Pokud přemýšlíte, jak začít podnikat s e-shopem, tak pro vás máme několik základních rad a témat, která byste měli promyslet.
Tvorba e-shopu totiž není jednoduchá, a to jak z hlediska vytvoření e-shopu a prodeje produktů, tak i v rámci financování e-shopu a logistiky. Přečtěte si tedy tento článek a zjistěte, jak s e-shopem začít a co předem promyslet.
Začít podnikat s e-shopem je v dnešní době relativně snadné. Na trhu existuje mnoho krabicových řešení, na kterých si můžete vytvořit webové stránky a otevřít internetový obchod během krátké chvíle.
Nejpoužívanějším řešením na českém trhu je Shoptet, na které běží několik desítek tisíc tuzemských i zahraničních e-shopů.
Vytvořit e-shop si můžete nechat i na míru. V takovém případě se ale připravte na velmi vysoké investice. E-shop totiž není jen o prodejní stránce s produkty, ale i o všem, co se odehrává na pozadí. Tedy o propojení s účetními systémy, logistickými systémy, samotným skladem, marketingovými nástroji a s mnoha dalšími systémy a aplikacemi, které na první pohled nevidíte.
Pokud začínáte podnikat, doporučujeme vám investovat první do krabicového řešení, ověřit si smysl vašeho nápadu a až později uvažovat nad něčím dalším.
Vaše podnikání na internetu můžete rozjet takřka s čímkoliv. Pokud ale chcete být v životě šťastní, doporučujeme vám prodávat to, co máte sami rádi a k čemu máte vztah. Pokud vám nic neříkají pneumatiky, nejspíš je nebudete prodávat tak rádi jako něco jiného. Samozřejmě to nemusí být podmínkou a mnoho podnikatelů prodává prostě to, v čem zrovna spatřili příležitost, ale stejně vám doporučujeme se nad tím zamyslet.
Stejně tak nepodceňte analýzu trhu a konkurence. Můžete zjistit, že o vaše produkty nikdo nebude mít zájem, nebo že je prodává už mnoho dalších e-shopů. Je-li to tak, můžete se odlišit něčím dalším – třeba službami e-shopu či marketingem.
Právě proto zpracujte kvalitní a podrobný byznys plán, který vám odpoví na všechny otázky ohledně toho, co prodávat, za jakou cenu, s jakou konkurencí a s jakým potenciálem úspěchu.
Více o tvorbě byznys plánu zjistíte na této stránce.
E-shop můžete rozjet i s velmi nízkou investicí, ale přesto budete peníze na podnikání potřebovat. Samotný web nemusí v případě využití krabicového řešení stát tolik, ale spoustu peněz budete investovat do zásob, skladových prostor, marketingu, lidí, logistiky a do mnoha dalšího.
Financovat e-shop můžete z vlastních prostředků, nebo můžete zkusit získat peníze jinde. Financování podniku je velmi široký obor, ve kterém vám doporučujeme se zorientovat. Využít můžete bankovních úvěrů, peněz investorů či jiných nebankovních zdrojů financování firmy.
Provozovat e-shop ještě zdaleka neznamená vydělávat peníze. Mnoho e-shopů nakonec „utopí“ obrovské částky ve skladových zásobách, které se jim nedaří prodat. Proto nepodceňte kvalitní a přehledné finanční řízení firmy, které vám pomůže získat nad penězi kontrolu a prodávat skutečně se ziskem.
Vytvoření efektivního marketingu je nedílnou součástí provozování úspěšného e-shopu. Váš marketing by se měl odlišovat od konkurence a měl by být pro potenciální zákazníky atraktivní. Začínající e-shopy dělají v marketingu spoustu chyb, z nichž ty nejčastější jsou tyto:
E-shopy často přeceňují i význam marketingu jako takového. Čas, energii i peníze ale musíte věnovat i dalším věcem. Pojďme si o nich něco říct.
Velmi důležitá je logistika e-shopu. Ta určuje, jak rychlý a efektivní bude pohyb vašeho zboží, ať už v rámci naskladnění, tak v rámci expedice a doručení zákazníkovi. Zapomenout nesmíte ani na případné reklamace a vratky, které jsou zejména u e-shopů s oblečením velmi vysoké. Logistika se může výrazně prodražit, a proto jí věnujte dostatečnou pozornost.
České e-shopy často podceňují hodnotu zákaznické podpory. Tu nevytváříte jen proto, aby řešila problémy se zákazníky, ale aby vám přinášela i nové příležitosti, jak zvýšit obrat e-shopu. Můžete skrze ni prodat více zboží, případně zákazníkům nabídnout dražší verze produktů. Stejně tak může zákaznická podpora e-shopu sbírat data pro váš marketing a další rozvoj.
Tématem samo o sobě je i hledání zaměstnanců. Dříve či později budete muset začít zaměstnávat první kolegy, protože nezvládnete dělat všechno v jednom člověku. Podstatná je i vaše zastupitelnost pro případ, kdy budete třeba nemocní. Proto od začátku nepodceňujte přípravu firemních procesů a přemýšlejte, jak zaujmout co nejkvalitnější zaměstnance.
Mezi další tipy, které vám můžeme doporučit patří třeba toto:
Velmi zajímavý pro vás může být i prodej skrze marketplaces, které využívá stále více e-shopů.
Pro všechny e-shopaře je zásadní sebevzdělávání. Proto vám doporučujeme sledovat několik oblastí, které vám dodají potřebné informace pro vaše podnikání. Ze zkušenosti s českými e-shopaři víme, že nejdůležitější je pro ně vzdělávání v těchto oblastech:
A mnoho dalšího. Sledujte třeba naši rubriku E-shopy, kde najdete spoustu cenné inspirace. Stejně tak můžete poslouchat náš e-commerce podcast. Začít můžete třeba těmito rozhovory se zakladateli e-shopů:
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 11 měsíců
Před 11 měsíců