S novým rokem, přerozdělováním rozpočtů a změnami strategie by měla ruku v ruce jít i analýza online marketingových aktivit vaší konkurence. Zkušení podnikatelé sázejí na intuici. Ti ještě zkušenější ví, že jsou potřeba i data. Ty správné informace ve správný čas mohou být impulsem k efektivním změnám uvnitř firmy a právě i ve vztahu ke konkurenci.
Inzerce
Chcete znát strategii, kterou konkurence uplatňuje? Máte pocit, že vašemu byznysu ujíždí vlak a vy nevíte proč? Buduje váš konkurent silný kanál, kvůli kterému mu přestanete stačit? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky vám může přinést vhodně provedená analýza online marketingových aktivit konkurentů.
Na úvodní rozkoukání v této problematice si podle specialistů z digitální reklamní agentury Arrow Marketing vystačíte se znalostí následujících 5 faktorů. Jedná se o důležité a obecně platné poučky. Ale každé podnikání je svým způsobem unikátní. Proto při řešení konkrétních případů neváhejte kontaktovat právě specialisty z Arrow Marketing.
Uvědomte si, kdo je konkurence i zákazník
Ten, kdo si myslí, že má bezchybný přehled o své přímé i nepřímé konkurenci, balancuje na hraně. Ten, kdo se snaží cílit úplně na všechny nikdy nebude zrovna dvakrát efektivní. Co je tedy potřeba si uvědomit?
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Vaší konkurencí totiž nejsou jen firmy ve vašem oboru, o jejichž aktivitách dlouhodobě víte. A nejsou ani pouze noví podnikatelé, kteří na váš trh teprve přišli. Není radno podceňovat jakékoliv subjekty se stejně či podobně zaměřeným podnikáním. Zvláště v digitálním prostředí, kde se dají substituty srovnávat několika kliknutími, je to extrémně důležité.
Co se týče zákazníků, je zásadní dobře pracovat se segmentací a cílením. Měli byste vždy nacházet jen ty, kteří jsou pro vás relevantní a do jejichž pozornosti se vám oplatí investovat. Když už pozornost těch správných lidí získáte, musíte vhodně zvolenou strategií zajistit, aby u vás kromě svého času utráceli i peníze. Tyto dvě komodity totiž hýbou nejen světem online marketingu.
PPC analýza
Jak vypadají reklamy vašich konkurentů? Na jaká klíčová slova se zobrazují? Co a jakým způsobem komunikují? Soustředí se na Google, Facebook nebo jinou platformu? Jak využívají specifika jednotlivých reklamních platforem? To vše a mnohem více vám prozradí analýza placených reklam vaší konkurence.
A proč by vás to mělo zajímat? Poznatky můžete použít při tvorbě vlastních reklamních sdělení i nastavení unikátního způsobu komunikace. Nechcete se přece opičit, ani opakovat chyby svých konkurentů. A když na tom podle získaných informací bude konkurence lépe, alespoň zjistíte, na čem musíte zapracovat ke zvýšení efektivity svých online reklam.
Jak jsme již zmínili, důležitým prvkem PPC kampaní jsou klíčová slova, na která cílíte. Věděli jste, že jsou stejně zásadní i pro organické vyhledávání? Právě i v organice můžete konkurenci “špehovat”.
SEO analýza
Placené kampaně běží a přináší vám první výsledky. Z dlouhodobého hlediska jsou ale poměrně nákladné. Kvalitní SEO je cestou ke snížení nákladů za placenou reklamu. Pokud máte dobré pozice už teď, je to skvělá zpráva. Ale to, že jste aktuálně organicky dohledatelní, neznamená, že si na vaše pozice nebrousí zuby konkurence a za pár měsíců vás neohrozí. Soustředit byste se na tuto oblast měli kontinuálně a využívat při tom různé aktivity, postupy a nástroje.
Audit SEO aktivit umí odhalit nejen data o vaší vlastní webové stránce. Díky použití různých nástrojů lze sledovat aktivity konkurence v čase a pružně reagovat na jejich snahy. Poznat můžete potenciál celého vašeho oboru i “market share” vašeho obsahu. A navíc to není to ani nelegální, ani neetické. Pracuje se s veřejně dostupnými informacemi, ke kterým se lze s tím správným know-how dostat.
Audit webu
K optimalizaci ve vyhledávačích byste měli přistupovat se stejnou péčí jako k placeným kampaním. Je nutné mít pod palcem on-page i off-page faktory a dát vyhledávačům jasně najevo, že jim při cestě k zobrazování vašeho webu nehodláte házet klacky pod nohy. Zaměřit se na celkovou strukturu webu, indexaci, metadata, linkbuilding, interní prolinkování, rychlost načítání a další faktory je zkrátka nutností.
Analýza klíčových slov
Jak stará je vaše poslední analýza klíčových slov?
Zobrazovat se na ta správná klíčová slova je zásadní pro zvýšení relevance, organické návštěvnosti a přípravu toho správného obsahu. Například podle tzv. content gap zjistíte, na jaké kategorie se zaměřuje vaše konkurence a kde máte mezery. Takové “obsahové mezery” je nutné zaplnit, zvlášť když jde o zajímavé a dobře zobchodovatelné oblasti.
Marketingový pohled na UX
Když máte vyladěné SEO, byla by škoda kvalitní návštěvníky z organiky demotivovat špatným UX. Pojem user experience by se dal do češtiny přeložit jako uživatelská zkušenost nebo zážitek. Na ty příjemné z nich si občas vzpomeneme. Ty nepříjemné nás mohou děsit ve spánku. Tak dopřejte všem svým “digitálním návštěvníkům” klidné spaní a sami sobě vyšší konverzní poměr nebo třeba vyšší průměrnou hodnotu objednávky.
Sledujte konkurenční řešení, berte si inspiraci a vyhněte se očividným chybám. Zaměřte se na to, aby procházení uživatele probíhalo bez jediného klopýtnutí. Spolehnout se přitom lze na data z pretestu webu, například jeho wireframe verze. Pokud už máte zaběhnutou webovou prezentaci, vycházet musíte z dat webové analytiky, z nahrávek chování uživatelů na webu i jejich zpětné vazby. Častokrát přijdete na to, že vaše domněnky se s uživatelskou realitou vůbec neprotínají.
A když máte nasbíraná relevantní data, nezapomeňte je přehledně zpracovat a výsledné podklady předat svému webaři. Čím rychlejší bude implementace změn, tím rychleji se dostaví lepší výsledky a a postupně vymizí naštvané mlácení do tlačítek myši na straně uživatelů.
Monitoring a alerting
Kampaně efektivně běží, web máte přehledný a uživatelé se něm dokáží zorientovat. Google a další vyhledávače o vás ví. Základy jste zvládli. Teď je potřeba zůstat v obraze. Umění i nutnost, ke kterému online marketing všechny inzerenty vede. V tak dynamické oblasti je pružná reakce konkurenční výhodou. A navíc co je šeptem, to je čertem. Tím spíš by vám nemělo uniknout nic, co se špitne o konkurentech.
Notifikace vám může přijít kdykoliv a na jakékoliv téma, které je pro vás důležité. Takže zásadní rozhodnutí můžete učinit klidně na opačné straně zeměkoule. Protože odkládat důležitá rozhodnutí a čekat až na návrat z dovolené se vašemu podnikání vůbec nemusí vyplatit.
Závěr
Teď už víte, co dělat, abyste měli lepší přehled. Pokud ze svých současných aktivit máte dobrý pocit a vnímáte, že jdete správných směrem, nezbývá než pogratulovat a případně jen doladit potřebné procesy, abyste měli jistotu, že dosahujete maximální efektivity.
Pokud jste si uvědomili, že jsou ve vašem přístupu zásadní trhliny, zbystřete. Přestože nemáte know-how k provedení kvalitní analýzy konkurence nebo nastavení vhodné online marketingové strategie, nemusíte se děsit.
Proto jsou tady pro vás experti z Arrow Marketing. Ti disponují moderními nástroji a marketingovými zkušenostmi z různých segmentů, což jim pomáhá správně analyzovat vaši konkurenci a přinést vám hodnotné informace, které následně umí implementovat v praxi. Jejich přístup i data vykouzlí úsměv na rtech vašim kolegům z marketingu i obchodního oddělení. A vaší konkurenci už tolik do smíchu nebude.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.