Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Český podnikatel na Slovensku – s čím se setká a co ho nemine?

Inzerce

Inzerce

V případě, že chcete rozšířit své podnikání i do zahraničí, tak Slovensko je vhodnou volbou. Hlavně z důvodu, že se tu bez problémů dokážete dorozumět, aniž byste se museli učit cizí jazyk a také z toho důvodu, že zákony v Česku a na Slovensku jsou velice podobné.

Inzerce

Pokud máte nastudován český obchodní zákoník, budete to mít o to jednodušší i na Slovensku, protože jsou velice podobné, dokonce mnohé paragrafy jsou pod stejným číslem. Přesto můžete narazit na několik rozdílů.

Podnikání zahraničních osob ve Slovenské republice je upraveno Zákonem č.. 513/1991 Sb. z. (Obchodní zákoník) ve znění pozdějších předpisů, a to hlavně v Hlavě II – Podnikání zahraničních osob (§ 21 až § 26). Zde si stručně shrneme základní věci, které byste jako zahraniční osoba, která podniká na území Slovenské republiky, měli ovládat.

§ 21

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

–         Zahraniční osoby mohou na Slovensku podnikat za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako slovenské osoby, pokud ze zákona nevyplývá něco jiného.
–         Podnikáním zahraniční osoby na území Slovenské republiky se rozumí zahraniční osoba, která má podnik nebo jeho organizační složku umístěnou na území Slovenské republiky.
–         Oprávnění zahraniční osoby podnikat vzniká ke dnu zápisu podniku této osoby nebo jeho organizační složky do obchodního rejstříku v rozsahu předmětu podnikání zapsaném v obchodním rejstříku. Toto ustanovení se nevztahuje na fyzické osoby, které se zapisují do obchodního rejstříku, s bydlištěm v některém z členských států Evropské unie nebo v členském státě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, které podnikají na území České republiky.
–         Obchodní dokumenty musí obsahovat (§ 3a): obchodní jméno, sídlo nebo místo podnikání, právní formu právnické osoby a identifikační číslo, pokud je přiděleno. Podnikatelé zapsaní v obchodním rejstříku nebo v jiné evidenci podnikatelů uvádějí i označení rejstříku, který podnikatele zapsal, a číslo zápisu. Pokud podnikatel na svých obchodních dokumentech uvádí výši základního kapitálu, musí uvést i rozsah jeho splacení. Zahraniční osoba musí také uvádět (§ 21): údaj o zápisu podniku nebo organizační složky podniku do obchodního rejstříku.
–         Na obchodních dokladech podniku zahraniční osoby nebo jeho organizační složky se uvádí označení zahraničního obchodního rejstříku nebo jiné evidence, do které se zahraniční osoba zapisuje, a údaj o zápisu zahraniční osoby do tohoto rejstříku nebo do jiné evidence, pokud právo státu, kterým se zahraniční osoba řídí, povinnost zápisu do obchodního rejstříku nebo do jiné evidence ukládá.

Účtovaní

§ 36  – Podnikatelé obchodním rejstříku: podvojné účetnictví Účtovaní

§ 37 – Podnikatelé, kteří nejsou zapsáni v obchodním rejstříku: jednoduché účetnictví nebo v soustavě podvojného účetnictví, pokud v ní budou účtovat po celé účetní období.

Společnosti a jejich základní jmění:

  • Veřejná obchodní společnost
  • Komanditní společnost – komanditista je povinen vložit do společnosti vklad ve výši určené společenskou smlouvou, nejméně však ve výši 250 eur.
  • Společnost s ručením omezeným – základní kapitál je 5 000 eur. Pokud společnost zakládají 2 a více akcionářů, je třeba mít před zápisem do obchodního rejstříku splaceno 50 % z peněžního vkladu. Vklady společníků jsou 750 Kč, a ty musí být před zápisem do Obchodního rejstříku splaceny ve výši 30 % z peněžního vkladu.
  • Akciová společnost – základní kapitál je 25 000 eur. Před vznikem společnosti musí být upsána celá hodnota základního kapitálu a splacených nejméně 30 % z peněžních vkladů

Společnost s ručením omezeným a akciová společnost mohou být založeny i za jiným účelem než za účelem podnikání, pokud to zvláštní zákon nezakazuje.

Pozor na DPH

Zde máme menší rozdíl v zákonech České a Slovenské republiky. Pokud chcete přijímat služby ze zahraničí, nemusíte se stát plátcem DPH, ale stačí, když se registrujete pod paragrafem 7a a stanete se tzv. „malým plátcem DPH“. Ve skutečnosti nebudete plátcem DPH. Podat daňové přiznání musíte do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém vznikla daňová povinnost při pořízení zboží z jiného členského státu Evropské unie. Toto daňové přiznání se podává elektronicky, k čemuž budete potřebovat kvalifikovaný elektronický podpis.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Vladimír Macko

Student oboru Finance, bankovnictví a investování na Ekonomické fakultě Technické univerzity v Košicích. Mladý podnikatel, který rozjíždí svou činnost.

Nenechte si ujít

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

jindra-dohnal-web

Bez strategického myšlení nemáte v byznysu šanci | Jindra Dohnal (Creatixo)

gabriela-mrkvicova-web

Jak z networkingu dostat maximum pro váš byznys? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

Premium
jan-fabini-web

Jak se řídí značka Fabini: Od financí a strategie po nábor lidí a investory | Jan Fabini

Premium
petr-janosik-web

Takhle se za víc jak miliardu prodal Smartlook | Petr Janošík

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

Premium
filip-drimalka-web

AI mění řízení firem. Co můžete vyzkoušet už nyní? | Filip Dřímalka

Premium
daniel-kmoch-web

Finanční ředitel Bonami: Na záchranu firmy jsme měli 6 měsíců | Daniel Kmoch

Inzerce