Inzerce

Nájemný manažer pro vaši firmu: Jak získat kontrolu nad vaším financováním?

Zdroj fotky: Archiv Luďka Blahuta

Luděk Blahut úspěšně provozuje už více než deset let originální službu, kterou nazval „Hodinový finanční ředitel“. Pomohl už stovkám firem získat úvěr, často v případech, kdy podnikatel sám v bankách neuspěl. Své zkušenosti šíří mimo jiné i na konferencích.

Jak Vás napadlo dělat „hodinového“ finančního ředitele a odkud se vzalo Vaše know how? 

Roky jsem pracoval ve velkých bankách na různých pozicích od obchodních po topmanažerské, rukama mi prošly stovky byznys plánů. Řídil jsem i velkou logisticko-obchodní firmu, a chápu tak i problémy z „druhé strany barikády“. Po létech v korporátu jsem hledal jinou cestu, jak toto všechno zúročit a dělat svobodněji po svém to, v čem jsem byl dobrý a co mě zároveň baví. Tak vzniknul projekt HODINOVÝ FINANČNÍ ŘEDITEL.

Co znamená a proč zrovna „hodinový“?

Podnikatelé potřebují rychlou a účinnou pomoc, na tom stavím. Říkám, že jsem nájemným manažerem a firmy si mě můžou najmout, když chtějí pomoct vyřídit nový úvěr nebo chtějí zlepšit stávající model financování. Ten můj obchodní název má říct, v jaké oblasti působím a naznačit, že pracuji na krátkodobých projektech. Časový údaj v názvu je potřeba brát s nadsázkou.

Kdo je Vaším typickým klientem?

Poptávají mě zejména menší a středně velké firmy, ale i firmy se stamilionovými tržbami. Firmy, které mají problém získat úvěr, ale i top klienti bank.

Nejsložitější to mají menší firmy, kde často jediný člověk – majitel má na starost vše od obchodu a výroby po nábor lidí a časově nestíhá, do toho rodina. Většinou má externí účetní, nezřídka bohužel nevalné úrovně a má zaděláno na problém. Výsledkem může být, že sám nedosáhne na úvěr a rezignuje. Firma pak redukuje plány a neinvestuje. To je škoda ve finále pro celou ekonomiku. Z mých zkušeností se totiž skoro polovině takových případů dá pomoct. Problematice financování a finančního řízení menších SME klientů (co je jejich Achillovou patou) jsem se nakonec i věnoval s partnery v průzkumu, který byl loni publikován a navazovala na něj první finanční konference.

Zůstaňme chvíli u toho průzkumu. Můžete vypíchnout nějaké nejzajímavější body? Co je tou Achillovou patou?

Celý průzkum včetně komentářů je v blogu na mém webu. Zásadní problémem menších firem je jejich špatné finanční řízení a už zmíněné one man show. Z bodů průzkumu bych vypíchnul:

  1. jen 17 % respondentů uvedlo, že má cash flow plán,
  2. 43 % prvožadatelů o úvěr nevyšly banky plně vstříc,
  3. jen 19 % respondentů oslovilo více než 2 další banky poté co, jim nevyšla vstříc první.

Menší firmy jsou, nejen z mých zkušeností, charakteristické tím, že účetnictví je tam často zanedbané a externí účetní se tam mění jako na běžícím pásu. Pokud budou firmy brát účetnictví jen jako nutné zlo a nebudou řídit své finance, dříve nebo později je to doběhne. Třeba v tom, že nedosáhnou na úvěr. Na už zmíněné konferenci jsem v případové studii společně s klientem „demonstroval“ na něm samotném výsledky onoho průzkumu. Ve zkratce: než mě najal, oslovil neúspěšně sám dvě banky a byl připraven rezignovat. Já jich musel oslovit sedm, ale jedno řešení se nakonec našlo. Po mé „misi“ vyměnil svou účetní a má zavedeny nástroje finančního řízení. V kontextu s průzkumem: neúspěšný prvožadatel o úvěr… (řešení se mu ale našlo), rezignoval po dvou pokusech…, špatná účetní… Dle jeho vlastních slov by utlumil plánovaný rozvoj, takto expandoval a zvedl dvojnásobně tržby.

A co středně velké a větší firmy?

Tam už účetnictví nebývá problémem, spravuje ho většinou, taky, externí účetní, ale už z nějaké společnosti, kde je zajištěna alespoň zastupitelnost. V případě vyjednávání s bankami jsou, ale velké rezervy i tady.

Můžete to více rozvést, ideálně na příkladu?

Pracoval jsem pro firmu BÁRTEK ROZHLASY (tu znáte, v poledne někdy slyšíte: „zkouška sirén“), tady můžete vidět, že i bonitnímu klientovi banky se vyplatí spolupráce s externím expertem. Firma poptávala cca 10 mil. investiční úvěr. Podnikatel měl na stole indikativní nabídku s hezkými parametry a určitě by ji i sám byl schopen ještě vylepšit. Poptal však mě a na stole jsme měli další, ještě lepší nabídky konkurenčních bank. Jenže, nevybrali jsme ani jednu z nich. Přišel jsem s řešením, které se obešlo úplně bez obchodních bank a oproti nejlepší nabídce se ušetřilo hodně přes milion korun. S podobným řešením bývaly mohly přijít i ty banky (alespoň částečně) a zapojit do procesu ČMZRB, jako já. To ale neudělala žádná, snížila by si tím výnos… Nevymyslel jsem žádné převratné řešení, „jen“ jsem rutinně hledal to nejlepší řešení na trhu. A pracoval s informacemi, které nemá každý, zejména menší, podnikatel, který se v tom spíš standardně spolehne na svoji banku.

Firmy by tedy měly více vyjednávat s bankami…

Ano, často na to, ale nemají čas (viz. ten bod z průzkumu…) ani zkušenosti. V případě refinancování, provedeném profesionálem, bývají firmy (i větší) překvapeny, jak obrovských finančních úspor a jiných vylepšení v jednodušší administrativě, zmírnění zajištění a podobně lze dosáhnout. Je třeba říct, že sám jsem občas překvapen přístupem bank.

Například?

Pracoval jsem na revizi financování u známého e-shopu Růžový slon. Myslel jsem si, že to bude „easy deal“, dvě ze čtyř největších bank reagovaly, ale na poptávku negativně i přesto, že ekonomika a tzv. bonita byly nadstandardní. Což potvrdily ty další, protože jsme nakonec dosáhli na luxusní parametry. I tady jsem musel ale „pracovat“ s pěti bankami, abych na takové parametry dosáhnul.

A to není v běžných silách menšího podnikatele, chápu. Mohou si firmy dovolit Vaše služby?

Myslím, že na tom mohou jen vydělat. V některých případech doslova, protože ušetřený milion má stejnou váhu jako vydělaný. Na začátku dělám zdarma vstupní analýzu a až poté nabízím klientovi smlouvu a domlouváme parametry mé odměny. Tu hlavní mi klient platí až v případě dosažení cíle, někdy jako podíl ze zajištěné úspory. Klient může ušetřit statisíce i miliony korun a taky čas. Ať už si firma vybere mě nebo někoho jiného, měla by vybírat mezi experty s prokazatelnými zkušenostmi a referencemi.

Letos pořádáte druhý ročník finanční konference, loni byl s velmi atraktivní hosty. Kdo vystoupí letos a o čem bude?

Line up spíkrů konference je dle mě hvězdný a moderovat ji bude Radovan Vávra, bývalý generální ředitel Komerční banky. Letos to bude takové all-in-one o formách financování. Zazní témata jako: andělští a privátní investoři, IPO, firemní dluhopisy, M&A, crowdfunding a nové trendy v bankovnictví. Konference proběhne online 21. a 22. září, více informací včetně registrace je na stránkách financnikonference.cz a hofire.cz

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

miroslav-pesta-web

Miroslav Pešta: Jak se naučit anglicky a jak se vyvíjí aplikace Mooveez?

viktor-janouch-web

Viktor Janouch: Pomáháme firmám hledat informace, které běžný uživatel najít nedokáže

e-commerce-2018-web

Implementace GDPR ani vstup Amazonu nezastaví růst české e-commerce, tvrdí experti

Právě vyšlo

jiri-rostecky

Ještě lepší rozhovory. Spouštíme předplatné

Pro předplatitele
pavel-milan-cerny-web

Jak nastavit firmu a žít plnohodnotný život? | Pavel Milan Černý (Econea.cz)

Pro předplatitele
david-lorincz-web

David Lörincz: Jak se stát jedničkou oboru mezi freelancery?

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Komentáře

TOP obsah

jaroslav-kaucky-web

Úspěchy a pády e-shopů s módou | Jaroslav Kaucký (Bibloo, UrbanStore.cz)

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání

carly-kirstenova-web

Carly Kirstenová aka Carrie Kirsten: Život úspěšné influencerky, cena za úspěch, přístup firem a fanoušků

simona-kijonkova-web

Simona Kijonková: Byznys Zásilkovny, budoucnost logistiky, úspěch v podnikání