Praktické ukázky využití automatizace procesů pro jednotlivce i firmy. Podívejte se, jaké nástroje použít a jak nad automatizací přemýšlet. Návod pro začátečníky.
Před 4 dny
BezFrází.cz: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu
Jak se tvoří velký obsahový projekt – magazín, podcast, vlastní knihy a mnoho dalšího? Nahlédněte do zákulisí populárního webu BezFrází.cz s jeho zakladatelem.
Je tady pokračování série videorozhovorů s Petrem Pochlým na téma osobního rozvoje. V předchozím rozhovoru jsme si povídali o tom, jak nad osobním rozvojem přemýšlet. Dnes si povíme, jak poznat sám sebe a jaké otázky si pokládat.
Inzerce
Proto, abychom se mohli efektivně osobnostně i kariérně rozvíjet, je potřeba nejdříve poznat sám sebe – svoje silné a slabé stránky, vnitřní motivace i charakteristiky naší povahy. Existuje mnoho testů, které si můžete sami udělat. Současně se ale můžete na spoustu otázek zeptat sami i bez testů.
Co se ve videu dozvíte?
Proč je potřeba poznat sám sebe?
Jak nám to pomůže v osobním rozvoji?
Co všechno bychom si o sobě měli zjistit?
Jaké testy nám k tomu mohou pomoci?
Jak k osobnímu rozvoji přistoupit efektivněji?
Testy pro osobní rozvoj:
V rozhovoru zazní několik tipů na konkrétní diagnostiky, které jsou vhodné pro konkrétní účely. Sofistikované, vědecky solidní v řádu milionů respondentů celosvětově, zaměřené na odhalení talentů na různých škálách:
Typová diagnostika
Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi do skupin na základě podobnosti.
Výhody:
Velmi dobrá pohledová validita – lidem se líbí
Jednodušší interpretace výsledků
Velmi užitečné pro rozvoj a sebepoznání především pro lidi, kteří ještě nikdy žádným sebepoznáním neprošli.
Nevýhody:
Škatulkování do typů neumožňuje dostatečně individuální a hloubkové mapování osobnosti.
Existující studie k některým typové metody naznačují jejich velmi malou sílu při předpovídání výkonu a chování člověka v pracovním kontextu.
Nehodí se tedy na nábor a výběr kandidátů. Spíše na rozvoj.
https://www.gallupstrengthscenter.com/ – oblíbený Strenghthfinder odhaluje přirozené aspekty talentu a mapuje silné stránky. Samotný test je spíše základním nahlédnutím do sebe sama, je vhodný především pro lidi, kteří se sebepoznáním začínají. Ve spojení s interpretací umožňuje hlubší aplikaci do života.
https://www.insights.com/ – jednoduchá metodika překládající Jungovské temperamenty do barevné typologie. Pomáhá účastníkům objevit různé osobnostní typy, upravit komunikaci na míru situaci a zlepšit vztahy či kvalitu života. Je rovněž vhodný pro sebepoznání, rozvoj, teambuildingy, méně vhodný pro nábor a rozvoj.
http://www.belbin.cz/ – velmi známý dotazník, který umožňuje člověku jeho přirozenou roli v týmu. Ačkoliv patří mezi starší nástroje, je stále platný. Je dobrý prediktorem vyváženého a výkonného týmu. V ČR je populární mimo jiné proto, že svého času testy byly upirátěné zdarma. Riziko této verze stažené z internetu je chybějící měření sociální žádoucnosti, je tedy velmi snadné ho oblafnout. Proto se doporučuje jako doplňková metoda při výběru kandidátů.
http://dynamikabohatstvi.cz/ – spíše podnikatelský manifest, stojící na archetypálním rozdělení, ale jeho hlavní síla je pak v metodice k podnikání; stejně jako níže uvedený Enneagram jej uvádím spíše pro doplnění kontextu. Patří k nástrojům povrchního sebepoznání. K jeho validitě nebo reliabilitě nejsou dostupná data.
http://www.enneagram.cz/ – nástroj mapující typy osobnosti založené na prastaré súfijské typologii modernizované Claudiem Naranjem a Helen Palmerovou. Enneagram popisuje devět způsobů, jakými se děti chrání před ohrožujícími aspekty okolního světa a které pak v dospělosti ztrácejí funkci a mění se se v překážku, která nás nutí opakovat neužitečné chování a prožívat s tím spojené emoce. Enneagram tedy slouží k sebepoznání a odhalení vlastní zautomatizovaných vzorců chování, silných a slabých stránek. Jeho validita a reliabilita je sporná. Doporučuje se pro rozvoj, při náboru a výběru je extrémně sporná výpovědní hodnota.
Rysová diagnostika
Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi na základě individuálních rozlišností. Zkoumají se vlastnosti, preference, tendence, motivační faktory a jejich vzájemná kombinace.
Výhody:
Umožňují větší flexibilitu a podrobnost popisu, protože danou kombinací určitých rysů bude mít v populaci výrazně méně lidí, než je těch, kteří patří k jednomu typu.
Neškatulkují, ale popisují jemné nuance jedince.
K dispozici v desítkách jazykových verzí
Pestrá škála srovnávacích skupin dle oblastí podnikání, věku, odbornosti
Stojí na solidní statistice a metodologii
Ročně jimi projdou desítky milionů testovaných, což zpřesňuje výsledky
Mají silnou prediktivní validitu – schopnost dobře odhadnout budoucí výkon člověka na pracovišti. Proto se hodí jak na rozvoj, tak především na nábor a výběr lidí.
Designované pro mezinárodní pracovní prostředí
Nevýhody:
Jsou poměrně komplexní a chvíli trvá, než se s nimi člověk naučí pracovat
Práce s nimi vyžaduje 2-3 denní zaškolení, jinak je nelze používat
https://www.cebglobal.com/talent-management/talent-assessment/assessments/shl-opq.html – Jeden z největších hráčů na trhu. Autoři osobnostního dotazníku OPQ, dle hodnocení Britské psychologické společnosti nejvalidnějšího nástroje pro měření osobnosti na trhu. Nabízí nejen osobnostní a motivační dotazníky, ale i výkonové testy, manažerské scénáře, kompletní obsah pro assessment a development centra.
https://www.cut-e.cz/online-diagnostika/ – mladší hráč na trhu, nejprogresivnější ve využití nových technologií, které zpřesňují měření, jinak rovněž diagnostika založená na kvalitní statistice velmi podobná CEB SHL, z něhož se původně rebelsky odštěpila.
(výčet není zdaleka kompletní, mezi významné hráče v komplexní diagnostice patří také Thomas International, Profiles, Predictive Index a další. Vedle těchto diagnostik pak existují testy zaměřené na dílčí schopnosti či chování, nikoliv komplexní talenty a předpoklady, těch jsou desítky.)
Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.
Nenechte si ujít
Marketing a prodej aplikace, výhry v soutěžích | Michal Hudeček (Včelka.cz)
MBTI typologií se zabývá česká psycholožka Šárka Miková, která ji pod názvem Teorie typů hezky vysvětluje (s použitím mnoha názorných příkladů a kazuistik). Kniha se jmenuje myslím Nejsou stejné (psáno pro rodiče, ale já si na tom i to své našla).
Tato webová stránka používá cookies k personalizaci obsahu a marketingových sdělení, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby. Přečtěte si naše Zásady ochrany osobních údajů a Zásady užívání cookies.
Aneta Jirková
Před 2 roky
MBTI typologií se zabývá česká psycholožka Šárka Miková, která ji pod názvem Teorie typů hezky vysvětluje (s použitím mnoha názorných příkladů a kazuistik). Kniha se jmenuje myslím Nejsou stejné (psáno pro rodiče, ale já si na tom i to své našla).
Odpovědět »