Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

5 chyb, kterých se dopouštějí začínající copywriteři, když hledají práci

Jiří Rostecký
Před 8 roky
zena-psani-vztek-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: berc

Do našeho týmu neustále hledáme nové textaře a redaktory. Jeden z velkých náborů máme právě za sebou. Napadlo mne sepsat článek, který by mohl začínající textaře inspirovat v tom, jak se ucházet o externí či interní práci ve firmách.

Ozvaly se nám totiž desítky textařů a my se začali probírat všemi e-maily, v nichž se často opakovalo několik stejných chyb. Ty nás mnohdy odrazovaly od spolupráce s daným textařem, jindy zase prodlužovaly celou komunikaci apod. Pojďme se podívat, o jaké chyby šlo.

Píšu o všem

Textařů se vždy ptáme na to, o čem píšou nejraději, jaká témata jsou pro ně nejbližší a co jim jde samo od ruky. Je to důležité, protože když má textař k tématu vztah, napíše text podstatně lépe. Zároveň se v něm může i více vzdělávat a stát se odborníkem, který zvládne napsat bezkonkurenční texty. Proto je pro nás důležité vědět, co ho skutečně baví a v čem má zkušenosti.

Bohužel velká část textařů ve svých e-mailech uvedla, že píše o všem. Nedělají vůbec rozdíl v tom, zda píšou o vzduchotechnice nebo environmentální výchově.

Inzerce

Tím se stávají hůře čitelnými a v podstatě nám říkají, že to budeme my, kdo musí určit, jaká témata jim jdou dobře zpracovat a u kterých jsou jejich výsledky velmi špatné. A na to nemáme čas.

Píšu cokoliv

PR článek se píše úplně jinak než e-book nebo třeba status na Facebook.

Proto se ptáme i na to, jaké texty uchazeči o práci vlastně píšou. Co jim jde nejlépe? S čím pracovali nejčastěji? Jaké v tom měli výsledky? Zkoušeli už všechno? Povedlo se to? A kde naopak ne? V čem se zkoušeli vzdělávat? A mnoho dalšího.

Naneštěstí nad tím mnoho textařů vůbec nepřemýšlí a říkají o sobě, že píšou všechno. Potom ale nemohou vědět, na co se skutečně zaměřit už jen v rámci vlastního sebevzdělávání. Vždyť napsat popisek je něco úplně jiného, než vytvořit skutečně dobrý článek na blog!

Píšu málo

Docela nás zaskočilo, kolik zájemců o externí spolupráci s naší firmou uvedlo, že se psaní věnují třeba jen hodinu nebo dvě denně. Takřka vždy k tomu ale dodávali, že se chtějí v psaní více realizovat. Toho ale dosáhnou jen velmi těžko, pokud budou mít na psaní tak strašně málo času.

Ničím jsem neprošel

Člověk by očekával, že pokud si někdo chce vydělávat psaním, tak se v psaní bude vzdělávat. Projde nějakými kurzy, najde si školení, zúčastní se konferencí, bude sledovat oborové weby. Možností je milion, hodně jsme o tom mluvili s Honzou Ambrožem v tomto videu.

Jenomže realita je úplně jiná. V minimu e-mailů jsme se dozvěděli, že někdo investoval pár tisíc do školení nebo nějak jinak aktivně pracuje na zlepšování své práce. Drtivá většina ani nemá vlastní projekt, pro který by psala a díky němuž by mohla zkoušet a vyhodnocovat nové věci. Prostě nedělají nic.

Nenapíšou o sobě nic

Další častou chybou, se kterou jsme se setkávali, byly e-maily bez obsahu. Textaři nám napsali jen to, že pro nás chtějí pracovat, reagují na naše inzeráty, a to je všechno. K tomu ale už nepřidali nic, čím by nás mohli zaujmout a proč bychom s nimi měli chtít spolupracovat i my.

Pokud chcete svoje služby někomu nabídnout, zkuste ve svém e-mailu zmínit toto:

  • Kdo jste, jací jste a co děláte? Díky tomu Vás může příjemce trochu poznat i jako člověka a zjistit, zda budete dobrým parťákem do týmu. Většina uchazečů navíc píše jen strohá data, ale už neuvede nic osobního. Vy tak můžete zaujmout.
  • Jaké máte zkušenosti v tom, co děláte? Dejte jasně najevo, že nejste amatéři a že máte s psaním zkušenosti. Pokud tomu tak není, nebojte se to přiznat. I my jsme přijali několik začátečníků, u kterých jsme viděli snahu na sobě pracovat a ve své práci se zlepšovat.
  • Co jste už dělali a pro koho? Uveďte svoje reference, projekty, na kterých jste pracovali nebo které jste vytvořili. Ve směti všech účastníků nás velmi zaujali ti, co budovali něco vlastního. Napovídalo nám to, že dotyční mají zkušenosti s vedením projektu, umí nad ním přemýšlet jako nad celkem, zkoušet nové věci a vyhodnocovat.
  • Co píšete nejraději a jaké druhy textů? Reflektujte vše, co jsem popsal výše. Řekněte, o čem píšete nejradši, jaká témata vám jsou blízká a jaké typy textů píšete nejlépe.
  • Co jste se už naučili? Prošli jste nějakým školením, kurzem, workshopem nebo jste si zkusili praxi v jiné firmě? Uveďte to, ale ne jen formou CV. Napište, co jste dělali, co vám to dalo a co jste se naučili. To jsou daleko hodnotnější informace než jen to, že jste někde pracovali.
  • Proč chcete pracovat zrovna pro tuhle firmu? Čím vás zaujala a co od spolupráce s ní očekáváte?

Napište toho o sobě co nejvíc, ale zároveň vynechte informace, které nejsou podstatné. Že máte dvě kočky nikoho moc nezajímá. Přesto jsme na to narazili asi u dvou uchazečů.

Pár tipů pro začínající copywritery a textaře:

  1. Najděte si oblast, které se chcete věnovat nejvíce. Co vás baví? O čem píšete rádi? S čím máte největší zkušenosti? A je o to zájem na trhu?
  2. Těchto oblastí může být více. Nemusí být nutně jedna, ale nevolte jich příliš. Specializujte se a snažte se v daném oboru vzdělávat. Dokážete pak napsat daleko kvalitnější texty.
  3. Zaměřte se na psaní samotné. Pochopte, jak čtenář/zákazník uvažuje, jak text konzumuje, jak byste s ním měli pracovat, jak mu text přizpůsobit apod.
  4. Zjistěte, co vám jde nejlépe. Píšete raději články na magazíny? Pracujte na sobě a hledejte informace, jak napsat článek skutečně dobře, jak pracovat se čtenářem a jak správně definovat a naplnit cíle, kvůli kterým článek píšete. A jen to, aby si jej někdo přečetl, to nebude.
  5. Vzdělávejte se. Školení, kurzy, workshopy, konzultace, blogy, magazíny, knihy, e-booky, videa, videopřednášky, podcasty… To všechno je tu pro vás.
  6. Začněte psát. Klidně si založte vlastní blog a pište o tom, co vás baví. Nebo oslovte oborová média, zda můžete psát pro ně. Zadarmo.
  7. Vyhodnocujte svoji práci. Jděte po výsledcích. Hledejte svoje chyby, zlepšujte se.

Co byste ještě doplnili vy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)