Inzerce

Inzerce

5 rad pro začátečníky, jak napsat zajímavý a čtivý článek

Už se vám stalo, že jste napsali článek a považovali ho za vydařený, ale od čtenářů úspěch nesklidil? Do takových situací se autoři se svými články dostávají velmi často. Napsat kvalitní článek není lehké, existuje však mnoho rad, jak se posunout k dokonalosti…

1. Uvědomte si, pro koho píšete

Před začátkem psaní byste si měli uvědomit, pro koho je text vlastně určen. Je obrovský rozdíl mezi textem pro podnikatele a textem pro fanoušky hokejového týmu. Rozdíly jsou nejen v podání textu samotného, ale i ve vybrané lexikologii, slovní zásobě.

Ať už píšete odborný text určený pro podnikatele, popisujete nějaký produkt, vyprávíte svůj příběh, skrze článek čtenáře učíte používat nějaký program nebo je někam navádíte, vždy si představte situaci, v níž to čtenářům vyprávíte přímo do očí. Piště pro ně, přizpůsobte svůj text tak, aby pro ně byl co nejčitelnější…

2. Zvolte správný styl, jakým chcete psát

Rozdíly existují i v podání dané informace. Pokud například vysvětlujete význam nějakého zákona nebo prostě jen píšete odborný text, můžete ho celý pojmout jako vyprávění. Takový text je rozhodně příjemnější než text plný odborných výrazů, teorie a vypadá, jako byste ho zkopírovali z učebnice.

Čtenář článek dočíst nemusí. Je věcí autora, jak čtenáře zaujme a zdali ho neodradí. Stejná informace se dá podat různými způsoby. Zvolte ten, který je pro vaše čtenáře nejlepší…

3. Když píšete, stavíte pyramidu

Říká vám něco pojem Minto pyramida? Je to vlastně jakési rozvržení správně napsaného textu. Pyramida totiž říká, že text má začínat situací, pokračovat problémem a skončit východiskem. Jako příklad můžeme uvést situaci s pracím práškem:

  1. Situace: Nemůžete se zbavit skvrn na oblečení?
  2. Katastrofa: Nezabírá žádný prací prášek?
  3. Východisko: Kupte si náš, který váš problém vyřeší!

Tato pyramida udělá text napínavějším a čtenáře může přimět článek dočíst. Povede se vám udržet pozornost čtenáře a poskytnete mu rozřešení na konci článku. Čtenář tak nemůže odejít v půlce, protože stále nezná řešení.

4. Neotevřený článek musí překypovat zajímavostí

Řešit problém, zdali čtenář článek dočte nebo ne, je zbytečné, pokud jej ani neotevře. Přinutit čtenáře k tomu, aby článek otevřel a začal jej číst, může být leckdy to nejtěžší.

Problém lze vyřešit správně vytvořeným titulkem. Ten musí být zajímavý a čtenáře přilákat. Můžete využít jeden z následujících tipů:

  • Sestavte titulek tak, aby ve čtenáři vyvolal otázku, napětí.
    Například: Nemůžete se zbavit skvrn na svém oblečení? Máme pro vás řešení!
  • Používejte číslovky, kterých si čtenář všimne častěji než těch napsaných slovy.
    Například: 5 tipů na nejlepší prací prášky na trhu
  • Situaci trochu přežeňte, ale nelžete.
    Například: Konec skvrn na vašem oblečení? (Těžko, prášek to sice vypere, ale druhý den mám skvrnu novou)

Na článek upozorní i předmluva, říká se jí tzv. perex. To je krátký text umístěný pod titulkem článku. Jeho úkolem je zaujmout a „vytáhnout článek z řady“.

5. Rozdělte text na více částí

Což vlastně můžeme demonstrovat na tomto článku. Mohl jsem vám všech pět tipů sepsat najednou, ale to by mělo daleko menší účinek než rozdělení. Pomocí podnadpisů jsem vytvořil části článku, přičemž právě podnadpisy říkají to hlavní. Čtenář si více zapamatuje a podnadpis mu tip zdůrazní.

Rozdělené jsou i knihy. Jednotlivé kapitoly jsou vytyčeny podle děje příběhu. Je to lepší z pohledu orientace v textu, celkové přehlednosti a navíc je to i příjemné pro čtenáře („Dočtu si tuhle kapitolu a jdu spát.“).

Rozdělením textu si rovněž můžete dovolit podrobnější rozbor dané části. Můžete se daným bodem (podnadpisem) zabývat více, rozdělit jej na více odstavců a případně doplnit obrázky, u nichž bude zřetelné, k čemu vlastně patří.

Toto jsou jen základní kroky, které by každý autor měl znát. I když je splníte, váš text nemusí být úspěšný. Úspěšnost určuje hlavně vaše práce, to, jak text napíšete a jak bude zajímavý. Na to návod neexistuje…

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Martin Janeček

Před 9 roky

Děkuji ti za článek, určitě ho ještě zužitkuji.

Pěkně, srozumitelně napsáno.

Odpovědět »

Time to Style

Před 4 roky

Výborný článek, jen tak dál! ?

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

jiri-vicherek-web

Jiří Vicherek: Jak dělat PR (nejen) na internetu?

david-vrba-web

David Vrba (EDUA Group): Jak správně a efektivně přistoupit k sebevzdělávání?

tomas-fiala-vanoce-web

Tomáš Fiala a rok 2017 Stable.cz: Skupování menší konkurence, setkávání se zákazníky, pokažený pricing nové služby

marek-nepozitek-web

Marek Nepožitek (Nestlé): Marketing Nescafé Dolce Gusto, byznys v FMCG, práce v korporátu

Inzerce