Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Všeobecné smluvní podmínky – to důležité, co nikdo nečte

Nový občanský zákoník (dále jen NOZ) přichází konečně s úpravou všeobecných obchodních podmínek. Dříve jsme je mohli při troše snahy nalézt schované v Obchodním zákoníku. Hlavním důvodem zavedení tohoto institutu je urychlení a možná i usnadnění procesu uzavírání smluv. Nejprve je ale potřeba se s ním seznámit. Nachází se hned na dvou místech v NOZ a ani tentokrát se nevyhneme slovu – výjimka.

Obchodní podmínky pro eshopy a jiné prodejní weby na míru zhotovuje a kontroluje podle NOZ specializovaný portál PravoProPodnikatele.cz. Nacenění zdarma.

Obecně o všeobecných obchodních podmínkách

Všeobecné obchodní podmínky jsou v NOZ upraveny hned v několika paragrafech. Základní informace nám prozradí § 1751 NOZ. Jde o to, že pokud uzavíráme smlouvy, tak se najde vždy nějaká část, která je statická. Nemusí se často měnit a je obsažena v každé uzavírané smlouvě. Pokud si chceme ušetřit práci a papír, tak jednoduše z této části vytvoříme všeobecné obchodní podmínky. Na ty pak odkážeme v textu smlouvy a dáme je k dispozici například na naše webové stránky nebo je ke smlouvě přiklapneme sešívačkou.

Je důležité vědět, že klasická smlouva má před všeobecnými obchodními podmínkami přednost. V případě rozporu bude jasně platit ujednání ze smlouvy. Dále může nastat situace, že vám někdo pošle návrh smlouvy s odkazem na určité podmínky. Vám to vyhovuje a smlouvu podepíšete. K podepisované smlouvě byly ovšem přiloženy pozměněné obchodní podmínky, čehož si nevšimnete. Co s tím? Zde se uplatní tzv. knockout theory – obchodní podmínky budou platit pouze v tom rozsahu, ve kterém si navzájem neodporují. Jinými slovy, pokud by se vás takto někdo snažil podvést, nemá šanci.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

V případě, že mezi sebou uzavírají smlouvy dva podnikatelé, mají určitou výhodu. Nebo také nevýhodu, bráno podle toho, na které straně stojí. Ti totiž mohou ve smlouvě pouze odkázat na všeobecné obchodní podmínky vypracované odbornými nebo zájmovými organizacemi.

Neočekávaná ujednání

Důležitý je také § 1753 NOZ, který řeší neočekávaná ustanovení všeobecných obchodních podmínek. Takové ustanovení, které nemohla strana rozumně očekávat je většinou neúčinné. Výjimku tvoří případy, kdy ho strana výslovně příjme. Zajímavá je poslední věta. V té se píše, že se tato ujednání posuzují nejen podle obsahu, ale také podle způsobu jejich vyjádření. V praxi se bude jednat o podivné zařazení textu do smlouvy, titěrné písmo nebo splývavou barvu.

Jednostranná změna

Jednostranná změna všeobecných obchodních podmínek vám může připadat jako šílenost. Možná proto, to není s dnes účinným občanským ani obchodní zákoníkem možné. Jsou ovšem situace, kdy je toto ujednání ve smlouvě naprosto pochopitelné. Upravuje to § 1752 NOZ a mluvíme tu o tzv. rámcových smlouvách. Takové smlouvy zavazují dlouhodobě k opětovnému plnění stejného druhu. Podepisují se s více subjekty a změna podmínek je tam také dopředu očekávána. Jedná se například o smlouvy uzavírané mobilními operátory nebo bankami.

Aby bylo ujednání platné, je nutné splnění určitých podmínek: Druhá strana s tím musí samozřejmě souhlasit. K tomu se také připojuje možnost, která straně v případě nesouhlasu se změnou, umožní odstoupení od celé smlouvy. Většinou se to řeší tak, že se napíše, že pokud strana neodstoupí od smlouvy do tří měsíců, znamená to její souhlas s ujednáním.

Slabší strana a adhezní smlouvy

Teď skočíme o kousek dál k § 1799 NOZ. Zde se mluví ne tak o obchodních podmínkách, jako o doložce, která na ně odkazuje. Ta je většinou bezproblémová. Jenže v případě, kdy uzavíráme se spotřebitele smlouvu adhezním způsobem, musíme být obzvlášť pečlivý. Pro začátek – co je to adhezní smlouva? To je smlouva taková, u které neměla druhá strana reálnou možnost se podílet na jejím obsahu. A takových smluv je opravdu hodně, např. se za to dají považovat veškeré formulářové smlouvy. Důležitá je ta reálnost, protože když si jdete do banky pro úvěr, tak se sice můžete pokusit navrhnout ve smlouvě změny, ale vaše šance je nulová.

Takže zde máme adhezní smlouvu a chceme k ní připojit všeobecné obchodní podmínky. Aby byly platné, je zapotřebí na ně odkázat a s tímto odkazem a s jeho významem druhou stranu seznámit. To znamená, že nestačí napsat nebo říct – Tento odkaz vede ke všeobecným obchodním podmínkám. Nesmíme zapomínat na slovíčko význam. Správně tedy bude, když napíšete nebo řeknete toto: Zde je odkaz na všeobecné obchodní podmínky, které jsou součástí této smlouvy a také vás budou po podpisu zavazovat. Před podpisem smlouvy si je prosím přečtěte.

Výjimkou by bylo, kdybyste věděli, že je strana už musela znát. To jsou často příklady, kdy spolu strany už nějakou smlouvy uzavíraly, a obchodní podmínky se od té doby nezměnily.

A nakonec jedna malá rada, která se zvlášť hodí pro smlouvy uzavírané se spotřebitelem. Zvýrazněte cokoliv, co je pro vás v obchodních podmínkách důležité a nechcete, aby to bylo předmětem sporu. Je jedno jestli to uděláte pomocí tučného písma, podtržení nebo změny barvy. Taková jednoduchá věc vám může do budoucna ušetřit mnoho dohadů.

Pozn. Článek obsahuje placený textová odkaz sponzora a kontrolora.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
vitezslav-valka-web

UX e-shopu: Jak zvýšit prodeje na vašem webu? | Vítězslav Válka

Právě vyšlo

adam-neuberger-web

Začátek recese kryptoměn? | Adam Neuberger (Probinex)

jiri-peslar-web

Podnikatel na cestách. Proč myslet na pojištění? | Jiří Peslar

Premium
jan-karel-web

Výkon obchodníků: Jak ho zvýšit? | Jan Karel

Nejoblíbenější

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
karol-gulas-web

Marketing Astratexu | Karol Guláš

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jan-bednar-web

Jan Bednář: Život miliardáře a řízení firmy ShipMonk

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

max-kovar-web

Jak řídit sklad a vést skladníky? | Max Kovář (Skladon)

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

Inzerce