Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Český podnikatel na Slovensku – s čím se setká a co ho nemine?

V případě, že chcete rozšířit své podnikání i do zahraničí, tak Slovensko je vhodnou volbou. Hlavně z důvodu, že se tu bez problémů dokážete dorozumět, aniž byste se museli učit cizí jazyk a také z toho důvodu, že zákony v Česku a na Slovensku jsou velice podobné.

Inzerce

Pokud máte nastudován český obchodní zákoník, budete to mít o to jednodušší i na Slovensku, protože jsou velice podobné, dokonce mnohé paragrafy jsou pod stejným číslem. Přesto můžete narazit na několik rozdílů.

Podnikání zahraničních osob ve Slovenské republice je upraveno Zákonem č.. 513/1991 Sb. z. (Obchodní zákoník) ve znění pozdějších předpisů, a to hlavně v Hlavě II – Podnikání zahraničních osob (§ 21 až § 26). Zde si stručně shrneme základní věci, které byste jako zahraniční osoba, která podniká na území Slovenské republiky, měli ovládat.

§ 21

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

–         Zahraniční osoby mohou na Slovensku podnikat za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako slovenské osoby, pokud ze zákona nevyplývá něco jiného.
–         Podnikáním zahraniční osoby na území Slovenské republiky se rozumí zahraniční osoba, která má podnik nebo jeho organizační složku umístěnou na území Slovenské republiky.
–         Oprávnění zahraniční osoby podnikat vzniká ke dnu zápisu podniku této osoby nebo jeho organizační složky do obchodního rejstříku v rozsahu předmětu podnikání zapsaném v obchodním rejstříku. Toto ustanovení se nevztahuje na fyzické osoby, které se zapisují do obchodního rejstříku, s bydlištěm v některém z členských států Evropské unie nebo v členském státě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, které podnikají na území České republiky.
–         Obchodní dokumenty musí obsahovat (§ 3a): obchodní jméno, sídlo nebo místo podnikání, právní formu právnické osoby a identifikační číslo, pokud je přiděleno. Podnikatelé zapsaní v obchodním rejstříku nebo v jiné evidenci podnikatelů uvádějí i označení rejstříku, který podnikatele zapsal, a číslo zápisu. Pokud podnikatel na svých obchodních dokumentech uvádí výši základního kapitálu, musí uvést i rozsah jeho splacení. Zahraniční osoba musí také uvádět (§ 21): údaj o zápisu podniku nebo organizační složky podniku do obchodního rejstříku.
–         Na obchodních dokladech podniku zahraniční osoby nebo jeho organizační složky se uvádí označení zahraničního obchodního rejstříku nebo jiné evidence, do které se zahraniční osoba zapisuje, a údaj o zápisu zahraniční osoby do tohoto rejstříku nebo do jiné evidence, pokud právo státu, kterým se zahraniční osoba řídí, povinnost zápisu do obchodního rejstříku nebo do jiné evidence ukládá.

Účtovaní

§ 36  – Podnikatelé obchodním rejstříku: podvojné účetnictví Účtovaní

§ 37 – Podnikatelé, kteří nejsou zapsáni v obchodním rejstříku: jednoduché účetnictví nebo v soustavě podvojného účetnictví, pokud v ní budou účtovat po celé účetní období.

Společnosti a jejich základní jmění:

  • Veřejná obchodní společnost
  • Komanditní společnost – komanditista je povinen vložit do společnosti vklad ve výši určené společenskou smlouvou, nejméně však ve výši 250 eur.
  • Společnost s ručením omezeným – základní kapitál je 5 000 eur. Pokud společnost zakládají 2 a více akcionářů, je třeba mít před zápisem do obchodního rejstříku splaceno 50 % z peněžního vkladu. Vklady společníků jsou 750 Kč, a ty musí být před zápisem do Obchodního rejstříku splaceny ve výši 30 % z peněžního vkladu.
  • Akciová společnost – základní kapitál je 25 000 eur. Před vznikem společnosti musí být upsána celá hodnota základního kapitálu a splacených nejméně 30 % z peněžních vkladů

Společnost s ručením omezeným a akciová společnost mohou být založeny i za jiným účelem než za účelem podnikání, pokud to zvláštní zákon nezakazuje.

Pozor na DPH

Zde máme menší rozdíl v zákonech České a Slovenské republiky. Pokud chcete přijímat služby ze zahraničí, nemusíte se stát plátcem DPH, ale stačí, když se registrujete pod paragrafem 7a a stanete se tzv. „malým plátcem DPH“. Ve skutečnosti nebudete plátcem DPH. Podat daňové přiznání musíte do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém vznikla daňová povinnost při pořízení zboží z jiného členského státu Evropské unie. Toto daňové přiznání se podává elektronicky, k čemuž budete potřebovat kvalifikovaný elektronický podpis.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Vladimír Macko

Student oboru Finance, bankovnictví a investování na Ekonomické fakultě Technické univerzity v Košicích. Mladý podnikatel, který rozjíždí svou činnost.

Nenechte si ujít

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Právě vyšlo

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Inzerce