Feedo.cz, Softcotton.cz, Krmení.cz. Těmto a dalším e-shopům pomáhal Adam Horsinka s expanzí na polském trhu. Co se při tom naučil o nás i o Polácích a co by doporučil českým obchodníkům, kteří si na sousední trh také myslí?
Inzerce
Adam Horsinka začal s marketingem v roce 2010. Za tu dobu pracoval pro desítky klientů. Na polský trh se začal specializovat díky své znalosti polštiny. A navíc ho k tomu dovedla spolupráce s Feedo.cz, kterému s expanzí pomáhal.
Polák zákazníkem
O Češích se toho říká hodně. Prý jdeme hlavně po ceně, jsme dost nároční a milujeme dobírku. Jací jsou Poláci?
Poláci jsou v tomto obdobní – hodně dají na recenze, jsou schopni si do e-shopu zavolat a ověřit si informace uvedené na webu, a to zda je e-shop opravdový. Daleko více než Češi jdou po ceně. I cenová válka s konkurenci je náročnější.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Utrácí Poláci na internetu více, nebo jsou oproti nám šetřílci?
Řekl bych, že průměrná cena za objednávku je stejná jako u nás. Co se týká celého trhu, tak v roce 2015 to bylo okolo 215 mld. Kč. V porovnání s tím, že jsou 4x větší, tak celkový obrat z e-shopu je stale nižší než v Česku. Trend je tam ale rostoucí a bude se zvyšovat (pozn. redakce: obrat české e-commerce v roce 2015 činil podle informací APEK 81 mld. korun, v roce 2016 to bylo 98 mld. – jak se česká e-commerce vyvíjí, si můžete poslechnout zde).
Lze říci, že se tam zboží prodává za nižší ceny než u nás?
Jak u kterého sortimentu. Záleží také na stávajících podmínkách u dodavatele, jak budeme konkurenceschopní a kolik marže nám zůstane. Máme výhodnější základní sazbu DPH, ale ne vždy je to výhodnější.
S čím tedy obchodník, který je zvyklý na českou náturu, bude mít největší problémy?
Největší problémy budou s tím, že je to velký trh, a proto i s větší návštěvností a vyššími náklady. S tímto by určitě měli obchodníci počítat. Dlouho se tam buduje důvěra, hlavně v začátcích, proto je vstup na tamní trh nákladnější a pomalý.
Logistika je další bod, který se musí vyřešit, protože posílat vše z Česka za náklady exportu a konkurovat poštovným s ostatními e-shopy se z dlouhodobého pohledu nevyplatí. Zvláště při další cenové strategii a konkurenci ostatním e-shopům.
Mentalita, i když jsou to naši sousedi, je jiná a je nejlepší mít vlastního člověka nebo člověka, který jejich mentalitě rozumí. Mají jiné svátky, jiné problémy, zákony, politickou situaci… Je potřeba reagovat na aktuální dění.
Správný moment
Komu se expanze do Polska vyplatí?
Expanze do Polska se vyplatí velkým e-shopům, které jsou schopné ufinancovat začátky vstupu na tento poměrně těžký trh a mají dobře stabilizovaný český trh.
Případný vstup na tento trh můžou zvažovat i menší e-shopy, které neřeší budování značky v Česku, ale jsou na hranicích a mají výhodu v tom, že dokáží podat zásilky přímo v Polsku a ušetřit tak náklady za dopravu. Rozhodně, ale musí konkurovat cenou. Pak ale řeší Polsko stejně jako Česko, a to tak, že si utrhnou pár objednávek, ale nestarají se o budování značky. Přesto tak zvýší obrat, který v Česku již stagnuje nebo neroste tak rychle.
Je to po tom všem, co jste řekl, vlastně lukrativní trh?
Lukrativní je z pohledu velikosti trhu, ale celkově je hodně náročné se na tomto trhu prosadit.
Třeba nejznámější na polském trhu je Allegro (tedy české Aukro), které zná 7 z 10 Poláků, a také tam pravidelně nakupují a využívají ho a je třeba s ním počítat při expanzi a zvážit, zda se také nezapojit. Nese to s sebou ale omezení v další práci se zákazníkem.
Kdy je správná chvíle expandovat?
To záleží od stanovené strategie. Někteří neřeší budování značky, tím ztrácí a musí se po dalším růstu ohlížet jinde. Někteří mají výhodu, že jsou na hranicích a je pro ně daleko jednodušší vše přeložit a začít prodávat již od začátku. Správná chvíle tedy nejde určit a je to spíše o tom, zohlednit všechny faktory, které na to můžou mít vliv (náklady, rozpočty, cíle, očekávání, zákony, analýzy…).
Zdroj fotky: Archiv Adama Horsinky
Jaké jsou nejčastější bariéry, které komplikují českým obchodníkům expanzi do Polska?
Jazyk. Je to jeden ze slovanských jazyků, ale taková slovenština je daleko více příbuznější než čeština. Dále zákony – je totiž potřeba si zjistit všechny náležitosti a omezení v našem segmentu. Potom logistika – od druhů zboží, které prodáváme, až po ceny. A samozřejmě přizpůsobení se a porozumění trhu. Je potřeba mít, dá se říct, každý ten trh zažitý, jeho specifikace, komunikaci, zvyky.
Jak se na to připravit – co všechno předem promyslet a zařídit?
Určitě je potřeba začít podrobnými analýzami trhu, cen a konkurence. Dále si stanovit náklady a možnosti expanze, zda je pro nás přínosná, máme co lidem nabídnout, jaké jsou naše konkurenční výhody, silné a slabé stránky, a to jak naše, tak i konkurence. Po důkladném zvážení se rozhodnout, zda to pro nás má smysl, či nikoli, a zda nebude lepší se zaměřit na jiný trh, nebo změnit strategii v Česku
Konkurence
Těch našich snad 37 tisíc e-shopů je proslulých. Jak silná konkurence je v Polsku?
V Polsku jich je asi jen 20 tisíc, takže konkurence je nižší a spíše bodují větší hráči.
Zdroj fotky: Archiv Adama Horsinky
Kdo jsou v Polsku největší hráči?
Určitě již zmiňované Allegro, Zalando, Smyk.com, Morele.net a nebo Oponeo.pl.
Jaké obory jsou z hlediska konkurence nejsilnější?
Nejsilnější je asi móda.
Kde naopak vidíte velký potenciál?
Vidíte? Nad tím jsem nikdy nepřemýšlel. V každém odvětví se vždy něco najde, ale asi čistě zaměřené e-shopy na drogistické zboží jsem neviděl.
U nás hodně lidí používá cenové srovnávače. Některým e-shopům tvoří většinu objednávek. Jak jsou na tom v Polsku?
Cenových srovnávačů je tam spousta, a také jsou stejně populární jako u nás. Největší je určitě ceneo.pl, který je obdobou české Heuréky.
Na co si dát pozor
Jaké je v Poslku legislativní a daňové prostředí v porovnání s Českem?
Legislativa je podobná díky EU, ale jsou tam jisté odlišnosti. Daňový system bych řekl, že je komplikovanější, ale nejsem účetní. Každopádně mají více sazeb daně. Snížená sazba je v Polsku 8 % a standardní je 23 %.
Setkáváte se u českých obchodníků s nějakými častými chybami v rámci expanze do Polska?
Nevyužívají nebo neznají ty základní marketingové kanály. Určitě doporučuji začít u opineo.pl, které je také zvláštností polského trhu. Je to web čistě zaměřený jen na recenze zákazníků a hodnocení webů a produktů.
Komu se u nás povedlo úspěšně do Polska expandovat a v čem konkrétně se od něj inspirovat?
Vím, že všichni označují Polsko jako nejhorší trh pro expanzi, ale dle hodnocení a výsledků zákaznických anket určitě parfums.cz (notino), ale neznám interní výsledky a zda je to úspěšné snažení. Každopádně v tomto segmentu je hodně českých e-shopů, které se v anketě dobře umísťují.
Jinak Feedo se snaží a líbí se mi dlouhodobě jejich komunikace se zákazníky.
A je to i podle vás nejhorší trh pro expanzi?
Určitě, je náročný, co se zákazníka týče, ale je zajímavý z pohledu geografického a velikosti trhu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
bolek
Před 4 roky
Polaci jsou proste lide horsiho druhu!!1
Odpovědět »