Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

5 rad pro začátečníky, jak napsat zajímavý a čtivý článek

Jiří Rostecký
Před 13 roky

Už se vám stalo, že jste napsali článek a považovali ho za vydařený, ale od čtenářů úspěch nesklidil? Do takových situací se autoři se svými články dostávají velmi často. Napsat kvalitní článek není lehké, existuje však mnoho rad, jak se posunout k dokonalosti…

1. Uvědomte si, pro koho píšete

Před začátkem psaní byste si měli uvědomit, pro koho je text vlastně určen. Je obrovský rozdíl mezi textem pro podnikatele a textem pro fanoušky hokejového týmu. Rozdíly jsou nejen v podání textu samotného, ale i ve vybrané lexikologii, slovní zásobě.

Ať už píšete odborný text určený pro podnikatele, popisujete nějaký produkt, vyprávíte svůj příběh, skrze článek čtenáře učíte používat nějaký program nebo je někam navádíte, vždy si představte situaci, v níž to čtenářům vyprávíte přímo do očí. Piště pro ně, přizpůsobte svůj text tak, aby pro ně byl co nejčitelnější…

2. Zvolte správný styl, jakým chcete psát

Rozdíly existují i v podání dané informace. Pokud například vysvětlujete význam nějakého zákona nebo prostě jen píšete odborný text, můžete ho celý pojmout jako vyprávění. Takový text je rozhodně příjemnější než text plný odborných výrazů, teorie a vypadá, jako byste ho zkopírovali z učebnice.

Inzerce

Čtenář článek dočíst nemusí. Je věcí autora, jak čtenáře zaujme a zdali ho neodradí. Stejná informace se dá podat různými způsoby. Zvolte ten, který je pro vaše čtenáře nejlepší…

3. Když píšete, stavíte pyramidu

Říká vám něco pojem Minto pyramida? Je to vlastně jakési rozvržení správně napsaného textu. Pyramida totiž říká, že text má začínat situací, pokračovat problémem a skončit východiskem. Jako příklad můžeme uvést situaci s pracím práškem:

  1. Situace: Nemůžete se zbavit skvrn na oblečení?
  2. Katastrofa: Nezabírá žádný prací prášek?
  3. Východisko: Kupte si náš, který váš problém vyřeší!

Tato pyramida udělá text napínavějším a čtenáře může přimět článek dočíst. Povede se vám udržet pozornost čtenáře a poskytnete mu rozřešení na konci článku. Čtenář tak nemůže odejít v půlce, protože stále nezná řešení.

4. Neotevřený článek musí překypovat zajímavostí

Řešit problém, zdali čtenář článek dočte nebo ne, je zbytečné, pokud jej ani neotevře. Přinutit čtenáře k tomu, aby článek otevřel a začal jej číst, může být leckdy to nejtěžší.

Problém lze vyřešit správně vytvořeným titulkem. Ten musí být zajímavý a čtenáře přilákat. Můžete využít jeden z následujících tipů:

  • Sestavte titulek tak, aby ve čtenáři vyvolal otázku, napětí.
    Například: Nemůžete se zbavit skvrn na svém oblečení? Máme pro vás řešení!
  • Používejte číslovky, kterých si čtenář všimne častěji než těch napsaných slovy.
    Například: 5 tipů na nejlepší prací prášky na trhu
  • Situaci trochu přežeňte, ale nelžete.
    Například: Konec skvrn na vašem oblečení? (Těžko, prášek to sice vypere, ale druhý den mám skvrnu novou)

Na článek upozorní i předmluva, říká se jí tzv. perex. To je krátký text umístěný pod titulkem článku. Jeho úkolem je zaujmout a „vytáhnout článek z řady“.

5. Rozdělte text na více částí

Což vlastně můžeme demonstrovat na tomto článku. Mohl jsem vám všech pět tipů sepsat najednou, ale to by mělo daleko menší účinek než rozdělení. Pomocí podnadpisů jsem vytvořil části článku, přičemž právě podnadpisy říkají to hlavní. Čtenář si více zapamatuje a podnadpis mu tip zdůrazní.

Rozdělené jsou i knihy. Jednotlivé kapitoly jsou vytyčeny podle děje příběhu. Je to lepší z pohledu orientace v textu, celkové přehlednosti a navíc je to i příjemné pro čtenáře („Dočtu si tuhle kapitolu a jdu spát.“).

Rozdělením textu si rovněž můžete dovolit podrobnější rozbor dané části. Můžete se daným bodem (podnadpisem) zabývat více, rozdělit jej na více odstavců a případně doplnit obrázky, u nichž bude zřetelné, k čemu vlastně patří.

Toto jsou jen základní kroky, které by každý autor měl znát. I když je splníte, váš text nemusí být úspěšný. Úspěšnost určuje hlavně vaše práce, to, jak text napíšete a jak bude zajímavý. Na to návod neexistuje…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Martin Janeček

Před 13 roky

Děkuji ti za článek, určitě ho ještě zužitkuji.

Pěkně, srozumitelně napsáno.

Odpovědět »

Time to Style

Před 8 roky

Výborný článek, jen tak dál! ?

Odpovědět »

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Okurková sezóna: Jak si zauditovat vlastní firmu? | Petr Macek (Caflou)

Premium
petr-bilek-web

Z malého stánku na 150 milionů ročně. Takhle vyrostlo BiOOO | Petr Bílek

Premium Nyní zdarma
jiri-rostecky-posunout

Jiřího klienti #5: Jak se v podnikání posunout dál?

marek-odehnal-web

První pololetí 2024 pohledem investora: Co se dělo na burzách? | Marek Odehnal

Premium
tomas-mahring-web

Na jejich blog chodí stovky tisíc lidí a prodali desítky tisíc kuchařek | Tomáš Mähring

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-prodej

Jiřího klienti #4: Každý prodává jinak

kovar-bazala-web

Umělá inteligence: Jak mění logistiku? | Max Kovář a Jaroslav Bazala

Premium
ondrej-kratky-web

Vyměnil Liftago za novou firmu. Co ho naučilo 11 let podnikání? | Ondřej Krátký