Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Open-source řešení pro e-shop – kdy ho zvolit a jak se při výběru nespálit?

Uvažujete o vlastním e-shopu a porovnáváte různá technická řešení? Kromě placených a uzavřených systémů určitě narazíte na open-source platformy, které rozhodně stojí za zvážení. V následujícím textu se pokusíme rychle shrnout, jaké výhody a omezení vám tato cesta nabídne a jak předejít nepříjemným překvapením.

Proč budete chtít open-source řešení pro e-commerce?

Asi největším lákadlem open-source řešení jako jsou PrestaShop, Magento a další, je jeho cena – open-source je zdarma. Kromě základních modulů, které vám obslouží běžné potřeby e-shopu, jsou zdarma i další rozšíření a pluginy, které testuje široká komunita vývojářů i uživatelů. Další výhodou je otevřený kód, se kterým můžete volně nakládat a dále ho rozvíjet podle vlastních představ, a to u komerčních řešení může být komplikované nebo příliš nákladné.

Po open-source e-commerce řešení tedy sáhnou ti, kteří chtějí levný, jednoduchý obchod a nebudou požadovat o moc víc než základní funkce. A pak také ti, kteří použijí otestované řešení jako solidní základ pro vlastní platformu a budou ho chtít dále rozvíjet po vlastní ose. V obou případech bude důležitá nezávislost na poskytovateli uzavřeného řešení, která může komplikovat například migraci na jiný systém, další rozvoj a podobně.

Žádné open-source řešení ale neznamená e-shop zdarma ani nulové náklady.
Ať už se pro pro svobodný software rozhodnete z jakéhokoliv důvodu, myslete na to, že pro jeho další správu budete potřebovat zkušeného vývojáře.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

V praxi to znamená sehnat vývojáře, který se dokáže perfektně orientovat v cizím kódu, dokonale zná architekturu daného software, aby kód napsal dobře a spíš neprohloubil problém se strukturou aplikace, nezanesl do ní další chyby.

Proč open-source chtít nebudete…

Se svobodným softwarem se pojí dvě hlavní nevýhody – kolísající kvalita kódu a dostupnost podpory. Do zdrojových souborů jednotlivých funkcionalit i modulů může zasahovat prakticky kdokoliv, proto vám žádné open-source řešení nezaručí, že bude fungovat bez chyb a nečekaných pádů. Veřejně přístupný kód také přitahuje pozornost útočníků, kteří dokáží velmi rychle využít jakékoli bezpečnostní chyby. Zákaznická podpora bývá spíše okrajová, probíhá nejčastěji formou diskusního fóra a většinou v angličtině.

Po letech zkušeností bohužel vidíme stejný vzorec dokola. Pokud e-shop úspěšně přežije svůj start, začne růst a majitel to s ním myslí vážně, nakonec do něj investuje během roku či dvou mnohonásobně více peněz, než by ho stálo hned ze začátku profi řešení na míru danému sortimentu.

Dá se tomu předejít?

Obraťte se na odborníka

Bez vývojáře se neobejdete v jakémkoliv případě! Pokud to s obchodem myslíte vážně, investice se vám rozhodně vyplatí.

Klíčové je najít vývojáře na stálo, tedy někoho, kdo bude s e-shopem spolupracovat dlouhodobě. Vybírejte mezi těmi, kteří mají vlastní prezentaci a skutečně doložitelné reference, nebo známá vývojářská studia. Rozhodně nedoporučujeme studenty a obecně se vyhněte všem těm, kteří si vývojem pouze přivydělávají a nechápou jej jako práci na plný úvazek.

Zajistěte si spolehlivý a rychlý hosting

Masové hostingové služby jsou sice levné, kvalitu ale většinou nedokáží zaručit – především proto, že nízká cena je zde vykoupena ne příliš kvalitním zákaznickým přístupem a také přetížeností serverů hostingové společnosti, která se snaží co nejvíce srazit náklady. V případě e-shopů s několika tisíci položek to téměř jistě povede k častým výpadkům a vašim ztrátám.

Naopak spolehlivý, rychlý hosting, který se specializuje na e-shopy vám zajistí hladký provoz a individuální přístup v případě vzniklých problémů. Aktualizované systémy a služby navíc zaručí, že se do vašeho řešení nedostane nikdo nepovolaný.

Ani sebelepší hostingová služba nebo odborník vám nebude dobře sloužit, pokud s vámi nedokáže rychle a pružně komunikovat. U e-shopu platí, že je potřeba případné problémy řešit ihned, ideálně ještě v den jejich vzniku. Má váš odborník takové kapacity? A je pro něj v pořádku, že mu můžete čas od času zavolat i o víkendu?

1 vteřina načítání webu snižuje konverze o 7 %, spokojenost zákazníků až o 16 %Myslete na to, až si budete vybírat poskytovatele hostingu.

Už jste v kaši? Co s tím?

Situaci rychle, ale dočasně vyřešíte přemístěním e-shopu na kvalitní VPS hosting. Rychlý a dobře optimalizovaný server utáhne i mizernou aplikaci a vy získáte čas hledat dobrého programátora.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Tomáš Jacík

Majitel specializovaného hostingu pro vysokozátěžové aplikace Sunfox.cz. Odborník na rychlostní optimalizace e-shopů a databázových řešení. Kromě instalace a správy našlapaných a vyladěných www serverů na platformách Linux, BSD a Solaris se věnuje i optimalizaci databázových dotazů pro MySQL servery. Jako vývojář si rozumí především s jazyky PHP a Python. Obraťte se na Tomáše pro výběr vhodného řešení e-shopu, i pro bezplatnou konzultaci v e-shopové problematice.

Nenechte si ujít

martin-chytry-web

Přehledně: Formáty venkovní reklamy, které byste měli znát

nicolas-vrba-web

Jak HubSpot vyrostl z nuly na 2 miliardy ročně za 8 let

nicola-vrba-web

Jak zkrotit facebookovou reklamu, aby vydělávala?

Právě vyšlo

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

TOP header

Premium
daniel-kral-web

Amazon. Takhle na něm prodává Dermacol | Daniel Král

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
tomas-budnik-web

Udělejte z nuly jedničku. Bývalý ředitel O2 Tomáš Budník o řízení firem

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Inzerce