Inzerce

Inzerce

Co to je SWOT analýza? A k čemu slouží?

SWOT analýza je nástroj ke zjištění situace podniku či projektu. Zkratka SWOT se skládá z prvních písmen čtyř anglických slov, kterými jsou Strenghts, Weaknesses, Opportunities a Threats. V překladu se tedy SWOT analýza zabývá zkoumáním silných a slabých stránek, dále příležitostem a hrozbám.

Tato analýza je hojně využívána především v marketingu a je součástí dlouhodobého, tedy strategického plánování podniku. Z tohoto důvodu není SWOT analýza pouhým vyjádřením silných a slabých stránek, možností a hrozeb, ale také nalezení možných strategií při řešení problémů, které se v podniku (projektu) vyskytují.

Vnější a vnitřní prostředí podniku

Rozbor a hodnocení jednotlivých aspektů SWOT analýzy vychází ze zkoumání vnitřního a vnějšího prostředí podniku. Vnitřním prostředím se má na mysli například logistika podniku, vztahy v podniku, atd. Hledají a hodnotí se zde silné a slabé stránky. Tyto aspekty jsou hodnoceny vlastním hodnotícím systémem anebo benchmarkingem (porovnávání s konkurencí).

Vnějším prostředím je myšleno okolí podniku, které nelze kontrolovat tak dobře jako vnitřní prostředí; například změna úrokových sazeb, fáze hospodářského cyklu a další. Ve vnějším prostředí se hodnotí příležitosti a hrozby podniku. I přesto, že jsou vnější aspekty obtížně kontrolovatelné, lze je identifikovat a vymezit například analýzou konkurence a různými ekonomickými a demografickými faktory, které jsou předem známé předchozími statistikami anebo které podnik dělá sám z vlastních zdrojů.

Tabulka SWOT analýzy

Zde uvádíme klasicky vypadající a přehlednou tabulku k SWOT analýze. Tato tabulka uvádí pouze situaci uvnitř a v okolí podniku a poskytuje nám výchozí informace pro následné hledání možných strategií.

SWOT analýza

Vnitřní prostředí

Silné stránky

Slabé stránky

  • unikátní produkt
  • dobrá likvidita podniku
  • výhoda v nákladech
  • atd.
  • nedostatečná kvalita zboží a služeb
  • špatná marketingová strategie

Vnější prostředí

Příležitosti

Hrozby

  • strategické spojování
  • inovace produktů
  • inovace procesů
  • konkurence na trhu
  • ekonomická krize
  • regulace trhu

Veškeré informace jsou zde zaznamenávány a dále se zpracovávají do následující tabulky, které mohou vyústit v nalezení ideálních strategií podniku.

Tabulka SWOT analýzy a strategií

Z dříve zpracovaných informací ve SWOT analýze následně management podniku nebo vedoucí projektu vybírá z různých variant strategií, které jsou mu k dispozici.

 

Analýza vnitřního prostředí

Silné stránky

Slabé stránky

Analýza vnějšího prostředí

Příležitosti

Max-max strategie

Min-max strategie

Hrozby

Max-min strategie

Min-min strategie

Strategie

  • Max-max strategie – strategie, která maximalizuje silné stránky i příležitosti
  • Max-min strategie – strategie, která maximalizuje silné stránky a minimalizuje hrozby
  • Min-max strategie – strategie, která minimalizuje slabé stránky a maximalizuje příležitosti
  • Min-min strategie – strategie, která minimalizuje slabé stránky i hrozby

Rozhodovací proces

Rozhodnutí o strategii, ze kterých má management či vedoucí projektu na výběr vychází z 6 fází, kterými jsou definování, analyzování, generování, klasifikace, hodnocení a samotné rozhodování. Z našeho hlediska jsou nejdůležitějšími fázemi definování, analyzování, generování a klasifikace.

Fáze definování formuluje konkrétní cíl, kterého chceme dosáhnout. Abychom ovšem dosáhli kýženého cíle, musíme překonat určité problémy.

Ve fázi analyzování probíhá shromažďování a vyhodnocování nasbíraných informací. Přičemž je zapotřebí, aby informace byly získávány efektivně a aby informace byly správně interpretovány.

Ve fázi generování hledáme různé varianty (strategie), které by nás měli dovést k vytyčenému cíly. Je tedy zapotřebí využít buď systematicko-analytické myšlení anebo využít myšlení kreativní (brainstorming).

Fází klasifikace je myšleno utřídění navrhnutých variant a odstranění variant, které jsou podobné čí stejné a které by nakonec nedosáhly cíle.

Bc. Martin Otáhal

Správce financí neziskové organizace United Games of Nations – Czech Republic. Jinak student ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity s básnickým střevem.

Nenechte si ujít

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

muz-pocitac-zklamani-web

Uživatelské testování použitelnosti: Co to je a jak si ho udělat?

jiri-vicherek-web

Jiří Vicherek: Jak dělat PR (nejen) na internetu?

karel-lycka-web

VIDEO: Karel Lyčka: Proč by e-shop měl mít mobilní aplikaci?

petr-kucera-web

Petr Kučera: Jak se buduje zámek Nové Hrady?

Inzerce