Inzerce

Inzerce

5 chyb, kterých se dopouštějí začínající copywriteři, když hledají práci

zena-psani-vztek-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: berc

Do našeho týmu neustále hledáme nové textaře a redaktory. Jeden z velkých náborů máme právě za sebou. Napadlo mne sepsat článek, který by mohl začínající textaře inspirovat v tom, jak se ucházet o externí či interní práci ve firmách.

Inzerce

Ozvaly se nám totiž desítky textařů a my se začali probírat všemi e-maily, v nichž se často opakovalo několik stejných chyb. Ty nás mnohdy odrazovaly od spolupráce s daným textařem, jindy zase prodlužovaly celou komunikaci apod. Pojďme se podívat, o jaké chyby šlo.

Píšu o všem

Textařů se vždy ptáme na to, o čem píšou nejraději, jaká témata jsou pro ně nejbližší a co jim jde samo od ruky. Je to důležité, protože když má textař k tématu vztah, napíše text podstatně lépe. Zároveň se v něm může i více vzdělávat a stát se odborníkem, který zvládne napsat bezkonkurenční texty. Proto je pro nás důležité vědět, co ho skutečně baví a v čem má zkušenosti.

Bohužel velká část textařů ve svých e-mailech uvedla, že píše o všem. Nedělají vůbec rozdíl v tom, zda píšou o vzduchotechnice nebo environmentální výchově.

Tím se stávají hůře čitelnými a v podstatě nám říkají, že to budeme my, kdo musí určit, jaká témata jim jdou dobře zpracovat a u kterých jsou jejich výsledky velmi špatné. A na to nemáme čas.

Píšu cokoliv

PR článek se píše úplně jinak než e-book nebo třeba status na Facebook.

Proto se ptáme i na to, jaké texty uchazeči o práci vlastně píšou. Co jim jde nejlépe? S čím pracovali nejčastěji? Jaké v tom měli výsledky? Zkoušeli už všechno? Povedlo se to? A kde naopak ne? V čem se zkoušeli vzdělávat? A mnoho dalšího.

Naneštěstí nad tím mnoho textařů vůbec nepřemýšlí a říkají o sobě, že píšou všechno. Potom ale nemohou vědět, na co se skutečně zaměřit už jen v rámci vlastního sebevzdělávání. Vždyť napsat popisek je něco úplně jiného, než vytvořit skutečně dobrý článek na blog!

Píšu málo

Docela nás zaskočilo, kolik zájemců o externí spolupráci s naší firmou uvedlo, že se psaní věnují třeba jen hodinu nebo dvě denně. Takřka vždy k tomu ale dodávali, že se chtějí v psaní více realizovat. Toho ale dosáhnou jen velmi těžko, pokud budou mít na psaní tak strašně málo času.

Ničím jsem neprošel

Člověk by očekával, že pokud si někdo chce vydělávat psaním, tak se v psaní bude vzdělávat. Projde nějakými kurzy, najde si školení, zúčastní se konferencí, bude sledovat oborové weby. Možností je milion, hodně jsme o tom mluvili s Honzou Ambrožem v tomto videu.

Jenomže realita je úplně jiná. V minimu e-mailů jsme se dozvěděli, že někdo investoval pár tisíc do školení nebo nějak jinak aktivně pracuje na zlepšování své práce. Drtivá většina ani nemá vlastní projekt, pro který by psala a díky němuž by mohla zkoušet a vyhodnocovat nové věci. Prostě nedělají nic.

Nenapíšou o sobě nic

Další častou chybou, se kterou jsme se setkávali, byly e-maily bez obsahu. Textaři nám napsali jen to, že pro nás chtějí pracovat, reagují na naše inzeráty, a to je všechno. K tomu ale už nepřidali nic, čím by nás mohli zaujmout a proč bychom s nimi měli chtít spolupracovat i my.

Pokud chcete svoje služby někomu nabídnout, zkuste ve svém e-mailu zmínit toto:

  • Kdo jste, jací jste a co děláte? Díky tomu Vás může příjemce trochu poznat i jako člověka a zjistit, zda budete dobrým parťákem do týmu. Většina uchazečů navíc píše jen strohá data, ale už neuvede nic osobního. Vy tak můžete zaujmout.
  • Jaké máte zkušenosti v tom, co děláte? Dejte jasně najevo, že nejste amatéři a že máte s psaním zkušenosti. Pokud tomu tak není, nebojte se to přiznat. I my jsme přijali několik začátečníků, u kterých jsme viděli snahu na sobě pracovat a ve své práci se zlepšovat.
  • Co jste už dělali a pro koho? Uveďte svoje reference, projekty, na kterých jste pracovali nebo které jste vytvořili. Ve směti všech účastníků nás velmi zaujali ti, co budovali něco vlastního. Napovídalo nám to, že dotyční mají zkušenosti s vedením projektu, umí nad ním přemýšlet jako nad celkem, zkoušet nové věci a vyhodnocovat.
  • Co píšete nejraději a jaké druhy textů? Reflektujte vše, co jsem popsal výše. Řekněte, o čem píšete nejradši, jaká témata vám jsou blízká a jaké typy textů píšete nejlépe.
  • Co jste se už naučili? Prošli jste nějakým školením, kurzem, workshopem nebo jste si zkusili praxi v jiné firmě? Uveďte to, ale ne jen formou CV. Napište, co jste dělali, co vám to dalo a co jste se naučili. To jsou daleko hodnotnější informace než jen to, že jste někde pracovali.
  • Proč chcete pracovat zrovna pro tuhle firmu? Čím vás zaujala a co od spolupráce s ní očekáváte?

Napište toho o sobě co nejvíc, ale zároveň vynechte informace, které nejsou podstatné. Že máte dvě kočky nikoho moc nezajímá. Přesto jsme na to narazili asi u dvou uchazečů.

Pár tipů pro začínající copywritery a textaře:

  1. Najděte si oblast, které se chcete věnovat nejvíce. Co vás baví? O čem píšete rádi? S čím máte největší zkušenosti? A je o to zájem na trhu?
  2. Těchto oblastí může být více. Nemusí být nutně jedna, ale nevolte jich příliš. Specializujte se a snažte se v daném oboru vzdělávat. Dokážete pak napsat daleko kvalitnější texty.
  3. Zaměřte se na psaní samotné. Pochopte, jak čtenář/zákazník uvažuje, jak text konzumuje, jak byste s ním měli pracovat, jak mu text přizpůsobit apod.
  4. Zjistěte, co vám jde nejlépe. Píšete raději články na magazíny? Pracujte na sobě a hledejte informace, jak napsat článek skutečně dobře, jak pracovat se čtenářem a jak správně definovat a naplnit cíle, kvůli kterým článek píšete. A jen to, aby si jej někdo přečetl, to nebude.
  5. Vzdělávejte se. Školení, kurzy, workshopy, konzultace, blogy, magazíny, knihy, e-booky, videa, videopřednášky, podcasty… To všechno je tu pro vás.
  6. Začněte psát. Klidně si založte vlastní blog a pište o tom, co vás baví. Nebo oslovte oborová média, zda můžete psát pro ně. Zadarmo.
  7. Vyhodnocujte svoji práci. Jděte po výsledcích. Hledejte svoje chyby, zlepšujte se.

Co byste ještě doplnili vy?

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

veronika-allister-web

Veronika Allister: Jak správně spát?

daniel-docekal-2-web

Daniel Dočekal: Jak vytvořit úspěšný blog?

ondrej-hajek-web

Jak měřit a vyhodnocovat affiliate marketing e-shopu?

Právě vyšlo

konstantin-margaretis-web

Budování managementu firmy | Konstantin Margaretis (Skladon)

jakub-kaderavek-web

Koho si najmout na váš web na WordPressu? | Jakub Kadeřávek

marek-odehnal-web

Jak v podnikání vytvořit skutečné jmění? | Marek Odehnal

Nejoblíbenější

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

ales-chromec-web

VIDEO: Aleš Chromec: Jak se jako mladý člověk uplatnit na trhu práce?

david-klecka-web

David Klečka (Yieldigo): Jak vznikl startup, který pomáhá stanovovat ceny v maloobchodě

michal-koubek-1-web

Michal Koubek (IdeaSupport.cz): Co podnikatelé nejčastěji podceňují ve finančním řízení?

seo2

Hustota klíčových slov v textu: Kolik % zvolit?

Inzerce