Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Online analýza konkurence: 5 tipů pro rok 2023

inzerce
Před 1 rokem

S novým rokem, přerozdělováním rozpočtů a změnami strategie by měla ruku v ruce jít i analýza online marketingových aktivit vaší konkurence. Zkušení podnikatelé sázejí na intuici. Ti ještě zkušenější ví, že jsou potřeba i data. Ty správné informace ve správný čas mohou být impulsem k efektivním změnám uvnitř firmy a právě i ve vztahu ke konkurenci.

Chcete znát strategii, kterou konkurence uplatňuje? Máte pocit, že vašemu byznysu ujíždí vlak a vy nevíte proč? Buduje váš konkurent silný kanál, kvůli kterému mu přestanete stačit? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky vám může přinést vhodně provedená analýza online marketingových aktivit konkurentů.

Na úvodní rozkoukání v této problematice si podle specialistů z digitální reklamní agentury Arrow Marketing vystačíte se znalostí následujících 5 faktorů. Jedná se o důležité a obecně platné poučky. Ale každé podnikání je svým způsobem unikátní. Proto při řešení konkrétních případů neváhejte kontaktovat právě specialisty z Arrow Marketing.

Uvědomte si, kdo je konkurence i zákazník

Ten, kdo si myslí, že má bezchybný přehled o své přímé i nepřímé konkurenci, balancuje na hraně. Ten, kdo se snaží cílit úplně na všechny nikdy nebude zrovna dvakrát efektivní. Co je tedy potřeba si uvědomit?

Inzerce

Vaší konkurencí totiž nejsou jen firmy ve vašem oboru, o jejichž aktivitách dlouhodobě víte. A nejsou ani pouze noví podnikatelé, kteří na váš trh teprve přišli. Není radno podceňovat jakékoliv subjekty se stejně či podobně zaměřeným podnikáním. Zvláště v digitálním prostředí, kde se dají substituty srovnávat několika kliknutími, je to extrémně důležité.

Co se týče zákazníků, je zásadní dobře pracovat se segmentací a cílením. Měli byste vždy nacházet jen ty, kteří jsou pro vás relevantní a do jejichž pozornosti se vám oplatí investovat. Když už pozornost těch správných lidí získáte, musíte vhodně zvolenou strategií zajistit, aby u vás kromě svého času utráceli i peníze. Tyto dvě komodity totiž hýbou nejen světem online marketingu.

PPC analýza

Jak vypadají reklamy vašich konkurentů? Na jaká klíčová slova se zobrazují? Co a jakým způsobem komunikují? Soustředí se na Google, Facebook nebo jinou platformu? Jak využívají specifika jednotlivých reklamních platforem? To vše a mnohem více vám prozradí analýza placených reklam vaší konkurence.

A proč by vás to mělo zajímat? Poznatky můžete použít při tvorbě vlastních reklamních sdělení i nastavení unikátního způsobu komunikace. Nechcete se přece opičit, ani opakovat chyby svých konkurentů. A když na tom podle získaných informací bude konkurence lépe, alespoň zjistíte, na čem musíte zapracovat ke zvýšení efektivity svých online reklam.

Jak jsme již zmínili, důležitým prvkem PPC kampaní jsou klíčová slova, na která cílíte. Věděli jste, že jsou stejně zásadní i pro organické vyhledávání? Právě i v organice můžete konkurenci “špehovat”.

SEO analýza

Placené kampaně běží a přináší vám první výsledky. Z dlouhodobého hlediska jsou ale poměrně nákladné. Kvalitní SEO je cestou ke snížení nákladů za placenou reklamu. Pokud máte dobré pozice už teď, je to skvělá zpráva. Ale to, že jste aktuálně organicky dohledatelní, neznamená, že si na vaše pozice nebrousí zuby konkurence a za pár měsíců vás neohrozí. Soustředit byste se na tuto oblast měli kontinuálně a využívat při tom různé aktivity, postupy a nástroje.

Audit SEO aktivit umí odhalit nejen data o vaší vlastní webové stránce. Díky použití různých nástrojů lze sledovat aktivity konkurence v čase a pružně reagovat na jejich snahy. Poznat můžete potenciál celého vašeho oboru i “market share” vašeho obsahu. A navíc to není to ani nelegální, ani neetické. Pracuje se s veřejně dostupnými informacemi, ke kterým se lze s tím správným know-how dostat.

Audit webu

K optimalizaci ve vyhledávačích byste měli přistupovat se stejnou péčí jako k placeným kampaním. Je nutné mít pod palcem on-page i off-page faktory a dát vyhledávačům jasně najevo, že jim při cestě k zobrazování vašeho webu nehodláte házet klacky pod nohy. Zaměřit se na celkovou strukturu webu, indexaci, metadata, linkbuilding, interní prolinkování, rychlost načítání a další faktory je zkrátka nutností.

Analýza klíčových slov

Jak stará je vaše poslední analýza klíčových slov?

Zobrazovat se na ta správná klíčová slova je zásadní pro zvýšení relevance, organické návštěvnosti a přípravu toho správného obsahu. Například podle tzv. content gap zjistíte, na jaké kategorie se zaměřuje vaše konkurence a kde máte mezery. Takové “obsahové mezery” je nutné zaplnit, zvlášť když jde o zajímavé a dobře zobchodovatelné oblasti.

Marketingový pohled na UX

Když máte vyladěné SEO, byla by škoda kvalitní návštěvníky z organiky demotivovat špatným UX. Pojem user experience by se dal do češtiny přeložit jako uživatelská zkušenost nebo zážitek. Na ty příjemné z nich si občas vzpomeneme. Ty nepříjemné nás mohou děsit ve spánku. Tak dopřejte všem svým “digitálním návštěvníkům” klidné spaní a sami sobě vyšší konverzní poměr nebo třeba vyšší průměrnou hodnotu objednávky.

Sledujte konkurenční řešení, berte si inspiraci a vyhněte se očividným chybám. Zaměřte se na to, aby procházení uživatele probíhalo bez jediného klopýtnutí. Spolehnout se přitom lze na data z pretestu webu, například jeho wireframe verze. Pokud už máte zaběhnutou webovou prezentaci, vycházet musíte z dat webové analytiky, z nahrávek chování uživatelů na webu i jejich zpětné vazby. Častokrát přijdete na to, že vaše domněnky se s uživatelskou realitou vůbec neprotínají.

A když máte nasbíraná relevantní data, nezapomeňte je přehledně zpracovat a výsledné podklady předat svému webaři. Čím rychlejší bude implementace změn, tím rychleji se dostaví lepší výsledky a a postupně vymizí naštvané mlácení do tlačítek myši na straně uživatelů.

Monitoring a alerting

Kampaně efektivně běží, web máte přehledný a uživatelé se něm dokáží zorientovat. Google a další vyhledávače o vás ví. Základy jste zvládli. Teď je potřeba zůstat v obraze. Umění i nutnost, ke kterému online marketing všechny inzerenty vede. V tak dynamické oblasti je pružná reakce konkurenční výhodou. A navíc co je šeptem, to je čertem. Tím spíš by vám nemělo uniknout nic, co se špitne o konkurentech.

Notifikace vám může přijít kdykoliv a na jakékoliv téma, které je pro vás důležité. Takže zásadní rozhodnutí můžete učinit klidně na opačné straně zeměkoule. Protože odkládat důležitá rozhodnutí a čekat až na návrat z dovolené se vašemu podnikání vůbec nemusí vyplatit.

Závěr

Teď už víte, co dělat, abyste měli lepší přehled. Pokud ze svých současných aktivit máte dobrý pocit a vnímáte, že jdete správných směrem, nezbývá než pogratulovat a případně jen doladit potřebné procesy, abyste měli jistotu, že dosahujete maximální efektivity.

Pokud jste si uvědomili, že jsou ve vašem přístupu zásadní trhliny, zbystřete. Přestože nemáte know-how k provedení kvalitní analýzy konkurence nebo nastavení vhodné online marketingové strategie, nemusíte se děsit.

Proto jsou tady pro vás experti z Arrow Marketing. Ti disponují moderními nástroji a marketingovými zkušenostmi z různých segmentů, což jim pomáhá správně analyzovat vaši konkurenci a přinést vám hodnotné informace, které následně umí implementovat v praxi. Jejich přístup i data vykouzlí úsměv na rtech vašim kolegům z marketingu i obchodního oddělení. A vaší konkurenci už tolik do smíchu nebude.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Buduje vlastní nástroj pro podnikatele. Co měl udělat jinak? | Petr Macek (Caflou)

matous-syrovy-web

I kamenné prodejny jde dělat jinak. Jak díky nim rostou Koupelny Syrový? | Matouš Syrový

Premium
alex-ilyash-web

Přežili, protože to nezavřeli. Jak Alex Ilyash poráží konkurenci a řídí dvě firmy najednou

tomas-kohut-web

Otestovali přes 200 e-shopů. Co zjistili o jejich logistice? | Tomáš Kohút (Skladon)

jemelka-pokorny-web

Vstup investora do firmy: Jak může probíhat spolupráce? | Jiří Jemelka a Jaroslav Pokorný

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)