Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Viktor Janouch: Pomáháme firmám hledat informace, které běžný uživatel najít nedokáže

inzerce
Před 6 roky
Zdroj fotky: Archiv Viktora Janoucha

Možná vás napadne, že vyhledávat na internetu umí dneska už každý. Ano, napsat dotaz do vyhledávacího políčka a stisknout ENTER opravdu není žádná věda. Běžní uživatelé ale většinou neví, podle jakých pravidel jim vyhledávače výsledky hledání zobrazují a jak najít i to, co na první pohled zřejmé není.

A právě v tom viděl byznysovou příležitost Viktor Janouch, který rozjel službu Informato.cz. Prostřednictvím ní pak firmám pomáhá najít důležité informace, které běžný uživatel najít nedokáže. Jak to funguje a co se dá také „vygooglit“? O tom je tento rozhovor.

Svým zákazníkům pomáháte hledat informace na internetu. Neumí ale něco takového v dnešního době Googlu a dalších vyhledávačů i naprostý laik?

Právě v dnešní době už laik není schopen najít skoro nic, co není úplně běžné. Google používá technologie, která mají lidem vylepšit a usnadnit hledání. Pokud chce někdo koupit televizi nebo hledá radu, jak na jaře řezat švestku, tak v pořádku. Jakmile chce ale najít něco, co není na první pohled viditelné, tak má smůlu.

Inzerce

V čem je vaše hledání jiné od hledání běžného uživatele?

No právě v tom, že známe technologie vyhledávání, víme, jak Google přizpůsobuje výsledky podle historie hledání, zájmů uživatele, místa, kde se nachází. Zároveň dává důraz na aktuální události, na dotazy, které jsou nejvíce hledané, a používá ještě mnoho dalších signálů. Tohle všechno ty výsledky neuvěřitelně zkreslí.

Jaké triky při vašem hledání používáte?

Žádné triky v tom nejsou. Jenom se umíme správně zeptat a výsledky analyzovat. To je ale proces, takže je nutné hledání a analýzu několikrát opakovat a vždy dotaz měnit, upřesňovat, ptát se na souvislosti.

Co jste takto například našli?

Klienti mají nejrůznější přání. Často ani netušíme, proč to vlastně chtějí. Asi nejvíce zajímavá byla práce na hledání informací v jižní Americe, kde jsme v podstatě analyzovali celý trh s určitým typem skleněných výrobků.

A co jste našli a běžný uživatel by to nenašel?

Třeba to, jak daný výrobek nazývají. Bylo to úplně jiné slovo, než používá evropská varianta portugalštiny i španělštiny. A nevěděl to ani zadavatel. Nakonec proto si nás najal. Od toho jsme pak mohli teprve posunout dál.

Máte nějaký další příklad, co zajímavého a užitečného jste pro svoje klienty našli?

Třeba ten se seznamkou. Zadavatel byl s oborem dost podrobně seznámen. Sám byl aktivní na online seznamkách mnoho let. Chtěl zjistit, jestli se tím někdo vědecky zabýval a jestli existují nějaká relevantní data o uživatelích. Jasně, že to mohl najít sám, ale to chtělo čas a nějaké povědomí o způsobu vědecké práce. Oboje neměl. Takže výsledkem bylo, že jsme se postupnými kroky dostali k úplnému počátku, což byla nejprve diplomka a pak i disertační práci autora, který na ty principy vědecky přišel a od něj je pak ostatní víceméně opsali.

Najít se toho dá hodně. Jak posuzujete relevanci nalezených informací pro vaše klienty?

Tak jednak analýzu děláme z několika úhlů pohledu. Představte si to tak, že se ptáme nejdřív jako normální uživatel. Tyhle výsledky navodí nějaký směr, ale není to zpravidla použitelné. Takže se zeptáme jinak a ne jednou. Jak jsem řekl, je to proces, kdy postupně vylepšujeme a ověřujeme to, co jsme našli. Informace většinou ověřujeme a samozřejmě často nacházíme v oficiálních zdrojích, jako jsou právní předpisy, oborové vyhlášky, oficiální dokumenty, což je třeba obchodní ročenka a tak dále. Hodně pomáhají i vědecké publikace.

V čem dělají běžní uživatelé v rámci vyhledávání nejčastěji chybu?

Nejde ani o to, že dělají chyby, ale nevědí, jak jim vyhledávač ty výsledky předkládá. Zároveň asi nikdo běžně nemaže cookies, historii hledání nebo paměť prohlížeče. O používání VPN (což spolehlivě mění identitu – pozn. redakce) ani nemluvě.

Pracujete pouze s vyhledávačem Google?

Především s tímto vyhledávačem. Někdy používáme i Bing, například pro hledání v USA. Ale jak jsem již říkal, musíme používat různá nastavení, abychom „zlomili“ to standardní hledání.

Kdo si vaše služby nejčastěji objednává?

Většinou firmy, které potřebují získat nějaké informace o trhu, někdy jsou to ale i jednotlivci. V obou případech platí, že nemají čas, neumí jazyk nebo nevědí, kde a jak informace hledat.

Jak tyto služby naceňujete?

Hodinovou sazbou. Protože se předem nedá určit, jak dlouho bude hledání a zpracování trvat, dohodneme cenový strop. Pokud to vypadá, že bychom jej měli překročit z důvodu náročnosti zadání nebo zpracování výsledků, informujeme o tom klienta. Ten se pak rozhodne, jak dále postupovat.

Jak vás vůbec tato služba napadla?

Tuhle službu jsem začal nabízet, protože mě o to požádali moji klienti. Radil jsem jim s online marketingem a vedl PPC kampaně, což znamená také hledat informace. Když jsem pak třeba klientovi řekl, že by měl něco udělat, často to byla informace, o které neměl ani tušení. Pak se ptal, jak to vím a kde jsem to zjistil. Když pak ti klienti rozšiřovali působnost do dalších zemí, chtěli začít s něčím novým, měli nějaký nápad apod., obrátili se na mě, ať jim pomůžu. A vždycky jsem našel, co bylo potřeba.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

martin-jares-web

Zákaznická spokojenost: Co ji nejvíce ovlivňuje? | Martin Jareš (Foxdeli)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

patrik-babinec-web

Balení zboží e-shopů: Jak se v něm odlišit od konkurence? | Patrik Babinec (Skladon)

ondrej-jirovec-web

Polohovací stoly Liftor rostou v zahraničí. Míří i do Skandinávie | Ondřej Jirovec

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

jan-lastuvka-web

Expanze Lemonera do zahraničí | Jan Laštůvka

ondrej-pavelek-web

Expanze do zahraničí a sociální sítě. Co vás překvapí? | Ondřej Pavelek (Httpool)

jiri-simonides-web

Influencer marketing: Jak ho může dělat menší firma? | Jiří Simonides (Fragile)