Facebook je úžasné médium. Když se na to tak dívám, mnohdy lidé tolik důvěrných informací nesvěří ani nejlepšímu příteli jako Facebooku. Facebook o nás ví všechno – kdy jsme se narodili, kde bydlíme, jaké máme vzdělání, kde pracujeme, co nás zajímá, jaké stránky „lajkujeme“, na které reklamy klikáme atd. Tato znalost přímo vybízí k identifikaci zákazníka v reklamě. Pan Zuckerberg si je toho samozřejmě dobře vědom, a proto je cílení reklamy na Facebooku extrémně přesné.
Inzerce
Současná strategie Facebooku je orientována především na zdokonalování reklamy. Tento trend je určitě správný a řada nových reklamních prvků vykazuje velice pěkné hodnoty. Reklamní komunikace směrem k zákazníkům je přirozená a cílená. Cítím mírné zklamání z toho, že jakmile dopíšu tento článek, může být situace na trhu facebookové reklamy úplně jiná. Změny totiž přicházejí každý den.
Chtěl jsem tento článek pojmout trochu prakticky, proto bude propleten vzorovými obrázky.
Reklamu na Facebooku si může založit každý a propagovat může cokoliv. Tahle reklamní svoboda je úžasná. Můžeme propagovat právě vytvořenou událost, přidaný komentář, nebo fotografii. U právě přidaného příspěvku se zobrazí tlačítko „Propagovat“. Váš příspěvek se neustále TOPuje tak, aby byl vašim přátelům stále na očích. Cena je pevně daná a platíte jednou z forem rychlé platby.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Především je ale samozřejmě reklama na Facebooku využívána ke komerčním účelům. Zde už je potřeba sofistikovanější reklamní systém, podoba inzerátu, cílové publikum a forma financování. Reklamu založíme jednoduše najetím na ozubené kolečko v pravém horním rohu profilu, kde vybereme možnost „Vytvořit reklamu“ (máme-li již funkční reklamy, pak je zde „Správa reklamy“).
Jako první stojíme před otázkou, zda budeme propagovat obsah na facebooku (stránku, místo, událost…), nebo budeme odkazovat na externí URL. To záleží především na tom, zda chceme získávat fanoušky na naši fun page a následně s nimi komunikovat prostřednictvím Facebooku, nebo je pro nás rozhodující návštěvnost webu. Odkazovat na URL našeho webu = standardní PPC kampaň jak ji známe. Facebookové reklamy jsou facebookový nadstandard. Nabízejí hodně možností. Otázkou je, zda se u nesvětových či nenárodních značek vyplatí držet prvotně lidi na Facebooku.
Prvně tedy chci založit klasickou PPC kampaň, chci propagovat náš web a volím tedy propagaci externí URL www.mladypodnikatel.cz. Facebook si stahuje obsah z webu, a naznačuje tak podobu reklamy. Jelikož asi nechceme propagovat první nadpis našeho webu, tak zmůžeme reklamní text i obrázek upravit dle libosti. Tvorba kampaně je hodně intuitivní.
Dalším krokem je nastavení demografických údajů pro cílení reklamy. Právě zde drží Facebook největší trumfy. Pokud znáte dokonale svou cílovou skupinu, můžete na ni přesně cílit. Provozujete-li mateřskou školu na Vysočině, pak budete cílit přesně na lidi odpovídající specifikaci v této oblasti.
My, jako www.mladypodnikatel.cz, máme přeci jen širší záběr. Přesto jsem reklamu omezil alespoň zájmy o osobní finance a oslovuji vlastníky malých firem. Protože vím, že pro tuto cílovou skupinu budou mé reklamy relevantní. Nezajímají mě kliknutí jen tak zbůhdarma. Jsou to moje peníze.
Posledním krokem při tvorbě reklamy je plánování a rozpočet. Na výběr máme z denního limitu a dlouhodobého rozpočtu. Denní limit nám umožňuje lépe hlídat náklady a operativně s nimi pracovat. Při dlouhodobém rozpočtu je částka automaticky rozdělena tak, aby kampaň rovnoměrně probíhala po celé zvolené období.
CPC vám systém nastaví na střední hodnotu. Doporučuji stáhnout CPC na minimum, protože v případě běžných kampaní se inzeráty zobrazí zcela normálně. CPC ovlivňuje pozici inzerátu, míru zobrazování atd. Pokud se nad tím zamyslím logicky, pak je mi jedno, jestli se mému získanému uživateli líbila první nebo třetí reklama.
Při prvním zakládání kampaně budete ještě vyzváni k registraci platební karty, ze které bude strhávána proinzerovaná suma. Není na tom nic extra, pouze přepíšete pár čísel. Nejdůležitější je mít na kartě povolené mezinárodní platby, jinak nezaplatíte nic.
Následně budete přesměrováni do správce reklam, kde uvidíte všechny své kampaně a jednotlivé reklamy. Každá reklama prochází schvalovacím procesem. Někdy trvá schvalování 10 vteřin, někdy minuty. Myslím, že do 12 hodin jsem měl vždy každou reklamu již funkční.
Pro pohyb v účtu vám slouží levý navigační panel, kde naleznete veškeré potřebné nástroje pro ovládání kampaně. Doporučuju si předem vše důkladně projít, nastavit. Jakmile utratíte první korunu, potom už jsou veškeré změny zbytečně složitější a na dlouhé lokte.
Za zmínku určitě stojí propagace fanouškovských stránek, protože Facebook v této oblasti nabízí stále více možností. Pro propagaci stránky se vám zobrazí značně bohatší nabídka propagace než pro propagaci webu. Na výběr máte ze získávání fanoušků, propagace příspěvků a dalších rozšířených možností. Možnosti se zde velice větví a různí, proto se nechci pouštět do rozsáhlejšího popisování a nechám prozkoumání možností na každém dle libosti. Následný výběr cílové skupiny, plánování a rozpočet mají již stejnou podobu jako u tvorby klasické PPC kampaně.
Závěrem lze říci, že největší síla Facebooku neoddiskutovatelně spočívá v možnosti přesného cílení, kterou Facebook stále posiluje a snaží se nabízet více společných znaků, které lze zaměřit. Proto klasickou PPC kampaň posouvá hodně vysoko. Propagace v rámci Facebooku je na skvělé úrovni. Otázkou zůstává, jaký je náš cíl a zda se nám tedy např. získávání fanoušků vyplatí. Zde jednoznačně záleží na tom, jakým způsobem k Facebooku přistupujeme a jaký obsah můžeme uživatelům nabídnout.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.
Nenechte si ujít
Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka
Co se týče reklamy na facebooku, důležité je především ragistrovat kartu a plati :-)
Pro propagaci příspěvků tedy není nutné vystupovat pod nějakým IČ.
Pokud se registrujete jako firma, máte na výběr, zda uvedete či neuvedete DIČ, není to povinností. Facebook nabízí faktury ve verzi pro tisk, takže účetní by s tím pak neměla mít problém ;-)
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Milan
Před 10 roky
Možná bych ještě zmínil, jak je to u reklamy s nutností být či nebýt plátce DPH, živnostník a podobně..
Odpovědět »
Jan Kodl
Před 10 roky
Co se týče reklamy na facebooku, důležité je především ragistrovat kartu a plati :-)
Pro propagaci příspěvků tedy není nutné vystupovat pod nějakým IČ.
Pokud se registrujete jako firma, máte na výběr, zda uvedete či neuvedete DIČ, není to povinností. Facebook nabízí faktury ve verzi pro tisk, takže účetní by s tím pak neměla mít problém ;-)
Odpovědět »