Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Filip Matějka (Mowement): Využili jsme světový materiál grafen ve sportovním oblečení

Inzerce

Inzerce

Začínající česká značka sportovního oblečení Mowement spojila známý super materiál Grafen s recyklovanými plasty a vytvořili tak ekologicky přijatelné sportovní triko s úžasnými vlastnostmi.

Mowement je česká sportovní značka, která se snaží změnit textilní průmysl na udržitelnou formu. V tuto chvíli probíhá crowdfundingová kampaň na hithit.com/mowement , kde je možné podpořit nákupem tento začínající start-up.

Jak to celé začalo?

V podstatě celý nápad vznikl dost jednoduše. Od malička jsem byl hodně sportovně aktivní, dělal jsem různé sporty, zejména kolektivní, takže jsem si k tomu vytvořil velmi blízký vztah. Věděl jsem, že bych se chtěl něčemu v této oblasti věnovat a díky tomu, že studuji již pátým rokem Vysokou školu ekonomickou v Praze, tak se prohluboval i můj vztah k podnikání.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Vzhledem k tomu, že miluji inovace a vytvářet nové věci, jsem hrozně chtěl vyrábět něco fyzického, co lidé mohou reálně používat, pomůže to jim a v ideálním případě i naší planetě. To, proč jsem si vybral textilní průmysl bylo z toho důvodu, že jsem viděl, kam se tato oblast celkově ubírá, jakým způsobem škodí našemu životnímu prostředí, ale zároveň je tento průmysl velmi dlouho konstantní, nikam se neposunul. A věřím, že se bude v příštích letech dost měnit a inovovat směrem k technologiím. (Například vznikem chytrého oblečení nebo využívání 3D tisku.)

Co je to Grafen a jak jste přišli na nápad ho použít v textilu?

Grafen je supertenká forma uhlíku podobná grafitu. Je strukturovaný 2D, což znamená, že je tvořen pouze jednou vrstvou atomů, které jsou uspořádány do šestiúhelníku. Díky této struktuře a vlastnostem uhlíku, grafen dobře vede teplo a zároveň je jedním z nejpevnějších materiálů na světě. Grafen se začíná využívat hlavně v technologickém průmyslu, a tak nás napadlo, proč ho nezkusit využít i pro ten textilní?

Jak jsem na něj narazil, bylo čistě náhodou, když jsem projížděl internet. Začal jsem se o tento materiál více zajímat, o jakou formu materiálu se jedná, přečetl jsem mnoho článků, až mě to úplně pohltilo a napadlo mě, že by to mohlo být ono. Pro začátek bylo potřeba najít dodavatele, který s grafenem pracuje a dokáže pro nás vytvořit samotné grafenové vlákno použitelné pro textil. Po dlouhém a náročném hledání jsme nakonec našli dodavatele v zahraničí, kam jsme se byli osobně podívat, a se kterým jsme se podíleli na vývoji látky pro naše grafenové triko GTee.

Proč jste zapracovali do látky také recyklované plasty?

Jeden z největších podílů odpadu v oceánech tvoří plasty, čehož nejčastějším druhem jsou plastové lahve a víčka. Naše triko je z části vyrobeno z recyklovaných plastových lahví. A proč zrovna recyklované plasty? Jednak kvůli zlepšení vlastností samotného grafenu a také jsme dokázali snížit výrobní cenu látky, jelikož cena grafenu je stále poměrně vysoká. Ale tím nejdůležitějším faktorem pro nás byla otázka problematiky plastů a životního prostředí. Na výrobu jednoho trika jsou použity přibližně 3 plastové lahve. Jedná se o lahve použité, tudíž se žádné navíc nevyrábí, ale jsou pouze sesbírány a následně velmi šetrně zpracovány do výsledného vlákna pro GTee.

Jaké benefity má tento materiál?

Samotné triko GTee těží z mimořádných vlastností grafenu, kterých je celá řada. Spojením grafenového vlákna a vlákna z recyklovaných plastů náš materiál získává například skvělou pevnost, antibakteriální účinky, úžasně vede teplo nebo absorbuje škodlivé UV záření. Zároveň se jedná o certifikovaný netoxický materiál s dobrou biologickou kompatibilitou. Díky tomu, že grafen dokáže velice dobře pracovat s elektřinou, je zde velký potenciál při budoucím vývoji chytrého oblečení.

Když už tedy máte materiál. Jak probíhá následný proces výroby?

Následný proces výroby našeho trika pokračuje k nám do České Republiky, konkrétně do města Třebíč, kde všechny naše produkty šijeme. Jednak je naším cílem navrátit českému textilnímu průmyslu zpět svoji bohatou minulost, ale také chceme mít jistotu, že výrobní proces produktů je situován do co nejlepších podmínek, kde panuje příjemné prostředí, všichni jsou řádně finančně odměněny a kde si můžeme udržet maximální kontrolu kvality výroby. Následný tisk produktů bude probíhat v české tiskárně, která využívá ekologický postup tisku bez zbytečných těžkých kovů a ftalátů.

Co plánujete po kampani na HitHit?

Pokud se nám povede úspěšně dosáhnout cílové částky, v lepším případě ji daleko překročit, čekají nás minimálně 3 měsíce plné práce, aby všichni naši přispěvatelé obdrželi své odměny včas. Do konce roku tedy nebude o práci nouze. Zároveň se nám rýsuje již několik spoluprací, zejména v oblasti B2B sales, takže na tom budeme hned zpočátku pracovat. Dále příští rok určitě plánujeme naši značku dostat více do povědomí lidí a v neposlední řadě i spustit náš projekt na americké crowdfundingové platformě Kickstarter a tím se dostat na zahraniční trhy a získat více zákazníků. K tomu nás ale čeká plno příprav a vývoje. Budeme se snažit náš produkt posouvat stále dál, nejen z hlediska funkčnosti, ale i ve vývoji dalších typů produktů, jako je bunda, kalhoty nebo boty.

Budeme moc rádi za každého, kdo se rozhodne nás podpořit nákupem na hithit.com/mowement !

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

Premium
tomas-mikolov-web

Tomáš Mikolov: Jak AI změní byznys a řízení firem?

Premium
pavel-hadrbolec-web

Finanční ředitel T-Mobilu: Jak se buduje zdravá firma? | Pavel Hadrbolec

pravdik-hlisnikovska-web

Jak se zachránila firma se ztrátou 37 milionů korun? | Elena Hlisnikovská a Michal Pravdík

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
david-grudl-web

David Grudl: Umělá inteligence je v plenkách a firmy mají nereálné představy

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

petr-macek-web

Řízení firem: Jak se mění a co byste měli vědět? | Petr Macek (Caflou)

Premium
lucie-harnosova-web

Ženy v byznysu. Jak dosáhnout úspěchu a být šťastná? | Lucie Harnošová

Komentáře

Vybraná témata

TOP header

jitka-dvorakova

Jitka Dvořáková živě na E-shop Klubu. Co prozradila o řízení CZC.cz?

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Inzerce