Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Průzkum: 9 z 10 zaměstnavatelů v e-commerce nabízí home office. Novela zákoníku práce to může změnit

Inzerce

Inzerce

Práce z domova nabírá na popularitě. Alespoň částečný home office je často uváděný jako generací Y a Z požadovaný benefit. E-commerce a digitální byznys obecně by pak měly být obory, které dokážou tyto požadavky vyslyšet. Odpověď na to, nakolik to odpovídá české realitě, zjišťoval průzkum HR agentury Online People, který získával odpovědi od databáze klientů a kontaktů společnosti Acomware a své vlastní.

Inzerce

Odpovědi respondentů naznačily, že 9 z 10 zaměstnavatelů v e-commerce (přesněji 92 %) povoluje alespoň částečný home office. Netýká se to však všech zaměstnanců. Nejčastější skupinou (28 %) je ta, u níž má povolenou alespoň částečnou práci z domova 30 až 60 % zaměstnanců. U 24 % zaměstnavatelů je home office dostupný méně než třetině zaměstnanců. Zcela všichni lidé z firmy mohou částečně pracovat z domova u 16 % respondentů.

Tyto výsledky odpovídají tomu, že zdaleka největší masu české e-commerce tvoří e-shopy a jejich reprezentanti také převažovali mezi respondenty. „Provozování internetového obchodu není zdaleka jen virtuální záležitostí. E-shopy mají své sklady, ty velké již vidí jako nutnost síť vlastních výdejen pomalu se přeměňujících v showroomy, stejně tak získává na významu i zákaznický servis často zahrnující u velkých e-shopů i tradiční telefonická call centra. S tím jsou spojené pozice, které do velké míry vyžadují fyzickou přítomnost v místě oficiálního pracoviště,“ vysvětluje Magdaléna Divišová, ředitelka agentury Online People, která se na vyhledávání talentů v e-commerce zaměřuje.

001_spolecna_infografika__ho-v-e-commerce-postoj-k-uprave-novely-zpMimo to ale e-shopy mají také zaměstnance v oborech, kteří nemusí pro svou práci sedět každý den v kanceláři a alespoň částečný home office očekávají. Nejvíce ho mají povolený marketéři, a to v 94 % firmách respondentů. V 84 % společností potom mohou pracovat doma lidé z managementu. Home office je typický také pro IT specialisty a správce sociálních sítí, ti si ho mohou vzít u 80 %, respektive u 76 % zaměstnavatelů. 43 % zaměstnavatelů pak povoluje práci z domova lidem zodpovědným za zákaznickou péči.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Odpovědi respondentů byly značně liberální v otázce výběru dnů práce z domova u zaměstnanců, kteří ji mají povolenou. Ve více než dvou třetinách firem (69 %) si mohou zvolit home office po domluvě se zaměstnavatelem dle svého uvážení. Zcela na jejich vůli je toto rozhodnutí v 14 % firem, třetí nejčastější odpovědí (8 %) pak byla možnost výběru home office pevně po jeden den v týdnu.

Téměř všichni respondenti (99 %) se shodli na tom, že v e-commerce existuje významné množství lidí, kteří možnost alespoň částečného výkonu práce z domova vyhledávají a očekávají. Home office je přitom dnes v tomto segmentu již standardním benefitem dle 9 z 10 respondentů,“ zdůrazňuje Magdaléna Divišová, že volnost ve výběru místa výkonu práce je především u marketingových nebo IT specialistů často poměrně zásadním faktorem při rozhodování o novém zaměstnavateli.

Ochota některých firem tento benefit poskytovat se ovšem může změnit kvůli chystané legislativě. Novela zákoníku práce, která upravuje i home office, byla postoupena minulý týden k hlasování v Poslanecké sněmovně. Cílem je, aby byla platná od jara minulého roku. Podstatou úprav spojených s prací z domova zaměstnanců, kteří ji nevykonávají pouze nárazově, je toto:

  • Novela zákoníku práce (dále novela ZP) navrhuje, aby zaměstnavatel proplácel zaměstnanci provozní náklady spojené přímo s výkonem jeho pracovní činnosti v bydlišti zaměstnance. To zahrnuje mimo již nyní předpokládaného dodání nástrojů pro práci, jako jsou počítač, jeho softwarové vybavení či telefon, nově například i internetové připojení. V květnu 2016 souhlasilo MPSV v rámci vyjednávání tripartity s tím, aby byly tyto náklady proplácené formou blíže nespecifikovaného paušálu.
  • Zároveň by měl zaměstnavatel více přispět k tomu, aby zaměstnanec doma pracoval v bezpečném prostředí. Novela ZP proto navrhuje, aby zaměstnavateli přibyla povinnost zajistit zaměstnanci využívajícímu tzv. home office školení o bezpečnosti práce doma. Zaměstnanec bude povinen podepsat, že byl proškolen a má doma bezpečné pracovní prostředí.

Respondenti zastupující subjekty e-commerce vyjádřili zřetelný nesouhlas s oběma regulacemi, NE zaznělo od 87 % z nich u proplácení přímých provozních nákladů a 81 % u dodatečného školení na bezpečnost práce doma.

Připravenou legislativu berou v patrnost například ve společnosti Seznam.cz, která má více než 1 100 zaměstnanců. Její mluvčí Irena Zatloukalová říká, že nepovažuje za rozumné, aby firma nabízela zaměstnancům benefit a byla za to ještě navíc penalizována vícenáklady a dalším papírováním. „Nechci za Seznam.cz vynášet finální slovo, když nová podoba zákoníku práce ještě není přijata. Pokud však bude novelizovaný zákoník práce upravovat práci z domova nyní navrhovaným způsobem, budeme nuceni zvážit naše možnosti a to, jestli se nám práci z domova vyplatí zachovat,“ uvedla.

Podobný pocit není nijak výjimečný. 88 % respondentů se domnívá, že schválení novelizace ZP ve zde popsané podobě by přimělo řadu firem k omezení možnosti home office pro své zaměstnance. „Dle 80 % respondentů by navíc vedlo k vyšší míře upřednostňování různých podob práce na fakturu” namísto využívání klasických zaměstnaneckých poměrů,“ přibližuje Magdaléna Divišová s tím, že by tak přijetí novely zákoníku práce paradoxně mohlo poškodit ochranu lidí garantovanou zaměstnaneckým poměrem, protože jim bude méně nabízen.

S tím souvisí i to, že 93 % respondentů by uvítalo, kdyby nová úprava home office v novele zákoníku práce nebyla schválena. Domnívají se, že další regulace něčeho, co funguje, není potřeba.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Pavlína Zábojníková

Pavlína je bývalou provozní a HR ředitelkou Allegro Group, pod kterou spadaly mimo jiné projekty Heuréka nebo NetDirect. Nyní vytváří v HR agentuře Online People funkční propojení mezi obchodními aktivitami a interními procesy.

Nenechte si ujít

Premium
jan-prochazka-web

Jak firmu připravit na příchod finančního ředitele? | Jan Procházka (4camping)

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

john-vanhara-web

John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc

Premium
filip-drimalka-web

AI mění řízení firem. Co můžete vyzkoušet už nyní? | Filip Dřímalka

Premium
jan-hajek-web

Firma je vaším odrazem. Ta moje málem zkrachovala | Jan Hájek (Zážitky.cz)

Premium
martin-fuks-web

V představenstvu Seznamu byl pár dní, pak se pozvracel na schodech a změnil svůj život | Martin Fuks

Inzerce