Inzerce

Inzerce

Petr Bína (Svět bedýnek): Jak zákazník vnímá slovo „kvalita“?

Petr BínaJe kvalita marketingový nástroj, který ještě funguje? Nebo ho už máme plné zuby? O e-shopu Svět bedýnek, který je na trhu kolem 5 let a který vám domu přiveze bedýnku s různými farmářskými a dalšími produkty, jsem si povídal s jeho zakladatelem Petrem Bínou. Co se dozvíte?

  • Jak dnes zákazníci reagují na označení, že je něco kvalitní?
  • Nezačínáme slovo „kvalita“ vnímat jako klišé?
  • V čem je Svět bedýnek jiný než obchod za rohem?
  • Jak ve Světe bedýnek komunikují svoji nabídku zákazníkům?
  • Jak plány Petr Bína s e-shopem má?

Co mi přivezete, když si objednám vaši bedýnku?
U nás je to dle toho, kterou bedýnku si vyberete. V nabídce máme více jak 10 druhů bedýnek tzv. předsložených, se kterou má zákazník vždy dopravu zdarma, nebo si můžete složit bedýnku dle svého přání. Momentálně nabízíme farmářské produkty a bioprodukty z několika desítek malých českých farem ať už jde o zeleninu, ovoce, mléčné výrobky, maso, pečivo a další farmářské produkty.

U každého produktu na e-shopu naleznete přesné označení a název farmy nebo výrobce. V současné době nabízíme více jak 1500 kvalitních českých produktů.

Za jak dlouho mi to přivezete?
V našem systému, kdy pracujeme s čerstvými produkty z malých farem, neumíme reagovat na objednávku v řádech minut, ale bedýnku jsme schopni doručit do 24 hodin od objednání. Náš e-shop vám sám vygeneruje nejbližší možné termíny, kdy se k vám bedýnka dostane a je jen na vás, který si zvolíte.

Rozvážíte po celé ČR?
Našimi chladícími vozy rozvážíme v podstatě všechna krajská města, která pokrýváme z našich centrálních skladů v Praze a Brně. Města mají pod patronací naši franšízanti, kteří se starají o servis směrem k zákazníkům. Na nás je, aby měli vždy vše připravené a čerstvé. Ostatní města a obce zatím zásobujeme pomocí přepravní služby, tam je však omezení v chlazených výrobcích.

V čem se obsah bedýnky liší od toho, co si mohu koupit v obchodě za rohem?
Rozdíl je především v kvalitě a šíři pod jednou střechou. Jsme vlastně takový online farmářský trh, kde sdružujeme a prezentujeme výrobky jednotlivých farem. Právě tou kvalitou a šíří jsme na trhu zatím ojedinělý. U zeleniny a ovoce dbáme především na sezónnost, maso pochází z malých eko chovů atd…

Jak se liší kvalita ovoce a zeleniny v obchodu za rohem a od vás?
Nemohu posuzovat ostatní obchody, my ale dbáme na čerstvost všech produktů. Tím, že nedržíme sklady a zboží objednáváme vždy oproti poptávce zákazníků, tak nám nic ani na virtuálních pultech neleží. Neplýtváme, a tím je celý proces vyvážený a udržitelný jak ekonomicky, tak i ekologicky.

Svět bedýnek
Tým Světa bedýnek. Jejich příběh si můžete přečíst zde.

Můžete ten kvalitativní rozdíl, který jste zmiňoval, podložit nějaký důkazy? Jde mi o to, že o kvalitě dnes mluví většina obchodů, a to včetně velkých řetězců.
Zákazníky se snažíme s dodavateli a farmami propojovat. U každého našeho produktu je, odkud pochází nebo kým a z čeho byl vyroben. Složení si tak jednoduše přečtete přímo u produktu, také samozřejmě naši dodavatelé disponují příslušnými certifikáty, které na vyžádání zákazníkům zasíláme. Často naši zákazníci komunikují i napřímo s našimi farmáři. Nám se líbí právě toto propojení.

Jak vůbec zákazníci na to slovo „kvalita“ reagují? Narážím opět na to, že se dnes používá všude a zda se s ním neopakuje to, co se slevami – dnes je ve slevě všechno.
Máte pravdu. Hesla jako kvalita a farmářské potraviny dnes vidíte na každém kroku. Stal se z toho silný marketingový nástroj řetězců napříč celým potravinářským průmyslem. My se snažíme komunikovat a prodávat to, co výrobek skutečně je. Jinak bychom jako malá firma na trhu neobstáli. Lidé si mají možnost vybrat, a ti, co si skutečně přejí kvalitu, tak si ji nakonec najdou. I když si myslím, že jí totiž stále na trhu moc není a je složité rozeznávat marketing od skutečné služby nebo produktu.

Před pár dny vyšel na iDnes.cz zajímavý článek, na který by mne zajímal váš komentář. Jeho nadpis obsahuje, že touha po kvalitě je iluze. A že nejvíce táhnou levné párky a rozmražené pečivo. V článku se dočítáme, že v obchodech zákazníci nakupují především nejlevnější produkty a že sice mluvíme o kvalitě, ve skutečnosti je pro nás ale rozhodující cena. Jaký na to máte názor vy?
Ano, poptávka po kvalitě nejde vždy ruku v ruce s realitou. Cena je stále dominantním faktorem a myslím, že je tomu tak všude po světě. Na druhou stranu zde máme vzrůstající procento zákazníků, kteří se cenou řídit nemusí nebo nechtějí a zajímá je právě kvalita, původ produktů a touha jíst čerstvé potraviny, které mají přímý vliv na jejich zdraví.

I přes to všechno můžeme říct, že zájem o kvalitní suroviny roste. Bylo tomu tak i v roce 2010, kdy jste začínali, nebo se za tu dobu zájem společnosti změnil?
Ano, dnes je trend zdravé stravy, lidé doma čím dál více sofistikovaně vaří, experimentují. Na začátku tomu tak ale nebylo. V Praze akorát lidé začali vnímat první farmářské trhy a upřímně, pojem bedýnka zněl dost exoticky. Dnes si, doufám i díky nám, pod pojmem farmářská bedýnka každý představí, co to asi je.

Myslíte si, že kvalita pro vás bude jeden z hlavních prodejních argumentů i do budoucna, nebo že budou zákazníci na kvalitu slyšet stále méně (ačkoliv ji budou vyhledávat)?
Kvalita, čerstvost, lokálnost jsou naše hesla a nehodláme z nich nijak ustupovat. Budeme rádi, pokud lidé budou tyto potraviny i nadále vyhledávat, ale neovlivníme celkovou ekonomickou situaci nebo různé vlivy Evropské unie, které zase ovlivňují naše malé dodavatele.

Já věřím, že žijeme ve svobodné zemi, kde má každý právo na svůj výběr. Tím, že můžeme na trh dodávat i potraviny, které běžné supermarkety nenabízejí, doplňujeme a ucelujeme nabídku, z které si zákazník již vybere sám.

Jak tuto odlišnost komunikujete svým potenciálním zákazníkům?
Zákazníkům se snažíme vysvětlit, že nejsme supermarket a že jíst se dá zdravě a vyváženě, a přitom toho člověk spotřebuje méně, než když nakupuje v klasických obchodech plných reklam a lákadel. U nás si musí přeci jen trochu naplánovat, co bude daný týden vařit z bedýnky, kterou si vybere.

Zároveň díky tomu ochutná i plodiny, které by si normálně nekoupil, protože je třeba ani nezná. Další výhodou bedýnek je, že vlastně díky sezónnosti jí tak nějak vždy tu zeleninu a ovoce, které by jeho tělo přirozeně mělo dostat.

Dám vám příklad, nikdy v minulosti jsem nejedl a ani se nesetkal s kadeřávkem. Jedná se o druh kapusty, která skvěle chutná, všude ve světě je strašně oblíbená díky své chuti a obrovské porci vitamínů, které naše tělo v zimě přivítá. Sám jsem na něj koukal skrz prsty, ale nyní je to pro mě tak oblíbená zelenina, že se v podstatě na podzim těším na zimu.

A hledají zákazníci méně populární plodiny, jako je kadeřávek?
Ano, určitě, právě kadeřávek zaznamenal velký boom a lidé ho čím dál více zařazují do svého jídelníčku, ale i ostatní plodiny, jako je například vodnice, černá ředkev si postupně hledají místo na výsluní.

Jaké kanály k té komunikaci využíváte?
Doposud jsme v marketingu nebyli příliš aktivní, protože poptávka stále převyšuje nabídku. Jsme již několik let plně vytížení, ale s expanzí do ostatních měst jsme začali využívat možnosti online marketingu, receptů od našich blogerek a více tak komunikovat naší službu aby se neztratila v záplavě dalších.

Jste plně vytížení, ale marketingu se příliš nevěnujete. Čím je to způsobeno?
My spíš s naším mikromarketingem nejsme v té záplavě velkých hráčů úplně vidět a ani nebudeme. Většina zákazníků si k nám najde cestu na doporučení, propagují nás samozřejmě i naši dodavatelé. Často míříme naším marketingem na stávající zákazníky, o ty pečujeme především. Naši službu nabízíme již 5 let, a tím se řadíme mezi průkopníky, lidé nám věří a vnímají Svět bedýnek pozitivně.

Jak vám pomáhá Instagram?
Obecně jsme na sociálních sítích poměrně aktivní, protože i Svět bedýnek je komunitní firmou, jedná se nám o propojení zákazníků s farmáři. Instagram je super na jednoduché fotky jednotlivých výrobků, krátkou edukaci a soutěže.

Svět bedýnek
Takto vypadají některé z fotografií na Instagramu Světa bedýnek.

Všiml jsem si prvního videa na Youtube. Ukazujete na něm „příběh mrkve“. Jaký obsah pro tento kanál chystáte dál?
Zrovna rozjíždíme sekci krátkých, svižných videoreceptů, které pro nás zpracovává naše skvělá foodblogerka Smothcooking, dále chystáme videa z farem a z našeho zázemí, tak aby naši zákazníci mohli být opravdu online s námi.

Velká část vašeho zboží se musí rychle kazit. Co se zbožím, které neprodáte, děláte?
Nám se toho ale moc nekazí, jednáme rozumně a vždy objednáváme zboží oproti objednávkám. To znamená, že nedržíme nic z čerstvých nebo chlazených výrobků skladem. Každý den nám farmáři dovážejí, čerstvou zeleninu, mléčné výrobky, čerstvé maso, pečivo a zboží se ihned kompletuje a odjíždí k zákazníkovi.

My sice tak nemůžeme konkurovat online supermarketům, kteří vozí nákupy do desítek minut, ale tímto způsobem zaručíme čerstvost, a také právě rozumnou ekologickou funkčnost. Vždyť je to i o tom.

A když přeci jen něco zbude, snažíme se zboží před expirací rozdat zdarma zákazníkům, nebo na dobročinné účely, kojeneckým ústavům a tak dále.

Kde vidíte budoucnost Světa bedýnek?
Spokojený zákazník je stále naší prioritou. Stále ještě nedosahujeme ve službě k zákazníkovi zdaleka toho, co bychom si přáli. Chceme zůstat rodinnou firmou bez vnějších investic tak, abychom měli stále kontrolu nad tím, co zákazník v bedýnce dostane. V poslední době nás oslovuje stále více restaurací, které by rády vařily z naší zeleniny, takže i to je směr, který snad brzy vyzkoušíme.

A vidíte i nějaké největší překážky, které vás v tom čekají?
Překážek je samozřejmě mnoho, konkrétní zatím nevidím. Ty velké stejně vždy přijdou neočekávaně, ale na druhou stranu tu jsou od toho, abychom je překonávali. Mě osobně nakonec vždy posunou dál. Myslím, že to tak má každý nejen v pracovním, ale i osobním životě.

Další články a videa o e-shopech? ⇩

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

lukas-havlasek-web

Lukáš Havlásek (Shopsys): Řízení firmy, tvorba strategie, finanční plány

daniel-gamrot-web

Daniel Gamrot: Co udělat, když jste zavaleni prací a nestíháte?

martin-matejka-web

Martin Matějka: Začátky podnikání na volné noze, vlastní ego, pracovní návyky

Právě vyšlo

martina-jiraskova-web

Nejstarší kamenná prodejna v Česku | Martina Jirásková (Moser)

ales-skoupy-web

Nábor zaměstnanců do firmy bez HR oddělení | Aleš Skoupý (In creative)

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

Nejoblíbenější

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

filip-kahoun-web

Filip Kahoun (H1.cz): Každá firma, která roste, se musí časem překopat

sona-fialkova-web

Soňa Fialková: Jak se buduje e-shop SpokojenýPes.cz?

tomas-potesil-web

Tomáš Potěšil: Jak připravit firmu na změnu vlastníka?

Facebook mafie: Žádné samopaly, ale spousta lajků a sdílení

Inzerce