Když jsem se zúčastnil kurzu Psychologie přesvědčivosti od Víta Prokůpka (můj report najdete zde), nevěděl jsem moc, co od toho mám očekávat. Vít je odborníkem v oblasti vyjednávání a ovlivňování, což samo o sobě zní možná až strašidelně. Z jeho dvoudenního kurzu jsem si ale odnesl řadu zajímavých poznatků, o které bych se rád podělil i s vámi. A jak jinak než rozhovorem přímo s Vítem!
Inzerce
Co to je psychologie ovlivňování? Moderní vědní disciplína, která vychází nejvíce ze sociální psychologie a behaviorální ekonomie. Je to vlastně „věda o souhlasu“ – co nás vede k tomu, že na některou žádost řekneme ANO, zatímco na jinou NE. Někdy s názorem nesouhlasíme. Přitom s tím samým názorem, jenom jinak prezentovaným, bychom za jiných okolností souhlasili.
Je to věda o tom, jak se lidé rozhodují a jak jejich rozhodnutí ovlivnit. Přitom jde o ryze praktickou disciplínu, která má využití nejen v marketingu a prodeji, ale i při vedení lidí nebo při výchově dětí. Při svádění žen i ovlivňování manželů.
Můžete nám prozradit nějaký příklad jejího využití v obchodní praxi? Vychází z ní jakýkoliv dobrý marketing a úspěšný prodej.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
A jak se pojí s vyjednáváním? Úzce to spolu souvisí, přesvědčování je obvykle součástí vyjednávacího procesu. Ale není to totéž. Pokud se budete snažit, abych si od vás nechal zpracovat web, jde o přesvědčování. Ve chvíli, kdy se budeme bavit o podmínkách, za jakých mi web uděláte, budeme spolu smlouvat a směňovat, pak se jedná o vyjednávání.
Aha, a rozdíl mezi přesvědčováním a ovlivňováním? Můžeme ta slova brát jako synonyma. Trochu se liší významové použití, například můžeme říct „Ovlivnil mě.“ i „Přesvědčil mě.“, ale jen „Ovlivnil mé rozhodnutí.“. Pokud bychom se pustili do podrobnějších debat, objevíme rozdíl v tom, že přesvědčování je vždy vědomé a cílené. Ovlivňování může být i nevědomé, například můžete ovlivnit mé rozhodnutí nebo můj pohled na svět, aniž byste to zamýšlel.
A co je etické a co už nikoliv? Na tohle téma všeobecná shoda nepanuje. Pro někoho je neetická jakákoliv snaha přesvědčovat, jakákoliv reklama. Někdo naopak nepovažuje za neetickou ani nejbrutálnější manipulaci.
Pro mě je hranicí to, jestli při přesvědčování beru v úvahu i potřeby druhé strany. Pokud člověka vedeme k tomu, aby se rozhodoval pod tlakem, nebo mu poskytujeme lživé informace, pak z mého pohledu jde jednoznačně o neetické jednání. Pokud se rozhoduje při plném vědomí a se znalostí všech faktů a ani po měsíci svého rozhodnutí nelituje, pravděpodobně jsme se zachovali eticky.
Zdroj fotky: Archiv Víta Prokůpka
Co je tedy podle této logiky potřebou druhé strany v případě zmíněné reklamy? Subjektivní míra uspokojení. Když mi například Apple díky své reklamě prodá nejnovější iPhone, je to naprosto etické a v pořádku, pokud v této reklamě nelže a pokud disponuji svobodnou vůlí se rozhodnout, jestli si telefon koupím. Možná ten telefon ani nepotřebuji, ale chci ho, a i po jeho nákupu se cítím subjektivně spokojen.
V jakých situacích ovlivňujeme či přesvědčujeme druhé? Téměř pořád. Ovlivňujeme zákazníky, zaměstnance, obchodní partnery, voliče, manželky, syny… Proto je užitečné to umět. A je třeba dodat ještě jednu věc: bohužel to umí málokdo…
Jak je to možné, když to děláme tak často a zas tak negativní výsledky nemáme, nebo ano? Že něco děláme často, ještě neznamená, že to děláme dobře. Vidím to poměrně často třeba při práci s obchodníky, kteří přesvědčují dnes a denně. I zkušení vlci často mají velké rezervy.
Lze to nějak vztáhnout na podnikání? Jak jste schopen podnikatelům pomoci? Umět prakticky využít principy a techniky ovlivňování má přínosy pro každého podnikatele. Díky nim dokáže lépe motivovat zaměstnance k pracovním výkonům a zákazníky ke koupi. Obchodní partnery ke spolupráci a tak dále.
V byznysu nevítězí ti lepší, ale ti přesvědčivější. Buď nad tím budeme lamentovat, nebo se to začneme učit. Abych byl úplně konkrétní: jedna drobná změna v prezentaci nabídky může zvýšit tržby o 40 % a nemusí vás to stát ani korunu.
Přesvědčil se o tom například známý časopis The Economist, zrovna o tomto příkladě podrobně mluvím na semináři Překvapivé pravdy o přesvědčování. A téměř nikdo tohoto principu v byznysu nevyužívá. Jednomu známému jsem tento princip poradil a díky tomu zvýšil prodej svých online kurzů o 60 %.
Můžete nám ten princip alespoň trochu přiblížit? Ano, jde o to, jak nabídku prezentujete. V jakém pořadí nabízíte možnosti, kolik dáte zákazníkovi možností výběru, jaké je cenové rozpětí, jak se jednotlivé možnosti liší, jakou použijete „návnadu“ apod. Návnada je možnost, u které nepředpokládáte, že si ji zákazník vybere, ale směřuje jeho rozhodnutí k jiné variantě. Vámi preferované variantě.
Na začátku kurzu jste říkal, že některé techniky mohou zvýšit naši přesvědčivost až o 400 %. Co jste tím myslel a o jaké techniky jde? Jde například o „techniku nohy ve dveřích“. Pokud po někom chcete něco většího, chtějte po něm nejdřív něco malého, pro něj zdánlivě nevýznamného. Něco, na co se těžko říká NE. Jde o tak univerzální princip, že může být využit prakticky při jakýchkoliv žádostech.
Proč to funguje?
Protože lidi jsou rádi konzistentní se svými předchozími činy. Není to domněnka, je to vědecky mnohokrát ověřený princip. Jeden příklad za všechny: Výzkumníci se ptali, jestli by obyvatelé města byli ochotni na své zahrádce vztyčit nevzhledný billboard s nápisem „Drive safely“. Úspěch nebyl valný, ostatně kdo by takovou hrůzu chtěl na své krásně upravené zahrádce, že? Když však této žádosti předcházela „malá a nevýznamná“ žádost (jestli by za svým oknem vystavili malou cedulku nebo nálepku s tímto nápisem), o 400 % lidí více nakonec souhlasilo s billboardem.
Já si odnesl třeba i to, že často v mluveném i písemném projevu používáme slova, která negativně ovlivňují naši šanci přesvědčit druhé. Můžete to našim čtenářům trochu přiblížit? Když například řeknete „nebudete svého rozhodnutí litovat“, myslel jste to dobře, ale vzkaz, který dostane můj mozek, je odpudivý. Lépe je říci například „rozhodl jste se skvěle“ nebo „budete mít ze svého rozhodnutí radost“. Další častý příklad vysvětluju například v tomto dvouminutovém videu.
A opravdu má taková drobnost zásadní vliv na naše rozhodování? Pokud jste již pevně rozhodnutý, ať už kladně, nebo záporně, tak samozřejmě nemá. Pokud ovšem alespoň trochu zvažujete, jestli mi vyhovíte, má taková drobnost velký vliv.
Jak tedy přemýšlet nad tím, co říkáme nebo co píšeme? Je to otázka tréninku, všichni máme z minulosti zažité neefektivní komunikační vzorce, které snižují naši přesvědčivost. Prvním krokem je naučit se efektivně pracovat se slovy. Druhým krokem je přemýšlet, než něco řeknu nebo napíšu. Ve třetí fázi se to stane návykem, takže už o tom téměř nebudete muset přemýšlet.
Poslední dva kroky jsou asi jasné, ale jak se efektivně naučit pracovat se slovy? Je třeba trocha píle, ostatně jako se vším ostatním, když to chcete dobře umět. Můžete konzultovat s odborníkem, zúčastnit se semináře Psychologie přesvědčivosti: Umění ovlivňovat, číst knihy o ovlivňování, inspirovat se v povedených reklamách apod. Ideální je využít kombinaci všech zmíněných možností. To nejhorší, co člověk může udělat, je spoléhat se na svou dosavadní zkušenost, domněnky a „intuici“, protože jak už jsem zmínil, všichni si z minulosti neseme neefektivní vzorce.
Zdroj fotky: Archiv Víta Prokůpka
Já jsem zjistil, že to skutečně dělám. V e-mailech se tomu vyvarovat dokážu, ale v mluveném projevu už tak dobře ne. Často omylem nějaké pravidlo poruším. Jak se v tom zdokonalit? Hlavní je, pokud si to uvědomujete, ten nejdůležitější krok už jste udělal, většina lidí o tom totiž ani neví. Příště už si na to dáte větší pozor. Pokud to stále nezabírá, vytvořte si vlastní motivační program – za každou nešikovnou formulaci přispějte na charitu. (smích)
Jak silná jsou naše slova? Co dokážou ve druhých vyvolat? Slova dokážou hýbat světem, nadchnout davy i debilizovat davy. Jsou mocnou zbraní. Častou chybou však je, že lidi význam slov velmi přeceňují. Uchylují se pouze k tzv. verbálnímu přesvědčování, jinými slovy pokoušejí se druhé ukecat. Přitom existuje mnohem více zdrojů vlivu a vždy je třeba je kombinovat.
Pokud například někoho budete chtít zbavit fobie z hadů, můžete do něj roky hučet a vůbec k ničemu to nepovede. Tady vysvětlování nepomáhá, protože jde o iracionální strachy. Při vhodně zvolených technikách však naopak můžete člověka fobie zbavit, klidně za 4 hodiny.
Co je to princip společenského potvrzení a jak můžeme využít ten? Jednoduše řečeno lidi jsou trochu jako opičky – mají tendenci dělat to, co dělají jiní lidé. Nakupovat to, co nakupují ostatní. I když často odmítají, že to na ně působí, stejně se tím nechávají ovlivnit.
Když půjdete rušnou ulicí, kde jeden člověk zírá k nebi, pravděpodobně se ani nezastavíte. Pokud k nebi bude zírat pět lidí, zvednete oči taky. V byznysu se společenské potvrzení často využívá ve formě referencí a doporučení. Pokud jich chytře využijeme, pracují pro nás.
Další méně známý příklad: většina hotelů se nás snaží přesvědčit, abychom ručníky používali opakovaně. Dělá to pomocí neupřímných apelů na ochranu životního prostředí. (Ve skutečnosti jim jde spíše o úsporu, ale to je jiné téma.) Mnohem více návštěvníků hotelu začne ručníky opakovaně používat, pokud zní výzva například takto: „80 % hostů našeho hotelu opakovaně používá ručníky.“
Přesvědčivost můžeme ještě zvýšit, pokud bude výzva znít takto: „80 % hostů, kteří obývali tento pokoj, opakovaně používalo ručníky.“ Jsem zvědavý, kolik hoteliérů si přečte náš rozhovor a změní své neefektivní snahy přesvědčit. (smích)
To, co školíte vy, školí i řada dalších lidí. Opírají se při tom o různé průzkumy apod. Z čeho vychází vaše poznatky? Bohužel moje zkušenost je taková, že se mnoho školitelů opírá spíše o své dojmy a pocity než seriózní výzkumy. Zobecňují jednu subjektivní zkušenost. Další nevýhodou českých lektorů je to, že pokud učí přesvědčovat, většinou se omezují jen na verbální přesvědčování.
Podobně je to s marketingem, mnoho „marketérů“ své názory zakládá na velmi subjektivních pocitech, nikoliv na empiricky ověřených objektivních skutečnostech. Například jedna nejmenovaná reklamní agentura na svých stránkách hrdě a trochu drsně prohlašovala, že nebude klientům vymýšlet rýmovačky, protože ty jsou stupidní. Zkrátka to bylo pod jejich úroveň (nebo spíše nemají dobré textaře?). Přitom je vědecky ověřeno, že podobné rýmovačky skutečně prodej zvyšují. Nehledě na to, jestli někomu připadají stupidní, pamatujete si je a spojíte si je s produktem.
Další příklad, jiný „marketingový expert“ mi kritizoval jeden newsletter, který jsem před časem poslal. Přitom ten e-mail byl extrémně úspěšný, vyprodal mi seminář do poslední židle.
To, co je nápadité, vůbec nemusí být přesvědčivé. Pamatujete se na „Bobika“? Reklama vyhrála ocenění, prokázala však medvědí službu. Jak říkal trefně guru reklamy David Ogilvy: „Kreativní je to, co prodává!“ Takže někdy i poměrně „nudná technika“ může skvěle splnit svůj účel.
Osobně se opírám o seriózní vědecké výzkumy prováděné na předních světových univerzitách. Zároveň vše, co učím, mám vyzkoušené ve vlastní praxi a v praxi svých klientů.
Jak máme vědět, že zrovna vaše kurzy pro nás budou přínosné? Nejlépe tak, že čtenáři získají vlastní zkušenost, tak jako jste to udělal vy. Nejlepší zpětnou vazbou pro mě je, že se mi na semináře opakovaně hlásí úspěšní lidé z byznysu. Semináře se daří obsazovat i navzdory tomu, že jsou drahé.
Navíc nabízím něco, co u živých seminářů zatím není příliš běžné: na všechny své veřejné semináře dávám záruku vrácení peněz, i když u živých akcí jsou s každým účastníkem reálné náklady (občerstvení, oběd, školicí materiály). Ještě nikdo mě o vrácení zaplaceného kurzovného nepožádal.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Jak se zachránila firma se ztrátou 37 milionů korun? | Elena Hlisnikovská a Michal Pravdík
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.