E-mail patří k těm nejefektivnějším marketingovým kanálům vůbec. Ne každý ale ví, jak s ním efektivně pracovat. Analýza konkurence vám výrazně urychlí řešení problémů, se kterými byste si sami lámali hlavu měsíce, ne-li roky. Stačí vědět, na co se dívat.
Inzerce
Jak konkurence získává e-mailové kontakty?
Pokud už se rozhodnete od konkurence inspirovat, vyplatí se začít s přihlašovacím procesem. Specialista na e-mail marketing Jakub Čižmař radí toto:
„Jako první krok si vyberte 5 – 10 největších konkurentů, které budete sledovat a studovat. Přihlaste se k odběru jejich e-mailů a už v tento moment si všímejte, jak se sběrem kontaktů pracují:
Co nabízejí za e-mailovou adresu?
Jak pracují s formuláři?
Mají připravené specifické vstupní stránky, na kterých e-mailové kontakty sbírají?
Nabízejí něco stálého, nějaký benefit, který mají jen odběratele e-mailů?
Pokud žádné formuláře pro přihlášení k odběru e-mailů nemají, pak patrně získávají kontakty pouze z objednávek. V takovém případě si u nich budete muset něco koupit, abyste se do jejich databáze dostali. Každopádně na e-maily sbírané pouze z objednávek pozor – 25.5.2018 přijde strašák jménem GDPR a pravidla se změní, ale to je nad rámec tohoto článku.“
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Specialista na e-mailový nástroj MailChimp Roman Lelek navíc doporučuje všímat si i míst, kde konkurenti získávají e-mailové kontakty: „U přihlašovacího procesu se zajímejte, jak se do newsletteru můžete přihlásit. Kde a na kterých stránkách mají umístěný přihlašovací formulář, jaká data po vás chtějí vyplnit. Je tam jméno a použijí ho pro oslovení? Můžete se přihlásit na sociálních sítích nebo ještě nějakým jiným způsobem?
Má web konkurence i pop-up okno? Vyskočí na vás na každé stránce nebo jsou tam i nějaké podmínky? Je tam nějaká odměna za přihlášení (sleva na první nákup apod.)?“
Jak probíhá uvítací proces u nového odběratele?
První dojem často rozhoduje a e-mail marketing není výjimkou. Roman Lelek u uvítacího e-mailu doporučuje sledovat toto: „Když vám konkurence po vašem přihlášení posílá welcome e-mail, všímejte si, za jak dlouho od přihlášení vám ho pošle, jak vypadá designově a copywritingově (tonalita apod.). Je použitá personalizace? Můžete si nastavit nějaké preference? Jak často vám budou psát nebo jaké kategorie zboží můžete dostávat? Případně u blogerů – jaká témata vás zajímají?
Byl welcome e-mail opravdu jen jednodílný nebo přijdou i další části? Obsahoval nějaké nastavení preferencí, doplnění důležitých informací apod.“
Jaký e-mailový nástroj konkurence využívá?
Na trhu dnes existuje velké množství poskytovatelů e-mailových nástrojů. Každý z nich se něčím liší a nabízí jiné možnosti. Jakub Čižmař radí: „Často lze už podle vzhledu e-mailu rozpoznat, jaký nástroj byl pro rozesílku použit. Buď podle typického vzhledu/designu, nebo podle patičky, případně podle url adres odkazů, které jsou v e-mailu použité.
Pokud vaše konkurence využívá nástroje jako MailChimp, SmartEmailing a podobné, je dost velká šance, že s e-mailingem pracují na základní úrovni (často jen e-mail poslaný na celou databázi). Přestože se i s těmito nástroji dají připravit zajímavé komunikace, málokdo jim věnuje dostatečnou pozornost.
Pokud naopak pracují s IBM Marketing Cloudem (SilverPopem), Mailkitem nebo podobným, sofistikovanějším nástrojem, pak je výrazně pravděpodobnější, že pracují s vyšší úrovní personalizace a automaticky spouštěnými e-maily na základě chování uživatelů jak v e-mailech, tak na webu a eventuálně i na dalších místech.“
Roman Lelek ukazuje možnosti rozpoznání e-mailového nástroje i na konkrétních příkladech: „Podle prvního e-mailu se obvykle dá poznat, z jakého nástroje byl odeslán. Například Rohlik.cz rozesílá newslettery z e-mailu zakaznici@rohlik.cz prostřednictvím domény mail118.atl71.mcdlv.net. To znamená, že používají MailChimp. Je to vidět také z webové verze e-mailu – http://mailchi.mp/rohlik/inspirace-na-leto-s-darkem-uvnitr-233773. Druhým příkladem je třeba OXALIS čaj & káva, která posílá newslettery z e-mailu newsletter@oxalis.cz. Jejich webová verze na doméně se2ruw.cz znamená, že používají SmartEmailing.“
Co obsahují e-maily od konkurence?
Z obsahu e-mailů se dá vysledovat hodně věcí. Jakub Čižmař u sledování obsahu doporučuje:
„Sledujte e-mailovou schránku, kterou jste k odběru e-mailů u svých konkurentů přihlásili. Nemusíte to dělat každý den, můžete si na to vyhradit čas například jednou za týden, nebo za měsíc.
Věnujte pozornost tomu,
jak jejich e-maily vypadají? Jak jsou zpracovány po designové stránce a jak se vám čtou?
kdy odesílají e-maily?
jak často odesílají e-maily?
jak pracují s předměty e-mailů?
co je v e-mailech za produkty (konkrétně zaměřené, obecné nebo “všehochuť”)
pracují s nějakými motivátory v e-mailech (je v e-mailu nějaká sleva pro odběratele? Dárek k nákupu nebo něco podobného?)
pracují v e-mailech i se zajímavým obsahem? Nebo jen čistě s produkty?
jsou jejich e-maily responzivní (zobrazují se pohodlně na mobilních zařízeních)?
Všechny tyto informace vám pomohou odhalit, jak kvalitně vaše konkurence pracuje s e-mailovou komunikací. A vy musíte být lepší.
Podle toho, kdy a jak často rozesílá vaše konkurence e-maily, si můžete naplánovat vy ty své. Pravděpodobně nebudete chtít, aby se uživatelům v e-mailové schránce zobrazovaly vaše e-maily vedle sebe, protože je odesíláte ve stejnou dobu. Zároveň nebudete chtít aby bylo e-mailu tolik, že to začne odběratele obtěžovat.
Jak pracují s předměty a obsahem e-mailů? Jsou zábavní, agresivní, nudní? A jak na předměty navazuje samotný obsah e-mailu? Pracují i s nějakými zajímavými články, které odběratele zajímají? Z toho dokážete usoudit, jak budete své e-maily muset připravovat vy. Pokud jsou konkurenční e-maily plné produktů a nudné, pak vy můžete zazářit tím, že budete posílat i zajímavé informace, případně nějaký zábavný obsah.
A co když konkurence tlačí na pilu a v každém newsletteru se to jen hemží slevami a velkými tlačítky, které nutí odběratele nakoupit? Pak vy musíte být jiný, příjemnější, uvolněnější a se slevami pracovat opatrně, aby si vás odběratelé nezařadili do stejné škatulky.
A ať se děje co se děje, vaše e-maily se musí správně a čitelně zobrazovat na mobilních zařízeních. Tady není o čem diskutovat. Prostě musí.“
Podobně se na obsah newsletterů dívá i Roman Lelek: „Jaká je frekvence newsletteru? Jednou za měsíc, nebo každý týden? Jak vypadá podoba odesílatele? Je to jméno – značka jako Patrik Gajdoš – nebo adresa Rohlik.cz nebo kombinace typu Martin Mates | Econea?
Jak vypadá předmět? Používá odesílatel otázky? Využívá spíš krátké či dlouhé předměty?
Objevují se v obsahu newsletteru produkty nebo články? Snaží se vám něco prodat nebo pomoci?, U designu si všímejte, jaký je poměr obrázků a textů. Co zohledňují newslettery v copy a personalizaci? Použili nějaké informace, co jste zadal k vylepšení e-mailu?“
Roman Lelek doporučuje také sledovat aktivitu automatických e-mailů s ohledem na to, jakou interakci provádíte na webu konkurence: „Již během přihlašování do newlestteru (a částečně i po něm) navštivte na webu několik kategorií produktů nebo si přidejte zboží do košíku.
Vyskočí na vás opět popup i když jste už registrovaní do newsletteru? Dostanete nějaké automatické doporučení produktů? Když vám přijde opuštěný košík, je jen obecný, nebo včetně produktů nebo i s doporučením dalších produktů? Pokud nenakoupíte například do týdne, přijde vám slevový kupon nebo jiná pobídka? Sledujte tedy předprodejní komunikaci – doporučení produktu, pobídky apod. Když jste ještě víc zvědaví, nakupte a sledujte jejich prodejní a poprodejní komunikaci – transakční e-maily, poděkování, hodnocení a doporučení dalších produktů.“
Vše si někam zaznamenávejte
Jakub Čižmař upozorňuje, že pouhé povrchní sledování konkurence svádí k přehlédnutí důležitých informací. Vyplatí se proto poznatky zaznamenávat: „Ať už vám vyhovují tabulky nebo spíše texty, určitě si zajímavosti někam zapisujte, ať máte přehled o tom, jak vaše konkurence s e-mail marketingem pracuje. Pokud si totiž jen jednou za čas e-maily “proletíte”, pravděpodobně spoustu maličkostí a šikovných postupů přehlédnete. Proto je vhodné si vše evidovat na jednom místě, ať se k tomu můžete kdykoli vrátit a hlavně si například projít všechny své konkurenty najednou.“
Myslete především na vlastní uživatele
Petr Cikán, Head of Email marketing ve společnosti Acomware, doporučuje nepřeceňovat konkurenční aktivitu a zaměřit se především na vlastní zákazníky: „Osobně bych se analýzu konkurence v rámci e-mailu zabýval velmi okrajově. Pomocí e-mailingu budujete vztah se svými vlastními zákazníky, takže svoji pozornost je nutné zaměřovat právě na ně.
Určitě není na škodu monitorovat e-mailing konkurence, někdy se třeba inspirovat, ale hlavní focus je potřeba mít na vlastní e-mailing a nepřebírat jen zaběhlé věci u konkurence.“
Jaká jsou závěrečná doporučení pro sledování e-mailového marketingu konkurence?
Na internetu existuje hodně zdrojů, kde se v souvislosti s e-mailigem najdete hodně užitečných dat. Petr Cikán zmiňuje třeba společnost Litmus Software: „Pokud by vás zajímalo např. oborové srovnání metrik e-mailu, velmi dobrým zdrojem je například blog společnosti Litmus Software, Inc., kde lze dohledat poměrně velké množství zajímavých informací. Za shlédnutí také určitě stojí jejich výroční report (State of Email Report 2017).“
Jakub Čižmař dává na závěr 2 obecná doporučení:
Vytvořte si novou e-mailovou schránku (na Seznamu nebo GMailu), kterou budete pro sledování konkurence používat, není zdaleka výjimkou, že když na vás konkurence v databázi narazí, tak váš e-mail odstraní, abyste je nemohli sledovat.. Kromě toho budete mít všechny tyto e-maily na jednom místě a nebudete si plnit svou hlavní e-mailovou schránku, se kterou pracujete každý den.
To, že vaše konkurence odesílá e-maily ještě neznamená, že jsou nejlepší a že byste měli kopírovat jejich postupy. Bohužel nevidíte do jejich statistik a neznáte tak výsledky jejich e-mail marketingu. Proto vždy používejte zdravý selský rozum a nekopírujte od své konkurence jejich chyby. Jednoduše inspirujte se, ale ne slepě.
Inspiraci o e-mail marketingu načerpáte vedle sledování konkurence například také na specializovaných konferencích. Jednou z nich je například Emailing 2020.
Líbil se vám článek o e-mail marketingu? Pak ho sdílejte dál.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.