Emailová komunikace je pro mnoho podnikatelů klíčová. Dodnes je email považován za jeden z nejdůležitějších komunikačních prostředků, a je to rozhodně zasloužené. Když pomineme fakt, že podle společnosti Symantec tvořil v roce 2009 až 87 % všech emailů spam, je email potřebným nástrojem pro každého podnikatele.
Inzerce
Jak ale správně napsat email? Jakých chyb se v něm nedopustit? Jak celou komunikaci urychlit a nezdržovat se? Přinášíme vám 10 základních pravidel, jichž byste se měli držet při psaní jakéhokoliv emailu.
1) Předmět dělá email
Předmět emailu je vůbec tím nejzákladnějším prvkem. Představte si, že máte ve své emailové schránce tisíce emailů a teď musíte najít jen jeden z nich. Pročítat všechny řádky je poměrně složité, ale usnadnit vám to může dobře zvolený předmět. Email s nevyplněným předmětem navíc může snadno spadnout do nevyžádané pošty.
Měli byste v něm jasně a stručně definovat obsah celé zprávy. Mělo by z něj být okamžitě jasné, o čem bude pojednávat. Mnoho lidí si emaily deleguje, dělá si z nich úkoly, odkládá je na později a jinak s nimi pracuje. Pokud váš email bude mít špatný předmět, nemuseli byste se odpovědi ani dočkat.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Začít emailem bez oslovení nevypadá příliš slušně. Mnoho emailových klientů umožňuje automatické vkládání základní šablony, kde kromě podpisu může být i úvodní oslovení. Neměli byste na něj zapomínat. I když přijdete do obchodu, první pozdravíte.
Většina lidí to příliš neřeší, ale i oslovení se dá dobře zkomolit. Měli byste znát základní pravidla oslovování lidí. Pokud jednáte s magistrem, správně jej oslovte „pane magistře“. Pokud jeho titul neznáte, zůstaňte u neutrálního a ničím neurážejícího „pane“. V emailech samozřejmě neplatí rozlišování mezi paní, slečnou a podobně. Bylo by nemožné před napsáním emailu analyzovat rodinný stav adresované, takže můžete zůstat u „paní“. Je-li adresátem například výkonný ředitel společnosti, oslovení bude „pane řediteli“.
Pro zajímavost můžeme uvést, že v případě vojáků je vhodné zvolit oslovení „nadstrážmistře“ a dále dle hodnosti. A pokud byste psali královně? Zvolili byste titul „Vaše veličenstvo“. V případě jejího manžela by to bylo „Vaše královská Výsosti“. Zajímavé, že?
3) Věcnost emailu
Nejdůležitější ale pořád zůstává samotný obsah emailu. Řada podnikatelů denně dostane desítky a možná i stovky emailových zpráv, takže prochází jednu po druhé a postupně všechny řeší, deleguje nebo odkládá na později. Traduje se pravidlo, že email, který lze vyřešit do dvou minut, se musí vyřešit ihned. Vše ostatní se dá odložit, zapsat do úkolů a podobně. Pokud ale snadný úkol v emailu popíšete textem na dvě A4, můžete si gratulovat, že jste udělali z komára velblouda.
V emailu buďte struční, výstižní a věcní. Dnešní doba je uspěchaná, proto svého adresáta nezdržujte zbytečným vypravováním. Pokud je to možné, napište email co nejkratší. Věnujte se hned meritu věci, jasně popište, co vlastně potřebujete. Snažte se předejít doplňujícím dotazům a dalšímu protahování.
Společnost McKinsey provedla v loňském roce průzkum, z něhož vyšlo, že běžný uživatel projde denně průměrně 114 emailů, což dělá celkem 41 610 emailů ročně. Tráví tím až 2 hodiny a 14 minut.
4) Historie je důležitá
Mě samotného dokáže nejvíce rozčílit, když mi někdo na můj email odpovídá novými emaily. Myslím tím, že smaže historii, respektive pošle email zcela nový. Populární Gmail a řada dalších klientů jednotlivé zprávy sdružuje do vláken, což usnadňuje orientaci mezi všemi zprávami. Člověk si tak může rychle připomenout, co s daným člověkem řešil, kde byl problém a jaký je aktuální stav. Dohledávání těchto informací může být na dlouho a vy ztrácíte ony dvě minuty, které zbývají do odložení emailu.
5) Členění emailů
Pokud máte na srdci více věcí a adresátovi tedy potřebujete zaslat více úkolů, zkuste je rozdělit do samostatných emailů. Je to snazší už z hlediska postupného řešení. Rozhodně je to lepší, než dlouze vypisovat všechny úkoly v jedné zprávě, číslovat to, aby se v tom všichni vyznali, a podobně. Emailů můžete poslat klidně deset, stále ale bude přehlednější, když je rozdělíte do samostatných zpráv, potažmo vláken.
Zároveň tak předejdete riziku, že adresát něco přehlédne. Příliš mnoho textu navádí k zapomenutí nějakého detailu, nepovšimnutí si důležité věci a nedokončení celého úkolu. V neposlední řadě je to prospěšné i pro vlastní systém delegování a odkládání.
6) Časový rozvrh
Podle PassiveCashMentors.com a jejich infografiky bychom měli počítat s tím, že 23,63 % lidí si email otevře do hodiny od doručení. Během prvních pěti hodin by si jej mělo přečíst 90 % lidí. Celkem 38,7 % ze všech emailů chodí mezi 6. hodinou a polednem, 25,8 % od oběda do 18. hodiny a od této doby až do půlnoci celkem 29,6 % emailů. Kdoví, zdali je to pravda, rozhodně jsou to ale zajímavá čísla.
7) Přílohy
Na přílohy se často zapomíná. Možná to znáte. Pošlete email, k němuž chcete přiložit přílohu, ale po dopsání rychle kliknete na tlačítko „Odeslat“ a na přílohu zapomenete. Následuje nový email s výmluvou, že emailový klient nefunguje správně a přidanou přílohu neodeslal. Zkuste to raději opačně. Nejdříve přidejte přílohu, pak pište email.
Myslete i na formáty přílohy. Ne každý má nový Word, takže .docx vyměňte za .doc. Možná nejlepším řešením ale je .pdf. Větší emaily zkuste nahrát na nějaké share servery nebo na vlastní FTP. Vše se dá v RARu dobře zaheslovat, takže se nemusíte bát.
8) Vše není důležité
Některé klienty umožnují email před odesláním označit jako důležitý. Adresát si jej pak snadněji všimne, a vy se tak můžete odpovědi dočkat rychleji. Tato funkce má svůj význam, ale pouze za předpokladu, že nebude zneužívána. Ne každý email je důležitý a vy možná nejste to jediné, co má adresovaný na programu dne.
9) Podepište se, ale s rozvahou
Mám rád ty emaily, kde je podpis delší než samotná zpráva. Z podpisu se u mnohých stala nová reklamní plocha. Kromě jména tam je i odkaz na vlastní webové stránky, sociální sítě, nabídka služeb, doporučení nějakého produktu s affil odkazem, představení firmy a podobně. Na to se vykašlete.
Osobně používám kombinaci jména, osobní webové stránky a základních kontaktů. Uvádím telefonní číslo, odkaz na preferované sociální sítě a moje IČ. Když jsem to takto začal používat, mnohdy jsem předešel dotazům na tyto informace.
10) Buďte slušní
Nečekejte odpověď do hodiny, takže hned nepište druhý email. Já někdy odpovídám na emaily i po třech dnech, protože toho mám hodně. Mám takové pravidlo, že pokud mi někdo neodpoví do týdne, napíši mu znovu, neboť email mohl spadnout do nevyžádané pošty. Už několikrát se mi to tak i stalo.
V emailu nepoužívejte CAPS LOCK. Obecně se totiž traduje, že co je velkými písmeny, to jakoby křičíte. Použijte to maximálně pro zdůraznění pár slov.
Vyhněte se formátování. Už několik lidí mi zaslalo emaily, které byly sice hezky formátované, ale jejich čtení bylo zdlouhavé. Ne každý emailový klient to dokáže otevřít tak, jak chcete. Dejte raději přednost normálnímu formátování – vlastně bez formátování.
Nezapomeňte, že co je psané, to nemusí vyznít správně. Společně s emailem nezasíláte i tón, jakým jste si zprávu pošeptali. Druhá strana jej nemusí pochopit a mohlo by vzniknout nedorozumění. Takže pište neutrálně, normálně a jasně.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nejhorsi je kdyz nekdo napise email (treba poptavku po zakazce) a posle to dalsim 20 lidem. Kdyz uz nekdo shani nejlepsi cenu tak at aspon zakryje vsechny prijemce.
Snažím se dodržovat většinu pravidel co jsou výše. Co se týká oslovení, tak to je samozřejmost. Ovšem když něco řeším a konverzace probíhá rychle přijde mi divné ho pořád zdravit a tak se tomu vyhnu.
Nelíbí se mi, když se snažím s někým jednat na úrovni a on si nedá ani tu práci psát s diakritikou a na nabídku odpovídá ve stylu „beru za 300“
Takto jsem nad tím nepřemýšlel. Pravdou je, že psát na dotyku s diakritikou je o nervy a dlouho to trvá. Jsem měl galaxy mini, ale během týdne sem se vrátil ke klasice. Jak se mi rozpadl telefon s klasickou konstrukcí, tak jsem si pořídil telefon jak s qwerty tak dotykem. Mít jen dotyk, tak by mě ruply nervy, než bych se to naučil :D
Já mám opačné zkušenosti. Samsung Galaxy SII a tablet Google Nexus 7, na obou píšu s diakritikou. Existuje řada aplikací, které vás nechají psát „tahem“ i za použití diakritiky. Což mi usnadňuje práci + píši „normálně“. Na druhou stranu ale souhlasím s tím, že v dnešním mobilním internetu je třeba s tímto počítat. :)
Ahoj komentátoři (nezapomínejme na oslovení =o)
Přijde mi jako velká škoda a taky hanění našeho jazyka, když lidé píší bez diakritiky. Čeština hold má háčky a čárky, tak se s tím budeme muset poprat.
Vím, že na mobilu je to zdlouhavé a někdy o nervy, sama mám dotykový telefon asi týden a neustále z toho šílím. Myslím si ale, že je slušnost jak k adresátovi tak k naší krásné češtině, psát s diakritikou.
Pracuji turisticke stredisku v Italii a s ceskymi zakazniky komunikuji v cestine a bez diakritiky. Jelikoz v praci nemam ceskou klavesnici a kazdy Email na ktery odpovidam je v jinem jazyku,bylo by casove nemozne klavesnice prepinat. Doufam, ze se na me zakaznici nezlobi. :-)
Dle mého názoru není. Pokud je to opravdu v rozmezí několika minut, stačí pozdrav jen v prvním mailu. V tom ale musí být i rozloučení. V dalších již to není nutné.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
m1ch3l
Před 10 roky
Nejhorsi je kdyz nekdo napise email (treba poptavku po zakazce) a posle to dalsim 20 lidem. Kdyz uz nekdo shani nejlepsi cenu tak at aspon zakryje vsechny prijemce.
Odpovědět »
omar
Před 10 roky
to ale nerikej nam, ze…
Odpovědět »
Šimon
Před 10 roky
Snažím se dodržovat většinu pravidel co jsou výše. Co se týká oslovení, tak to je samozřejmost. Ovšem když něco řeším a konverzace probíhá rychle přijde mi divné ho pořád zdravit a tak se tomu vyhnu.
Nelíbí se mi, když se snažím s někým jednat na úrovni a on si nedá ani tu práci psát s diakritikou a na nabídku odpovídá ve stylu „beru za 300“
Odpovědět »
WaQueRe
Před 10 roky
Šimone, psát bez diakritiky je někdy nutnost. Zkuste psát email z mobilu s Androidem s diakritikou….
Odpovědět »
Šimon
Před 10 roky
Takto jsem nad tím nepřemýšlel. Pravdou je, že psát na dotyku s diakritikou je o nervy a dlouho to trvá. Jsem měl galaxy mini, ale během týdne sem se vrátil ke klasice. Jak se mi rozpadl telefon s klasickou konstrukcí, tak jsem si pořídil telefon jak s qwerty tak dotykem. Mít jen dotyk, tak by mě ruply nervy, než bych se to naučil :D
Odpovědět »
Jiří Rostecký
Před 10 roky
Já mám opačné zkušenosti. Samsung Galaxy SII a tablet Google Nexus 7, na obou píšu s diakritikou. Existuje řada aplikací, které vás nechají psát „tahem“ i za použití diakritiky. Což mi usnadňuje práci + píši „normálně“. Na druhou stranu ale souhlasím s tím, že v dnešním mobilním internetu je třeba s tímto počítat. :)
Odpovědět »
Lucie
Před 10 roky
Ahoj komentátoři (nezapomínejme na oslovení =o)
Přijde mi jako velká škoda a taky hanění našeho jazyka, když lidé píší bez diakritiky. Čeština hold má háčky a čárky, tak se s tím budeme muset poprat.
Vím, že na mobilu je to zdlouhavé a někdy o nervy, sama mám dotykový telefon asi týden a neustále z toho šílím. Myslím si ale, že je slušnost jak k adresátovi tak k naší krásné češtině, psát s diakritikou.
Odpovědět »
Zaneta Corsini
Před 8 roky
Pracuji turisticke stredisku v Italii a s ceskymi zakazniky komunikuji v cestine a bez diakritiky. Jelikoz v praci nemam ceskou klavesnici a kazdy Email na ktery odpovidam je v jinem jazyku,bylo by casove nemozne klavesnice prepinat. Doufam, ze se na me zakaznici nezlobi. :-)
Odpovědět »
Marie
Před 8 roky
Doporučuji rozlisovat slova e-mailu (popř. mail) a email.
Odpovědět »
Marie
Před 8 roky
Doporučuji rozlisovat slova e-mail (popř. mail) a email.
Odpovědět »
Martin
Před 6 roky
Dobrý den,
je nutný pozdrav v opakované emailové konverzaci, když si vyměňujeme emaily v horizontu minut?
Děkuji
S pozdravem
Martin H.
Odpovědět »
Monty19
Před 5 roky
Dle mého názoru není. Pokud je to opravdu v rozmezí několika minut, stačí pozdrav jen v prvním mailu. V tom ale musí být i rozloučení. V dalších již to není nutné.
Odpovědět »
Magda
Před 5 roky
Dobrý den,
po jaké době myslíte, že je vhodné se znovu připomenout, pokud druhá osoba nereaguje na první email?
Díky,
Magda
Odpovědět »
dagmar hartlova
Před 5 roky
Zitra privezi dekuji hartlova
Odpovědět »