Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Multi-level marketing: Co to je, v čem spočívá a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Jiří Rostecký
Před 12 roky

Multi-level marketing (MLM) je dalším pojmem, s nímž se může začínající podnikatel setkat. V čem vlastně spočívá?

Co to je Multi-levem marketing?

Kdybychom měli krátce charakterizovat smysl MLM, stačilo by říct, že je určen proto, aby šetřil peníze. Snaží se totiž vynaložit méně finančních prostředků na pro něj zbytečné záležitosti. Řekněme, že vyrobíte produkt za určitou cenu. Proto, aby se dostal ke spotřebiteli, jej musíte předat velkoobchodům, skladům, dopravcům, dealerům, maloobchodům a zaplatit reklamní kampaň, aby se o něm spotřebitel dozvěděl. Cena vašeho výrobku je rázem několikanásobně vyšší.

MLM nabízí nové řešení spočívající v zamezení plýtvání finančními prostředky tím, že zkracuje celý distribuční řetězec a minimalizuje náklady na produkt mezi koncovým zákazníkem a výrobcem. V celém systému jsou tedy tři subjekty: výrobce – prodejce – zákazník. Prodejce zastupuje práci klasického zprostředkovatele, může pracovat pouze na živnostenský list a nemusí se jednat o firmu. Způsobem odměňování je v MLM provizní systémem, výše odměn je tedy přímo závislá na činnosti a úspěšnosti prodejce, ale pro výrobce je daleko výhodnější než investice do vedlejších článků v tradičním prodeji. Úspěch v MLM je tedy závislý na vynaloženém úsilí, odhodlání a vytrvalosti prodejce.

Výrobce a prodejce mohou vzájemně spolupracovat a navzájem zjišťovat, jak výrobek zákazníkovi prodat, jak ušetřit peníze na marketingu a reklamě, jak investovat do vývoje výrobku a podobně. Nákup zboží od výrobce je výrazně levnější, podnikání probíhá formou přímého prodeje. Na MLM může být postavena i celá firma. Podnikatel může vybudovat svojí vlastní skupinu prodejců.

Inzerce

V čem je MLM výhodný?

MLM má řadu výhod. Prodejce může nakupovat výrobky za velkoobchodní ceny a vytvořit si síť vlastních zákazníků, jimž je bude prodávat. Je pouze na něm, jak dokáže produkt prezentovat a následně na něm vydělat. Může si rovněž vytvořit skupinu dalších prodejců, které vyškolí a získá určité procento z jejich zisku.

Při nákupu od výrobce můžete tedy výrazně ušetřit. Ušetřené peníze jsou následně výrobcem investovány například na reklamu a vývoj produktu. Zákazník má možnost si výrobek vyzkoušet a seznámit se s ním. I pro něj je cena samozřejmě výhodná.

Začínající podnikatelé nemusí zpočátku investovat skoro žádné peníze. Vyzkoušet si to může takřka kdokoliv.

V čem je MLM nevýhodný?

Samotné MLM nevýhody snad ani nemá. Problémem jsou samotní lidé v něm. Některé MLM společnosti se mohou chovat nelegálně, stejně jako prodejci. Česká veřejnost je navíc v MLM takřka nevzdělaná.

Podnikatelé jsou do MLM velmi často lákáni slovy „hodně peněz bez velkého úsilí“. To není pravda. Jak už bylo řečeno výše, výdělky prodejce jsou závislé jen na jeho práci a úspěšnosti prodeje. Můžete si jednoduše vytvořit pasivní příjem, ten se však odvíjí hlavně v náboru nových členů, nikoliv v samotném prodeji.

Některé společnosti nutí prodejce odebírat určité množství výrobků za stanovenou dobu (měsíc, rok). O sobě uvádí jen malé množství informací, stejně jako o fungování systému. Vysoké mohou být i vstupní poplatky.

MLM se budeme věnovat ještě v dalších článcích.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Pavel Mužák

Před 12 roky

MLM jsem vyzkoušel poměrně náhodou cca před rokem a příjem se stále zvyšuje. Není to ale pro každého a hodně záleží, pro jakou firmu se rozhodnete. Napsal bych více, ale asi by to již bylo považováno za reklamu… :-)

Odpovědět »

Jiří Rostecký

Před 12 roky

Nebylo Pavle, klidně se můžete rozepsat. Pokud to bude k tématu, budeme jen rádi. :)

Odpovědět »

Pavel Mužák

Před 12 roky

Mohl bych o svých zkušenostech s MLM v případě zájmu rovnou sepsat článek (se dvěma až třemi odkazy)…

Odpovědět »

Jiří Rostecký

Před 12 roky

Zkuste to, zdali to budeme publikovat, nebo ne, se uvidí :) Ale bude-li to přínosné pro čtenáře, tak nemám problém.

Odpovědět »

Andrea

Před 11 roky

Ve vší úctě k autorovi – první odstavec je nesmysl. Není to o ušetření, ale o to, KDO získá tu cca třetinu ceny, která jde většinou na inzerci či jiné položky PR a reklamy. Moje osobní zkušenost a porovnávání výrobků i systému je, že většina výrobků MLM je navíc o něco dražší, než ostatní výrobky, ale zpravidla bývají kvalitnější či ve větším balení. Jde o to, že třetina ceny výrobku, která v běžném podnikání jde na reklamu a PR, se rozděluje síťovým prodejců.

Odpovědět »

Patrik

Před 10 roky

Ne každé MLM musí být špatné a ne každé MLM musí být založeno na produktu či prodeji… Kdo má zájem, máme možnost spolupracovat na projektu ve kterém jsou firmy jako McDonald, Shell, Apple, Google, Microsoft a další. Jedná se o podíly na obratech bezkontaktních plateb. http://www.muj-pasivni-prijem.cz/

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
michal-sterba-web

Jednička na světě. 7 miliard tržby, 3000 zaměstnanců, 42 zemí. Jak vyrostlo GZ Media? | Michal Štěrba

Premium
martin-cernohorsky-web

Majitelské zadání: Jak si určit, co vám má podnikání přinést? | Martin Černohorský

Premium
petr-pouchly-web

Podnikat je stále těžší, lídři firem jsou vyčerpaní. Jak v náročné době řídit firmu? | Petr Pouchlý

Premium
dalibor-cicman-web

Za 10 let 3,5 miliardy. Jak vyrostl GymBeam? | Dalibor Cicman

Premium
petr-janosik-web

Takhle se za víc jak miliardu prodal Smartlook | Petr Janošík

Premium
martin-kus-web

Vuch: Strategie firmy, riskování, finance i vstup investora | Martin Kůs

john-vanhara-web

John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc