Kdyby v celém rozhovoru měla zaznít jediná myšlenka, která by to byla?
Inzerce
Myslím, že z podnikání mají někteří lidé mnohdy zbytečný strach nebo možná zkreslené představy. Neříkám, že je úspěšné podnikání cesta pro každého, ale pokud má někdo v hlavě nápad, měl by to aspoň zkusit. Vždyť do podnikání nemusíte vždy dávat astronomický startovní kapitál, který vás zlikviduje, pokud to třeba nevyjde. Navíc žijeme ve skvělé době, kdy jsou vám informace třeba o tom jak udělat web, jak se prosadit na internetu atd., plně k dispozici. Podnikání nikdy nebylo jednodušší. Ale v tom je možná zároveň problém… Existuje dnes plno „pseudopodnikatelů a tzv. rychlokvašek. Avšak o to je také širší síto, které ty, kteří to nemyslí příliš vážně a nejsou ochotni vydat ze sebe maximum pro svůj byznys, odcedí.
Podnikání tedy podle vás je, nebo není pro každého?
Možnost zkusit to, určitě ano. Úspěšného podnikání však dosáhne jen cca desetina. Ovšem tady je filozofická otázka, co je to úspěch, že ano… Ale pokud má někdo nápad, který je uskutečnitelný a nezkusí to, může to být jedna z věcí, které může třeba ve stáří litovat. Nechci znít příliš morbidně, ale je docela fajn přečíst si nějakou literaturu, která popisuje,
na co lidé myslí před smrtí. Tohle jsou přesně ty věci…
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
A znovu se vrátím k tomu, co jsem říkal. To, co se do startu vysněného projektu investuje, nemusí být suma, která nás zlikviduje, když to nevyjde. Jsou jiné způsoby. Vabank hrají jen velcí hráči, kteří obvykle vědí, co dělají ale mnohdy také naivní blázni, kterým to třeba „náhodou“ vyjde. Osobně jsem začínal s podnikáním v podstatě od nuly. A to dělám fyzické produkty, držené skladem… Jde to. Své začátky tu rozebírat nechci, to je vcelku dobře popsáno na mém blogu.
A co znamená úspěch pro vás?
Pro mě osobně podnikání jako takové znamená svobodu. Dělat si věci po svém. Nevstávat nikam každý den do rutiny. Z toho bych se zbláznil. Také finanční svoboda je pro mě důležitá. Ale nemyslím tím práci do úmoru s touhou po rychlých milionech atd. To je zbytečný stres. Pokud to někoho baví a je tohle důvod proč podniká, tak mu to přeji. Mě pro klasifikaci úspěchu stačí vědět, že pracuji málo a vydělávám více než spotřebuji. A při tom mám solidní životní standard. Mohu letět 3 x v roce někam, kde je hezky, kvalitně se stravuji, kupuji si, co zrovna potřebuji, sponzoruji své koníčky či vedlejší projekty, podporuji svou rodinu, a ještě zbyde dost na úspory. To mě dělá šťastným. A myslím, že dokud je člověk happy, tak je úspěšný. Souvisí to spolu. Asi se to těžko měří penězi. Za mě – nejcennější komoditou je čas a zdraví. Znám vrcholové manažery, kteří jsou zaměstnanci a vydělávají více než já. Ale jejich dům je prázdný. Od rána do večera dřina do úmoru, ať jsou kačky na leasing a hypotéky. Žena i děti jej vidí jen večer pár hodin, než odpadnou únavou. A je to zaměstnání. Kdykoli jim může přijít zpráva, že už zítra nemusí chodit… Ale když někde řeknou, že vydělávají 300 tisíc měsíčně. Jsou za kingy… Tímto nějak nechci shazovat vrcholové manažery. Určitě si své pozice museli vydřít a zasloužit. Spíše mi to přijde jako dobrý příklad toho, o čem se tu bavíme…
Zmiňujete vedlejší projekty. Jaké třeba?
Myslím si, že je dobré mít jednu hlavní firmu, která generuje peníze a zabezpečuje nás a pak mít jednu firmu pro radost. Neříkám, že ta, co generuje peníze, nemůže být zároveň pro radost, tak to nemyslím. Zkrátka mít jednu firmu, kde nejsme až tak angažování na zisk, ale jde nám o něco více. Taková srdcovka. Protože rád začínám něco nového a baví mě tvořit, mám rovnou dva tyto projekty. Prvním je jamujam.com.
Jedná se o unikátní sociální síť nebo možná lépe řečeno aplikaci, kde se mohou propojovat muzikanti a je jim zatím nevídaným způsobem umožněno tvořit společně hudbu. Je to takový Facebook ale hudební, s nahrávacím rozhraním, kde místo statutů a fotek jídla či jiných nesmyslů, dáváte hudbu, do které se mohou vaši přátelé či fanoušci připojit. Zatím je to v rozvoji. Zhltlo to kolem půl milionu korun z mé kapsy a kdyby nebylo zaangažovaných lidí, kteří tu a tam udělají něco zadarmo nebo za symbolickou cenu, bylo by to mnohem více… Jakmile se to rozpohybuje a dostane mezi lidi, bude to vydělávat. To ano, ale jak se říká nehrotím to. Spíše je to srdcovka a tvořím něco absolutně inovativního.
A v tom se vyžívám. Není to jako dělat třeba tisícátý e-shop s botami…. To by mě nebavilo. No a druhý srdcový projekt je vlastně tohle, o čem se bavíme. A to je můj online program podnikanimkesvobode.cz, s kterým souvisí kniha, kde jsem shrnul 10 let svého podnikání.
Je to takové zadostiučinění mé dekády úspěšného podnikání. Také mám možná pocit, že je třeba splatit nějaký dluh společnosti. A tak jsem se rozhodl touto formou podpořit začínající podnikatele a pomoci jim v pár věcech. Ta kniha je unikát. Není to pouze o osobnostním rozvoji či pozitivním myšlení nebo o tom, jak postavit fungující web. Ano, technické záležitosti o online marketingu tam také hodně popisuji. To s podnikáním 21. století souvisí. Ale hlavně je to konečně kniha prostě o podnikání, a jak to v něm chodí. Popisuji tam vlastní zkušenosti a píšu to volnou formou. Tak, aby to bylo „pobratelné“ pro každého. Ten, kdo bude chtít pomoci více, má možnost vstoupit také do členské sekce, kde ode mne dostane více vedení.
Rád bych se zeptal, komu je Vaše kniha určená?
Chci se hlavně věnovat začínajícím podnikatelům. Ale jestli podnikatel začíná a chce vedení, protože s tím nemá zkušenosti anebo podniká pět let a nejde mu to, a tudíž také potřebuje aplikovat nové metody a způsoby, které mu mohou pomoci, to je dosti podobná skupina.
Kniha „Můj první byznys“ a celý koncept programu Podnikáním ke svobodě je určen zkrátka každému, kdo se rád vzdělává a roste v podnikatelské oblasti. Věřím, že i ti vysoce kvalifikovaní a úspěšní podnikatelé mohou najít v jakékoli knize nebo naučném videu, třeba jedinou větu, která jim usnadní život. Ale pokud bych to měl vyselektovat na jedinou cílovou skupinu, pak to přinese největší užitek a informační hodnotu lidem, kteří stojí se svým projektem na startu a hledají informace i vedení v otázkách, jak začít podnikat.
Říkáte, že podnikáte úspěšně 10 let. Je to štěstí, talent nebo jste měl nějaké startovní vedení?
I kdybych byl bůhvíjaký talent na podnikání od přírody, tak talent, ať už jakýkoli, je třeba rozvíjet s mentorem či učitelem. Pokud máte talent na klavírní hru, pak je vám v podstatě k ničemu, pokud nemáte klavír doma ke každodennímu cvičení a pokud váš talent ve vás někdo nerozvine a nevede vás. Ano, vedení jsem měl. Mám to veliké štěstí, že jsem hned na startu podnikání potkal skrze tehdejší přítelkyni, svého „bohatého tátu“. Myslím, že klidně mohu říci jeho jméno: Jiří Mazur. Na poli podnikatelské scény je vcelku znám. Nerad bych, aby to pochopil někdo tak, že mě zasponzoroval nebo něco takového. To ne. Spíše mě vedl mentálně. Bylo to vše přirozené a nezištné po večerech u láhve vína a vlastně to dělá do dneška. Jen už se tak moc nevídáme, protože žijeme každý v jiném kraji. Tam, kam směřujete svou pozornost, tím se stáváte a takové lidi přitahujete. A když se stanete podnikatelem na 100 % a zajímáte se o stejné věci, tak si ty správné lidi přitáhnete. Druhý rok podnikání jsem do byznysu zainteresoval svého kamaráda Jiřího Stibora.
Ten mi do teď zabezpečuje, a tím mě také učí, online marketingové záležitosti.
Na každém vzdělávacím semináři, na každé přednášce známé osobnosti z podnikatelského světa, jsem vždy potkal zajímavé lidi a s mnohými jsem již několik let v kontaktu. Nepíšeme si každý den, ale víme o sobě, a když něco nevím, nebo se chci poradit, nebo jsem třeba zrovna v místě jejich bydliště, zkontaktujeme se a třeba zajdeme na oběd. A to je nejlepší škola. Zároveň mít kontakty od lidí, kteří jsou ve svých oborech na špici, považuji za nejlepší bohatství. Pokud bych si měl vybrat 100 tis. Kč, nebo oběd se třemi mými vzory v oboru, co bych asi zvolil? O budování kontaktů a důležitosti vzdělávání píšu dost i ve své knize.
Děkuji velmi za rozhovor a možnost sdílet tyto myšlenky. Nechť jsou inspirací.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.