Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Marek Wiener: Marketing je těžká dřina, ale stojí za to

RozhovorSponzorováno

Zdroj fotky: Archiv Marka Wienera

Digitální marketing vládne světu a kdo není online, jakoby nebyl. Jak vůbec internetový byznys funguje, co platí a čemu věnovat pozornost, nám řekl Marek Wiener, specialista na online marketing v e-commerce.

Marku, pojďte se nám zkraje rovnou představit.

Jsem Marek Wiener a ve vodách online marketingu se pohybuji již přes deset let. Mám za sebou zkušenosti ve dvou firmách, kde jsem pracoval na full-time. Od roku 2015 jsem na tzv. volné noze a svůj čas věnuji všem, kteří mají zájem o mé služby v oblasti online marketingu. Působím v Brně, ale je pro mě běžné zajet za klientem do Prahy, Olomouce či jiného koutu naší země. O marketing jsem se zajímal už na střední škole, na vysoké jsem studoval průmyslový management a marketing na VUT v Brně.

Jak jste se dostal k podnikání?

Podnikat jsem začal hned na vysoké – tehdy jsem primárně dělal grafiku, uměl jsem dobře ve Photoshopu a InDesignu. Po škole jsem pracoval pro výrobní nábytkářskou firmu, která byla pro mě jistým probuzením, ale také mi otevřela dveře do online marketingu. Uvědomil jsem si, co je pro mě důležité a jak rozhodně nechci skončit. Dost mi vadila rutinní práce a překvapovalo mě, že ostatním kolegům to víceméně vyhovovalo. Potom jsem začal pracovat pro slevový portál, kde jsem se seznámil onlinem důkladně a poznal, že to je „ono“, co chci dělat.

Jakým mottem se při své práci řídíte?

Není to úplně motto, ale svoje zákazníky primárně dělím na dvě skupiny. První jsou ti, kteří se na mě obrátí s velkou důvěrou, protože chtějí pomoci s marketingem. U těch druhých pak naopak vidím, že se posunout dále v podstatě nechtějí.

Můžou vůbec existovat takoví podnikatelé, kteří se ve svém byznysu nechtějí vyvíjet a posouvat se kupředu?

Jistě, oni si to však neuvědomují. Většinou jsou tito adepti nadšení a chtějí do toho šlapat, ale teprve po nějaké době se ukáže, nakolik to myslí vážně. Například když někteří klienti začnou postupně rušit některé domluvené aktivity, které jsem zavedl hned na začátku. U menších e-shopů mě třeba dokáže zklamat, pokud někdo zavede minimální cenu pro uskutečnění objednávky. U větších firem to je zase stornování několika koncepčních řešení na zlepšení marketingu. Zkrátka taková ta práce, kdy se odvádí těžká dřina, ale není za vámi nic vidět, protože se většina činností nerealizuje, jelikož ji klient odsune na posouzení k dalším kolegům do dalších oddělení :)

Čemu se věnujete v online marketingu nejčastěji?

Prim u mě hrají PPC a zbožové srovnávače, to je moje specializace. Jsem Google i Heureka partnerem a mám ověření u Zboží.cz a Skliku. Jsem také hrdým partnerem Shoptetu. Nemám sice s firmou až tak úzké vztahy, ale cca 60 % mých klientů jsou čerství „e-shopáři“ na Shoptetu. Takové SEO řeším jen okrajově. Mám o něm široké povědomí, ale hloubkově se jím nezabývám. Potenciál vidím spíš v rozšíření dané firmy a najmutí nějakého SEO specialisty, který celou tuto oblast pokryje.

Co považujete za jednoznačný aktuální trend?

Rozhodně sociální sítě. Možná je to už taková standardní odpověď, ale musím uznat, že na „sockách“ vše vyřídíte a ještě se i pobavíte. Od náboru kolegů, přes zajímavé oborové tipy a diskuze až po hledání práce. Je to taková praktická kombinace osobního a pracovního života a zábavy. Sociální sítě je však potřeba umět efektivně využívat a nečekat dech beroucí zázraky ve všech odvětvích podnikání.

Kde jste teď a kam se chcete posunout?

Nyní funguji v malé kanceláři a mám k ruce externí copywriterku a programátora. Spolupracuji ale také s firmami, které se věnují specializovaným činnostem jako je třeba kódování stránek. Chci se stále držet činnosti, které věřím – poskytovat komplexní řešení v oblasti online marketingu jako nabízí jiné větší agentury, ale s tím rozdílem, aby si takové služby mohli dovolit i začínající podnikatelé.

Jak toho chcete docílit?

Nenabízím hloubkové analýzy dat a mezi mé klienty se neřadí zákazníci, kteří potřebují důkladně segmentovat mailing nebo ti, co potřebují řešit personalizaci webů a e-shopů. Mým cílem je nabízet tyto pokročilé oblasti online marketingu ve zjednodušené formě, která je i pro klienta smysluplná. Řekněme si to upřímně, ale nástroje jako PowerBI nebo Keboola nejsou pro úplně každého.

Máte pro naše čtenáře nějaké tipy, jak online marketingu přijít na kloub?

Počítejte s tím, že online marketing je velká dřina, ale když se do něj ponoříte, výsledky stojí za to. Doporučuji vám zamyslet se nad komplexním marketingovým mixem a nevynechat ani jednu část. I určitá drobnost vás totiž může hned na začátku zbrzdit natolik, že byznys pověsíte na hřebík. Nedělejte také jednu z nejčastějších chyb, že si necháte od odborníka něco profesionálně nastavit, a potom člověk postpupuje metodou pokus omyl. Věnujte se vysloveně vašemu podnikání, pokud máte, e-shop řešte nové dodavatele, ceny, marže, obchod obecně a marketing svěřte marketingovému specialistovi.

O online marketingu se dočtete i na mém blogu www.wiener.cz.

Marek Wiener je majitelem digitální agentury MarkMedia ta se mimojiné stará o klienty jako jsou krabičkové diety LinieBox, pokladní systémy KASAmax, specializované e-shopy jako jsou Gourmet Káva, Sudlička, Geshop a další.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 26 let. Hned po střední škole založil svoji první firmu, kterou o několik let později prodal. Dnes se naplno věnuje MladýPodnikatel.cz, který založil ještě při studiích. Provozuje stejnojmenný podcast, který byl v roce 2019 YouRadiem vyhlášen nejlepším podcastem o podnikání. V tomtéž roce ho časopis Forbes zařadil do žebříčku 30pod30. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    

    Skrýt reklamu