Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Chci podnikat, nevím v čem. Co mám dělat?

Začátky

Podnikatelé jsou dnes prezentováni jako hvězdy naší společnosti. Vidíme příběhy úspěšných mladých podnikavců, stejně jako se dozvídáme o ostřílených byznysmenech. Podnikat znamená žít po svém. Dělat to, co nás baví. Tak si to aspoň mnozí představují. Jenomže je to pravda? A co když nevíme, v čem začít podnikat?

Podnikání není procházka růžovou zahradou

Představa ideálního života podnikatele je krásná. Pěkné fáro, velký barák, krásná baba. Podobných příkladů jsme viděli spousty, zejména v pohádkách a v televizních reklamách. Najdeme je i ve skutečném světě, ale cesta za takovým ideálem je velmi těžká.

Dovolte mi citovat Sigourney Weaver, která v roli americké viceprezidentky ze seriálu Political Animals pronesla krásná slova: „Většina života je peklo, je plný neúspěchu a ztrát. Lidé vás zklamou, sny se nesplní, srdce se lámou, nevinní novináři umřou. A ty nejlepší chvíle v životě, kdy do sebe všechno zapadne, jsou vzácné a prchavé.“

Samozřejmě při vašem podnikání novináři snad umírat nebudou a ona je herečka a ještě k tomu má politickou roli a nepodniká. Přesto se mi ale její slova velmi zalíbila a napadlo mě je zde zmínit.

Podnikání je totiž velmi podobné. Nezažíváte každý den nový úspěch, čelíte problémům a těžkým výzvám. Ne vždy jde všechno tak, jak si přejete. A i když tomu nevěříte, někdy vás může chuť do podnikání rychle přejít. Alespoň na chvíli. Jak ale svá slova zakončila Sigourney, nikdy se nedočkáte další hezké chvíle, když nepůjdete dál.

Na trhu ještě není všechno

Třeba je ale to, co vás trápí, hledání té správné cesty. Chcete podnikat, ale stále nevíte s čím. Co prodávat? Co komu nabízet? A kde najít inspiraci? Podle Jiřího Herinka, ředitele Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého v Olomouci, je základem úspěchu v podnikání nabídnutí zákazníkům přesně toho, co potřebují a za co jsou ochotni zaplatit. „Na první pohled se zdá, že na trhu už je úplně všechno. Ale není to pravda. Vždy se dají najít příležitosti – tržní niky, kam zatím nikdo nedodává,“ říká Herinek.

Podle něj se může jednat o malé množství zákazníků, pro které se stávajícím výrobcům nevyplatí přizpůsobovat produkt nebo jeho distribuci. Také se může jednat o začátek nějaké nové poptávkové vlny (aktuálně se například rozšiřuje nabídka potravin pro vegany). Nebo lze najít nový způsob prodeje existujících produktů a služeb, které díky tomu přivedou větší počet klientů nebo přilákají zcela nové klienty.

Inspiraci lze dnes hledat všude kolem nás. Jednou z nich mohou být příběhy úspěšných podnikatelů či různé podnikatelské weby a fóra. „Přesto je nejlepším řešením komunikace s lidmi, zjišťování jejich reálných potřeb a přání,“ dodává Herinek s tím, že je dobré začít u sebe. V čem jsem dobrý, co umím. Nedalo by se to nějak podnikatelsky využít?

Využijte i to, co už máte

S tím naprosto souhlasím i já. Moje firma iParťák vznikla vlastně jako reakce na poptávku čtenářů mých magazínů. Líbily se jim moje články, obdivovali provedení webových stránek a chtěli doporučit spolehlivé programátory, redaktory a další. To mi dalo motivaci spojit mé nejlepší kolegy, vytvořit novou firmu a věnovat se práci, která nás baví.

I podle Herinka by měli začínající podnikatelé hledat obor, který je baví, rozumí mu a jsou pro něj nadšeni. Zákazníci to totiž poznají. Nám se například osvědčilo častěji pořádat osobní konzultace s klienty ve formě workshopů, a to klidně i za přítomnosti textaře, programátora a dalších lidí, co se na zakázce budou podílet. Často popíšeme několik tabulí, dáme zabrat dataprojektoru a nejednou klient odchází i po několika hodinách s nadšením. Zjistili jsme, že podobný přístup si užíváme více my i klient, protože je praktický, živý a osobní.

Vlastní přístup je i skvělým nástrojem, jak se odlišit od konkurence. Od našich klientů jsme například zjistili, že řada firem s klienty komunikuje jen po e-mailu nebo je nechá pouze nadiktovat své požadavky a už jim nepřidá žádné odborné poradenství. „V každém podnikání záleží, zda najdu něco, v čem jsem lepší a co víc zaujme. Prostě onu konkurenční výhodu,“ přidává své Herinek.

On-line není jednodušší než off-line

On-line podnikání má jedno velké specifikum: vzdáleně může vypadat jednoduše. Vstupní bariéry jsou velmi nízké – webové stránky si dnes vytvoří každý a na internetu je spousta lidí, co mu v tom pomohou. Bohužel to není tak snadné. Uspět v digitálním prostředí je dnes velmi náročné, a to i z důvodu hyperkonkurenčního prostředí. „Je obtížné vytvořit dvacátoupátou aplikaci, snažit se ji prodat a vyniknout v davu ostatních konkurentů. V tomto segmentu to chce opravdu buď geniální produkt, nebo hodně peněz na propagaci,“ varuje Herinek.

Podobný názor má i Jiří Urban, CEO společnosti Maternia, provozující e-shop VašeČočky.cz. Podle něj už nestačí jen nabízet skvělé služby. „Je potřeba mít ty nejlepší služby a správně je komunikovat. V řadě oborů je ale i to málo. Dokonalé služby má totiž i konkurence. Je potřeba zaujmout, překvapit a potěšit. Dělat netradiční marketing, udělat víc, než se očekává, působit na emoce.“

Přesto je kolem nás spousta podnikatelským nápadů. „Od nápadu k nějakému konkrétnějšímu plánu je však poměrně dlouhá cesta. Tu cestu ujde už jenom zlomek lidí. A samozřejmě zkouškou ohněm je pak dostat svůj plán do reality a mít první zákazníky. Naštěstí se to daří,” říká Herinek a jako příklad dává projekt První pomoc živě Lucie Balarínové, rozjíždějící se Znalomat Roberta Dresslera, známé Báťkovy sirupy nebo třeba polovodičové technologie firmy CSVG.

Tipy na závěr

Chcete-li začít podnikat, ale nevíte v čem, nezoufejte. Vždy lze najít cestu. Třeba vám k ní pomůže několik závěrečných tipů:

  • Pokuste se najít příležitost v tom, co vás skutečně baví a naplňuje. Vaše nadšení pro práci může být i vaší největší konkurenční výhodou.
  • Zúročte to, co už umíte. Nevstupujte do oborů, ve kterých nemáte vůbec žádné zkušenosti. Bude to pro vás velmi náročné.
  • Snažte se odlišit. Produktem, marketingem, ale klidně jen svým přístupem a pojetím služeb.
  • Inspirujte se u konkurence a pokuste se vychytat její chyby. Mnohdy to ona udělat nemůže.
  • Ověřte si ve svém okolí, zda o vaše služby má někdo zájem. Ptejte se ale pouze těch, kdo mohou být vašimi skutečnými zákazníky.
  • Nedívejte se jen na internet. Třeba vaše podnikání může být zcela off-line.

Podělte se do komentářů o svoje nápady. Třeba inspirujete i ostatní. :-)

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 4

  1. Michal

    -

    Pekny clanek. Zadne prelomove informace, ale jako motivacni a smer urcujici je velice dobry.

    Odpovědět
  2. Lukáš Lanský

    -

    Skvělý článek, docela mě to nakoplo. Už jsem prošel „firmou“ FinCentrum, kde mi tvrdili, že ze mě bude podnikatel, že si buduji firmu, když pod sebe tahám důvěřivce a oni poté tahají peníze z dalších důvěřivců, ale nebylo to pro mě. Pak jsem narazil přes kamaráda na forex. Říkal, že se tam hodněkrát spálil a že děsně záleží na brokerovi. Doporučil mi nějakého ETX Capital investomanie.cz/forex/forex_recenze/etx-capital-recenze/ že tam teď obchoduje a vydělává spoustu pěněz. Moc tomu nevěřím, ale on říká, že teď je jak podnikatel, že si pracuje kdy chce a má víc peněz, než v práci. Ale dělá to 2 měsíce, tak nevím, jestli mu věřit :P co myslíte, jde i obchodováním s forexem něco vydělat?

    Odpovědět
    • Kuba

      -

      Je to stejná dřina ne-li větší než jiná práce, dal bych si pozor, musíš o tom hodně vědět.

      Odpovědět
    • vvv

      -

      Určitě dá, jen to stojí dost úsilí se to sám naučit a zdokonalovat nebo mít peníze na kurzy, ale vážně záleží na brokerovi, většina právě ze začátečníků nejvíce tahá peníze…Ale opravdu se na tom vydělá hodně, když člověk chce.

      Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Křišťálová Lupa 2017

Skrýt reklamu