Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Fake news: Jak se na ně dívá právo a kdy je šíříte i vy?

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

Komerční sděleníVideo

Světem obchází strašidlo “fake news”. Zmiňují ho novináři, zkoumají nejrůznější odborníci, kroutí nad ním hlavou laická veřejnost a poměrně často ho používá Donald Trump. Jak na to reaguje právo?

Právo obecně vždy reaguje pozdě, na každý nový fenomén. To je špatně, ale i dobře zároveň. Nikdy totiž není hned zřejmé, jak správně nastavit regulaci.

Fake news však ve skutečnosti není žádnou novinkou. Pokud ho definujeme jako šíření nepravdivých informací prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků (tisk, televize, internet…), tak tu je minimálně od vynálezu knihtisku. Krásně o nenávistných brožurách píše Umberto Eco ve svém románu Pražský hřbitov, kdy popisuje realitu 19. století. Ve 20. století pak lze vzpomenout nacistické antisemitské a jiné kampaně.

Naše doba jen umožňuje trochu jednoduší, levnější a rychlejší šíření desinformací, než tomu bylo dříve.

Právo samotný pojem fake news nezná. Reaguje však na konkrétní nepravdy. Právním nástrojem obrany tedy může být trestní oznámení pro pomluvu, žaloba na ochranu osobnosti či právo na odpověď v tisku. Sankce jsou tak převážně peněžní případně uvedení věci na pravou míru. To však nemusí před masivním přívalem nepravd stačit.

Česká republika tak nedávno zřídila kontroverzní Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám (zkratka CTHH), což je odborné analytické a komunikační pracoviště spadající pod Ministerstvo vnitra České republiky, které právě proti častým zdrojům fake news varuje.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 25 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    

    Skrýt reklamu