Inzerce

Inzerce

Fake news: Jak se na ně dívá právo a kdy je šíříte i vy?

Světem obchází strašidlo “fake news”. Zmiňují ho novináři, zkoumají nejrůznější odborníci, kroutí nad ním hlavou laická veřejnost a poměrně často ho používá Donald Trump. Jak na to reaguje právo?

Inzerce

Právo obecně vždy reaguje pozdě, na každý nový fenomén. To je špatně, ale i dobře zároveň. Nikdy totiž není hned zřejmé, jak správně nastavit regulaci.

Fake news však ve skutečnosti není žádnou novinkou. Pokud ho definujeme jako šíření nepravdivých informací prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků (tisk, televize, internet…), tak tu je minimálně od vynálezu knihtisku. Krásně o nenávistných brožurách píše Umberto Eco ve svém románu Pražský hřbitov, kdy popisuje realitu 19. století. Ve 20. století pak lze vzpomenout nacistické antisemitské a jiné kampaně.

Naše doba jen umožňuje trochu jednoduší, levnější a rychlejší šíření desinformací, než tomu bylo dříve.

Právo samotný pojem fake news nezná. Reaguje však na konkrétní nepravdy. Právním nástrojem obrany tedy může být trestní oznámení pro pomluvu, žaloba na ochranu osobnosti či právo na odpověď v tisku. Sankce jsou tak převážně peněžní případně uvedení věci na pravou míru. To však nemusí před masivním přívalem nepravd stačit.

Česká republika tak nedávno zřídila kontroverzní Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám (zkratka CTHH), což je odborné analytické a komunikační pracoviště spadající pod Ministerstvo vnitra České republiky, které právě proti častým zdrojům fake news varuje.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

ales-skoupy-web

Nábor zaměstnanců do firmy bez HR oddělení | Aleš Skoupý (In creative)

marek-dvorak-web

Jak se dělá úspěšná videoreklama? | Marek Dvořák (Markusfilm)

martina-cilkova-web

Nevyužité e-mailové adresy a rozjezd e-mail marketingu | Martina Cílková (Národní divadlo)

Právě vyšlo

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

david-brenner-web

SEO e-shopu jako hlavní zdroj objednávek? | David Brenner (Klenota.cz)

karol-veleba-web

Získávání klientů pro agenturu skrze cold calling | Karol Veleba (Effectix)

Nejoblíbenější

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

marie-chytilova-web

Marie Chytilová: Jak se vyvíjí Slevomat?

klavesnice-kuzely-web

Jak změnit e-shopové řešení a nepřijít o svoje tržby?

jana-nadvornikova-web

Jana Nádvorníková (Vnoučková): Jaký je přechod ze zaměstnání na volnou nohu?

josef-matejka-web

Josef Matějka (CZC.cz): Smysl života po prodeji firmy, zvládání stresu v podnikání, investice do technologií

Inzerce