Představme si situaci, kdy si potřebuji pronajmout nové firemní prostory. Třeba kanceláře. Co si mám dát do smlouvy? Co nejčastěji podnikatelé v takových smlouvách podceňují?
Málokterý podnikatel si je vědom toho, jaká je zákonná úprava nájemní smlouvy nebytových prostor. I staré smlouvy se totiž povinně řídí tzv. novým občanským zákoníkem. Ten na jednu stranu umožňuje stranám značnou volnost, na druhé straně může díky tomu nájemní vztah nejednoho začínajícího podnikatele zaskočit.
Ve smlouvě je potřeba se zaměřit na její trvání. Není výhodné ji uzavřít na příliš dlouhou dobu určitou. Pak není vztah flexibilní a může se stát, že se stane smlouva (a požadovaný nájem) železnou koulí táhnoucí podnikatele neúprosně na dno. Kompromisním řešením může být smlouva na delší dobu, ale s několika milníky, kdy ji lze ukončit (např. po roce a po třech letech účinnosti).
Dále se doporučuji soustředit na dohodou o úpravách a rekonstrukcích nových prostor. Ať na konci není potřeba doplácet za uvedení do předešlého stavu horentní částku.
Chytré je si sjednat možnost prostor podnajmout, např. spolupracujícímu freelancerovi či dceřiné společnosti, ať ho můžete maximálně využít.
Pronajímatel má naopak zájem na klauzuli o zvyšování nájmu či na “kauci”, tedy jistotě složené na začátku vztahu.
S konkrétními otázkami a požadavky doporučuji oslovit právníka, protože každá smlouva je trochu jiná a každý má trochu jiné zájmy a nároky.
Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny