Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Petr Svoboda: Dělejte to, v co věříte, a pracujte s lidmi, kteří věří v totéž

redakce
Před 11 roky

Dvacetišestiletý Petr Svoboda podniká na internetu již několik let a věnuje se převážně tvorbě internetových obchodů. Se svojí firmou netdevelo s.r.o. se zabývá vývojem aplikací pro online prodej. Jako primární produkt nabízí systém ShopSys pro eshopy či objednávkové systémy na míru. Podle svých slov se řadí mezi špičku na českém a slovenském internetu a eshopy tvoří i pro společnosti jako je OKAY elektrospotřebiče, ELLE, EON, Dráčik, Shark a další.

V čem je podle vás systém ShopSys originální? Co nabízí jiného než ostatní systémy?
Náš software neustále inovujeme díky vývojovému oddělení, které v menším či větším složení pracuje na zlepšeních či nových funkcích. Nemyslím si však, že je dnes množství základních funkcí aplikace pro zákazníky zásadní. Dříve jsme se díky tomu prosadili, dnes však naši klienti vyžadují přímý kontakt se svým projektovým konzultantem, podporu 24/7 a flexibilitu realizačního týmu, který bude jejich e-shopy rychle upravovat a rozšiřovat.

A v čem podle vás tkví váš úspěch?
Naši klienti se chtějí odlišit od konkurence – na tom často stojí jejich úspěch – a to znamená neustále e-shopy měnit, doplňovat nové funkce, rušit staré, implementovat nová zjednodušení pro zákazníka atd. Na to se specializujeme. Tvorba e-shopů je u nás vlastně nekonečný proces.

S tvorbou eshopů jste začal již v 16 letech, vzpomínáte na své začátky? Jaké byly?
Můj denní režim byl hrozný. Po návratu ze školy jsem dlouho do noci pracoval, pár hodin spal a takto stále dokola až do maturity. Na začátku posledního ročníku jsme si s kamarádem zařídili společnou kancelář. Tehdy pro ShopSys již pracovali další naši kamarádi – převážně také středoškoláci. Plnohodnotné podnikání to bylo až po maturitě. ShopSys se stal prioritou č.1 – také proto mi bakalářské studium vysoké školy trvalo 5 let.

Inzerce

Byla tehdy vaše strategie stejná jako dnes?
Tenkrát se moc o strategii nedalo mluvit. ShopSys byl mým koníčkem, nikoliv podnikáním. Na trhu nebylo moc konkurentů a všichni měli zastaralý systém. Jako mladý, nadšený programátor jsem chtěl mít co „nejnabušenější“ systém a s ním prorazit. Měl jsem představu, že naprogramuji jednu aplikaci a tu mnohonásobně prodám. Brzy se však ukázalo, že úspěšní internetoví prodejci potřebují svůj systém neustále na míru upravovat a rozšiřovat.

Čekal jste tehdy, že se váš vlastně dětský koníček tak rozroste?
Ano i ne. Vlastně jsem v to doufal.

Jak vás vůbec napadlo vytvořit vlastní systém a věnovat se zrovna e-shopům?
V 15 letech jsem pracoval jako programátor pro webhostingovou firmu P.E.S. Consulting (dnes Forpsi.com). Když firma změnila majitele, ukončili spolupráci s externisty. Tehdejší kolega Ondřej Sítka byl externí grafik a chtěl rozjet svůj internetový obchod. Nabídl mi, že bych pro něj mohl systém programovat. Hned jsem to vzal a zde jsem také získal téměř dvouletou zkušenost nejen s programováním e-shopu, ale i s jeho provozními problémy.

Poté jsem působil jako programátor na volné noze. Obdržel jsem poptávku na tvorbu e-shopu za 5 tisíc. To jsem nechtěl vzít, ale za týden přišla podobná poptávka od jiné firmy. Tak vznikl nápad vytvořit systém e-shopu a prodat jej opakovaně. Jak systém rostl a hlavně jak rostla individualizace každého klienta, rostla i jeho cena.

Na trhu hodně společností nabízí software pro provoz internetového obchodu na pronájem. Proč vy ne?
Variantu pronájmu jsme také dříve nabízeli. Zjistili jsme však, že průměrná životnost takového e-shopu je pouze 14 měsíců a zákazníci jej často rozjíždí „jen na zkoušku“. V roce 2011 jsme se rozhodli, že se chceme specializovat pouze na klienty, kteří to s on-line podnikáním myslí vážně. To jde často ruku v ruce s výší jejich investice a tedy i s mírou rizika.

Vaše společnost netdevelo s.r.o. vznikla právě díky systému ShopSys. Nebo má firma i nějaké další větší aktivity? Je systém tou největší?
Jsem typ člověka, který se dokáže plně soustředit pouze na jednu věc. Takto řídím i svou firmu. Máme velmi úzkou specializaci – tvoříme prodejní aplikace na míru, nic jiného. Myslím, že pokud bychom dělali spoustu činností, nedokázali bychom se soustředit na neustálé zlepšování celého procesu tvorby e-shopu a úprav, abychom v tom byli co možná nejlepší. Poptávky, které nezapadají do našeho záběru, přenecháváme spřáteleným konkurentům.

petr-svoboda-fotka

Jaké bylo nejzlomovější rozhodnutí vaší firmy?
Zpočátku jsme e-shopy nabízeli jako krabice. Byly to jednoduché peníze. Na trhu jsme však 10 let – jak naši klienti rostli, potřebovali neustále něco na míru. Jednoho dne jsme zjistili, že již tvoříme více úprav, než prodáváme krabicových řešení. Jenže v tvorbě individuálních úprav jsme nebyli efektivní. Dostali jsme se do finanční tísně. Museli jsme propustit 1/3 lidí a soustředit se na hledání příčin problémů. Bavilo nás dělat velké e-shopy a v krabicích již stejně vznikla obrovská konkurence. Jedinou možností bylo firmu profesionalizovat. To bylo před více než dvěma lety. Úspěšně se to podařilo, ovšem ještě jsme s tou prací rozhodně neskončili.

Na internetu jsem četl, že společnost zaměstnává již 30 lidí. Omluvte drzou otázku, ale to opravdu musíte na to všechno mít tolik zaměstnanců? Na první pohled se to nezdá… Co zaměstnanci dělají?
Aktuálně to bude ještě trochu víc. Netdevelo by potřebovalo možná dokonce 50 lidí. V takovém množství se však inovační a týmový duch firmy vytrácí. Naše společnost už tolik zaměstnanců měla, takže jde o naši předchozí zkušenost. Naši klienti by také byli rádi, kdybychom měli více zaměstnanců – vše by mohlo být ještě rychlejší. Dolů by šla ale kvalita. Dávám si tedy pozor na to, abychom rostli pomalu a nabírali nové kvalitní netdeveláky jen tam, kde to firmu opravdu pálí.

Máte v referencích velké klienty. Naše čtenáře určitě napadne otázka, jak lze takové giganty získat? Ozvali se vám sami, nebo jste jim šli vstříc?
Nikdy jsem se necítil dobře jako obchodník. Jako introvert jsem měl dříve ostych se s klienty vůbec setkávat. Dnes je to mnohem lepší, a dokonce mne to baví. Nikdy jsme však nedělali žádnou přímou akvizici. Snad všichni naši klienti nás poptali sami nebo prostřednictvím svých poradců či agentur.

Váš základní systém stojí od 29 900 Kč do 59 900 Kč, myslíte si, že si jej mohou dovolit i malí živnostníci, kteří si chtějí eshop teprve vytvořit, nebo jste určeni spíše pro velké hráče?
Malým živnostníkům, kteří si chtějí online prodej jen vyzkoušet, doporučuji spíše pronájmové řešení e-shopu, kterých je na trhu spousty. Jiné je to, pokud cítí, že jim online prodej bude fungovat a nechtějí brzy měnit pronájmovou platformu za řešení na míru. Pak jim doporučuji zakoupit (někdy lze i na splátky) naše řešení, které s nimi poroste.

Každý měsíc k nám takoví klienti přicházejí – od online podnikatelů „na zkoušku“ je odlišuje to, že na začátku investují mnohem více peněz do zboží, e-shopu a hlavně marketingu. Dnes se již e-shopové podnikání s desetitísici v kapse moc rozjet nedá. Našimi typickými zákazníky jsou však střední a větší firmy, které do e-shopu investují spíše statisíce než desetitisíce a mnohdy již mají zkušenosti s online prodejem.

Zaslechl jsem o vás, že přikládáte velkou váhu správnému timemanagementu, GTD a zdravému životnímu stylu. Při tolika vašich aktivitách je to asi potřeba, že? Jak si plánujete čas a jak zdravě žijete? Cestujete?
Zjistil jsem, že když pracuji více než 9 hodin denně, přestává mne to bavit. Uvědomil jsem si, že pokud mám dát firmě vše, musí být mou vášní. Začal jsem se tedy věnovat osobní produktivitě, delegování,  systému krátkých pravidelných konzultací s manažery a rychlým efektivním poradám. Jsem rád, že to prorůstá celou firmou.

A sport je nutnost. Babičky nám říkaly: „Ve zdravém těle zdravý duch.“ Propadl jsem běhání. Letos jsem běžel podruhé pražský maraton – to ale dělám také proto, abych sám v sobě objevoval hranice a udržoval si disciplínu.

Také miluji cestování. Neuspokojí mne týden u moře – potřebuji delší pobyt, kde hlavu opravdu pracovně vypnu, a když ji opět zapnu, pak se dějí věci. Nedávno jsem se vrátil z dvouměsíční cesty po jihovýchodní Asii. První dva týdny jsem si v Bangkoku a v Singapuru vyměňoval zkušenosti s majiteli podobných firem, jako je ta naše. Navštívil jsem spoustu networkingových akcí. Bylo to úžasné a inspirující. Pak už jsem relaxoval v horských vesnicích Thajska a Laosu, na týdenním kempu thajského boxu a na slunných ostrovech s manželkou.

Má tohle všechno nějaký vliv na vaši firmu?
Rozhodně. Jsem posedlý zastupitelností – firma musí fungovat, i když kdokoliv např. déle onemocní. Včetně mne. Nejsem typ člověka, který se musí cítit potřebný. Jsem naopak spokojen, když vše šlape beze mne. Proto dávám lidem velké kompetence. Druhý důvod jsou nové nápady. Až s několika týdenním odstupem od práce ve firmě člověk dokáže vidět věci jinak a začnou mu na mysl přicházet nápady na zlepšení, které by jinak pravděpodobně nepřišly. Potvrdil jsem si to s více podnikateli, kteří se také ze svých firem snaží mizet na minimálně 3 týdny. 

To je fantastické. Co plánujete s firmou do budoucna?
Říct, že chci být jedničkou na českém a slovenském trhu, by bylo klišé. Nikdy se to nedá objektivně změřit, protože máme úzkou specializaci. Chci neustále pracovat na zvyšování kvality – čím významnější klienty máme, tím větší profesionalitu očekávají. Také chceme nadále naše klienty i e-shopovou komunitu vzdělávat a přinášet jim tipy, jak se odlišovat a být úspěšní. Máme stovky čtenářů našeho blogu, a to nás motivuje v tom pokračovat.

Co byste poradil začínajícím podnikatelům, aby dosáhli takových úspěchů jako vy?
Úspěch byl doběhnout první maraton do cíle. Hned jsem viděl, že je hotovo, a byl spokojen. V podnikání však nejsou cílové čáry a úspěch je těžce měřitelný. Samotný úspěch je už to, že s podnikáním začali. To drtivá většina lidí nikdy neudělá. Ale to je v pořádku, ne každého by to bavilo a ne každý dokáže snášet taková rizika. Možná bych to také neudělal, kdyby to nebyl můj koníček.

Mám-li něco poradit: Dělejte to, v co věříte, a pracujte s lidmi, kteří věří v totéž. Ti ostatní se jen vezou nebo jdou proti vám, aniž byste to viděli. Uvědomil jsem si, že každé takové uvolněné místo může na palubu přivést nejen námořníka se skvělou energií, ale klidně budoucího poručíka či kapitána.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: redakce

Skládá se z podnikatelů, právníků a odborníků v různých oblastech, kteří denně připravují nové články, rozhovory a zajímavosti ze světa podnikání!

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)