„Kámen? Zde! Kámen? Zde! Kámen? Zde! Kámen? (ticho) Kámen? (ticho) Jasně, zas nepřítomen. A kámen je určitě taky nepřítomen.“
Inzerce
Všichni prodáváme mobily, a tak nás napadlo, že se všichni budeme jmenovat stejně. Proč tolik majitelů volí domény na základě klíčových slov a jaký to má vliv na výsledky vyhledávání – odpoví vám SEO konzultant – Tomáš Zahálka.
Téměř identické názvy domén prodávající mobily.
Nebuďte už Kameni, buďte trochu originální!
Jste-li postaveni před výběr domény, zapomeňte na staré SEO poučky z internetu, které hovoří o klíčovém slovu. To vám sice může trochu pomoci na jednu frázi, ale e-shopy obvykle nestavíte jen s jedním druhem zbožím, odpovídající na jedno klíčové slovo. Proto se nesnažte za přemrštěné částky kupovat domény od překupníků a raději si vymyslete originální název, který se bude dobře vyslovovat, je zapamatovatelný a ideálně i vystihuje prodávaný sortiment.
Podle čeho volit správný název domény?
Máte volnou ruku, ale přesto bych volbu domény nepodceňoval. Při výběru se zamyslete nad několika faktory, které mohou ovlivnit budoucnost vašeho podnikání.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
1) Vyhněte se názvům, které vás mohou obchodně omezovat
Klasickým příkladem jsou domény typu levnezbozi.cz. Takový brand je dobrý pro lowcostové zákazníky, ale limituje vás pro získání prémiových značek, které nechtějí být se slovy levné, či laciné spojovány.
2) Vyhněte se názvům, které vás blokují při expanzi do zahraničí
Na začátku podnikání jste rádi, když uděláte pár objednávek pro české zákazníky, časem však možná budete chtít expandovat do zahraničí. Proto se ujistěte, že doména prvního řádu není obsazená v cizině (například .com, .uk, .fr, .de) a ideálně si všechny varianty registrujte.
Vysvětlivka:
Doména prvního řádu = .cz | .eu | .com
Doména druhého řádu = tomaszahalka.cz (slovo: tomaszahalka)
Doména třetího řádu = www | www1 (ale může být i seo.tomaszahalka.cz)
3) Poslouchejte své zákazníky, to oni šíří vaše jméno
Pamatujete si ještě na e-shop s komponenty Alzasoft? Dnes je z něj gigant Alza, který velmi rychle podobně jako CZC (czechcomputer.cz) přišel na to, že zákazníci raději používají kratší a jednodušší názvy, které se lépe zapamatují a snadněji napíší.
4) Snažte se název domény spojit s tím, co prodáváte
Mezi úspěšné e-shopy, které dokázaly vybrat originální název a elegantně ho spojit s nabízeným produktem je tu třeba Megapixel.cz (fotoaparáty), Pilulka.cz (léky), Hanibal.cz (outdoorové zboží), Ruzovyslon.cz (sexshop) a Rohlik.cz (potraviny). Představme si tyto silné brandy s doménou tipu: Mamefotaky.cz, Levneleky.cz, Outdoorova-vybava.cz, Sexualnipomucky.cz a Dovezemejidlo.cz – osobně bych zůstal u původních názvů.
5) Doporučuji se vyhnout výrazům, které jsou obecně používané pro něco jiného
Příkladem může být e-shop DivokeOpice.cz, kde doména jen velmi těžko bojuje s články o divokých opicích v Kongu, Indonésii, Thajsku a dalších zmínkách na silných doménách. Podobně však jako Hanibal.cz, který bojoval s jmény Hannibal Lecter či Hannibal Barkas se všechno dá časem přeskákat a obsadit první pozice.
Úspěšné e-shopy, které nemají v URL klíčové slovo.
SEO není o tom vlastnit domény s klíčovým slovem, ale o tom, jaký máte na webu obsah, nadpisy, jak dobře máte popsané kategorie, produkty, kolik stránek na vás odkazuje, jak rychle se stránka načte, jestli máte e-shop na HTTPS a zda-li je responzivní. Hnát se za nákupem domény jen pro jedno klíčové slovo je přežitek, který ve většině případů nestojí za peníze. Raději investujte do kvalitního redakčního systému, který umí správně pracovat s obsahem a vy si budete moci vytvářet efektivní landing page, ale o tom až v příštím díle …
Na závěr, několik nejčastějších dotazů
Q: Několik let provozuji doménu s pomlčkou, mám ji přesměrovat na bez pomlčky?
A: Nemusíte, i domény s pomlčkou můžou být jedničky na trhu. Důležité je, že máte registrovanou verzi i bez pomlčky a všechny možné překlepy přesměrujete na jednu doménu.
Q: Je lepší používat česká slova, anglická nebo kombinovat?
A: Je lepší mít originální slovo, které nemusíte překládat. Pokud to ale musí být, zamyslete se nad cílovou skupinou, výslovností a pojistěte se proti překlepům v doméně.
Q: Kupuji už registrovanou a dříve provozovanou doménu, může být problém?
A: Jen zřídka vidím důvod k odkupu domény, ale když už se to děje, nechte si vypracovat audit off-page faktorů a zjistěte si její historii. Může se snadno stát, že koupíte doménu plnou veřejně negativních recenzích, stejně tak, jako e-shop s uměle generovaným trafficem.
Q: Je dobrý nápad do domény dávat číslice, třeba jako www.1-2televize.cz
A: Zkuste si vzít telefon a pokusit se někomu doménu nadiktovat, to je nejlepší zkouška.
Q: Četl jsem, že klíčové slovo v doméně pomáhá, když na vás třetí strana odkazuje v textu?
A: Ano, pokud celý váš web je postavený na 1 klíčovém slovu, tak to berme jako výhodu. Osobně však doporučuji při linkbuilingu pracovat s více slovy a tomu uzpůsobit odkazy.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tomáš pracuje jako SEO konzultant se zaměřením na e-commerce. E-shopům se věnuje od roku 2011 a svým klientům pomáhá s optimalizací pro vyhledávače, volbou správných požadavků na redakční systémy a SEO-UX poradenstvím při redesignech webů.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Nevím jak je myšleno, ale podle mne je toto blbost: „Proto se ujistěte, že doména prvního řádu není obsazená v cizině…“
Domény 1. řádu nemohou být obsazené ;)
je to myšleno samozřejmě jako kombinace domény prvního řádu s druhým řádem.
Tedy pokud chci udělat e-shop Dudlu.cz a jednou je mým snem expandovat na Slovensko, tak je dobré si ověřit i jestli je volná doména Dudlu.sk. Tak to bylo a je myšleno, možná jen trochu nešikovná formulace. :)
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Petr Komárek
Před 4 roky
Nevím jak je myšleno, ale podle mne je toto blbost: „Proto se ujistěte, že doména prvního řádu není obsazená v cizině…“
Domény 1. řádu nemohou být obsazené ;)
Odpovědět »
Tomáš Zahálka
Před 3 roky
Dobrý den Petře,
je to myšleno samozřejmě jako kombinace domény prvního řádu s druhým řádem.
Tedy pokud chci udělat e-shop Dudlu.cz a jednou je mým snem expandovat na Slovensko, tak je dobré si ověřit i jestli je volná doména Dudlu.sk. Tak to bylo a je myšleno, možná jen trochu nešikovná formulace. :)
Děkuji za postřeh.
Odpovědět »