Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Co to je SWOT analýza? A k čemu slouží?

SWOT analýza je nástroj ke zjištění situace podniku či projektu. Zkratka SWOT se skládá z prvních písmen čtyř anglických slov, kterými jsou Strenghts, Weaknesses, Opportunities a Threats. V překladu se tedy SWOT analýza zabývá zkoumáním silných a slabých stránek, dále příležitostem a hrozbám.

Tato analýza je hojně využívána především v marketingu a je součástí dlouhodobého, tedy strategického plánování podniku. Z tohoto důvodu není SWOT analýza pouhým vyjádřením silných a slabých stránek, možností a hrozeb, ale také nalezení možných strategií při řešení problémů, které se v podniku (projektu) vyskytují.

Vnější a vnitřní prostředí podniku

Rozbor a hodnocení jednotlivých aspektů SWOT analýzy vychází ze zkoumání vnitřního a vnějšího prostředí podniku. Vnitřním prostředím se má na mysli například logistika podniku, vztahy v podniku, atd. Hledají a hodnotí se zde silné a slabé stránky. Tyto aspekty jsou hodnoceny vlastním hodnotícím systémem anebo benchmarkingem (porovnávání s konkurencí).

Vnějším prostředím je myšleno okolí podniku, které nelze kontrolovat tak dobře jako vnitřní prostředí; například změna úrokových sazeb, fáze hospodářského cyklu a další. Ve vnějším prostředí se hodnotí příležitosti a hrozby podniku. I přesto, že jsou vnější aspekty obtížně kontrolovatelné, lze je identifikovat a vymezit například analýzou konkurence a různými ekonomickými a demografickými faktory, které jsou předem známé předchozími statistikami anebo které podnik dělá sám z vlastních zdrojů.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Tabulka SWOT analýzy

Zde uvádíme klasicky vypadající a přehlednou tabulku k SWOT analýze. Tato tabulka uvádí pouze situaci uvnitř a v okolí podniku a poskytuje nám výchozí informace pro následné hledání možných strategií.

SWOT analýza

Vnitřní prostředí

Silné stránky

Slabé stránky

  • unikátní produkt
  • dobrá likvidita podniku
  • výhoda v nákladech
  • atd.
  • nedostatečná kvalita zboží a služeb
  • špatná marketingová strategie

Vnější prostředí

Příležitosti

Hrozby

  • strategické spojování
  • inovace produktů
  • inovace procesů
  • konkurence na trhu
  • ekonomická krize
  • regulace trhu

Veškeré informace jsou zde zaznamenávány a dále se zpracovávají do následující tabulky, které mohou vyústit v nalezení ideálních strategií podniku.

Tabulka SWOT analýzy a strategií

Z dříve zpracovaných informací ve SWOT analýze následně management podniku nebo vedoucí projektu vybírá z různých variant strategií, které jsou mu k dispozici.

 

Analýza vnitřního prostředí

Silné stránky

Slabé stránky

Analýza vnějšího prostředí

Příležitosti

Max-max strategie

Min-max strategie

Hrozby

Max-min strategie

Min-min strategie

Strategie

  • Max-max strategie – strategie, která maximalizuje silné stránky i příležitosti
  • Max-min strategie – strategie, která maximalizuje silné stránky a minimalizuje hrozby
  • Min-max strategie – strategie, která minimalizuje slabé stránky a maximalizuje příležitosti
  • Min-min strategie – strategie, která minimalizuje slabé stránky i hrozby

Rozhodovací proces

Rozhodnutí o strategii, ze kterých má management či vedoucí projektu na výběr vychází z 6 fází, kterými jsou definování, analyzování, generování, klasifikace, hodnocení a samotné rozhodování. Z našeho hlediska jsou nejdůležitějšími fázemi definování, analyzování, generování a klasifikace.

Fáze definování formuluje konkrétní cíl, kterého chceme dosáhnout. Abychom ovšem dosáhli kýženého cíle, musíme překonat určité problémy.

Ve fázi analyzování probíhá shromažďování a vyhodnocování nasbíraných informací. Přičemž je zapotřebí, aby informace byly získávány efektivně a aby informace byly správně interpretovány.

Ve fázi generování hledáme různé varianty (strategie), které by nás měli dovést k vytyčenému cíly. Je tedy zapotřebí využít buď systematicko-analytické myšlení anebo využít myšlení kreativní (brainstorming).

Fází klasifikace je myšleno utřídění navrhnutých variant a odstranění variant, které jsou podobné čí stejné a které by nakonec nedosáhly cíle.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Bc. Martin Otáhal

Správce financí neziskové organizace United Games of Nations – Czech Republic. Jinak student ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity s básnickým střevem.

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Práce na dálku. Budoucnost, nebo jen dočasný trend? | Petr Macek (Caflou.cz)

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Mladí podnikatelé. Tvoří vlastní svět a dávají šanci nápadům

Právě vyšlo

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

adam-neuberger-web

Začátek recese kryptoměn? | Adam Neuberger (Probinex)

jiri-peslar-web

Podnikatel na cestách. Proč myslet na pojištění? | Jiří Peslar

Nejoblíbenější

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
karol-gulas-web

Marketing Astratexu | Karol Guláš

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

Premium
miroslav-tesar-web

Astratex: Jak dobývá Evropu? | Miroslav Tesař

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

Inzerce