Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

5 rad pro začátečníky, jak napsat zajímavý a čtivý článek

Už se vám stalo, že jste napsali článek a považovali ho za vydařený, ale od čtenářů úspěch nesklidil? Do takových situací se autoři se svými články dostávají velmi často. Napsat kvalitní článek není lehké, existuje však mnoho rad, jak se posunout k dokonalosti…

Inzerce

1. Uvědomte si, pro koho píšete

Před začátkem psaní byste si měli uvědomit, pro koho je text vlastně určen. Je obrovský rozdíl mezi textem pro podnikatele a textem pro fanoušky hokejového týmu. Rozdíly jsou nejen v podání textu samotného, ale i ve vybrané lexikologii, slovní zásobě.

Ať už píšete odborný text určený pro podnikatele, popisujete nějaký produkt, vyprávíte svůj příběh, skrze článek čtenáře učíte používat nějaký program nebo je někam navádíte, vždy si představte situaci, v níž to čtenářům vyprávíte přímo do očí. Piště pro ně, přizpůsobte svůj text tak, aby pro ně byl co nejčitelnější…

2. Zvolte správný styl, jakým chcete psát

Rozdíly existují i v podání dané informace. Pokud například vysvětlujete význam nějakého zákona nebo prostě jen píšete odborný text, můžete ho celý pojmout jako vyprávění. Takový text je rozhodně příjemnější než text plný odborných výrazů, teorie a vypadá, jako byste ho zkopírovali z učebnice.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Čtenář článek dočíst nemusí. Je věcí autora, jak čtenáře zaujme a zdali ho neodradí. Stejná informace se dá podat různými způsoby. Zvolte ten, který je pro vaše čtenáře nejlepší…

3. Když píšete, stavíte pyramidu

Říká vám něco pojem Minto pyramida? Je to vlastně jakési rozvržení správně napsaného textu. Pyramida totiž říká, že text má začínat situací, pokračovat problémem a skončit východiskem. Jako příklad můžeme uvést situaci s pracím práškem:

  1. Situace: Nemůžete se zbavit skvrn na oblečení?
  2. Katastrofa: Nezabírá žádný prací prášek?
  3. Východisko: Kupte si náš, který váš problém vyřeší!

Tato pyramida udělá text napínavějším a čtenáře může přimět článek dočíst. Povede se vám udržet pozornost čtenáře a poskytnete mu rozřešení na konci článku. Čtenář tak nemůže odejít v půlce, protože stále nezná řešení.

4. Neotevřený článek musí překypovat zajímavostí

Řešit problém, zdali čtenář článek dočte nebo ne, je zbytečné, pokud jej ani neotevře. Přinutit čtenáře k tomu, aby článek otevřel a začal jej číst, může být leckdy to nejtěžší.

Problém lze vyřešit správně vytvořeným titulkem. Ten musí být zajímavý a čtenáře přilákat. Můžete využít jeden z následujících tipů:

  • Sestavte titulek tak, aby ve čtenáři vyvolal otázku, napětí.
    Například: Nemůžete se zbavit skvrn na svém oblečení? Máme pro vás řešení!
  • Používejte číslovky, kterých si čtenář všimne častěji než těch napsaných slovy.
    Například: 5 tipů na nejlepší prací prášky na trhu
  • Situaci trochu přežeňte, ale nelžete.
    Například: Konec skvrn na vašem oblečení? (Těžko, prášek to sice vypere, ale druhý den mám skvrnu novou)

Na článek upozorní i předmluva, říká se jí tzv. perex. To je krátký text umístěný pod titulkem článku. Jeho úkolem je zaujmout a „vytáhnout článek z řady“.

5. Rozdělte text na více částí

Což vlastně můžeme demonstrovat na tomto článku. Mohl jsem vám všech pět tipů sepsat najednou, ale to by mělo daleko menší účinek než rozdělení. Pomocí podnadpisů jsem vytvořil části článku, přičemž právě podnadpisy říkají to hlavní. Čtenář si více zapamatuje a podnadpis mu tip zdůrazní.

Rozdělené jsou i knihy. Jednotlivé kapitoly jsou vytyčeny podle děje příběhu. Je to lepší z pohledu orientace v textu, celkové přehlednosti a navíc je to i příjemné pro čtenáře („Dočtu si tuhle kapitolu a jdu spát.“).

Rozdělením textu si rovněž můžete dovolit podrobnější rozbor dané části. Můžete se daným bodem (podnadpisem) zabývat více, rozdělit jej na více odstavců a případně doplnit obrázky, u nichž bude zřetelné, k čemu vlastně patří.

Toto jsou jen základní kroky, které by každý autor měl znát. I když je splníte, váš text nemusí být úspěšný. Úspěšnost určuje hlavně vaše práce, to, jak text napíšete a jak bude zajímavý. Na to návod neexistuje…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

Právě vyšlo

Premium
viktor-kustein-web

Z mladých talentů budoucí hvězdy firmy. Takhle to dělá Vivantis nebo Rockaway | Viktor Kustein

patrik-babinec-web

Balení zboží e-shopů: Jak se v něm odlišit od konkurence? | Patrik Babinec (Skladon)

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Martin Janeček

Před 11 roky

Děkuji ti za článek, určitě ho ještě zužitkuji.

Pěkně, srozumitelně napsáno.

Odpovědět »

Time to Style

Před 6 roky

Výborný článek, jen tak dál! ?

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

jitka-dvorakova

Jitka Dvořáková živě na E-shop Klubu. Co prozradila o řízení CZC.cz?

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Inzerce