvé navštíví určitou webovou stránku, podruhé již není unikátním

    User friendly = přívětivý pro uživatele

    Uživatel = ten, kdo využívá veřejně dostupnou elektronickou službu

  • Validátor = nástroj, který kontroluje validitu

    Validita = označuje správnost zdrojového kódu programu či webové stránky

    Validita webu = soulad webových stránek s webovými standarty, opravování chyb ve zdrojovém kódu

    Videobanner = formát reklamy na internetu, v němž je promítáno video

    Virální marketing = marketingová technika, která má za cíl spustit šíření určitého produktu či sdělení samotnými uživateli
    Článek: Virální marketing: Lidé v roli protagonistů, jak to vlastně probíhá?

    Vodoznak = viz. Watermark

    Vyhledávač = služba umožňující vyhledávání na internetu, hledání webových stránek apod.

    Výkonostní marketing = marketing změřený na výkon, je zaměřen na konverzi

    Výsledovka = výkaz zisku a ztráty
    Článek: Výsledovka – co to je, k čemu je dobrá a jak na ni?

  • WAP = (Wireless Aplication Protocol) formát webových stránek dostupný i přes mobilní telefony

    Watermark = podkres textu (např. logem, značkou)

    Web 2.0 = jakási nová generace webových stránek a celkově obsahu na internetu (např. sociální sítě, RSS, Ajax atd.)

    Widget = malá aplikace určená pro vkládání na webové stránky; ve Wordpressu jsou tak označeny jednotlivé boxíky v sidebaru (panelu)

    Wikipedia = celosvětová databáze informací, otevřená encyklopedie

    Wordpress = oblíbený volně dostupný redakční systém pro tvorbu webových stránek

    WWW = (World Wide Web) celosvětová síť, označení pro aplikace internetového protokolu HTTP

    WYSIWYG = (What You See Is What You Get) označuje editory, které obsah zobrazují přesně tak, jak bude vypadat v konečné podobě (např. v prohlížeči)

  • Nenalezeno žádné slovíčko.

  • Youtube = neznámější videoserver na světě, služba provozovaná Googlem

  • Zaměstnanec = účastník pracovněprávního vztahu, vykonává činnost v závislosti na zaměstnavateli

    Zaměstnavatel = fyzická nebo právnická osoba, zaměstnává fyzické osoby - zaměstnance

    Zisk = situace, kdy jsou příjmy vyšší než výdaje

    Zánik obchodní společnosti = dnem, kdy je vymazána z obchodního rejstříku

    Zveřejněná informace = informace, kterou lze kdykoliv zpětně dohledat a získat

    Zveřejnění díla = zpřístupnění díla veřejnosti

    Živnost = soustavná činnost, která je provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem
    Článek: Jak si založit živnost?

    Živnost koncesovaná = živnost, která vzniká až udělením koncese

    Živnost ohlašovací = spadají do ní živnosti řemeslné, volné a vázané, vznikají po splnění zákonem stanovených podmínek

    Živnost řemeslná = je živností ohlašovací, spadá sem mlynářství, zámečnictví, řeznictví apod.

    Živnostenské oprávnění = oprávnění provozovat živnost
    Článek: Chcete se stát živnostníkem? Povíme vám, jak si zřídit živnostenské oprávnění…

    Živnost vázaná = pro její získání je nutná odborná způsobilost

    Živnost volná = pro její získání není potřeba koncese či odborné způsobilosti, musí být však splněny zákonem stanovené podmínky

    Živnostenský list = dnes se již nevydává, vydává se pouze samotné živnostenské oprávnění a výpis ze živnostenského rejstříku, jinak je to doklad o povolení provozovat živnost
    Článek: Více o živnostenském listu

    Živnostenský rejstřík = veřejná databáze živnostníků

    Živnostník = fyzická osoba, která podniká na základě živnostenského oprávnění
    Článek: Chcete se stát živnostníkem? Povíme vám, jak si zřídit živnostenské oprávnění…

Skrýt reklamu