Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Sociální sítě a podnikání: Jak si vedou?

Email už zdaleka není jediným způsobem, jak lidé v současnosti komunikují, a to jak ve svém skoukromém tak profesním životě. Hlavním komunikačním kanálem dneška jsou totiž jednoznačně sociální sítě jako je Facebook či Twitter. Na první pohled se tak může zdát, že pokud chcete udržet krok se svými zákazníky a obchodními partnery, musí Vaše firma být vidět právě a především na Facebooku, že Vaši zákazníci musí mít možnost Vás tak zvaně „friendnout“ a sdílet s Vámi odkazy či komentovat Vaše fotky. Měli bychom tedy například začít uvádět na firemní vizitky i svoje kontaky na již výše zmíněný Facebook či Twitter?

Na první pohled by se mohl takový krok zdát zcela logický, či dokonce pokrokový. Vizitka, která je nezbytnou součástí a vlastně základem každé presentace a propagace obchodních splečností a jejich zástupců, tradičně obsahuje kontaktní údaje nutné při obchodním styku. Kromě názvu firmy a jména dotyčné osoby, která firmu zastupuje, se tak na navštívenku uvádí poštovní adresa, telefoní číslo, email, webové stránky a třeba i IČO firmy. Z tohoto důvodu se tak skoro samo nabízí tento seznam ještě rozšířit o pár dalších možností. Než ale tento krok uděláte doporučujeme Vám jej důkladně zvážit. I zde totiž platí, že méně může být někdy více.

Možná si řeknete, proč tolik povyku pro pár údajů, ale problémem je právě v tom, že uvedení kontaktních údajů na sociální sítě v rámci obchodního styku nemusí mít vždy pozitivní účinek.Tento krok Vás může vystavit velice nepříjemné a komlikované situaci, či dokonce Vaše podnikání přímo poškodit. Jde především o to, že sice sociální sítě představují nebývalé možnosti pro komunikaci v rámci podnikání, na druhou stranu ale například zásadně problematizují dosavadní tradiční dělení mezi soukromým a profesním životem.

V tomto článku Vám nabízíme stručnou charakteristiku nejrozšířenějších sociálních sítí, která Vám pomůže například právě při rozhodování, které kontaktní údaje uvádět na Vaší vizitce, a kterým údajům se radši vyhnout.

Facebook

Začněme již zmíměným Facebookem. Ačkoli se jedná o nejrozsáhlejší společenský webový systém, který umožňuje vytváření sociálních sítí, komunikaci mezi uživateli a sdílení multimediálních dat, využívání osobního profilu na Facebooku nedoporučujeme. Důvodem je především nemožnost efektivně oddělit soukromé od pracovního, tedy oddělit Vaše opravdové přátele od „přátel“, kteří jsou Vašimi klienty a obchodními partnery. Pokud si ale přesto přejete být i profesně přítomni na Facebooku, doporučujeme Vám si vedle osobního účtu vytvořit ještě jeden pracovní účet.

Twitter

V případě sociální sítě Twitter ale tato otázka už není tak jednoduchá. Záleží především na tom, proč a jak Twitter využíváte. Pokud se Vaše „tweety“ týkají například sledování vývoje v rámci technologií nebo jiných inovací ve Vašem oboru, Twitter představuje možnost jak být jednak v kontaktu s Vašimi klienty a obchodními partnery, a jednak skvělou příležitost jak demonstrovat Váš zájem a odborné znalosti v dané oblasti.

Na rozdíl od výše zmíněného problému typického pro Facebook, tedy nežádoucí míchání světa osobního se světem pracovním, v případě sociální sítě Linkedin toto nebezpečí nehrozí. Linkedin je totiž přímo určený pro účely podnikání a bussinessu. To ale ještě neznamená, že Linkedin je tou pravou sociální sítí pro Vaše podnikání. Vzhledem k tomu, že se jedná o síť, kde se setkávají především profesionálové, je Linkedin vhodný pouze pro komunikaci s firmou či podnikatelem a ne pro navazování kontaktů s konečnými spotřebyteli.

Google+

Nakonec ještě zmiňme Google+, který byl veřejnosti představen minulý rok. Google+ nabízí vhnodnou variantu k Facebooku, který se do obchodního světa příliš nehodí. Sociální síť Google+ totiž má tu výhodu, že umožňuje klenty a další profesní kontakty sloučit do tzv. Kruhu (Circle), a tak je oddělit od Vašich osobních kontaktů. Takto totiž máte možnost zajistit, že příspěvky, které sdílíte vidí pouze ti, kterým jsou určeny. Další výhoudou Google+ je jeho novátorství, a tak na vizitce může u obchodních partnerů vzbuzovat dojem, že sledujete nejnovější trendy internetového a telekomunikačního vývoje. Na druhou stranu ale připomeňme, že nevýhodou novátorství této sociální sítě je, že její používání není zdaleka tak rozšířené a počet uživatelů prozatím velmi omezený, a tak reálně Google+ není zatím pro komunikaci v rámci podnikání příliš efektivní.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 1

  1. Fabulator

    -

    Na facebook není problém si kontakty rozčlenit do listů a následně sdílet obsah jen s určitými skupinami. Když se to vezme do důsledků, tak v tomto ohledu nabízí i více možností než google plus, protože dokáže zablokovat zobrazení i jednotlivým uživatelům.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu