Inzerce

Fake news: Jak se na ně dívá právo a kdy je šíříte i vy?

Světem obchází strašidlo “fake news”. Zmiňují ho novináři, zkoumají nejrůznější odborníci, kroutí nad ním hlavou laická veřejnost a poměrně často ho používá Donald Trump. Jak na to reaguje právo?

Inzerce

Právo obecně vždy reaguje pozdě, na každý nový fenomén. To je špatně, ale i dobře zároveň. Nikdy totiž není hned zřejmé, jak správně nastavit regulaci.

Fake news však ve skutečnosti není žádnou novinkou. Pokud ho definujeme jako šíření nepravdivých informací prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků (tisk, televize, internet…), tak tu je minimálně od vynálezu knihtisku. Krásně o nenávistných brožurách píše Umberto Eco ve svém románu Pražský hřbitov, kdy popisuje realitu 19. století. Ve 20. století pak lze vzpomenout nacistické antisemitské a jiné kampaně.

Naše doba jen umožňuje trochu jednoduší, levnější a rychlejší šíření desinformací, než tomu bylo dříve.

Právo samotný pojem fake news nezná. Reaguje však na konkrétní nepravdy. Právním nástrojem obrany tedy může být trestní oznámení pro pomluvu, žaloba na ochranu osobnosti či právo na odpověď v tisku. Sankce jsou tak převážně peněžní případně uvedení věci na pravou míru. To však nemusí před masivním přívalem nepravd stačit.

Česká republika tak nedávno zřídila kontroverzní Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám (zkratka CTHH), což je odborné analytické a komunikační pracoviště spadající pod Ministerstvo vnitra České republiky, které právě proti častým zdrojům fake news varuje.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

petr-pilin-web

Cloud pro firmy: Jak probíhá migrace? | Petr Pilin (iPodnik)

pavel-fara

On-line kurzy v Česku: Co spojuje ty nejlepší? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

vit-endler-web

Dluhy: Jak díky nim dosáhnout finanční nezávislosti? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

jakub-kaderavek-web

WordPress: Jak na něj přesunout váš web? | Jakub Kadeřávek

petr-horak-web

Petr Horák (PPL CZ): Řízení firmy, budoucnost logistiky, firemní kultura

lukas-kovac-web

Rozjezd Qerka, B2B prodej, získávání investorů | Lukáš Kovač

Nejoblíbenější

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

jaroslav-kaucky-web

Úspěchy a pády e-shopů s módou | Jaroslav Kaucký (Bibloo, UrbanStore.cz)

vit-endler-web

Jak si sestavit osobní rozpočet? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání

josef-matejka-web

Josef Matějka (CZC.cz): Smysl života po prodeji firmy, zvládání stresu v podnikání, investice do technologií

simona-kijonkova-web

Simona Kijonková: Byznys Zásilkovny, budoucnost logistiky, úspěch v podnikání

tomas-cupr-web

Tomáš Čupr: Rozjíždění nových projektů, výběr lidí do firmy, osobní brandbuilding