Pojem osobní produktivita je poslední roky často skloňován a zejména podnikatelé či freelanceři jej chtějí ovládnout. Proč se to ale nedaří? Co je tou pravou podstatou, se kterou většina bojuje?
Inzerce
Každý chce být produktivní. Většina ale neví jak
Situace, ve kterých se nejen podnikatelé a freelanceři často nachází:
Pracuji 14 hodin denně a nemám na nic čas
V práci trávím čím dál více času, ale nikam se výrazně neposouvám
Mám tolik úkolů a projektů, že nemyslím na nic jiného
Všude chodím pozdě, protože zapomínám
Nedokážu se soustředit, protože mě stále něco vyrušuje
Vidíte se v některé? Ve více? Ve všech? Začnu dobrou zprávou – nejste zdaleka jediní. Se správným řízením svého času a osobní produktivitou celkově bojuje nepřeberné množství lidí. Již dávno neplatí, že správné plánování a určování priorit je výsadou manažerů. Nakládat s časem správně dnes musíme všichni.
Každý chceme být produktivní, abychom mohli snáze stoupat po kariérním žebříčku, spouštět nové a nové projekty, zvládat svou práci rychleji… Potkal jsem již stovky lidí na mých školeních, kteří se rozhodli za svůj čas bojovat. A právě proto vím, že většina chybuje hned na začátku – neví, co to vlastně osobní produktivita je. Co je její pravou podstatou.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Zvládnout více úkolů za kratší čas? Omyl, který nás brzdí
Když se lidí zeptám, co podle nich nejlépe vyjadřuje osobní produktivitu, často dostávám známou odpověď: Zvládnu toho více za kratší čas. Je to správně? Je to chyba? Když se nad tím člověk zamyslí, tak se jen těžko dá takové tvrzení napadnout, že by bylo škodlivé. Není přeci nic špatného na tom, když své úkoly zvládnu rychleji (samozřejmě se stejně kvalitními výstupy).
Problém ale nastává, pokud to člověk pokládá za základ své osobní produktivity. Nejen, že to není nejdůležitější věc, ale často nás může svést na scestí. Na svých školeních rád používám jednoduchý obrázek a vysvětlení.
Zdroj fotky: Archiv Honzy Dolejše
Na jedné straně stojíme my, na druhé straně naše cíle. Není v tomto případě podstatné, zda se jedná o cíl zhubnout 10 kilogramů, vydělat 100 000 Kč nebo se naučit rusky. Zároveň je jasné, že v jednom čase máme více současných cílů. Ke splnění cílů vede logicky nějaká množina úkolů. Na otázku, co se stane, když udělám více těchto úkolů za kratší čas, všichni radostně odpoví – dříve dosáhnu svých cílů a budu tedy úspěšnější. Má to však jeden velký háček.
Zeptejte se sami sebe – opravdu každý úkol, kterému se v určitém dni věnujete, vás posouvá k cíli? Nejspíše ne. Do obrázku tedy přidám ještě úkoly, které s našimi cíli nesouvisí, ba nás od nich mohou dokonce oddalovat (pokud je třeba nějaký projekt vhodné kvůli trhu rozjet co nejdříve a já místo toho trávím čas jinde apod.).
Zdroj fotky: Archiv Honzy Dolejše
Teď přichází ta vtipná část – co když dosáhnu extrému a budu se celý den věnovat jen těmto úkolům? Co když jich za den zvládnu 2x tolik? 3x tolik? Přiblížím se svým cílům? Nikoliv. Není důležité zvládnout více věcí za kratší čas, ale umět si vybrat ty správné úkoly. Osobní produktivita tedy není primárně o tom dělat věci správně, ale dělat správné věci. Umět si vybrat, co je důležité, a tomu se věnovat. Ostatní bez milosti eliminovat.
Hlavní je dělat správné věci, až pak je dělejte správně
“Pracuji 14 hodin cenně, ukažte mi nějaké to GTDčko a aplikaci pro úkoly, já chci pracovat jen 10 hodin”. S úsměvem vzpomínám na nedávné školení, kde mi přesně takto popisovala svoji představu jedna účastnice. Většina lidí myslí podobně – mají obrovský počet úkolů a chtějí pomocí aplikací a lepšího plánování zajistit, aby je dokázali zpracovat rychleji. Pak přeci budou produktivní, ne?
Lidé se upínají až na druhý, a bohužel méně podstatný, krok osobní produktivity – dělat věci správně. Tedy použít vytuněnou aplikaci pro úkoly, která za nás pohlídá termíny, úkoly si lépe třídit a celkově být organizovanější. To samo o sobě není špatné, ale pokud nezačneme vybírat jen správné úkoly, dostáváme se do začarovaného kruhu.
Začátkem každého, kdo se chce v této oblasti posunout, musí být ujasnění svých priorit, životních hodnot a cílů. Jinými slovy se naučit rozeznávat, co jsou důležité úkoly, a věnovat se pouze jim. Jak zmiňuje sám Stephen R. Covey – “Nejdůležitější je docílit, aby nejdůležitější zůstalo nejdůležitějším.”
Zdroj fotky: Archiv Honzy Dolejše
Musím vše zběsile organizovat a používat desítky aplikací?
Ne. Dokonce nemusíte používat aplikaci žádnou a nemít ani žádný sofistikovanější systém pro třídění svých záležitostí. A přesto o vás můžu tvrdit, že jste produktivní. Hezkým příkladem je přímo Jirka Rostecký, který mi po našem rozhovoru pro Mladého Podnikatele prozradil, že na tyhle věci okolo Time Managementu příliš není. Na mysli měl hlavně zapisování všech událostí a informací, třídění úkolů a všelijakých návyků s tím spojených.
A přesto k Jirkovi vzhlížím s úctou a nebojím se prohlásit, že za rok ujde delší (nebo spíše kvalitnější? :-)) cestu než většina z nás. Možná sami ve svém okolí poznáte lidi, kteří jsou na tom se svým přístupem podobně a Vám vrtá hlavou, jak to, že jsou tak úspěšní a daří se jim jedna věc za druhou. Odpověď je velice snadná – dávají nejdůležitější věci na první místo a věnují čas primárně jim.
Zajdu-li do úplných extrémů, je daleko lepší naučit se věnovat jen důležitým věcem (dělat správné věci) a být naprostý lempl v jejich organizaci, než se věnovat všem úkolům, které se na mě valí, a být skvěle organizovaný. Důležitější je mít svůj vnitřní kompas, který nás intuitivně povede k tomu důležitému. To žádná aplikace ani metoda dosud nenahradí. Ideálem je samozřejmě skloubit obojí – dělat správné věci a dělat je správně.
Co si povíme příště?
V dalších dílech bych se rád zaměřil na několik tipů, jak poznat, které úkoly a záležitosti jsou důležité. Dotkneme se také životní vize a rovnováhy mezi jednotlivými oblastmi našeho života (práce, rodina, zdraví apod.).
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jsem lektorem osobní produktivity a moderních nástrojů, které pomáhají lidem s osobní produktivitou. Mými školeními již prošly za poslední roky stovky klientů. Mým cílem je naučit lidi věnovat se pouze důležitým úkolům a pracovat méně, ale o to chytřeji.
Nenechte si ujít
Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.