Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Petr Pouchlý o osobním rozvoji: Jak poznat sám sebe?

Vezmi si to s sebou. Rozhovor najdeš i jako podcast: Spotify iTunes Google Podcasty MP3
Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Poslechněte si 174 rozhovorů s exkluzivními hosty. Ještě více do hloubky a plné know-how pro vaše podnikání.

Zjistit více

Je tady pokračování série videorozhovorů s Petrem Pochlým na téma osobního rozvoje. V předchozím rozhovoru jsme si povídali o tom, jak nad osobním rozvojem přemýšlet. Dnes si povíme, jak poznat sám sebe a jaké otázky si pokládat.

Inzerce

Proto, abychom se mohli efektivně osobnostně i kariérně rozvíjet, je potřeba nejdříve poznat sám sebe – svoje silné a slabé stránky, vnitřní motivace i charakteristiky naší povahy. Existuje mnoho testů, které si můžete sami udělat. Současně se ale můžete na spoustu otázek zeptat sami i bez testů.

Co se ve videu dozvíte?

  • Proč je potřeba poznat sám sebe?
  • Jak nám to pomůže v osobním rozvoji?
  • Co všechno bychom si o sobě měli zjistit?
  • Jaké testy nám k tomu mohou pomoci?
  • Jak k osobnímu rozvoji přistoupit efektivněji?

Testy pro osobní rozvoj:

V rozhovoru zazní několik tipů na konkrétní diagnostiky, které jsou vhodné pro konkrétní účely. Sofistikované, vědecky solidní v řádu milionů respondentů celosvětově, zaměřené na odhalení talentů na různých škálách:

Typová diagnostika

Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi do skupin na základě podobnosti.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Výhody:

  • Velmi dobrá pohledová validita – lidem se líbí
  • Jednodušší interpretace výsledků
  • Velmi užitečné pro rozvoj a sebepoznání především pro lidi, kteří ještě nikdy žádným sebepoznáním neprošli.

Nevýhody:

  • Škatulkování do typů neumožňuje dostatečně individuální a hloubkové mapování osobnosti.
  • Existující studie k některým typové metody naznačují jejich velmi malou sílu při předpovídání výkonu a chování člověka v pracovním kontextu.
  • Nehodí se tedy na nábor a výběr kandidátů. Spíše na rozvoj.
  • https://www.gallupstrengthscenter.com/ – oblíbený Strenghthfinder odhaluje přirozené aspekty talentu a mapuje silné stránky. Samotný test je spíše základním nahlédnutím do sebe sama, je vhodný především pro lidi, kteří se sebepoznáním začínají. Ve spojení s interpretací umožňuje hlubší aplikaci do života.
  • http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/home.htm?bhcp=1 – základní post-Jungovská metodika, osobnostní test navržený pro určení osobnostních typů. Zaměřuje se na to, jak různí lidé vnímají svět a činí svá rozhodnutí. Vhodný pro sebepoznání a rozvoj, z důvodů nízké reliability a validity však není vhodný pro nábor a výběr.
  • https://www.insights.com/ – jednoduchá metodika překládající Jungovské temperamenty do barevné typologie. Pomáhá účastníkům objevit různé osobnostní typy, upravit komunikaci na míru situaci a zlepšit vztahy či kvalitu života. Je rovněž vhodný pro sebepoznání, rozvoj, teambuildingy, méně vhodný pro nábor a rozvoj.
  • http://www.belbin.cz/ – velmi známý dotazník, který umožňuje člověku jeho přirozenou roli v týmu. Ačkoliv patří mezi starší nástroje, je stále platný. Je dobrý prediktorem vyváženého a výkonného týmu. V ČR je populární mimo jiné proto, že svého času testy byly upirátěné zdarma. Riziko této verze stažené z internetu je chybějící měření sociální žádoucnosti, je tedy velmi snadné ho oblafnout. Proto se doporučuje jako doplňková metoda při výběru kandidátů.
  • http://dynamikabohatstvi.cz/ – spíše podnikatelský manifest, stojící na archetypálním rozdělení, ale jeho hlavní síla je pak v metodice k podnikání; stejně jako níže uvedený Enneagram jej uvádím spíše pro doplnění kontextu. Patří k nástrojům povrchního sebepoznání. K jeho validitě nebo reliabilitě nejsou dostupná data.
  • http://www.enneagram.cz/ – nástroj mapující typy osobnosti založené na prastaré súfijské typologii modernizované Claudiem Naranjem a Helen Palmerovou. Enneagram popisuje devět způsobů, jakými se děti chrání před ohrožujícími aspekty okolního světa a které pak v dospělosti ztrácejí funkci a mění se se v překážku, která nás nutí opakovat neužitečné chování a prožívat s tím spojené emoce. Enneagram tedy slouží k sebepoznání a odhalení vlastní zautomatizovaných vzorců chování, silných a slabých stránek. Jeho validita a reliabilita je sporná. Doporučuje se pro rozvoj, při náboru a výběru je extrémně sporná výpovědní hodnota.

Rysová diagnostika

Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi na základě individuálních rozlišností. Zkoumají se vlastnosti, preference, tendence, motivační faktory a jejich vzájemná kombinace.

Výhody:

  • Umožňují větší flexibilitu a podrobnost popisu, protože danou kombinací určitých rysů bude mít v populaci výrazně méně lidí, než je těch, kteří patří k jednomu typu.
  • Neškatulkují, ale popisují jemné nuance jedince.
  • K dispozici v desítkách jazykových verzí
  • Pestrá škála srovnávacích skupin dle oblastí podnikání, věku, odbornosti
  • Stojí na solidní statistice a metodologii
  • Ročně jimi projdou desítky milionů testovaných, což zpřesňuje výsledky
  • Mají silnou prediktivní validitu – schopnost dobře odhadnout budoucí výkon člověka na pracovišti. Proto se hodí jak na rozvoj, tak především na nábor a výběr lidí.
  • Designované pro mezinárodní pracovní prostředí

Nevýhody:

  • Jsou poměrně komplexní a chvíli trvá, než se s nimi člověk naučí pracovat
  • Práce s nimi vyžaduje 2-3 denní zaškolení, jinak je nelze používat

(výčet není zdaleka kompletní, mezi významné hráče v komplexní diagnostice patří také Thomas International, Profiles, Predictive Index a další. Vedle těchto diagnostik pak existují testy zaměřené na dílčí schopnosti či chování, nikoliv komplexní talenty a předpoklady, těch jsou desítky.)

Další videa (nejen) o osobním rozvoji:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

Právě vyšlo

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Aneta Jirková

Před 4 roky

MBTI typologií se zabývá česká psycholožka Šárka Miková, která ji pod názvem Teorie typů hezky vysvětluje (s použitím mnoha názorných příkladů a kazuistik). Kniha se jmenuje myslím Nejsou stejné (psáno pro rodiče, ale já si na tom i to své našla).

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Inzerce