Inzerce

Pronajímáte si nové firemní kanceláře? Dejte si pozor na časté chyby ve smlouvách

Představme si situaci, kdy si potřebuji pronajmout nové firemní prostory. Třeba kanceláře. Co si mám dát do smlouvy? Co nejčastěji podnikatelé v takových smlouvách podceňují?

Inzerce

Málokterý podnikatel si je vědom toho, jaká je zákonná úprava nájemní smlouvy nebytových prostor. I staré smlouvy se totiž povinně řídí tzv. novým občanským zákoníkem. Ten na jednu stranu umožňuje stranám značnou volnost, na druhé straně může díky tomu nájemní vztah nejednoho začínajícího podnikatele zaskočit.

Ve smlouvě je potřeba se zaměřit na její trvání. Není výhodné ji uzavřít na příliš dlouhou dobu určitou. Pak není vztah flexibilní a může se stát, že se stane smlouva (a požadovaný nájem) železnou koulí táhnoucí podnikatele neúprosně na dno. Kompromisním řešením může být smlouva na delší dobu, ale s několika milníky, kdy ji lze ukončit (např. po roce a po třech letech účinnosti).

Dále se doporučuji soustředit na dohodou o úpravách a rekonstrukcích nových prostor. Ať na konci není potřeba doplácet za uvedení do předešlého stavu horentní částku.

Chytré je si sjednat možnost prostor podnajmout, např. spolupracujícímu freelancerovi či dceřiné společnosti, ať ho můžete maximálně využít.

Pronajímatel má naopak zájem na klauzuli o zvyšování nájmu či na “kauci”, tedy jistotě složené na začátku vztahu.

S konkrétními otázkami a požadavky doporučuji oslovit právníka, protože každá smlouva je trochu jiná a každý má trochu jiné zájmy a nároky.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa s právními tipy zdarma:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak do nich investovat? | Adam Neuberger

baier-rozhon-web

Vstup investora do firmy: Na co si dát pozor po právní stránce? | Martin Rozhoň & Jaroslav Baier

michal-cumpelik-web

Správa rozsáhlých dat ve firmě, vývoj služby Tabidoo | Michal Čumpelík

Právě vyšlo

petr-heller-web

Budoucnost e-commerce a priority pro e-shopy | Petr Heller (Retailys)

vaclav-durdak-web

První zaměstnanec: Jak se zbavit strachu ho konečně přijmout? | Václav Durďák (Čokoládovna JANEK)

juraj-harkabuzik-web

Práce s daty: Jak analyzovat zákaznickou podporu, její výsledky a ušlé příležitosti? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Nejoblíbenější

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

jakub-nesetril-web

Jakub Nešetřil (Apiary): Růst startupu, obchodní model, začátky v Americe

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?