Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak začít podnikat s e-shopem?

Pokud přemýšlíte, jak začít podnikat s e-shopem, tak pro vás máme několik základních rad a témat, která byste měli promyslet.

Tvorba e-shopu totiž není jednoduchá, a to jak z hlediska vytvoření e-shopu a prodeje produktů, tak i v rámci financování e-shopu a logistiky. Přečtěte si tedy tento článek a zjistěte, jak s e-shopem začít a co předem promyslet.

Jak vytvořit e-shop?

Začít podnikat s e-shopem je v dnešní době relativně snadné. Na trhu existuje mnoho krabicových řešení, na kterých si můžete vytvořit webové stránky a otevřít internetový obchod během krátké chvíle.

Nejpoužívanějším řešením na českém trhu je Shoptet, na které běží několik desítek tisíc tuzemských i zahraničních e-shopů.

Vytvořit e-shop si můžete nechat i na míru. V takovém případě se ale připravte na velmi vysoké investice. E-shop totiž není jen o prodejní stránce s produkty, ale i o všem, co se odehrává na pozadí. Tedy o propojení s účetními systémy, logistickými systémy, samotným skladem, marketingovými nástroji a s mnoha dalšími systémy a aplikacemi, které na první pohled nevidíte.

Pokud začínáte podnikat, doporučujeme vám investovat první do krabicového řešení, ověřit si smysl vašeho nápadu a až později uvažovat nad něčím dalším.

Inzerce

Co prodávat na e-shopu?

Vaše podnikání na internetu můžete rozjet takřka s čímkoliv. Pokud ale chcete být v životě šťastní, doporučujeme vám prodávat to, co máte sami rádi a k čemu máte vztah. Pokud vám nic neříkají pneumatiky, nejspíš je nebudete prodávat tak rádi jako něco jiného. Samozřejmě to nemusí být podmínkou a mnoho podnikatelů prodává prostě to, v čem zrovna spatřili příležitost, ale stejně vám doporučujeme se nad tím zamyslet.

Stejně tak nepodceňte analýzu trhu a konkurence. Můžete zjistit, že o vaše produkty nikdo nebude mít zájem, nebo že je prodává už mnoho dalších e-shopů. Je-li to tak, můžete se odlišit něčím dalším – třeba službami e-shopu či marketingem.

Právě proto zpracujte kvalitní a podrobný byznys plán, který vám odpoví na všechny otázky ohledně toho, co prodávat, za jakou cenu, s jakou konkurencí a s jakým potenciálem úspěchu.

Více o tvorbě byznys plánu zjistíte na této stránce.

Financování e-shopu

E-shop můžete rozjet i s velmi nízkou investicí, ale přesto budete peníze na podnikání potřebovat. Samotný web nemusí v případě využití krabicového řešení stát tolik, ale spoustu peněz budete investovat do zásob, skladových prostor, marketingu, lidí, logistiky a do mnoha dalšího.

Financovat e-shop můžete z vlastních prostředků, nebo můžete zkusit získat peníze jinde. Financování podniku je velmi široký obor, ve kterém vám doporučujeme se zorientovat. Využít můžete bankovních úvěrů, peněz investorů či jiných nebankovních zdrojů financování firmy.

Inzerce

Provozovat e-shop ještě zdaleka neznamená vydělávat peníze. Mnoho e-shopů nakonec „utopí“ obrovské částky ve skladových zásobách, které se jim nedaří prodat. Proto nepodceňte kvalitní a přehledné finanční řízení firmy, které vám pomůže získat nad penězi kontrolu a prodávat skutečně se ziskem.

Právě „peníze“ začínající podnikatelé podceňují nejvíce. Je to i proto, že jim většinou nerozumí. Neváhejte tedy požádat o pomoc někoho zkušenějšího, zejména specialistu na finanční řízení firem.

Marketing e-shopu

Vytvoření efektivního marketingu je nedílnou součástí provozování úspěšného e-shopu. Váš marketing by se měl odlišovat od konkurence a měl by být pro potenciální zákazníky atraktivní. Začínající e-shopy dělají v marketingu spoustu chyb, z nichž ty nejčastější jsou tyto:

  1. Podceňují webovou analytiku. Vůbec svoje marketingové aktivity nevyhodnocují, případně jen velmi povrchním pohledem. Ve výsledku tedy neví, co jim reálně vodí nové zákazníky a do čeho investují peníze zbytečně. Proto vám doporučujeme se na začátku poradit s webovým analytikem a požádat ho, aby vám nastavil přehlednou a funkční analytiku a zaškolil vás.
  2. Přeceňují to, co je baví. Máte-li rádi Instagram a tvoříte na něj spoustu obsahu, určitě vám to může přivést spoustu nových zákazníků. Dříve či později ale musíte svůj marketing diverzifikovat. Představte si, že vám Instagram zablokuje účet a vy přijdete o celý byznys. Nebyli byste první na světě. Proto se vzdělávejte napříč marketingem a zařaďte do něj více aktivit.
  3. Bojují jen slevami. Ty jsou velkým tahákem na nové zákazníky, ale mohou firmu také pohřbít. Nakonec tedy mnoho e-shopů nevědomě prodává své produkty se ztrátou, případně na nich nevydělává skoro nic. Slevy jsou velmi nebezpečný nástroj, ke kterému přistupujte obezřetně. Lidé by u vás měli nakupovat z jiných důvodů než proto, že jste nejlevnější.

E-shopy často přeceňují i význam marketingu jako takového. Čas, energii i peníze ale musíte věnovat i dalším věcem. Pojďme si o nich něco říct.

Inzerce

Na co nezapomenout?

Velmi důležitá je logistika e-shopu. Ta určuje, jak rychlý a efektivní bude pohyb vašeho zboží, ať už v rámci naskladnění, tak v rámci expedice a doručení zákazníkovi. Zapomenout nesmíte ani na případné reklamace a vratky, které jsou zejména u e-shopů s oblečením velmi vysoké. Logistika se může výrazně prodražit, a proto jí věnujte dostatečnou pozornost.

České e-shopy často podceňují hodnotu zákaznické podpory. Tu nevytváříte jen proto, aby řešila problémy se zákazníky, ale aby vám přinášela i nové příležitosti, jak zvýšit obrat e-shopu. Můžete skrze ni prodat více zboží, případně zákazníkům nabídnout dražší verze produktů. Stejně tak může zákaznická podpora e-shopu sbírat data pro váš marketing a další rozvoj.

Tématem samo o sobě je i hledání zaměstnanců. Dříve či později budete muset začít zaměstnávat první kolegy, protože nezvládnete dělat všechno v jednom člověku. Podstatná je i vaše zastupitelnost pro případ, kdy budete třeba nemocní. Proto od začátku nepodceňujte přípravu firemních procesů a přemýšlejte, jak zaujmout co nejkvalitnější zaměstnance.

Mezi další tipy, které vám můžeme doporučit patří třeba toto:

Velmi zajímavý pro vás může být i prodej skrze marketplaces, které využívá stále více e-shopů.

Inzerce

Co se naučit?

Pro všechny e-shopaře je zásadní sebevzdělávání. Proto vám doporučujeme sledovat několik oblastí, které vám dodají potřebné informace pro vaše podnikání. Ze zkušenosti s českými e-shopaři víme, že nejdůležitější je pro ně vzdělávání v těchto oblastech:

  1. Řízení a růst firmy – sledujte, jak firmu řídí ostatní, jak nastavují procesní řízení a v čem vidí zdroje svého růstu do budoucna.
  2. Financování firmy – sledujte možnosti, jak získat peníze na váš byznys a jak se mění situace na trhu.
  3. Příběhy e-shopařů – studujte, jak to dělají ostatní, a inspirujte se od nich.
  4. Finanční řízení e-shopu – učte se řídit vaše peníze tak, abyste dosáhli skutečného zisku.
  5. Management e-shopu – učte se delegovat svoji práci a postupně budujte tým.

A mnoho dalšího. Sledujte třeba naši rubriku E-shopy, kde najdete spoustu cenné inspirace. Stejně tak můžete poslouchat náš e-commerce podcast. Začít můžete třeba těmito rozhovory se zakladateli e-shopů:

Sleduj autora článku na sociálních sítích:

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

Premium
adela-zugarova-web

Praží a prodávají kávu za desítky milionů. Jak roste Dos Mundos? | Adéla Zugarová

matous-syrovy-web

Převzal zadluženou firmu po otci a skončil v nemocnici. Dnes míří na 100 milionů | Matouš Syrový (Koupelny Syrový)

Premium
ladislav-zizka-web

Freshlabels vyrostlo, a pak začalo klesat. Co musel změnit nový CEO? | Ladislav Žižka

Premium
jan-panek-web

Jak rozvíjet a profesionalizovat malou firmu? | Jan Pánek (Via Tempia)

lucie-konecna-web

Ze 3 milionů ročně na 150, a potom dolů na 40. Jak se řídí extrémní růst i pád? | Lucie Konečná (nanoSPACE)

Premium
ruslan-skopal-web

Finanční řízení e-shopu: To nejdůležitější a jak s tím začít | Ruslan Skopal (Trenýrkárna)

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.