Inzerce

Inzerce

Pronajímáte si nové firemní kanceláře? Dejte si pozor na časté chyby ve smlouvách

Představme si situaci, kdy si potřebuji pronajmout nové firemní prostory. Třeba kanceláře. Co si mám dát do smlouvy? Co nejčastěji podnikatelé v takových smlouvách podceňují?

Málokterý podnikatel si je vědom toho, jaká je zákonná úprava nájemní smlouvy nebytových prostor. I staré smlouvy se totiž povinně řídí tzv. novým občanským zákoníkem. Ten na jednu stranu umožňuje stranám značnou volnost, na druhé straně může díky tomu nájemní vztah nejednoho začínajícího podnikatele zaskočit.

Ve smlouvě je potřeba se zaměřit na její trvání. Není výhodné ji uzavřít na příliš dlouhou dobu určitou. Pak není vztah flexibilní a může se stát, že se stane smlouva (a požadovaný nájem) železnou koulí táhnoucí podnikatele neúprosně na dno. Kompromisním řešením může být smlouva na delší dobu, ale s několika milníky, kdy ji lze ukončit (např. po roce a po třech letech účinnosti).

Dále se doporučuji soustředit na dohodou o úpravách a rekonstrukcích nových prostor. Ať na konci není potřeba doplácet za uvedení do předešlého stavu horentní částku.

Chytré je si sjednat možnost prostor podnajmout, např. spolupracujícímu freelancerovi či dceřiné společnosti, ať ho můžete maximálně využít.

Pronajímatel má naopak zájem na klauzuli o zvyšování nájmu či na “kauci”, tedy jistotě složené na začátku vztahu.

S konkrétními otázkami a požadavky doporučuji oslovit právníka, protože každá smlouva je trochu jiná a každý má trochu jiné zájmy a nároky.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa s právními tipy zdarma:

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

Právě vyšlo

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

petr-svoboda-web

Petr Svoboda (Shopsys): Řízení agentury v krizi, ochrana cashflow, vývoj trhu

daniel-kafka-web

Daniel Kafka: Budování agentury Fragile, zvládání stresu v podnikání, blížící se finanční krize

david-herold-web

David Herold (KetoMix.cz): Založení e-shopu bez zkušeností v marketingu, investor pro e-shop, osobnost zakladatele

daniel-gamrot-web

Nejupřímnější Freelance Klub: S Danielem Gamrotem o únavě v podnikání, byznys modelu i osobním marketingu

Inzerce