Inzerce

Kdy (ne)smíte zveřejnit cizí e-mail, SMS nebo zprávu na chatu?

Vezmi si to s sebou. Rozhovor najdeš i jako podcast: Spotify iTunes Google Podcasty

Představte si to. Přijde vám e-mail, rozzlobí vás a vy ho ze samého rozhořčení vložíte na Facebook nebo k sobě na web. Totéž se vám může stát se zprávou třeba v Messengeru nebo SMS. Kdy zveřejněním jejího obsahu riskujete problém a kdy můžete být klidní?

Hodně lidí si neuvědomuje, že zveřejněním cizích zpráv, které byly určeny jen jim samotným, mohou zasáhnout do soukromí adresáta. Ten celou záležitost poté může předat svým právníkům a ze zveřejnění jedné zprávy se stane dlouhý proces, který může stát spoustu úsilí i peněz.

Protože ve svém okolím vidím spoustu lidí, které něco takového nikdy nenapadne a libovolně sdílí soukromé zprávy bez souhlasu jejich autora, rozhodl jsem se využít spolupráce s Dostupným advokátem, se kterým připravujeme tuto právní poradnu, a téma s ním vyjasnit.

Co byste měli vědět?

Pokud chcete užít např. e-mail v obchodním sporu jako argument pro svou pravdu, musíte se nejprve zamyslet nad tím, kde jste k němu vlastně přišli. Nezákonné prolamování se do soukromých e-mailových schránek a zveřejňování jejich obsahu je samozřejmě protiprávní a dokonce jde o zásah do ústavou garantovaných práv. Ačkoliv to zní jako samozřejmost, ani to si řada lidí v komplikovaných situacích neuvědomí.

Odlišná je situace u e-mailů či jiných zpráv, které byly adresovány a doručeny přímo vám. Takové zprávy je často možné využít jako důkaz v soudním či jiném řízení nebo je dokonce zveřejnit.

Důležité je však neporušit pravidlo, že nikdo nesmí zasáhnout do soukromí jiného, nemá-li k tomu zákonný důvod. Zejména nelze bez svolení člověka narušit jeho soukromé prostory, sledovat jeho soukromý život nebo pořizovat o tom zvukový nebo obrazový záznam, využívat takové či jiné záznamy pořízené o soukromém životě člověka třetí osobou, nebo takové záznamy o jeho soukromém životě šířit. Ve stejném rozsahu jsou chráněny i soukromé písemnosti osobní povahy, tedy i emaily.

Striktně obchodní e-mail či záznam hovoru se tak dá užít bez rizika. V případě sporu by o zásahu do soukromí či osobních údajů rozhodoval soud, který to vždy pečlivě proporcionálně váží.

Bližší informace najdete na této stránce.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další bezplatné tipy od advokáta:

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: garrifrotto

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

ondrej-preuss-web

Právní minimum, které by měl znát každý začínající podnikatel na internetu

ondrej-preuss-web

EET: Jak se týká on-line podnikatelů, freelancerů a agentur?

Pro předplatitele
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Právě vyšlo

Pro předplatitele
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda

adam-neuberger-web

Jak začít s investováním? | Adam Neuberger

Pro předplatitele
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Pro předplatitele
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Pro předplatitele
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Komentáře

Pavel Tlapák Sledovat @paveltlapak

Před 5 roky

Hezký den.

Jak je to v případě pozitivní zprávy, kterou chci zveřejnit jako referenci?

Odpovědět »

Pavel Procházka

Před 2 roky

Dotaz, mimo mou pracovní dobu jsem napsal kolegyni ve firmě, že je hrozná potvora, jelikož jsem se dozvěděl informace, co mohli poškodit jinou pracovnici. Ta dotyčná, které jsem to psal, tak tu zprávu z mesengeru poslala vedení. Měla na to právo bez mého souhlasu?

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Pro předplatitele
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

michal-koubek-10-web

Michal Koubek: Služby pro zákazníky e-shopů jako nový zdroj příjmu firmy

ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc (Reflex Capital): Odvrácená strana spolupráce startupů a investorů

Pro předplatitele
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?