Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Filip Matějka (Mowement): Využili jsme světový materiál grafen ve sportovním oblečení

Začínající česká značka sportovního oblečení Mowement spojila známý super materiál Grafen s recyklovanými plasty a vytvořili tak ekologicky přijatelné sportovní triko s úžasnými vlastnostmi.

Mowement je česká sportovní značka, která se snaží změnit textilní průmysl na udržitelnou formu. V tuto chvíli probíhá crowdfundingová kampaň na hithit.com/mowement , kde je možné podpořit nákupem tento začínající start-up.

Jak to celé začalo?

V podstatě celý nápad vznikl dost jednoduše. Od malička jsem byl hodně sportovně aktivní, dělal jsem různé sporty, zejména kolektivní, takže jsem si k tomu vytvořil velmi blízký vztah. Věděl jsem, že bych se chtěl něčemu v této oblasti věnovat a díky tomu, že studuji již pátým rokem Vysokou školu ekonomickou v Praze, tak se prohluboval i můj vztah k podnikání.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Vzhledem k tomu, že miluji inovace a vytvářet nové věci, jsem hrozně chtěl vyrábět něco fyzického, co lidé mohou reálně používat, pomůže to jim a v ideálním případě i naší planetě. To, proč jsem si vybral textilní průmysl bylo z toho důvodu, že jsem viděl, kam se tato oblast celkově ubírá, jakým způsobem škodí našemu životnímu prostředí, ale zároveň je tento průmysl velmi dlouho konstantní, nikam se neposunul. A věřím, že se bude v příštích letech dost měnit a inovovat směrem k technologiím. (Například vznikem chytrého oblečení nebo využívání 3D tisku.)

Co je to Grafen a jak jste přišli na nápad ho použít v textilu?

Grafen je supertenká forma uhlíku podobná grafitu. Je strukturovaný 2D, což znamená, že je tvořen pouze jednou vrstvou atomů, které jsou uspořádány do šestiúhelníku. Díky této struktuře a vlastnostem uhlíku, grafen dobře vede teplo a zároveň je jedním z nejpevnějších materiálů na světě. Grafen se začíná využívat hlavně v technologickém průmyslu, a tak nás napadlo, proč ho nezkusit využít i pro ten textilní?

Jak jsem na něj narazil, bylo čistě náhodou, když jsem projížděl internet. Začal jsem se o tento materiál více zajímat, o jakou formu materiálu se jedná, přečetl jsem mnoho článků, až mě to úplně pohltilo a napadlo mě, že by to mohlo být ono. Pro začátek bylo potřeba najít dodavatele, který s grafenem pracuje a dokáže pro nás vytvořit samotné grafenové vlákno použitelné pro textil. Po dlouhém a náročném hledání jsme nakonec našli dodavatele v zahraničí, kam jsme se byli osobně podívat, a se kterým jsme se podíleli na vývoji látky pro naše grafenové triko GTee.

Proč jste zapracovali do látky také recyklované plasty?

Jeden z největších podílů odpadu v oceánech tvoří plasty, čehož nejčastějším druhem jsou plastové lahve a víčka. Naše triko je z části vyrobeno z recyklovaných plastových lahví. A proč zrovna recyklované plasty? Jednak kvůli zlepšení vlastností samotného grafenu a také jsme dokázali snížit výrobní cenu látky, jelikož cena grafenu je stále poměrně vysoká. Ale tím nejdůležitějším faktorem pro nás byla otázka problematiky plastů a životního prostředí. Na výrobu jednoho trika jsou použity přibližně 3 plastové lahve. Jedná se o lahve použité, tudíž se žádné navíc nevyrábí, ale jsou pouze sesbírány a následně velmi šetrně zpracovány do výsledného vlákna pro GTee.

Jaké benefity má tento materiál?

Samotné triko GTee těží z mimořádných vlastností grafenu, kterých je celá řada. Spojením grafenového vlákna a vlákna z recyklovaných plastů náš materiál získává například skvělou pevnost, antibakteriální účinky, úžasně vede teplo nebo absorbuje škodlivé UV záření. Zároveň se jedná o certifikovaný netoxický materiál s dobrou biologickou kompatibilitou. Díky tomu, že grafen dokáže velice dobře pracovat s elektřinou, je zde velký potenciál při budoucím vývoji chytrého oblečení.

Když už tedy máte materiál. Jak probíhá následný proces výroby?

Následný proces výroby našeho trika pokračuje k nám do České Republiky, konkrétně do města Třebíč, kde všechny naše produkty šijeme. Jednak je naším cílem navrátit českému textilnímu průmyslu zpět svoji bohatou minulost, ale také chceme mít jistotu, že výrobní proces produktů je situován do co nejlepších podmínek, kde panuje příjemné prostředí, všichni jsou řádně finančně odměněny a kde si můžeme udržet maximální kontrolu kvality výroby. Následný tisk produktů bude probíhat v české tiskárně, která využívá ekologický postup tisku bez zbytečných těžkých kovů a ftalátů.

Co plánujete po kampani na HitHit?

Pokud se nám povede úspěšně dosáhnout cílové částky, v lepším případě ji daleko překročit, čekají nás minimálně 3 měsíce plné práce, aby všichni naši přispěvatelé obdrželi své odměny včas. Do konce roku tedy nebude o práci nouze. Zároveň se nám rýsuje již několik spoluprací, zejména v oblasti B2B sales, takže na tom budeme hned zpočátku pracovat. Dále příští rok určitě plánujeme naši značku dostat více do povědomí lidí a v neposlední řadě i spustit náš projekt na americké crowdfundingové platformě Kickstarter a tím se dostat na zahraniční trhy a získat více zákazníků. K tomu nás ale čeká plno příprav a vývoje. Budeme se snažit náš produkt posouvat stále dál, nejen z hlediska funkčnosti, ale i ve vývoji dalších typů produktů, jako je bunda, kalhoty nebo boty.

Budeme moc rádi za každého, kdo se rozhodne nás podpořit nákupem na hithit.com/mowement !

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

radek-klein-web

Trdelníky. Jak funguje byznys, do kterého se může zapojit každý? | Radek Klein (Trdlokafé)

jan-lastuvka-web

Expanze Lemonera do zahraničí | Jan Laštůvka

Právě vyšlo

samuel-ondrisak-web

Jak připravit e-shop na rok 2023? | Samuel Ondrišák (Dexfinity)

huba-babinec-web

Česká e-commerce v roce 2023. Jaká bude? Duel Shoptetu a Skladonu

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Komentáře

TOP obsah

Premium
tomas-budnik-web

Udělejte z nuly jedničku. Bývalý ředitel O2 Tomáš Budník o řízení firem

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

Premium
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

Inzerce