Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Začátky podnikání

Začátky podnikání bývají těžké, ale máme pro vás dobrou zprávu. Nikdy v historii neměli podnikatelé na začátku tolik veřejně dostupných informací, inspirace a vzdělání jako v dnešní době. Internet je doslova plný návodů, videí, podcastů a všemožných tipů, jak rozjet podnikání a jak začátky zvládnout.

Na našem webu si můžete poslechnout více než 1000 rozhovorů se zkušenými českými a slovenskými podnikateli z mnoha různých oborů. Můžete tak snadno čerpat z jejich zkušeností a rychle se v podnikání zorientovat.

V čem začít podnikat?

Jedna z nejdůležitějších otázek na začátku podnikání je, jak si vybrat obor, ve kterém zkusíte své podnikatelské štěstí. Máme pro vás několik tipů, které vás mohou inspirovat:

  • Co vás baví? Nejlépe vám půjde to, co děláte rádi, co milujete a v čem jste dobří, nebo se v tom chcete dlouhodobě rozvíjet. Pokud máte například zájem o technologie a baví vás programování, můžete založit vlastní technologický startup, e-shop nebo jinou firmu v oblasti IT.
  • Po čem je poptávka? Podnikatelé musí reagovat na potřeby trhu, a proto se rozhlédněte kolem sebe. Co vaši zákazníci chtějí? Co ve vašem oboru chybí? Co byste mohli udělat jinak a lépe? Velmi úspěšné bývají i firmy, které se úzce specializují.
  • Jak je na tom konkurence? Podívejte se, jaké firmy již ve vašem oboru existují, jak na tom jsou a zda je mezi nimi prostor pro někoho dalšího. Může vás to také inspirovat, co nového byste na trh mohli přinést a jak se odlišit.
  • Co se děje v zahraničí? Mnoho úspěšných českých firem vzniklo tak, že se jejich zakladatel inspiroval firmami v zahraničí a přinesl na tuzemský trh službu či produkt, který tu ještě nebyl.
  • Co chybí ve vašem okolí? Nový byznys nemusí fungovat po celé republice. Můžete se podívat i na lokální potřeby zákazníky – například ve vašem městě. Jaká služba tam chybí? Co je tam těžké koupit? A co tamní obyvatelé postrádají?
  • Jací jste vy? Ne každý obor podnikání je pro každého. Třeba nepatříte mezi ty, co dokáží celé dny sedět u počítače a vytvářet webové stránky. Nebo naopak nemáte rádi častý kontakt s lidmi a vyhovuje vám víc pracovat na něčem digitálním. Zvažte proto, co vám osobně vyhovuje a jaký život chcete díky podnikání mít.
  • Co přinese budoucnost? Doba se neustále vyvíjí, a proto je důležité přemýšlet o budoucnosti a vybírat obor i podle toho, o co nejspíš bude v budoucnu zájem a po čem poroste poptávka.
  • Máte nějakou výhodu? Možná už nyní máte přístup k nějakým exkluzivním informacím, kontaktům, produktům, službám či k čemukoliv dalšímu. I to může být dobrý začátek pro vaše podnikání.

Poslechněte si rozhovory s podnikateli o založení firem a zjistěte, jak začínali oni.

Co dělat, když už nápad na podnikání mám?

Pokud už nápad na podnikání máte, můžete pomalu začít s jeho realizací. Opět pro vás máme několik tipů do začátků:

  • Ověřte, zda je o něj zájem. Mnoho podnikatelů na začátku dostane nápad, ale zapomene ověřit, zda o něj skutečně někdo bude mít zájem. Proto vnímejte potřeby trhu, ověřujte své myšlenky v praxi a zjistěte, zda s nimi můžete prorazit.
  • Vytvořte si byznys plán. V něm bude detailně popsáno vaše podnikání, cíle, které chcete dosáhnout, a strategie, jakými chcete dojít k úspěchu. Nezapomeňte vše podložit i čísly – kolik to bude stát a kolik a kdy chcete vydělat.
  • Získejte peníze. Pokud na začátek podnikání potřebujete peníze, můžete zvážit možnosti jako půjčky od vaší rodiny, banky nebo hledání investora. Důrazně doporučujeme v tomto směru postupovat obezřetně, jelikož kvůli nedostatku zkušeností můžete o peníze rychle přijít.
  • Začněte podnikat. Pro některé podnikatele bude nejlepší formou podnikání OSVČ, někomu jinému bude více vyhovovat založení firmy. Doporučujeme zde požádat o radu právní, daňové a účetní poradce.
  • Mluvte o svém podnikání. Na začátku je velmi důležité rychle získat první zákazníky, abyste mohli ověřit smysluplnost vašeho nápadu a jeho šanci na úspěch. Využijte moderních nástrojů, jako jsou sociální sítě, reklamní systémy, blogy, ale třeba o off-line konference, veletrhy, různé soutěže apod.
  • Najděte si mentora a sebevzdělávejte se. Do začátku podnikání je důležité nevstupovat úplně sám, ale řídit se radami zkušenějších. Čtěte knihy, poslouchejte podcasty, investujte do kvalitního vzdělání. A neváhejte oslovit i odborníky a zkušenější podnikatele.

Na začátku podnikání počítejte s tím, že se budete hodně učit a objevíte i spoustu slepých uliček. Nepodceňte proto dobré finanční plánování a mějte pod kontrolou jak své příjmy, tak ale i výdaje. Mnoho začátečníků také zapomíná na to, že nestačí vytvořit produkt či službu, ale je nutné je umět i efektivně prodat a jít s kůží na trh.

Časté chyby na začátku podnikání

Nezřídka se stává, že podnikatelé na začátku udělají spoustu chyb, které se opakují. Některé z nich jsme pro vás vybrali:

  1. Neověření nápadu v praxi. To, že se vám nápad na vaše podnikání líbí, ještě zdaleka neznamená, že ho ocení i zákazníci. Vycházejte proto z jejich potřeb.
  2. Neznalost zákazníka. Doma zákazníka nepoznáte. Definujte si proto svou cílovou skupinu, vyrazte mezi ni a co nejlépe ji poznejte.
  3. Neschopnost prodat. Vymyslet a vytvořit produkt či službu nestačí. Důležité je umět je i prodat. Proto se zaměřte i na své schopnosti v oblasti obchodu.
  4. Podcenění marketingu a reklamy. Obojí je důležitým pomocníkem, jak vaše podnikání dostat k zákazníkům a úspěšně jim prodat. Proto se v těchto oblastech vzdělávejte.
  5. Špatné finanční plánování. Na konci dne stojí podnikání především na číslech, a proto dobře počítejte jak své příjmy, tak i výdaje. Doporučujeme pracovat i se scénáři – dobrými i špatnými.
  6. Nevhodný byznys model. Každý nápad na podnikání může mít mnoho různých byznys modelů, a proto se zbytečně nedržte jednoho, pokud vám nefunguje, ale hledejte i další možnosti, jak vydělat peníze.
  7. Nepořádek ve smlouvách a účetnictví. Poraďte se s právníkem, účetním a daňovým poradcem, jak vaše podnikání nastavit co nejlépe a jakým chybám se vyhnout.
  8. Nereálná očekávání. Nezačínejte podnikat, pokud očekáváte rychlé a snadné výsledky. Připravte se naopak na to, že podnikání může být vyčerpávající a náročné.
  9. Na všechno chtějí být sami. Velmi často je jednodušší si od někoho nechat pomoct, než všechno dělat sám. Možná to zvládne lépe, rychleji a efektivněji.
  10. Nenechají si poradit. Upozaďte vlastní ego a nechte si poradit od lidí, kteří jsou zkušenější a mohou vám pomoci.

Doporučujeme:

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

Premium
filip-zak-web

Nedaří se vám rozjet podnikání? Udělejte tohle… | Filip Žák

Inzerce

Nejlepší články o začátcích podnikání:

Jak budovat kariéru a být úspěšný?

V čem jste užiteční ostatním?

Proč lidé nejsou úspěšní?

Mám se stát plátcem DPH?

Nejnovější obsah:

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
adela-zugarova-web

Praží a prodávají kávu za desítky milionů. Jak roste Dos Mundos? | Adéla Zugarová

Premium
michal-lysek-web

Z podnikání na volné noze agentura. Jak zvládnout přechod? | Michal Lysek

Premium
martin-cernohorsky-web

Majitelské zadání: Jak si určit, co vám má podnikání přinést? | Martin Černohorský

Premium
pavel-ungr-web

10 let na volné noze a 4 miliony ročně. Jak přejít ze zaměstnání? | Pavel Ungr

marek-odehnal-web

Jak rozjet podnikání na volné noze? | Marek Odehnal

V čem jste užiteční ostatním?

marian-kamenistak-web

Jak se stát špičkovým byznys konzultantem a mentorem? | Marián Kamenišťák

Premium
martin-nedved-web

Obchod je základní kompetence každého podnikatele. Jak se ho naučit? | Martin Nedvěd

Premium
petr-pouchly-web

Podnikat je stále těžší, lídři firem jsou vyčerpaní. Jak v náročné době řídit firmu? | Petr Pouchlý

Premium
dalibor-cicman-web

Za 10 let 3,5 miliardy. Jak vyrostl GymBeam? | Dalibor Cicman

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.