Už se vám stalo, že jste napsali článek a považovali ho za vydařený, ale od čtenářů úspěch nesklidil? Do takových situací se autoři se svými články dostávají velmi často. Napsat kvalitní článek není lehké, existuje však mnoho rad, jak se posunout k dokonalosti…
Inzerce
1. Uvědomte si, pro koho píšete
Před začátkem psaní byste si měli uvědomit, pro koho je text vlastně určen. Je obrovský rozdíl mezi textem pro podnikatele a textem pro fanoušky hokejového týmu. Rozdíly jsou nejen v podání textu samotného, ale i ve vybrané lexikologii, slovní zásobě.
Ať už píšete odborný text určený pro podnikatele, popisujete nějaký produkt, vyprávíte svůj příběh, skrze článek čtenáře učíte používat nějaký program nebo je někam navádíte, vždy si představte situaci, v níž to čtenářům vyprávíte přímo do očí. Piště pro ně, přizpůsobte svůj text tak, aby pro ně byl co nejčitelnější…
2. Zvolte správný styl, jakým chcete psát
Rozdíly existují i v podání dané informace. Pokud například vysvětlujete význam nějakého zákona nebo prostě jen píšete odborný text, můžete ho celý pojmout jako vyprávění. Takový text je rozhodně příjemnější než text plný odborných výrazů, teorie a vypadá, jako byste ho zkopírovali z učebnice.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Čtenář článek dočíst nemusí. Je věcí autora, jak čtenáře zaujme a zdali ho neodradí. Stejná informace se dá podat různými způsoby. Zvolte ten, který je pro vaše čtenáře nejlepší…
3. Když píšete, stavíte pyramidu
Říká vám něco pojem Minto pyramida? Je to vlastně jakési rozvržení správně napsaného textu. Pyramida totiž říká, že text má začínat situací, pokračovat problémem a skončit východiskem. Jako příklad můžeme uvést situaci s pracím práškem:
Situace: Nemůžete se zbavit skvrn na oblečení?
Katastrofa: Nezabírá žádný prací prášek?
Východisko: Kupte si náš, který váš problém vyřeší!
Tato pyramida udělá text napínavějším a čtenáře může přimět článek dočíst. Povede se vám udržet pozornost čtenáře a poskytnete mu rozřešení na konci článku. Čtenář tak nemůže odejít v půlce, protože stále nezná řešení.
4. Neotevřený článek musí překypovat zajímavostí
Řešit problém, zdali čtenář článek dočte nebo ne, je zbytečné, pokud jej ani neotevře. Přinutit čtenáře k tomu, aby článek otevřel a začal jej číst, může být leckdy to nejtěžší.
Problém lze vyřešit správně vytvořeným titulkem. Ten musí být zajímavý a čtenáře přilákat. Můžete využít jeden z následujících tipů:
Sestavte titulek tak, aby ve čtenáři vyvolal otázku, napětí.
Například: Nemůžete se zbavit skvrn na svém oblečení? Máme pro vás řešení!
Používejte číslovky, kterých si čtenář všimne častěji než těch napsaných slovy.
Například: 5 tipů na nejlepší prací prášky na trhu
Situaci trochu přežeňte, ale nelžete.
Například: Konec skvrn na vašem oblečení? (Těžko, prášek to sice vypere, ale druhý den mám skvrnu novou)
Na článek upozorní i předmluva, říká se jí tzv. perex. To je krátký text umístěný pod titulkem článku. Jeho úkolem je zaujmout a „vytáhnout článek z řady“.
5. Rozdělte text na více částí
Což vlastně můžeme demonstrovat na tomto článku. Mohl jsem vám všech pět tipů sepsat najednou, ale to by mělo daleko menší účinek než rozdělení. Pomocí podnadpisů jsem vytvořil části článku, přičemž právě podnadpisy říkají to hlavní. Čtenář si více zapamatuje a podnadpis mu tip zdůrazní.
Rozdělené jsou i knihy. Jednotlivé kapitoly jsou vytyčeny podle děje příběhu. Je to lepší z pohledu orientace v textu, celkové přehlednosti a navíc je to i příjemné pro čtenáře („Dočtu si tuhle kapitolu a jdu spát.“).
Rozdělením textu si rovněž můžete dovolit podrobnější rozbor dané části. Můžete se daným bodem (podnadpisem) zabývat více, rozdělit jej na více odstavců a případně doplnit obrázky, u nichž bude zřetelné, k čemu vlastně patří.
Toto jsou jen základní kroky, které by každý autor měl znát. I když je splníte, váš text nemusí být úspěšný. Úspěšnost určuje hlavně vaše práce, to, jak text napíšete a jak bude zajímavý. Na to návod neexistuje…
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Martin Janeček
Před 12 roky
Děkuji ti za článek, určitě ho ještě zužitkuji.
Pěkně, srozumitelně napsáno.
Odpovědět »
Time to Style
Před 7 roky
Výborný článek, jen tak dál! ?
Odpovědět »