Inzerce

Multi-level marketing: Co to je, v čem spočívá a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Multi-level marketing (MLM) je dalším pojmem, s nímž se může začínající podnikatel setkat. V čem vlastně spočívá?

Inzerce

Co to je Multi-levem marketing?

Kdybychom měli krátce charakterizovat smysl MLM, stačilo by říct, že je určen proto, aby šetřil peníze. Snaží se totiž vynaložit méně finančních prostředků na pro něj zbytečné záležitosti. Řekněme, že vyrobíte produkt za určitou cenu. Proto, aby se dostal ke spotřebiteli, jej musíte předat velkoobchodům, skladům, dopravcům, dealerům, maloobchodům a zaplatit reklamní kampaň, aby se o něm spotřebitel dozvěděl. Cena vašeho výrobku je rázem několikanásobně vyšší.

MLM nabízí nové řešení spočívající v zamezení plýtvání finančními prostředky tím, že zkracuje celý distribuční řetězec a minimalizuje náklady na produkt mezi koncovým zákazníkem a výrobcem. V celém systému jsou tedy tři subjekty: výrobce – prodejce – zákazník. Prodejce zastupuje práci klasického zprostředkovatele, může pracovat pouze na živnostenský list a nemusí se jednat o firmu. Způsobem odměňování je v MLM provizní systémem, výše odměn je tedy přímo závislá na činnosti a úspěšnosti prodejce, ale pro výrobce je daleko výhodnější než investice do vedlejších článků v tradičním prodeji. Úspěch v MLM je tedy závislý na vynaloženém úsilí, odhodlání a vytrvalosti prodejce.

Výrobce a prodejce mohou vzájemně spolupracovat a navzájem zjišťovat, jak výrobek zákazníkovi prodat, jak ušetřit peníze na marketingu a reklamě, jak investovat do vývoje výrobku a podobně. Nákup zboží od výrobce je výrazně levnější, podnikání probíhá formou přímého prodeje. Na MLM může být postavena i celá firma. Podnikatel může vybudovat svojí vlastní skupinu prodejců.

V čem je MLM výhodný?

MLM má řadu výhod. Prodejce může nakupovat výrobky za velkoobchodní ceny a vytvořit si síť vlastních zákazníků, jimž je bude prodávat. Je pouze na něm, jak dokáže produkt prezentovat a následně na něm vydělat. Může si rovněž vytvořit skupinu dalších prodejců, které vyškolí a získá určité procento z jejich zisku.

Při nákupu od výrobce můžete tedy výrazně ušetřit. Ušetřené peníze jsou následně výrobcem investovány například na reklamu a vývoj produktu. Zákazník má možnost si výrobek vyzkoušet a seznámit se s ním. I pro něj je cena samozřejmě výhodná.

Začínající podnikatelé nemusí zpočátku investovat skoro žádné peníze. Vyzkoušet si to může takřka kdokoliv.

V čem je MLM nevýhodný?

Samotné MLM nevýhody snad ani nemá. Problémem jsou samotní lidé v něm. Některé MLM společnosti se mohou chovat nelegálně, stejně jako prodejci. Česká veřejnost je navíc v MLM takřka nevzdělaná.

Podnikatelé jsou do MLM velmi často lákáni slovy „hodně peněz bez velkého úsilí“. To není pravda. Jak už bylo řečeno výše, výdělky prodejce jsou závislé jen na jeho práci a úspěšnosti prodeje. Můžete si jednoduše vytvořit pasivní příjem, ten se však odvíjí hlavně v náboru nových členů, nikoliv v samotném prodeji.

Některé společnosti nutí prodejce odebírat určité množství výrobků za stanovenou dobu (měsíc, rok). O sobě uvádí jen malé množství informací, stejně jako o fungování systému. Vysoké mohou být i vstupní poplatky.

MLM se budeme věnovat ještě v dalších článcích.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

Pro předplatitele
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Pro předplatitele
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Právě vyšlo

Pro předplatitele
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda

adam-neuberger-web

Jak začít s investováním? | Adam Neuberger

max-kovar-web

Logistika: V čem se liší výrobní od té v e-commerce? | Max Kovář (Skladon)

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Pro předplatitele
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Pro předplatitele
martin-rozhon-web

Zkušení zaměstnanci. Jak je najít a jak s nimi pracovat? | Martin Rozhoň

Komentáře

Pavel Mužák

Před 10 roky

MLM jsem vyzkoušel poměrně náhodou cca před rokem a příjem se stále zvyšuje. Není to ale pro každého a hodně záleží, pro jakou firmu se rozhodnete. Napsal bych více, ale asi by to již bylo považováno za reklamu… :-)

Odpovědět »

Jiří Rostecký

Před 10 roky

Nebylo Pavle, klidně se můžete rozepsat. Pokud to bude k tématu, budeme jen rádi. :)

Odpovědět »

Pavel Mužák

Před 10 roky

Mohl bych o svých zkušenostech s MLM v případě zájmu rovnou sepsat článek (se dvěma až třemi odkazy)…

Odpovědět »

Jiří Rostecký

Před 10 roky

Zkuste to, zdali to budeme publikovat, nebo ne, se uvidí :) Ale bude-li to přínosné pro čtenáře, tak nemám problém.

Odpovědět »

Andrea

Před 9 roky

Ve vší úctě k autorovi – první odstavec je nesmysl. Není to o ušetření, ale o to, KDO získá tu cca třetinu ceny, která jde většinou na inzerci či jiné položky PR a reklamy. Moje osobní zkušenost a porovnávání výrobků i systému je, že většina výrobků MLM je navíc o něco dražší, než ostatní výrobky, ale zpravidla bývají kvalitnější či ve větším balení. Jde o to, že třetina ceny výrobku, která v běžném podnikání jde na reklamu a PR, se rozděluje síťovým prodejců.

Odpovědět »

Patrik

Před 7 roky

Ne každé MLM musí být špatné a ne každé MLM musí být založeno na produktu či prodeji… Kdo má zájem, máme možnost spolupracovat na projektu ve kterém jsou firmy jako McDonald, Shell, Apple, Google, Microsoft a další. Jedná se o podíly na obratech bezkontaktních plateb. http://www.muj-pasivni-prijem.cz/

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek