Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Michaela Vránová Matanelli: Jak podnikat s partnerem?

Rozhovor

podnikani-s-partnerem-webNevybavuji si někoho dalšího, kdo by nepodnikal tak úplně sám, ale se svým manželem. Míša a Adam Vránovi spolu tvoří takový marketingový tandem. Ona se specializuje na SEO a linkbuilding, on na UX a copywriting. Jak jim to šlape?

Míša s Adamem jsou pro mne inspirací hned ve dvou věcech. Jako první dokazují, že i manželé se mohou v podnikání doplňovat a společně se profesně posouvat dopředu. A také jsou ztělesněním odpovědi na otázku, zda marketéři na volné noze mohou pracovat v týmu a pracovat na společných klientech.

Míšo, zvládáte doma i odpočívat?
Jirko, bohužel nezvládáme. Musíme se to naučit. Později, až děti odrostou.

S trochou nadsázky se dá říci, že odpočíváme večer. Děti spí, dáme si skleničku červeného vína a pracujeme. Užíváme si klidu na pracovní věci.

S dětmi se nám jednou za čas podaří odpočívat o víkendu venku. Jezdíme na výlety, chodíme do přírody.

Mám strach se zeptat, ale funguje u vás nějaké pravidlo jako „nenosit si práci domů”?
My ji nikam neodnášíme. Prolíná se celým naším dnem a nemáme přesně daný čas, kde je to „jen práce” a kdy rodina. Často začínáme rozebírat klienty už u snídaně. Bavíme se o tom, co je ten den priorita a co je nutné vyřídit, i kdyby trakaře (nebo děti) padaly.

Občas u toho kojím Vincenta, Lilce nosíme plyšové psy a medvědy na stůl. Bez nich se jíst nedá. Odháníme živého psa, který si přišel vyloudit kus žvance. Občas je duševně velmi náročné pochytit důležité věci ohledně práce, padající drobečky a reagovat na žvatlání dětí. Ale nakonec to vždycky musí jít.

mp-rodina

Jaké to je, podnikat společně s manželem jako konzultanti na volné noze?
Skvělé, opravdu. Myslím ale, že by to s někým jiným nešlo. Adam je člověk, který se nebojí (ach ano, z pavouků má strach). Zatím jsem si nevšimla, že by narazil na překážku, kterou by se nepokusil zdolat.

S Adamem mám pocit, že se dá všechno zvládnout. To je ve vypjatých situacích velmi důležité.

Nese to s sebou nějaké nevýhody?
V tom, že podnikám spolu s Adamem, nevýhodu nevidím. Nemáme se dost. Myslím, že nemáme ani typické ponorky ve vztahu, což je určitě pro naše podnikání důležité. Moc si toho vážím.

Přijde mi, že to máte dobře rozdělené. Ty návštěvníky na web přivádíš, Adam z nich na webu dělá zákazníky. Jak tohle rozdělení činností vzniklo?
Vyplynulo z našich profesních zaměření. Já jsem SEO a linkbuilding začala dělat před 8 lety v agentuře Ataxo. Sešla jsem se tam s Pavlem Ungrem, Jardou Hlavinkou a dalšími. Byl to moc pěkný start, na který ráda vzpomínám.

S Adamem jsme se ještě neznali. On už tehdy pracoval na svém vlastním projektu. Jeho ePřání.cz byla v té době unikátní služba, která umožňovala online nákup a rozesílání originální papírových blahopřání. Prostě jsi místo do trafiky šel do jeho e-shopu, vybral sis blahopřání k narozeninám, vepsal do něj vlastní vzkaz a nechal ho vyrobit a odeslat poštou rovnou do schránky oslavence. V roce 2011 ale ePřání zavřel, protože byl projekt ztrátový a na další rozvoj už nebyly investice.

mp-eprani

No a právě v roce 2011 jsme se potkali v Dobrém webu. Já jsem v agentuře vedla oddělení linkbuildingu a pomáhala převážně korporátním klientům zlepšovat pozice ve vyhledávačích. Adam si do agentury přišel vyzkoušet obchod a později se do projektů zapojoval i jako konzultant. Podle jeho slov si prohluboval zkušenosti s vylepšováním webů, které předtím několik let sbíral jako samouk na vlastním projektu.

Po narození Lily Aničky byl odchod na volnou nohu otázka času a rozdělení činností bylo díky naší historii jasné.

Vaše práce vás jako pár spojila?
Dá se říci, že ano. Tedy více přesná budu, když řeknu, že nás spojilo zaměstnání v Dobrém webu. Když spolu makáte na projektech v práci, odhalí se toho hodně. Dobrého i špatného. U nás to zafungovalo. Když jsem pracovala na projektu s Adamem, on vyřídil obchodní část a pak se mnou šel třeba na prezentaci ke klientovi, bylo to fajn. Měla jsem vedle sebe týpka, který s klienty umí mluvit, vidí do jejich byznysu a radí jim. Vážila jsem si ho za to.

Samozřejmě vztah na pracovišti trochu zamíchal s kartami a já odešla do Economie (dříve Centrum Holdings) pracovat jako SEO konzultantka, Adam se také rozhodl pro změnu a vystřídal ještě 2 firmy, než zakotvil v domácí kanceláři jako freelancer.

mp-ladyvirtual

Pracujete pouze na společných klientech, nebo máte i nějaké vlastní?
Každý máme i pár vlastních klientů, ale většinu klientů máme společných. Nejvíce poptávek máme na linkbuilding. Ale většinou to končí tak, že kromě SEO klientovi pomáháme i s UX a copywritingem, protože sama vím, že dělat linkbuilding pro „nedokonalé” weby je tak trochu vyhazování peněz oknem. Ostatně, klientům se taky zamlouvá, když jim jeden dodavatel pomůže s více oblastmi online podnikání.

Jak si navzájem organizujete práci?
Než se narodil Vincent (naše druhé dítě), fungoval nám celkem obstojně pravidelný harmonogram. V Google kalendáři jsme viděli, kdo z nás dvou kdy pracuje a kdo se stará o domácnost a Lilku. K pevnému harmonogramu se vrátíme asi až za pár měsíců, kdy Vinca povyroste.

Teď pracuje ten, kdo má důležitější úkoly a více možností. Adam pracuje, když zmizím s dětmi ven. Já pracuji, když si Adam bere na starost Lilku. Vincent zůstává se mnou, mám ho většinu pracovní doby v nosítku na sobě, takže od jisté doby praktikuju práci vestoje. Už je to 8,5 kilové miminko, rostou mu zuby a bývá to s ním docela očistec. (smích)

Zvládáte si vedle práce a rodiny vyhradit čas i na vlastní sebevzdělávání?
Přiznám se, že to s časem na vzdělávání není s malými dětmi žádná sranda. Díky tomu ale mnohem pečlivěji zvažujeme, zdali a kam na konferenci vyrazíme. Spíše čteme odborné knihy nebo se koukneme na webinář. Adam byl nedávno na konferenci UXZ a také na workshopu přípravy informační architektury webu, kterou pořádal Ošklivý Sup z UXZ. Já si momentálně prohlubuji znalosti v Google Analytics a občas odhaluji kouzla nových nástrojů, o kterých pak napíšu report na blog.

Dneska je mezi online marketéry poměrně silná konkurence – je jich stále více. Jak se vám daří se prosadit?
Většinu online marketérů nevnímáme jako konkurenci, ale jako šikovné kolegy z oboru a některé i jako dobré kamarády. Nesoupeříme spolu. Poslední rok navíc máme spíše přetlak poptávek. Víme, že jsme omezeni časem a nestačíme obsloužit všechny, proto občas poptávku odmítneme a doporučíme právě ty “konkurenty”. Větší část klientů s námi spolupracuje déle, než rok, takže soudím, že se nám daří.

Máte jako pár nějaké plány do budoucna, kam se podnikatelsky či profesně posunout?
Ano, máme. Popravdě si ani jeden z nás nedokážeme představit, že to, co děláme nyní, nás bude živit až do důchodu. Těch úvah je hned několik, od rozšiřování našeho zatím 2členného týmu až po spuštění vlastního e-commerce projektu. Momentálně si zkoušíme affil na vlastním rodinném magazínu o zdravém životním stylu, který jsem si „spíchla” celkem nedávno jednou večer, když děti spali. Zvažujeme, že bychom tam rozjeli online prodej, ale blíže to zatím nechci komentovat, tak se prosím nezlob.

→ Je podnikání na internetu i pro lidi se závazky?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu