Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Jednání podnikatele: Kdo může jednat jeho jménem? Kdo ho může zastupovat?

Kdo může jednat jménem podnikatele nebo na jeho účet? Čí jednání podnikatele zavazuje? Tyto a další otázky zodpoví náš následující článek.

Inzerce

Podnikatelé mohou jednat buď přímo nebo na základě zastoupení. Pokud je podnikatelem fyzická osoba, jedná nejčastěji osobně a na vlastní odpovědnost. Právnická osoba pak přímo jedná prostřednictvím svého statutárního orgánu (jestliže je v likvidaci, pak i prostřednictvím likvidátora). Jednání statutárního orgánu je neomezené a neomezitelné. Kdo je statutární orgán, určuje zákon u jednotlivých druhů obchodních společností a družstev, například u společnosti s.r.o. jsou jím jednatelé, u k.s. komplementáři..

Za podnikatele však mohou jednat i zástupci, a to buď zákonní nebo smluvní.

Zastoupení podnikatelů – fyzických osob

Zastoupení fyzických osob je upraveno občanským zákoníkem. Zákonné zastoupení znamená, že podnikatel musí být zastoupen. Tato povinnost vzniká buď ze zákona nebo na základě rozhodnutí příslušného orgánu, nejčastěji soudu. Zákonné zastoupení připadá v úvahu nejčastěji v případech, kdy osoba není způsobilá k právním úkonům nebo je osobou neznámého pobytu.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Smluvní zastoupení je u fyzických osob možné na základě dohody  o plné moci (popř. i jiných smluv) nebo prokury (zvláštní způsob zastoupení podnikatelů, které se zapisuje do obchodního rejstříku a řídí se § 14 obchodního zákoníku).

Zastoupení podnikatelů – právnických osob

Zastoupení právnických osob rozlišujeme také zákonné a smluvní. Za právnické osoby podnikatele je ze zákona oprávněn jednat ve věcech organizační složky její vedoucí, který je zapsán do obchodního rejstříku. Vedoucí je zmocněn činit za podnikatele veškeré právní úkony, které se týkají této složky. Podnikatele však zavazuje také jednání osoby, která je pověřena při provozování podniku určitou činností. Tato osoba je zmocněna ke všem úkonům, k nimž při této činnosti obvykle dochází.

Problém však nastává, pokud tato osoba předkročí rozsah zmocnění. Je nezbytné vědět, že podnikatel je takovým  jednáním  vázán,  pokud o překročení zmocnění třetí osoba  nevěděla  a  s  přihlédnutím  ke  všem  okolnostem případu ani vědět nemohla.

Podnikatelé si však musí dát pozor i na tzv. nepřikázané jednatelství. Dle § 16 obchodního zákoníku podnikatele totiž zavazuje také jednání jiné (i cizí) osoby v jeho provozovně, pokud třetí osoba nemohla vědět, že jednající osoba k tomu není oprávněna Smluvní zastoupení může být opět na základě udělení plné moci, popř. uzavření jiné smlouvy (např. o obchodním zastoupení) nebo formou prokury.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Právě vyšlo

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

frantisek-suchan-web

Bez frází: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu | František Suchan

martin-rozhon-1-web

Transakční ekonomika e-shopu: Jak na ni podle Martina Rozhoně?

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Inzerce