Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Petr Pouchlý o osobním rozvoji: Jak poznat sám sebe?

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

Je tady pokračování série videorozhovorů s Petrem Pochlým na téma osobního rozvoje. V předchozím rozhovoru jsme si povídali o tom, jak nad osobním rozvojem přemýšlet. Dnes si povíme, jak poznat sám sebe a jaké otázky si pokládat.

Proto, abychom se mohli efektivně osobnostně i kariérně rozvíjet, je potřeba nejdříve poznat sám sebe – svoje silné a slabé stránky, vnitřní motivace i charakteristiky naší povahy. Existuje mnoho testů, které si můžete sami udělat. Současně se ale můžete na spoustu otázek zeptat sami i bez testů.

Co se ve videu dozvíte?

  • Proč je potřeba poznat sám sebe?
  • Jak nám to pomůže v osobním rozvoji?
  • Co všechno bychom si o sobě měli zjistit?
  • Jaké testy nám k tomu mohou pomoci?
  • Jak k osobnímu rozvoji přistoupit efektivněji?

Testy pro osobní rozvoj:

V rozhovoru zazní několik tipů na konkrétní diagnostiky, které jsou vhodné pro konkrétní účely. Sofistikované, vědecky solidní v řádu milionů respondentů celosvětově, zaměřené na odhalení talentů na různých škálách:

Typová diagnostika

Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi do skupin na základě podobnosti.

Inzerce

Výhody:

  • Velmi dobrá pohledová validita – lidem se líbí
  • Jednodušší interpretace výsledků
  • Velmi užitečné pro rozvoj a sebepoznání především pro lidi, kteří ještě nikdy žádným sebepoznáním neprošli.

Nevýhody:

  • Škatulkování do typů neumožňuje dostatečně individuální a hloubkové mapování osobnosti.
  • Existující studie k některým typové metody naznačují jejich velmi malou sílu při předpovídání výkonu a chování člověka v pracovním kontextu.
  • Nehodí se tedy na nábor a výběr kandidátů. Spíše na rozvoj.
  • https://www.gallupstrengthscenter.com/ – oblíbený Strenghthfinder odhaluje přirozené aspekty talentu a mapuje silné stránky. Samotný test je spíše základním nahlédnutím do sebe sama, je vhodný především pro lidi, kteří se sebepoznáním začínají. Ve spojení s interpretací umožňuje hlubší aplikaci do života.
  • http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/home.htm?bhcp=1 – základní post-Jungovská metodika, osobnostní test navržený pro určení osobnostních typů. Zaměřuje se na to, jak různí lidé vnímají svět a činí svá rozhodnutí. Vhodný pro sebepoznání a rozvoj, z důvodů nízké reliability a validity však není vhodný pro nábor a výběr.
  • https://www.insights.com/ – jednoduchá metodika překládající Jungovské temperamenty do barevné typologie. Pomáhá účastníkům objevit různé osobnostní typy, upravit komunikaci na míru situaci a zlepšit vztahy či kvalitu života. Je rovněž vhodný pro sebepoznání, rozvoj, teambuildingy, méně vhodný pro nábor a rozvoj.
  • http://www.belbin.cz/ – velmi známý dotazník, který umožňuje člověku jeho přirozenou roli v týmu. Ačkoliv patří mezi starší nástroje, je stále platný. Je dobrý prediktorem vyváženého a výkonného týmu. V ČR je populární mimo jiné proto, že svého času testy byly upirátěné zdarma. Riziko této verze stažené z internetu je chybějící měření sociální žádoucnosti, je tedy velmi snadné ho oblafnout. Proto se doporučuje jako doplňková metoda při výběru kandidátů.
  • http://dynamikabohatstvi.cz/ – spíše podnikatelský manifest, stojící na archetypálním rozdělení, ale jeho hlavní síla je pak v metodice k podnikání; stejně jako níže uvedený Enneagram jej uvádím spíše pro doplnění kontextu. Patří k nástrojům povrchního sebepoznání. K jeho validitě nebo reliabilitě nejsou dostupná data.
  • http://www.enneagram.cz/ – nástroj mapující typy osobnosti založené na prastaré súfijské typologii modernizované Claudiem Naranjem a Helen Palmerovou. Enneagram popisuje devět způsobů, jakými se děti chrání před ohrožujícími aspekty okolního světa a které pak v dospělosti ztrácejí funkci a mění se se v překážku, která nás nutí opakovat neužitečné chování a prožívat s tím spojené emoce. Enneagram tedy slouží k sebepoznání a odhalení vlastní zautomatizovaných vzorců chování, silných a slabých stránek. Jeho validita a reliabilita je sporná. Doporučuje se pro rozvoj, při náboru a výběru je extrémně sporná výpovědní hodnota.

Rysová diagnostika

Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi na základě individuálních rozlišností. Zkoumají se vlastnosti, preference, tendence, motivační faktory a jejich vzájemná kombinace.

Výhody:

  • Umožňují větší flexibilitu a podrobnost popisu, protože danou kombinací určitých rysů bude mít v populaci výrazně méně lidí, než je těch, kteří patří k jednomu typu.
  • Neškatulkují, ale popisují jemné nuance jedince.
  • K dispozici v desítkách jazykových verzí
  • Pestrá škála srovnávacích skupin dle oblastí podnikání, věku, odbornosti
  • Stojí na solidní statistice a metodologii
  • Ročně jimi projdou desítky milionů testovaných, což zpřesňuje výsledky
  • Mají silnou prediktivní validitu – schopnost dobře odhadnout budoucí výkon člověka na pracovišti. Proto se hodí jak na rozvoj, tak především na nábor a výběr lidí.
  • Designované pro mezinárodní pracovní prostředí

Nevýhody:

  • Jsou poměrně komplexní a chvíli trvá, než se s nimi člověk naučí pracovat
  • Práce s nimi vyžaduje 2-3 denní zaškolení, jinak je nelze používat

(výčet není zdaleka kompletní, mezi významné hráče v komplexní diagnostice patří také Thomas International, Profiles, Predictive Index a další. Vedle těchto diagnostik pak existují testy zaměřené na dílčí schopnosti či chování, nikoliv komplexní talenty a předpoklady, těch jsou desítky.)

Další videa (nejen) o osobním rozvoji:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Aneta Jirková

Před 5 roky

MBTI typologií se zabývá česká psycholožka Šárka Miková, která ji pod názvem Teorie typů hezky vysvětluje (s použitím mnoha názorných příkladů a kazuistik). Kniha se jmenuje myslím Nejsou stejné (psáno pro rodiče, ale já si na tom i to své našla).

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
josef-jelinek-web

125 let na trhu, v Česku tržby 955 milionů. Jak funguje byznys spotřebičů Miele? | Josef Jelínek

juraj-harkabuzik-web

Kde dělá vaše zákaznická podpora chyby? Odpoví mystery shopping | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

marek-odehnal-web

DIP majitelům firem umožňuje investovat. Jak to funguje? | Marek Odehnal

vodak-huba-web

Česká e-commerce: Jak je na tom podle Heureky a Shoptetu? | Michal Vodák a Samuel Huba

Premium
dalibor-cicman-web

Dalibor Cicman (GymBeam): Jak nastavit management a strukturu firmy?

petr-macek-web

Jak vybrat firemní systém pro malou firmu?| Petr Macek (Caflou)

Premium
adela-zugarova-web

Praží a prodávají kávu za desítky milionů. Jak roste Dos Mundos? | Adéla Zugarová

jiri-jemelka-web

Prodej firmy pohledem kupce. Co ho nejvíc zajímá? | Jiří Jemelka (JPF)