Inzerce

Inzerce

Jakou smlouvu uzavřít se svými prvními kolegy?

Komerční sděleníVideo Představme si, že mám webový projekt (magazín, e-shop, cokoliv jiného), který jsem založil sám a už nestíhám a potřebuji k sobě člověka, který mi pomůže. Jak to mám řešit? Poradí Ondřej Preuss z Dostupného advokáta.

Inzerce

Právo nabízí několik možností. V prvé řadě je to klasický pracovněprávní vztah. Jeho nevýhoda je neflexibilita. Obě strany jsou jim vázané. Zaměstnanec může sice vypovědět pracovní smlouvu bez udání důvodu, ale musí dodržet dvouměsíční výpovědní lhůtu. Zaměstnavatel může pracovní smlouvu ukončit jen z předem jasných důvodů např. pokud se stěhuje, nebo pokud zaměstnanec porušuje své povinnosti.

Alternativou tak může být smlouva o externí spolupráci. Zde si všechna práva a povinnosti modelují odběratel a dodavatel sami. „Zaměstnanec“ pracuje na živnostenské oprávnění a vlastně je nezávislým podnikatelem. Vztah je flexibilní a lze ho velmi dobře s pomocí odborníka namodelovat ke spokojenosti všech stran. Apriori však nemá „zaměstnanec“ nic jistého, žádné benefity, žádnou ochranu před výpovědí.

Takovým vztahem se však nesmí zastírat klasická pracovní smlouva, pak by šlo o tzv. „švarcsystém“, tedy krácení daní.

Kromě výše uvedeného lze užít i agenturní zaměstnávání, dohodou o pracovní činnosti či třeba dohodu o provedení práce. Zejména pokud se jedná o nárazovou činnost.

Další bezplatné rady:

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

radek-prochazka-web

Budování úspěšné firmy a aktuální stav na trhu komerčních nemovitostí | Radek Procházka (Prochazka & Partners)

jindrich-jira-web

Jindřich Jíra (SmartEmailing.cz): Jak přemýšlet při hledání práce v marketingu?

ondrej-hajek-pa-web

Ondřej Hájek (eHub.cz): Nejúspěšnější příběhy české affiliate scény

Právě vyšlo

martina-jiraskova-web

Nejstarší kamenná prodejna v Česku | Martina Jirásková (Moser)

ales-skoupy-web

Nábor zaměstnanců do firmy bez HR oddělení | Aleš Skoupý (In creative)

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

Nejoblíbenější

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

michal-mervart-web

Michal Mervart (parfums.cz): Největší slabiny v UX českých e-shopů

eshop-klub-pilulka-web

E-shop Klub #4: Michal Hanáček (Pilulka.cz) o firemní kultuře, trade marketingu a expanzi do zahraničí

twitter-cerny

Twitter: Jak získat co nejvíce retweetů?

michal-truban-web

Michal Truban (Websupport): Rozjezd firmy, podnikání na Slovensku, osobní rozvoj

Inzerce