Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Etika v podnikání: Podle jakých pravidel bychom se měli chovat a má to vůbec smysl?

Z čeho sestává etika podnikání? Vyplatí se nám vůbec jednat eticky? Má to v dnešním světě, zaměřeném pouze na výkon a zisk a zcela přehlížejícím jakékoliv morální zásady, význam? Pokud se vám takové a podobné otázky honí hlavou, přečtěte si náš článek o etice v podnikání.

Etika v každodenním i pracovním životě

Etika je velmi starou filosofickou disciplínou, která pomocí dostupných nástrojů zkoumá dodržování určitých pravidel chování. Vymezuje, jaké chování je správné a jaké není, a to nejen jednotlivce, nýbrž celé společnosti. Etika prolíná všemi oblastmi našeho života, a nutně se tedy s etickými otázkami setkáme i v oblasti profesní – podnikatelské.

Když už hovoříme o profesní etice, nelze nezmínit etické kodexy jednotlivých profesí. Asi nejstarším etickým kodexem je lékařská Hippokratova přísaha, svůj etický kodex mají ale i novináři, právníci či poradci v různých oblastech. Etický kodex vymezuje, jaké chování je v rámci naší profesní role žádoucí a jaké je již nepřípustné.

Etika v podnikání

Pokud podnikáte na vlastní noze nebo vedete malou firmu, etický kodex firmy si víceméně stanovujete sami – podle zaměření vaší činnosti a vašeho vlastního citu pro dodržování etických norem.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Etika v podnikání se nicméně stala předmětem mnoha diskusí, v jejichž průběhu vykrystalizovaly některé obecné principy, jimiž by se měla podnikatelská etika řídit. Jedná se zejména o tyto oblasti: podnikatelská kultura, prosazování a dodržování etického chování a rozhodování. To by mělo vyústit v sociální, morální a ekologickou odpovědnost.  Do podnikatelské etiky můžeme rovněž řadit konkrétnější oblasti, jako je třeba slušné a upřímné jednání s obchodními partnery, poctivost vůči zákazníkům nebo etické zacházení s konkurencí.

Etická pravidla ovšem nejsou striktní, nejsou to nařízení, ale spíše doporučení, takže si je každý může vykládat trochu po svém. Rámec pro etické chování poskytuje společnost svými hodnotami a povědomím o tom, co etické je a co již není.  Celkové klima společnosti, priority jednotlivce i lidské vlastnosti určují míru morálky ve společnosti.

Jako příklad eticky korektního podnikatele bývá uváděn Tomáš Baťa. Jeho etické chování vůči zaměstnancům i zákazníkům a dodržování zásad „služby pro zákazníka a společnost“ z Baťovy společnosti učinilo největší obuvnickou firmu na světě.

Doba „pánů továrníků“ je nicméně již dávno pryč a dnes se na jejich časy spíše nostalgicky vzpomíná. Říká se, že dnešní doba přeje dravým a bezohledným, těm, kteří mají ostré lokty a nebojí se jít přes mrtvoly. Přesto čím dál více živnostníků i podnikatelů zjišťuje, že přijetí a důsledné dodržování zásad podnikatelské etiky se jim vyplácí.

Důsledná politika podnikatelské etiky sice nejprve může přinést a také pravděpodobně přinese jisté snížení zisků, v dlouhodobém horizontu ovšem touto cestou můžete jedině vydělat. Dobré jméno a reputace jsou podmínkou dlouhodobého úspěchu, neboť to jsou atributy, na něž zákazníci i obchodní partneři velmi dobře slyší. Neetické podnikání ve svém důsledku přináší nejen špatnou pověst, nýbrž i sankce ze strany trestního práva.

Jak naši etiku ovlivňuje konkurence?

Konkurenční boj je hybnou silou, která zdůrazňuje, nebo naopak utlačuje etické zásady v podnikání. Pokud se dravá firma na trhu neštítí ke svému úspěchu používat nemorální metody, stáhne s sebou i ostatní subjekty, neboť nikdo nechce riskovat, že se na trhu neudrží.

Společnosti mají často tendenci nemorální jednání omlouvat – třeba hospodářskou krizí, snahou udržet se na trhu. Jedná se samozřejmě o výmluvu. Etické podnikání je konzistentní před krizí, v jejím průběhu i po ní. Z etických zásad se neslevuje.

Veřejnost naštěstí získává čím dál větší povědomí o etice v podnikání. Začínají se prosazovat zásady společenské odpovědnosti firem, které jsou směřovány k životnímu prostředí i společnosti. Zákazníci více než kdy jindy sledují pověst společnosti a také si již troufají dodržování etických zásad po firmě vyžadovat.

Etický kodex podnikatele

V rámci EU se již můžeme setkat se vzorovým etickým kodexem pro podnikatele, který státy EU začleňují do směrnic a nařízení. Jedná se zejména o tyto zásady:

  • Ochrana životního prostředí
  • Trvalé budování firemní kultury a zlepšování profilu firmy
  • Odpovědnost za ekologicky šetrné výrobky
  • Pravdivá a otevřená komunikace s veřejností (zákazníky, obchodními partnery, akcionáři)
  • Pravdivé informace o vlivu činnosti firmy na životní prostředí

Jak je vidno, kodex zahrnuje zásady morální, společenské i ekologické zodpovědnosti. Jeho rámec poskytuje mnoho možností pro další výklad a stanovení konkrétních bodů vaší podnikatelské etiky.

Rozhodně není třeba se etiky podnikání bát. Jejím dodržování jen získáte – reputaci, dobré jméno v oboru, loajální zákazníky i partnery a koneckonců i klidný spánek a pocit vlastní důstojnosti. Nestojí to za trochu námahy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

samuel-ondrisak-web

Jak připravit e-shop na rok 2023? | Samuel Ondrišák (Dexfinity)

huba-babinec-web

Česká e-commerce v roce 2023. Jaká bude? Duel Shoptetu a Skladonu

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

Právě vyšlo

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
josef-kalous-web

DECATHLON: Jak vyrostl v Česku? | Josef Kalous

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

juraj-sutoris-web

Juraj Sutoris: Krach v podnikání, pád na dno, drogová závislost

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

Inzerce