Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Obchodní dopis: Znáte všechny náležitosti, které musí splňovat?

Mnoho lidí si myslí, že obchodní dopis je nedůležitý a proto jej zanedbává. Je to jedna ze základních věcí, kterou by se měl podnikatel naučit, jelikož i sebemenší chybička dokáže protější stranu odradit od budoucí spolupráce či obchodu. V tomto článku se vám pokusíme jej pomoci sestavit a zdůraznit věci, na které byste neměli zapomenout.

Inzerce

Z čeho se tedy má takový dopis skládat?

Adresa odesílatele

Na poštovní obálce, stejně jako v e-mailu, píšeme svou adresu zásadně do levé horní čtvrtiny. Některé obálky obsahují předtisk, kde je již toto místo vyznačeno a nemělo by být překročeno. Uspořádání adresy není nějak stanoveno, dbejte ale na to, aby byl název podniku či podnikatele přesný a adresa úplná.

Adresa adresáta

Adresu adresáta umisťujeme na obálce bez předtisku do pravé dolní čtvrtiny rovnoběžně s delší stranou obálky. Opět zde zmíním dle mě lepší variantu a to předtištěnou obálku, kde máme opět vyhrazeno místo v adresovém pásmu vyznačeném orientačními růžky. V případě e-mailu píšeme adresátovu adresu pod adresu odesílatele s odstupem přibližně dvou řádků.

Předmět (v případě e-mailu), věc (v případě psaného dopisu)

Předmět by měl být jednoduchý, krátký a výstižný. Zkrátka adresáta informujte, o čem se v e-mailu dočte. Stejně tak je tomu u věci.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Oslovení

Další z důležitých věcí je oslovení, nesmíme na něj zapomenout. Píšeme jej s odstupem dvou řádků. Oslovujeme samozřejmě 5. pádem, za oslovení dáme čárku a pokračujeme v textu zase vynecháním jednoho řádku.

Text dopisu

U textu dopisu používáme jednoduché řádkování. Důležitý údaj zvýrazníme umístěním na samostatný řádek, tudíž musí být nad ním i pod ním prázdný řádek. Levá strana je zpravidla zarovnána, pravá strana může nebo nemusí být zarovnána, záleží na Vás.

Pozdrav

Mezi posledním řádkem textu a pozdravem uděláme prázdný řádek, jelikož se pozdrav považuje za další odstavec. Začínáme zdravit od levé strany také se zarovnáním.

Podpis

Pod vlastnoruční podpis píšeme zpravidla titul, jméno, příjmení a funkci pracovníka. Pokud použijete razítko, patří vlastnoruční podpis právě pod něj. Podpis umisťujeme také z levé strany se zarovnáním, ale pokud ho dáte na pravou stranu, nic se neděje, chyba to není.

Jak takový dopis může vypadat?

O pár řádků výše jste se dočetli, co by měl obchodní dopis obsahovat. Já vám zde názorně přikládám můj e-mail pro provozovatele tohoto magazínu, Jirku Rosteckého.

Pavel Mikovčák
Pavlíkova 11
111 11 Ostrava

MladýPodnikatel.cz
Jiří Rostecký
provozovatel
Jiříkova 11
111 11 Plzeň

Vážený pane Rostecký,

nedávno jsme spolu komunikovali o tom, že hledáte nové redaktory. Vaši nabídku jsem zvážil a rád bych pracoval po Vašem boku a dále rozvíjel Mladého Podnikatele. Svou referenci Vám nyní přikládám k e-mailu a doufám, že se Vám bude líbit.
Očekávám Vaši brzkou reakci.

S pozdravem,

Pavel Mikovčák

Doufám, že se vám tento článek líbil a pomohl vám.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

Právě vyšlo

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

Premium
viktor-kustein-web

Z mladých talentů budoucí hvězdy firmy. Takhle to dělá Vivantis nebo Rockaway | Viktor Kustein

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Kristýna Pulišová

Před 10 roky

Tak teda nevím, ale ten vzorový dopis není úplně nejlepší. Očekávám vaši brzkou reakci je dost nepříjemné, navíc bych před to dala volný řádek. Každopádně za S pozdravem se nikdy čárka nepíše…

Odpovědět »

Dominik Svoboda

Před 9 roky

Nevím jak v češtině, ale v anglických obchodních dopisech se tam čárka může psát pokud je ji v oslovení.

Odpovědět »

Ten.Martin

Před 8 roky

A kde má ten vzor vzorů datum? A co ten archaismus „pracovat po boku“? A co ten název „Mladý Podnikatel“? V češtině se přece v názvu časopisu píše zpravidla pouze první písmano velké. Takové vzory si namažte na běžky.

Odpovědět »

Shelley

Před 6 roky

Zadost podavejte na vyplnenem formulari ke kteremu predlozte vsechny nezbytne nalezitosti . Behem rizeni muzete samozrejme dokladat i jine dokumenty, ktere povazujete za dulezite pro posouzeni Vasi zadosti.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Inzerce