Expanze do zahraničí

Českým firmám se daří, a proto stále více uvažují nad expanzí do zahraničí. Připravili jsme pro vás sérii rozhovorů, ve kterých se bavíme s velkými firmami i malými živnostníky o tom, jak taková expanze do zahraničí probíhá a na jakých trzích se českým firmám daří.

Pokud nevíte, kde začít, doporučujeme vám rozhovor se Štěpánem Jandlem o tom, jak expanduje e-shop Feedo.cz.

Časté chyby při expanzi do zahraničí

Expandujete-li do zahraničí, vyhněte se následujícím chybám:

  • Vyberte si trh, kterému rozumíte. Každý trh je naprosto jiný a zákazníci se na něm chovají jinak. To, co je běžné v Česku, může být naprosto odlišné na trhu, který jste si vybrali.
  • Vytvořte si analýzu konkurence a zjistěte, jaká je na tamním trhu situace a čím můžete konkurovat zavedeným hráčům.
  • Seznamte se s tamní legislativou. Mnoho firem ji ze začátku podcení, což má potom neblahé následky a celá expanze se jim výrazně prodraží.
  • Naučte se vyhodnocovat finanční výsledky vaší zahraniční expanze. Je až s podivem, kolik významných českých firem nedokáže změřit, zda se jim expanze skutečně vyplácí a zda na ní neprodělávají peníze.

Další chyby a doporučení najdete v našich rozhovorech. Poslouchat je můžete i ve formě podcastu o podnikání.


Související témata: Expanze do Rumunska | Expanze do Polska