Multi-level marketing (MLM) je dalším pojmem, s nímž se může začínající podnikatel setkat. V čem vlastně spočívá?
Inzerce
Co to je Multi-levem marketing?
Kdybychom měli krátce charakterizovat smysl MLM, stačilo by říct, že je určen proto, aby šetřil peníze. Snaží se totiž vynaložit méně finančních prostředků na pro něj zbytečné záležitosti. Řekněme, že vyrobíte produkt za určitou cenu. Proto, aby se dostal ke spotřebiteli, jej musíte předat velkoobchodům, skladům, dopravcům, dealerům, maloobchodům a zaplatit reklamní kampaň, aby se o něm spotřebitel dozvěděl. Cena vašeho výrobku je rázem několikanásobně vyšší.
MLM nabízí nové řešení spočívající v zamezení plýtvání finančními prostředky tím, že zkracuje celý distribuční řetězec a minimalizuje náklady na produkt mezi koncovým zákazníkem a výrobcem. V celém systému jsou tedy tři subjekty: výrobce – prodejce – zákazník. Prodejce zastupuje práci klasického zprostředkovatele, může pracovat pouze na živnostenský list a nemusí se jednat o firmu. Způsobem odměňování je v MLM provizní systémem, výše odměn je tedy přímo závislá na činnosti a úspěšnosti prodejce, ale pro výrobce je daleko výhodnější než investice do vedlejších článků v tradičním prodeji. Úspěch v MLM je tedy závislý na vynaloženém úsilí, odhodlání a vytrvalosti prodejce.
Výrobce a prodejce mohou vzájemně spolupracovat a navzájem zjišťovat, jak výrobek zákazníkovi prodat, jak ušetřit peníze na marketingu a reklamě, jak investovat do vývoje výrobku a podobně. Nákup zboží od výrobce je výrazně levnější, podnikání probíhá formou přímého prodeje. Na MLM může být postavena i celá firma. Podnikatel může vybudovat svojí vlastní skupinu prodejců.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
MLM má řadu výhod. Prodejce může nakupovat výrobky za velkoobchodní ceny a vytvořit si síť vlastních zákazníků, jimž je bude prodávat. Je pouze na něm, jak dokáže produkt prezentovat a následně na něm vydělat. Může si rovněž vytvořit skupinu dalších prodejců, které vyškolí a získá určité procento z jejich zisku.
Při nákupu od výrobce můžete tedy výrazně ušetřit. Ušetřené peníze jsou následně výrobcem investovány například na reklamu a vývoj produktu. Zákazník má možnost si výrobek vyzkoušet a seznámit se s ním. I pro něj je cena samozřejmě výhodná.
Začínající podnikatelé nemusí zpočátku investovat skoro žádné peníze. Vyzkoušet si to může takřka kdokoliv.
V čem je MLM nevýhodný?
Samotné MLM nevýhody snad ani nemá. Problémem jsou samotní lidé v něm. Některé MLM společnosti se mohou chovat nelegálně, stejně jako prodejci. Česká veřejnost je navíc v MLM takřka nevzdělaná.
Podnikatelé jsou do MLM velmi často lákáni slovy „hodně peněz bez velkého úsilí“. To není pravda. Jak už bylo řečeno výše, výdělky prodejce jsou závislé jen na jeho práci a úspěšnosti prodeje. Můžete si jednoduše vytvořit pasivní příjem, ten se však odvíjí hlavně v náboru nových členů, nikoliv v samotném prodeji.
Některé společnosti nutí prodejce odebírat určité množství výrobků za stanovenou dobu (měsíc, rok). O sobě uvádí jen malé množství informací, stejně jako o fungování systému. Vysoké mohou být i vstupní poplatky.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
MLM jsem vyzkoušel poměrně náhodou cca před rokem a příjem se stále zvyšuje. Není to ale pro každého a hodně záleží, pro jakou firmu se rozhodnete. Napsal bych více, ale asi by to již bylo považováno za reklamu… :-)
Ve vší úctě k autorovi – první odstavec je nesmysl. Není to o ušetření, ale o to, KDO získá tu cca třetinu ceny, která jde většinou na inzerci či jiné položky PR a reklamy. Moje osobní zkušenost a porovnávání výrobků i systému je, že většina výrobků MLM je navíc o něco dražší, než ostatní výrobky, ale zpravidla bývají kvalitnější či ve větším balení. Jde o to, že třetina ceny výrobku, která v běžném podnikání jde na reklamu a PR, se rozděluje síťovým prodejců.
Ne každé MLM musí být špatné a ne každé MLM musí být založeno na produktu či prodeji… Kdo má zájem, máme možnost spolupracovat na projektu ve kterém jsou firmy jako McDonald, Shell, Apple, Google, Microsoft a další. Jedná se o podíly na obratech bezkontaktních plateb. http://www.muj-pasivni-prijem.cz/
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Pavel Mužák
Před 12 roky
MLM jsem vyzkoušel poměrně náhodou cca před rokem a příjem se stále zvyšuje. Není to ale pro každého a hodně záleží, pro jakou firmu se rozhodnete. Napsal bych více, ale asi by to již bylo považováno za reklamu… :-)
Odpovědět »
Jiří Rostecký
Před 12 roky
Nebylo Pavle, klidně se můžete rozepsat. Pokud to bude k tématu, budeme jen rádi. :)
Odpovědět »
Pavel Mužák
Před 12 roky
Mohl bych o svých zkušenostech s MLM v případě zájmu rovnou sepsat článek (se dvěma až třemi odkazy)…
Odpovědět »
Jiří Rostecký
Před 12 roky
Zkuste to, zdali to budeme publikovat, nebo ne, se uvidí :) Ale bude-li to přínosné pro čtenáře, tak nemám problém.
Odpovědět »
Andrea
Před 10 roky
Ve vší úctě k autorovi – první odstavec je nesmysl. Není to o ušetření, ale o to, KDO získá tu cca třetinu ceny, která jde většinou na inzerci či jiné položky PR a reklamy. Moje osobní zkušenost a porovnávání výrobků i systému je, že většina výrobků MLM je navíc o něco dražší, než ostatní výrobky, ale zpravidla bývají kvalitnější či ve větším balení. Jde o to, že třetina ceny výrobku, která v běžném podnikání jde na reklamu a PR, se rozděluje síťovým prodejců.
Odpovědět »
Patrik
Před 9 roky
Ne každé MLM musí být špatné a ne každé MLM musí být založeno na produktu či prodeji… Kdo má zájem, máme možnost spolupracovat na projektu ve kterém jsou firmy jako McDonald, Shell, Apple, Google, Microsoft a další. Jedná se o podíly na obratech bezkontaktních plateb. http://www.muj-pasivni-prijem.cz/
Odpovědět »