Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Základní SEO požadavky pro vaše webové řešení. Splňujete všechny?

Tomáš Zahálka
Před 7 roky

Bez kvalitního redakčního systému jste jak římský voják bez meče. Máte sice nablýskanou zbroj, velký štít a dvoumetrové kopí, ale uprostřed bitvy budete ztraceni.

Přečtete si, jaké nejčastější nedostatky redakčních systémů (CMS) řeší SEO konzultant – Tomáš Zahálka. Tento článek neváhejte poslat svým vývojářům, inspirujte se jím při tvorbě zadání pro vaše webové řešení a zkontrolujte, zda vám vše nabízí i krabicové či jiné veřejně dostupné systémy. Usnadní vám to do budoucna práci a ušetří peníze.

Základní úroveň editace

Pokud nemáte opravdu zastaralý redakční systém, měli byste bez větších potíží umět editovat následující elementy:

  • Nadpisy <h1>, <h2> a další, které vám obvykle tvoří nadpisy kategorií, produktů a článků.
  • Neobejdete se bez popisku kategorií, značek sortimentu, kombinace kategorie + značky, parametrů a samozřejmě produktů.
  • Nejdůležitější tag Title <title> – nespokojte se s jeho duplikací z <h1> a požadujte separátní editaci.
  • Posledním základním elementem je Meta description. Krátký popisek, který může sloužit jako výzva k interakci ve výsledcích vyhledávání.

Jeden prsten (ne)vládne všem – nejčastější chyby:

  • Jeden <title> pro všechny stránky! Title je jako vaše jméno. Postavíte-li před sebe 20 cizích lidí a víte, že hledáte konkrétní osobu, tak budou-li všichni držet ceduli se stejnou jmenovkou, těžko si vyberete. U stránek to funguje podobně. Pojmenujte jednotlivé stránky podle relevantních klíčových slov a vyhledávače lépe pochopí, kam vás zařadit.
  • Jeden Popisek pro dvě a více stránek! Kopírovat popisek, je jako opakovat stejný příběh. Napíšete kvalitní popis pro konkrétní stránku a pak z nějakého často i technického důvodu ho duplikujete. Je to stejné, jako by vám těch 20 osob začalo vyprávět na chlup stejný příběh a vyhledávače pak netuší, který je originální. Výsledkem může být ignorace důležité stránky a indexace té nepodstatné.
  • Jeden Meta description pro dvě a více stránek! Meta description je jako bonus. Pokud se zobrazujete ve výsledcích vyhledávání, ale nepracujete s tím krátkým popiskem, který se vám tam ukáže, snižujete si šanci na zájem uživatelů. Je to škoda, protože správně napsaný meta popisek zvedá CTR a tím i hodnocení vaší stránky.

Střední úroveň editace

Trochu lepší redakční systémy zvládnou sofistikovaněji pracovat se SEO obsahem a umožňují například zakázat/povolit indexaci jednotlivých stránek. To se hodí hlavně u parametrů, kdy si zvolíte jaké kombinace budete indexovat a ostatním dáte stav noindex/follow.

Inzerce

Požadujte nezávisle na <h1> upravovat URL a při změně pracovat se stavovým kódem 301. Výhodou je i práce s obrázky – úprava URL, názvu a možnost komprimace. Nakonec každý trochu vyspělejší redakční systém si zaslouží kvalitní WYSIWYG editor, který nabízí copywriterům dostatek nástrojů pro editaci textu.

Všechno děláme, ale špatně – nejčastější chyby:

  • Indexujete pro SEO nedůležité stránky
    Roboti (crawlers) na vás mají omezenou kapacitu, proto jim posílejte pouze takové stránky, které mají zákazníky přivést na váš web. Obchodní podmínky, dopravce, reklamační řád, košík, sdělení o EET a další podobné stránky má každý a nejsou pro vyhledávače důležité.
  • Indexujete všechny kombinace parametrů
    A pak se můžete pochlubit, že máte 5.000 stránek, ale indexujete jich 500.000. Stejný příklad jako minule. Vyhledávače nestíhají denně procházet všechny podstránky. Pokud chcete, aby stíhaly indexovat nově naskladněné zboží, tak se jim snažte pomoci. U parametrů obvykle stačí indexovat 2-3 kombinace, ostatní jsou většinou zbytečné.
  • Po úpravě URL vyvoláte na starý odkaz stav 404
    Není nic horšího, než když jste na prvních pozicích a uživatelé se proklikávají na stavový kód 404 – stránka nenalezena. V nešťastných případech je URL pevně vázána na nadpis produktu, kategorie apod. Změnou pak dojde k přepsání URL a vaše pracně vybudované pozice jsou ztraceny.
  • Nepoužíváte friendly URL
    Délka a tvar URL patří mez SEO faktory hodnotící kvalitu stránek. Pokud tedy redakční systém generuje odkazy typu vasedomena.cz/p41459, zaměřte se spíš na takový, který umí vasedomena.cz/pracky-horni-plneni.
  • Název vašich fotek vypadá takto: 23645-media.jpg
    Řada uživatelů vyhledává produkty přes galerii obrázků, do které se nezařadíte, pokud crawler nepochopí, o čem daná fotka je. Proto generujte název fotek vždy takový, aby nejlépe vystihoval jeho obsah. K tomu vám může pomoci i úprava alt tagů v redakčním systému.
  • Copywriter nemá k dispozici WYSIWYG editor
    Problém hlavně zastaralých (ne)redakčních systémů. Psát do okna, kam se vám vejde na řádek sotva pár slov, nejde do nich vložit odkaz, grafika a ani pracovat s formátováním, je už přežitek, který by měl každý vývojář z vlastní vůle opravit.

Vyšší úroveň editace

Umíte pracovat s landing page (LP). Tedy vytvořit unikátní vstupní stránku, které lze dát nadpis, popisek a seskupit v ní zboží z různých kategorií. Je to nezbytná věc pro longtailové výrazy, kolekce, limitované edice a další specifické výrazy z analýzy klíčových slov.

Navíc to můžete posunout dál a pro landing page vytvářet #tagy, kterými označíte relevantní zboží pro automatické zařazení. U středních e-shopů se stává, že potřebujete jeden produkt zařadit do více kategorií, proto mějte možnost duplikovat produkty, případně i kategorie.

Není duplikace jako duplikace – nejčastější chyby:

  • Duplikujete produkty a kategorie vytvářením jejich dvojčat
    V prvním případě to vypadá tak, že nemáte pro duplikaci žádnou funkci, a tak si jeden produkt založíte 2x. Každý dáte do jiné kategorie, použijete stejný nadpis, téměř stejnou URL, popisek a váš programátor se jen postará o napojení na stejnou skladovou kartu. V druhé případě máte funkci duplikovat kartu i kategorii, kdy si navolíte do jakých míst se má propisovat, ale nepoužíváte cononical URL tag. Můžete mít na svém e-shopu stejný obsah s odlišnou URL, ale vždy musíte robotům říci, která stránka je hlavní a která vedlejší. Tím zabráníte negativním duplicitám.
  • Duplikujete celé e-shopy
    Vlastnit dva a více e-shopů se stejným zbožím může být z obchodního hlediska dobrý a funkční nápad. Z technického – katastrofa. Pokud oba e-shopy řešíte v CMS tak, že na nich máte odlišené ceny, design, bannery, ale veškeré popisky zboží a kategorií jsou stejné, zaděláváte si na malér. Přitom to můžete krásně využít a unikátně rozdělit klíčová slova tak, aby každý e-shop měl vlastní publika a vzájemně na sobě neparazitoval.

Máte-li schopné programátory, můžete toho vymyslet i více. U klientů testuji automatické (před)generování popisků k méně důležitým produktům a tvoření textu u kombinací více parametrů s kategorií. Ovšem, abyste z toho neměli bezcenný SEO balast, je třeba tomu dát trochu vyšší logiku a zapojit do práce copywritery.

Před výběrem redakčního systému se podívejte, jaké možnosti dané řešení nabízí a poptejte cenu budoucích rozšíření. I když nízká investice do CMS zní lákavě, tak více práce na programování dalších funkcích vyjdou často dráž a zbytečně blokují váš rozvoj.

Vaše webové řešení těmto požadavkům nevyhovuje? Přečtěte si, jak ho změnit a nepřijít o svoje tržby.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Tomáš Zahálka

Tomáš pracuje jako SEO konzultant se zaměřením na e-commerce. E-shopům se věnuje od roku 2011 a svým klientům pomáhá s optimalizací pro vyhledávače, volbou správných požadavků na redakční systémy a SEO-UX poradenstvím při redesignech webů.

Komentáře

Luxusnipradlo.cz

Před 7 roky

Dobrý den, měl bych dotaz k indexaci parametrů. Proč je jejich indexace nedůležitá, když v podstatě tvoří longtail, který je důležitý.

Děkuji

Tomáš

Odpovědět »

Tomáš Zahálka Sledovat @Aklahaz

Před 7 roky

Dobrý den, Tomáši,

děkuji za dotaz. Není nedůležitá, naopak indexace parametrů je perfektní cesta pro budování longtailu. Ovšem nedoporučuji indexovat všechny kombinace parametrů. Pokud vám CMS umožňuje nastavit které kombinace si přejete indexovat, tak je to ideální (dnes umí i krabicové řešení).

U každého sortimentu je to trochu jiné, ale pro příklad u oblečení může být přínosné indexovat mikina + parametr (černá) + parametr (s kapucí) = mikina černá s kapucí. Určitě však budete zbytečně indexovat mikina + parametr (černá) + parametr (bílá) + parametr (fialová) = mikina černá bílá fialová. To samé když máte více parametrů (5,6,7) u jedné kategorie. Pak byste indexoval mikinu ve všech barvách, všech velikostech, všech variantách (na zip, na knoflíky, s kapucí, bez kapuce, funkční, s potiskem, bez potisku atd.). Výsledkem je vám pak šílené množství kombinací, které ani uživatel není schopen vymyslet.

Než spamovat crawlery, doporučuji si nechat vypracovat analýzu klíčových slov, zjistit jaké kombinace parametrů uživatelé používají a ty nechat zaindexovat + kvalitně popsat.

Snad jsem myšlenku dovysvětlil :)

Tomáš

Odpovědět »

Kohout Martin Sledovat @freebitcz

Před 7 roky

Co dnes není duplicita. Když už se toho napsalo tolik.

Odpovědět »

Tomáš Zahálka Sledovat @Aklahaz

Před 7 roky

Martine,

díky za dotaz. Duplicita není, když máte jednu unikátní stránku s unikátním obsahem.

Je třeba si říct, jaký smysl má, když máte jeden text na 20 stránkách? Komu to pomůže, vždyť ho stačí mít jen jednou a pokud má být z nějakého UX důvodu na více místech s různou URL, tak ty ostatní stránky nemusí být vyhledávači podsouvány jako unikátní.

Celá snaha eliminovat duplicity pomocí noindex či canonical tagu je jen o tom, abyste vyhledávačům neházeli klacky pod nohy. Kdo to přestane dělat, může získat konkurenční výhodu a posunout se. :)

Tomáš

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

andrea-horniczka-web

Umělá inteligence a Meta. Jak se mění reklamy na Facebooku? | Andrea Horniczká (Dexfinity)

Premium
karel-parizek-web

Jak vybrat šéfa marketingu firmy? | Karel Pařízek

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

dan-nytra-web

Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra

matej-astary-web

Retenční marketing e-shopu: Jak ho dělat správně? | Matej Aštary (Dexfinity)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová