Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Obchodní dopis: Znáte všechny náležitosti, které musí splňovat?

Mnoho lidí si myslí, že obchodní dopis je nedůležitý a proto jej zanedbává. Je to jedna ze základních věcí, kterou by se měl podnikatel naučit, jelikož i sebemenší chybička dokáže protější stranu odradit od budoucí spolupráce či obchodu. V tomto článku se vám pokusíme jej pomoci sestavit a zdůraznit věci, na které byste neměli zapomenout.

Z čeho se tedy má takový dopis skládat?

Adresa odesílatele

Na poštovní obálce, stejně jako v e-mailu, píšeme svou adresu zásadně do levé horní čtvrtiny. Některé obálky obsahují předtisk, kde je již toto místo vyznačeno a nemělo by být překročeno. Uspořádání adresy není nějak stanoveno, dbejte ale na to, aby byl název podniku či podnikatele přesný a adresa úplná.

Adresa adresáta

Adresu adresáta umisťujeme na obálce bez předtisku do pravé dolní čtvrtiny rovnoběžně s delší stranou obálky. Opět zde zmíním dle mě lepší variantu a to předtištěnou obálku, kde máme opět vyhrazeno místo v adresovém pásmu vyznačeném orientačními růžky. V případě e-mailu píšeme adresátovu adresu pod adresu odesílatele s odstupem přibližně dvou řádků.

Předmět (v případě e-mailu), věc (v případě psaného dopisu)

Předmět by měl být jednoduchý, krátký a výstižný. Zkrátka adresáta informujte, o čem se v e-mailu dočte. Stejně tak je tomu u věci.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Oslovení

Další z důležitých věcí je oslovení, nesmíme na něj zapomenout. Píšeme jej s odstupem dvou řádků. Oslovujeme samozřejmě 5. pádem, za oslovení dáme čárku a pokračujeme v textu zase vynecháním jednoho řádku.

Text dopisu

U textu dopisu používáme jednoduché řádkování. Důležitý údaj zvýrazníme umístěním na samostatný řádek, tudíž musí být nad ním i pod ním prázdný řádek. Levá strana je zpravidla zarovnána, pravá strana může nebo nemusí být zarovnána, záleží na Vás.

Pozdrav

Mezi posledním řádkem textu a pozdravem uděláme prázdný řádek, jelikož se pozdrav považuje za další odstavec. Začínáme zdravit od levé strany také se zarovnáním.

Podpis

Pod vlastnoruční podpis píšeme zpravidla titul, jméno, příjmení a funkci pracovníka. Pokud použijete razítko, patří vlastnoruční podpis právě pod něj. Podpis umisťujeme také z levé strany se zarovnáním, ale pokud ho dáte na pravou stranu, nic se neděje, chyba to není.

Jak takový dopis může vypadat?

O pár řádků výše jste se dočetli, co by měl obchodní dopis obsahovat. Já vám zde názorně přikládám můj e-mail pro provozovatele tohoto magazínu, Jirku Rosteckého.

Pavel Mikovčák
Pavlíkova 11
111 11 Ostrava

MladýPodnikatel.cz
Jiří Rostecký
provozovatel
Jiříkova 11
111 11 Plzeň

Vážený pane Rostecký,

nedávno jsme spolu komunikovali o tom, že hledáte nové redaktory. Vaši nabídku jsem zvážil a rád bych pracoval po Vašem boku a dále rozvíjel Mladého Podnikatele. Svou referenci Vám nyní přikládám k e-mailu a doufám, že se Vám bude líbit.
Očekávám Vaši brzkou reakci.

S pozdravem,

Pavel Mikovčák

Doufám, že se vám tento článek líbil a pomohl vám.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
natalie-ohorai-web

Nový e-shop i v dnešní době. Příběh spirituálního obchodu Amulets.cz | Natálie Ohorai

jiri-peslar-web

Pojištění e-shopu. Na co se zapomíná? | Jiří Peslar (Allrisk)

kovary-kovar-web

Logistika e-shopů. Alza a Skladon sdílí své zkušenosti | Miroslav Kövary a Maxim Kovář

Právě vyšlo

Premium
ladislav-dyntar-web

eSport: Co o něm musíte vědět pro váš byznys? | Ladislav Dyntar

Premium
martin-mikulenka-web

Vybudujte úspěšnou kamennou prodejnu | Martin Mikulenka

konstantin-margaretis-web

Technologie pro vaši logistiku | Konstantin Margaretis (Skladon)

Nejoblíbenější

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Komentáře

Kristýna Pulišová

Před 9 roky

Tak teda nevím, ale ten vzorový dopis není úplně nejlepší. Očekávám vaši brzkou reakci je dost nepříjemné, navíc bych před to dala volný řádek. Každopádně za S pozdravem se nikdy čárka nepíše…

Odpovědět »

Dominik Svoboda

Před 8 roky

Nevím jak v češtině, ale v anglických obchodních dopisech se tam čárka může psát pokud je ji v oslovení.

Odpovědět »

Ten.Martin

Před 8 roky

A kde má ten vzor vzorů datum? A co ten archaismus „pracovat po boku“? A co ten název „Mladý Podnikatel“? V češtině se přece v názvu časopisu píše zpravidla pouze první písmano velké. Takové vzory si namažte na běžky.

Odpovědět »

Shelley

Před 6 roky

Zadost podavejte na vyplnenem formulari ke kteremu predlozte vsechny nezbytne nalezitosti . Behem rizeni muzete samozrejme dokladat i jine dokumenty, ktere povazujete za dulezite pro posouzeni Vasi zadosti.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

Premium
jakub-vejmola-web

Jakub Vejmola alias Kicom: Byznys Bitcoinového Kanálu

Premium
vaclav-stanek-web

Václav Staněk: Jak Vasky vyrostly díky marketingu?

Inzerce