Je tady pokračování série videorozhovorů s Petrem Pochlým na téma osobního rozvoje. V předchozím rozhovoru jsme si povídali o tom, jak nad osobním rozvojem přemýšlet. Dnes si povíme, jak poznat sám sebe a jaké otázky si pokládat.
Inzerce
Proto, abychom se mohli efektivně osobnostně i kariérně rozvíjet, je potřeba nejdříve poznat sám sebe – svoje silné a slabé stránky, vnitřní motivace i charakteristiky naší povahy. Existuje mnoho testů, které si můžete sami udělat. Současně se ale můžete na spoustu otázek zeptat sami i bez testů.
Co se ve videu dozvíte?
Proč je potřeba poznat sám sebe?
Jak nám to pomůže v osobním rozvoji?
Co všechno bychom si o sobě měli zjistit?
Jaké testy nám k tomu mohou pomoci?
Jak k osobnímu rozvoji přistoupit efektivněji?
Testy pro osobní rozvoj:
V rozhovoru zazní několik tipů na konkrétní diagnostiky, které jsou vhodné pro konkrétní účely. Sofistikované, vědecky solidní v řádu milionů respondentů celosvětově, zaměřené na odhalení talentů na různých škálách:
Typová diagnostika
Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi do skupin na základě podobnosti.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Velmi užitečné pro rozvoj a sebepoznání především pro lidi, kteří ještě nikdy žádným sebepoznáním neprošli.
Nevýhody:
Škatulkování do typů neumožňuje dostatečně individuální a hloubkové mapování osobnosti.
Existující studie k některým typové metody naznačují jejich velmi malou sílu při předpovídání výkonu a chování člověka v pracovním kontextu.
Nehodí se tedy na nábor a výběr kandidátů. Spíše na rozvoj.
https://www.gallupstrengthscenter.com/ – oblíbený Strenghthfinder odhaluje přirozené aspekty talentu a mapuje silné stránky. Samotný test je spíše základním nahlédnutím do sebe sama, je vhodný především pro lidi, kteří se sebepoznáním začínají. Ve spojení s interpretací umožňuje hlubší aplikaci do života.
https://www.insights.com/ – jednoduchá metodika překládající Jungovské temperamenty do barevné typologie. Pomáhá účastníkům objevit různé osobnostní typy, upravit komunikaci na míru situaci a zlepšit vztahy či kvalitu života. Je rovněž vhodný pro sebepoznání, rozvoj, teambuildingy, méně vhodný pro nábor a rozvoj.
http://www.belbin.cz/ – velmi známý dotazník, který umožňuje člověku jeho přirozenou roli v týmu. Ačkoliv patří mezi starší nástroje, je stále platný. Je dobrý prediktorem vyváženého a výkonného týmu. V ČR je populární mimo jiné proto, že svého času testy byly upirátěné zdarma. Riziko této verze stažené z internetu je chybějící měření sociální žádoucnosti, je tedy velmi snadné ho oblafnout. Proto se doporučuje jako doplňková metoda při výběru kandidátů.
http://dynamikabohatstvi.cz/ – spíše podnikatelský manifest, stojící na archetypálním rozdělení, ale jeho hlavní síla je pak v metodice k podnikání; stejně jako níže uvedený Enneagram jej uvádím spíše pro doplnění kontextu. Patří k nástrojům povrchního sebepoznání. K jeho validitě nebo reliabilitě nejsou dostupná data.
http://www.enneagram.cz/ – nástroj mapující typy osobnosti založené na prastaré súfijské typologii modernizované Claudiem Naranjem a Helen Palmerovou. Enneagram popisuje devět způsobů, jakými se děti chrání před ohrožujícími aspekty okolního světa a které pak v dospělosti ztrácejí funkci a mění se se v překážku, která nás nutí opakovat neužitečné chování a prožívat s tím spojené emoce. Enneagram tedy slouží k sebepoznání a odhalení vlastní zautomatizovaných vzorců chování, silných a slabých stránek. Jeho validita a reliabilita je sporná. Doporučuje se pro rozvoj, při náboru a výběru je extrémně sporná výpovědní hodnota.
Rysová diagnostika
Vychází z teorií osobnosti, která dělí lidi na základě individuálních rozlišností. Zkoumají se vlastnosti, preference, tendence, motivační faktory a jejich vzájemná kombinace.
Výhody:
Umožňují větší flexibilitu a podrobnost popisu, protože danou kombinací určitých rysů bude mít v populaci výrazně méně lidí, než je těch, kteří patří k jednomu typu.
Neškatulkují, ale popisují jemné nuance jedince.
K dispozici v desítkách jazykových verzí
Pestrá škála srovnávacích skupin dle oblastí podnikání, věku, odbornosti
Stojí na solidní statistice a metodologii
Ročně jimi projdou desítky milionů testovaných, což zpřesňuje výsledky
Mají silnou prediktivní validitu – schopnost dobře odhadnout budoucí výkon člověka na pracovišti. Proto se hodí jak na rozvoj, tak především na nábor a výběr lidí.
Designované pro mezinárodní pracovní prostředí
Nevýhody:
Jsou poměrně komplexní a chvíli trvá, než se s nimi člověk naučí pracovat
Práce s nimi vyžaduje 2-3 denní zaškolení, jinak je nelze používat
https://www.cebglobal.com/talent-management/talent-assessment/assessments/shl-opq.html – Jeden z největších hráčů na trhu. Autoři osobnostního dotazníku OPQ, dle hodnocení Britské psychologické společnosti nejvalidnějšího nástroje pro měření osobnosti na trhu. Nabízí nejen osobnostní a motivační dotazníky, ale i výkonové testy, manažerské scénáře, kompletní obsah pro assessment a development centra.
https://www.cut-e.cz/online-diagnostika/ – mladší hráč na trhu, nejprogresivnější ve využití nových technologií, které zpřesňují měření, jinak rovněž diagnostika založená na kvalitní statistice velmi podobná CEB SHL, z něhož se původně rebelsky odštěpila.
(výčet není zdaleka kompletní, mezi významné hráče v komplexní diagnostice patří také Thomas International, Profiles, Predictive Index a další. Vedle těchto diagnostik pak existují testy zaměřené na dílčí schopnosti či chování, nikoliv komplexní talenty a předpoklady, těch jsou desítky.)
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
MBTI typologií se zabývá česká psycholožka Šárka Miková, která ji pod názvem Teorie typů hezky vysvětluje (s použitím mnoha názorných příkladů a kazuistik). Kniha se jmenuje myslím Nejsou stejné (psáno pro rodiče, ale já si na tom i to své našla).
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Aneta Jirková
Před 5 roky
MBTI typologií se zabývá česká psycholožka Šárka Miková, která ji pod názvem Teorie typů hezky vysvětluje (s použitím mnoha názorných příkladů a kazuistik). Kniha se jmenuje myslím Nejsou stejné (psáno pro rodiče, ale já si na tom i to své našla).
Odpovědět »