Inzerce

Etika v podnikání: Podle jakých pravidel bychom se měli chovat a má to vůbec smysl?

Z čeho sestává etika podnikání? Vyplatí se nám vůbec jednat eticky? Má to v dnešním světě, zaměřeném pouze na výkon a zisk a zcela přehlížejícím jakékoliv morální zásady, význam? Pokud se vám takové a podobné otázky honí hlavou, přečtěte si náš článek o etice v podnikání.

Inzerce

Etika v každodenním i pracovním životě

Etika je velmi starou filosofickou disciplínou, která pomocí dostupných nástrojů zkoumá dodržování určitých pravidel chování. Vymezuje, jaké chování je správné a jaké není, a to nejen jednotlivce, nýbrž celé společnosti. Etika prolíná všemi oblastmi našeho života, a nutně se tedy s etickými otázkami setkáme i v oblasti profesní – podnikatelské.

Když už hovoříme o profesní etice, nelze nezmínit etické kodexy jednotlivých profesí. Asi nejstarším etickým kodexem je lékařská Hippokratova přísaha, svůj etický kodex mají ale i novináři, právníci či poradci v různých oblastech. Etický kodex vymezuje, jaké chování je v rámci naší profesní role žádoucí a jaké je již nepřípustné.

Etika v podnikání

Pokud podnikáte na vlastní noze nebo vedete malou firmu, etický kodex firmy si víceméně stanovujete sami – podle zaměření vaší činnosti a vašeho vlastního citu pro dodržování etických norem.

Etika v podnikání se nicméně stala předmětem mnoha diskusí, v jejichž průběhu vykrystalizovaly některé obecné principy, jimiž by se měla podnikatelská etika řídit. Jedná se zejména o tyto oblasti: podnikatelská kultura, prosazování a dodržování etického chování a rozhodování. To by mělo vyústit v sociální, morální a ekologickou odpovědnost.  Do podnikatelské etiky můžeme rovněž řadit konkrétnější oblasti, jako je třeba slušné a upřímné jednání s obchodními partnery, poctivost vůči zákazníkům nebo etické zacházení s konkurencí.

Etická pravidla ovšem nejsou striktní, nejsou to nařízení, ale spíše doporučení, takže si je každý může vykládat trochu po svém. Rámec pro etické chování poskytuje společnost svými hodnotami a povědomím o tom, co etické je a co již není.  Celkové klima společnosti, priority jednotlivce i lidské vlastnosti určují míru morálky ve společnosti.

Jako příklad eticky korektního podnikatele bývá uváděn Tomáš Baťa. Jeho etické chování vůči zaměstnancům i zákazníkům a dodržování zásad „služby pro zákazníka a společnost“ z Baťovy společnosti učinilo největší obuvnickou firmu na světě.

Doba „pánů továrníků“ je nicméně již dávno pryč a dnes se na jejich časy spíše nostalgicky vzpomíná. Říká se, že dnešní doba přeje dravým a bezohledným, těm, kteří mají ostré lokty a nebojí se jít přes mrtvoly. Přesto čím dál více živnostníků i podnikatelů zjišťuje, že přijetí a důsledné dodržování zásad podnikatelské etiky se jim vyplácí.

Důsledná politika podnikatelské etiky sice nejprve může přinést a také pravděpodobně přinese jisté snížení zisků, v dlouhodobém horizontu ovšem touto cestou můžete jedině vydělat. Dobré jméno a reputace jsou podmínkou dlouhodobého úspěchu, neboť to jsou atributy, na něž zákazníci i obchodní partneři velmi dobře slyší. Neetické podnikání ve svém důsledku přináší nejen špatnou pověst, nýbrž i sankce ze strany trestního práva.

Jak naši etiku ovlivňuje konkurence?

Konkurenční boj je hybnou silou, která zdůrazňuje, nebo naopak utlačuje etické zásady v podnikání. Pokud se dravá firma na trhu neštítí ke svému úspěchu používat nemorální metody, stáhne s sebou i ostatní subjekty, neboť nikdo nechce riskovat, že se na trhu neudrží.

Společnosti mají často tendenci nemorální jednání omlouvat – třeba hospodářskou krizí, snahou udržet se na trhu. Jedná se samozřejmě o výmluvu. Etické podnikání je konzistentní před krizí, v jejím průběhu i po ní. Z etických zásad se neslevuje.

Veřejnost naštěstí získává čím dál větší povědomí o etice v podnikání. Začínají se prosazovat zásady společenské odpovědnosti firem, které jsou směřovány k životnímu prostředí i společnosti. Zákazníci více než kdy jindy sledují pověst společnosti a také si již troufají dodržování etických zásad po firmě vyžadovat.

Etický kodex podnikatele

V rámci EU se již můžeme setkat se vzorovým etickým kodexem pro podnikatele, který státy EU začleňují do směrnic a nařízení. Jedná se zejména o tyto zásady:

  • Ochrana životního prostředí
  • Trvalé budování firemní kultury a zlepšování profilu firmy
  • Odpovědnost za ekologicky šetrné výrobky
  • Pravdivá a otevřená komunikace s veřejností (zákazníky, obchodními partnery, akcionáři)
  • Pravdivé informace o vlivu činnosti firmy na životní prostředí

Jak je vidno, kodex zahrnuje zásady morální, společenské i ekologické zodpovědnosti. Jeho rámec poskytuje mnoho možností pro další výklad a stanovení konkrétních bodů vaší podnikatelské etiky.

Rozhodně není třeba se etiky podnikání bát. Jejím dodržování jen získáte – reputaci, dobré jméno v oboru, loajální zákazníky i partnery a koneckonců i klidný spánek a pocit vlastní důstojnosti. Nestojí to za trochu námahy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

michal-sleziak-web

Jak vytvořit úspěšný digitální produkt? | Michal Sleziak (GoodRequest)

petr-macek-web

Projektové řízení: Jakých základních pravidel se držet? | Petr Macek (Caflou.cz)

vit-endler-web

Hledáte investora? Co ho bude nejvíce zajímat? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

tomas-hlad-web

Design e-shopu. Jak nad ním přemýšlet? | Tomáš Hlad

adam-neuberger-web

Bitcoin: Co to je a kdy do něj investovat? | Adam Neuberger

pilin-macek-web

Power BI a automatizace reportů: Jak ušetřit práci zaměstnancům? | Petr Pilin a Jáchym Macek (iPodnik)

Nejoblíbenější

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

marian-jelinek-web

Marian Jelínek: Úspěšný člověk je pro mě ten, kdo extrémně miluje, co dělá, a chce za to extrémně hodně

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)