Do našeho týmu neustále hledáme nové textaře a redaktory. Jeden z velkých náborů máme právě za sebou. Napadlo mne sepsat článek, který by mohl začínající textaře inspirovat v tom, jak se ucházet o externí či interní práci ve firmách.
Inzerce
Ozvaly se nám totiž desítky textařů a my se začali probírat všemi e-maily, v nichž se často opakovalo několik stejných chyb. Ty nás mnohdy odrazovaly od spolupráce s daným textařem, jindy zase prodlužovaly celou komunikaci apod. Pojďme se podívat, o jaké chyby šlo.
Píšu o všem
Textařů se vždy ptáme na to, o čem píšou nejraději, jaká témata jsou pro ně nejbližší a co jim jde samo od ruky. Je to důležité, protože když má textař k tématu vztah, napíše text podstatně lépe. Zároveň se v něm může i více vzdělávat a stát se odborníkem, který zvládne napsat bezkonkurenční texty. Proto je pro nás důležité vědět, co ho skutečně baví a v čem má zkušenosti.
Bohužel velká část textařů ve svých e-mailech uvedla, že píše o všem. Nedělají vůbec rozdíl v tom, zda píšou o vzduchotechnice nebo environmentální výchově.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Tím se stávají hůře čitelnými a v podstatě nám říkají, že to budeme my, kdo musí určit, jaká témata jim jdou dobře zpracovat a u kterých jsou jejich výsledky velmi špatné. A na to nemáme čas.
Píšu cokoliv
PR článek se píše úplně jinak než e-book nebo třeba status na Facebook.
Proto se ptáme i na to, jaké texty uchazeči o práci vlastně píšou. Co jim jde nejlépe? S čím pracovali nejčastěji? Jaké v tom měli výsledky? Zkoušeli už všechno? Povedlo se to? A kde naopak ne? V čem se zkoušeli vzdělávat? A mnoho dalšího.
Naneštěstí nad tím mnoho textařů vůbec nepřemýšlí a říkají o sobě, že píšou všechno. Potom ale nemohou vědět, na co se skutečně zaměřit už jen v rámci vlastního sebevzdělávání. Vždyť napsat popisek je něco úplně jiného, než vytvořit skutečně dobrý článek na blog!
Píšu málo
Docela nás zaskočilo, kolik zájemců o externí spolupráci s naší firmou uvedlo, že se psaní věnují třeba jen hodinu nebo dvě denně. Takřka vždy k tomu ale dodávali, že se chtějí v psaní více realizovat. Toho ale dosáhnou jen velmi těžko, pokud budou mít na psaní tak strašně málo času.
Ničím jsem neprošel
Člověk by očekával, že pokud si někdo chce vydělávat psaním, tak se v psaní bude vzdělávat. Projde nějakými kurzy, najde si školení, zúčastní se konferencí, bude sledovat oborové weby. Možností je milion, hodně jsme o tom mluvili s Honzou Ambrožem v tomto videu.
Jenomže realita je úplně jiná. V minimu e-mailů jsme se dozvěděli, že někdo investoval pár tisíc do školení nebo nějak jinak aktivně pracuje na zlepšování své práce. Drtivá většina ani nemá vlastní projekt, pro který by psala a díky němuž by mohla zkoušet a vyhodnocovat nové věci. Prostě nedělají nic.
Nenapíšou o sobě nic
Další častou chybou, se kterou jsme se setkávali, byly e-maily bez obsahu. Textaři nám napsali jen to, že pro nás chtějí pracovat, reagují na naše inzeráty, a to je všechno. K tomu ale už nepřidali nic, čím by nás mohli zaujmout a proč bychom s nimi měli chtít spolupracovat i my.
Pokud chcete svoje služby někomu nabídnout, zkuste ve svém e-mailu zmínit toto:
Kdo jste, jací jste a co děláte? Díky tomu Vás může příjemce trochu poznat i jako člověka a zjistit, zda budete dobrým parťákem do týmu. Většina uchazečů navíc píše jen strohá data, ale už neuvede nic osobního. Vy tak můžete zaujmout.
Jaké máte zkušenosti v tom, co děláte? Dejte jasně najevo, že nejste amatéři a že máte s psaním zkušenosti. Pokud tomu tak není, nebojte se to přiznat. I my jsme přijali několik začátečníků, u kterých jsme viděli snahu na sobě pracovat a ve své práci se zlepšovat.
Co jste už dělali a pro koho? Uveďte svoje reference, projekty, na kterých jste pracovali nebo které jste vytvořili. Ve směti všech účastníků nás velmi zaujali ti, co budovali něco vlastního. Napovídalo nám to, že dotyční mají zkušenosti s vedením projektu, umí nad ním přemýšlet jako nad celkem, zkoušet nové věci a vyhodnocovat.
Co píšete nejraději a jaké druhy textů? Reflektujte vše, co jsem popsal výše. Řekněte, o čem píšete nejradši, jaká témata vám jsou blízká a jaké typy textů píšete nejlépe.
Co jste se už naučili? Prošli jste nějakým školením, kurzem, workshopem nebo jste si zkusili praxi v jiné firmě? Uveďte to, ale ne jen formou CV. Napište, co jste dělali, co vám to dalo a co jste se naučili. To jsou daleko hodnotnější informace než jen to, že jste někde pracovali.
Proč chcete pracovat zrovna pro tuhle firmu? Čím vás zaujala a co od spolupráce s ní očekáváte?
Napište toho o sobě co nejvíc, ale zároveň vynechte informace, které nejsou podstatné. Že máte dvě kočky nikoho moc nezajímá. Přesto jsme na to narazili asi u dvou uchazečů.
Pár tipů pro začínající copywritery a textaře:
Najděte si oblast, které se chcete věnovat nejvíce. Co vás baví? O čem píšete rádi? S čím máte největší zkušenosti? A je o to zájem na trhu?
Těchto oblastí může být více. Nemusí být nutně jedna, ale nevolte jich příliš. Specializujte se a snažte se v daném oboru vzdělávat. Dokážete pak napsat daleko kvalitnější texty.
Zaměřte se na psaní samotné. Pochopte, jak čtenář/zákazník uvažuje, jak text konzumuje, jak byste s ním měli pracovat, jak mu text přizpůsobit apod.
Zjistěte, co vám jde nejlépe. Píšete raději články na magazíny? Pracujte na sobě a hledejte informace, jak napsat článek skutečně dobře, jak pracovat se čtenářem a jak správně definovat a naplnit cíle, kvůli kterým článek píšete. A jen to, aby si jej někdo přečetl, to nebude.
Vzdělávejte se. Školení, kurzy, workshopy, konzultace, blogy, magazíny, knihy, e-booky, videa, videopřednášky, podcasty… To všechno je tu pro vás.
Začněte psát. Klidně si založte vlastní blog a pište o tom, co vás baví. Nebo oslovte oborová média, zda můžete psát pro ně. Zadarmo.
Vyhodnocujte svoji práci. Jděte po výsledcích. Hledejte svoje chyby, zlepšujte se.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.